Gjest Gjest_frustrert_* Skrevet 31. januar 2010 #1 Del Skrevet 31. januar 2010 Hei håper iherdig på hjelp. Jeg har tittet litt i husleieloven og lurer nå litt på hvilke rettigheter jeg har. Litt bakgrunn: Jeg har flyttet inn den 1.august og leier framt il 1.juli 2010. Huseier er en litt spesiell kar og jeg ønsker å flytte ut. Det er kollektivt og vi har bruksrett til stuen,kjøkkenet + badet. I husleiekontrakten står det ingenting om oppsigelse annet enn at begge parter ikke kan si opp avtalen. Boligen er ikke offentlig eid og eies av huseier som disponerer 2 av etg. ALtså han bor i leiligheten han og. Det jeg lurer på nå: Kan jeg si opp avtalen likevel? Foreligger det 3. mnd oppsigelse? Kan jeg av medisinske årsaker (legeerklæring) flytte ut uten at jeg blir bundet av kontrakten? Noe annet? Vi er flere her som ønsker å flytte ut grunnet dårlige leieforhold. Men det ender med at vi må fremleie. Tusen takk for alle svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 31. januar 2010 #2 Del Skrevet 31. januar 2010 Står det spesifisert at kontrakten er bindene i 1 år og ingen parter kan si opp leiligheten i denne perioden, så er det dette som gjelder. Hvis det ikke er noen vesentlige brudd i kontrakten fra utleiers side, vet jeg ikke om det finnes noe utvei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_frustrert_* Skrevet 31. januar 2010 #3 Del Skrevet 31. januar 2010 Står det spesifisert at kontrakten er bindene i 1 år og ingen parter kan si opp leiligheten i denne perioden, så er det dette som gjelder. Hvis det ikke er noen vesentlige brudd i kontrakten fra utleiers side, vet jeg ikke om det finnes noe utvei. Ja, det står uttrykkelig. Utleier har vel ikke gjort noe spesielt merkverdig annet enn at det er ubehagelig å bo her. han kan plutselig blir sur over småting, er det en ting som er feil kan problamatisere det til de grader. Så det er mer at jeg ikke ønsker å bo her. Det må da finnes en lov som gir oss forbrukere bedre vern? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 31. januar 2010 #4 Del Skrevet 31. januar 2010 Ja, det står uttrykkelig. Utleier har vel ikke gjort noe spesielt merkverdig annet enn at det er ubehagelig å bo her. han kan plutselig blir sur over småting, er det en ting som er feil kan problamatisere det til de grader. Så det er mer at jeg ikke ønsker å bo her. Det må da finnes en lov som gir oss forbrukere bedre vern? Såvidt jeg vet, nei. Hadde dere brukt en standardkontrakt uten andre spesifikasjoner, så hadde det bare vært å si opp og flytte ut. Dere har selv skrevet under en kontrakt som uttrykkelig sier at kontrakten ikke kan sies opp i leieforholdet. Det er en risikabel ting å gjøre, særlig når det innebærer å bo med andre man ikke en gang kjenner. Hadde det vært mislighold av kontrakten, dårlige fysiske boforhold (fukt, mugg etc), så hadde dere hatt en sak. Det hjelper nok ikke å kontakte husleieforeningen og si at at "husverten er så sur og utrivelig", dessverre. Det beste du kan gjøre er å snakke med husverten og si at du gir han 1-2 mnd oppsigelse, og satse på at han går med på det. Hvis ikke bare flytte, men da risikerer du sak mot deg senere (hvis han gidder), og evnt tap av depositumspenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 31. januar 2010 #5 Del Skrevet 31. januar 2010 Står det spesifisert at kontrakten er bindene i 1 år og ingen parter kan si opp leiligheten i denne perioden, så er det dette som gjelder. Hvis det ikke er noen vesentlige brudd i kontrakten fra utleiers side, vet jeg ikke om det finnes noe utvei. Det er tull. Utleier bor selv i lieligheten? I såfall vil vel dette regnes som at du leier et rom i en annens bolig. Og da skal oppsigelsesfristen være én måned etter Husleieloven. Tidsbestemte kontrakter kan ikke avtales for ikke-selvstendige boliger (dvs. rom i utleiers bolig, rom i kollektiv, hybel som deler bad med andre). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 31. januar 2010 #6 Del Skrevet 31. januar 2010 Det er tull. Utleier bor selv i lieligheten? I såfall vil vel dette regnes som at du leier et rom i en annens bolig. Og da skal oppsigelsesfristen være én måned etter Husleieloven. Tidsbestemte kontrakter kan ikke avtales for ikke-selvstendige boliger (dvs. rom i utleiers bolig, rom i kollektiv, hybel som deler bad med andre). Ja det stiller seg kanskje annerledes når utleier selv bor i leiligheten, og det ikke er delt opp i forskjellige boenheter. Jeg leide selv med tidsbestemt kontrakt via megler, men dette blir jo annerledes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_frustrert_* Skrevet 31. januar 2010 #7 Del Skrevet 31. januar 2010 Det er tull. Utleier bor selv i lieligheten? I såfall vil vel dette regnes som at du leier et rom i en annens bolig. Og da skal oppsigelsesfristen være én måned etter Husleieloven. Tidsbestemte kontrakter kan ikke avtales for ikke-selvstendige boliger (dvs. rom i utleiers bolig, rom i kollektiv, hybel som deler bad med andre). nettopp det var noe slikt jeg trodde. Han bor oppe og vi har "egne" rom, med egen nøkkel osv. Men selvom huset innad er delt, har vi felles inngang osv. Og vi har kun bruksrett til stue, kjøkken og bad. Har du en lov du kan forankre det i? vil være sikker før jeg går videre med dette. Kan jeg kontakte husleieforeningen da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_frustrert_* Skrevet 31. januar 2010 #8 Del Skrevet 31. januar 2010 nettopp det var noe slikt jeg trodde. Han bor oppe og vi har "egne" rom, med egen nøkkel osv. Men selvom huset innad er delt, har vi felles inngang osv. Og vi har kun bruksrett til stue, kjøkken og bad. Har du en lov du kan forankre det i? vil være sikker før jeg går videre med dette. Kan jeg kontakte husleieforeningen da? Jeg vet at selvom jeg signerer på noe som er ugunstig så kan jeg ikke rammes av det siden forbruker ikke kan stiller ugunstigere enn det som fremgår av loven. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 31. januar 2010 #9 Del Skrevet 31. januar 2010 Fra Rundskriv H-32/99: En hybel er her et enkelt beboelsesrom der leieren etter husleieavtalen har adgang til en annens bolig. Blant annet er her fristen for oppsigelse satt til en måned, og hybelleieren har ikke det samme oppsigelsesvernet som andre leiere av bolig. Fra Husleieloven: For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod. http://lovdata.no/all/tl-19990326-017-009.html#9-6 Brosjyre H-2213 på denne siden: http://www.regjeringen.no/nb/dep/krd/dok/v....html?id=501000 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_frustrert_* Skrevet 31. januar 2010 #10 Del Skrevet 31. januar 2010 Fra Rundskriv H-32/99: En hybel er her et enkelt beboelsesrom der leieren etter husleieavtalen har adgang til en annens bolig. Blant annet er her fristen for oppsigelse satt til en måned, og hybelleieren har ikke det samme oppsigelsesvernet som andre leiere av bolig. Fra Husleieloven: For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod. http://lovdata.no/all/tl-19990326-017-009.html#9-6 Brosjyre H-2213 på denne siden: http://www.regjeringen.no/nb/dep/krd/dok/v....html?id=501000 Perfekt! Tusen takk for hjelpen! Men jeg er nok nødt til å se mer inngående på dette så jeg ikke dummer meg ut. Jeg vet han er veldig inn i jusverden, og leier ut flere boligkomplekser, men der bor han ikke selv! Her stiller saken seg noe annerledes. Så denne loven gjelder selvom vi bor "adskilt", men huset er det samme? Fordi det er ikke slik at han bor i samme etg. som oss men i samme hus. Og vi kan gå opp til dem ved å bare gå opp trappene og der har han egen dør og greier. Men kan han si at jeg er likevel bundet siden jeg har signert? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 31. januar 2010 #11 Del Skrevet 31. januar 2010 Så lenge du ikke har tilgang på eget kjøkken (som er bare ditt, altså), så regnes det som beboelsesrom i andres bolig. Og at du har signert spiller ingen rolle, da en kontrakt ikke kan gi deg dårligere vilkår enn husleieloven. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 31. januar 2010 #12 Del Skrevet 31. januar 2010 Så lenge du ikke har tilgang på eget kjøkken (som er bare ditt, altså), så regnes det som beboelsesrom i andres bolig. Og at du har signert spiller ingen rolle, da en kontrakt ikke kan gi deg dårligere vilkår enn husleieloven. Der lærte jeg noe nytt, thank you! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_frustrert_* Skrevet 31. januar 2010 #13 Del Skrevet 31. januar 2010 Så lenge du ikke har tilgang på eget kjøkken (som er bare ditt, altså), så regnes det som beboelsesrom i andres bolig. Og at du har signert spiller ingen rolle, da en kontrakt ikke kan gi deg dårligere vilkår enn husleieloven. hmm okey. Rart at ingen andre har flyttet ut og alle her sliter med framleiere osv. SKjønner egentlig ikke hvorfor dette ikke har blitt tatt opp før. Jeg skal snakke med frirettshjelp og sende over kontrakten der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 31. januar 2010 #14 Del Skrevet 31. januar 2010 Jeg ville for øvrig ikke snakket med han, bare sendt oppsigelsen pr post, gjerne rekomandert (han virker som en luring, så ved rekommandert brev, vil han ikke kunne spille på at han aldri har mottatt oppsigelsen). Det som er spesielt med oppsigelse av beboelsesrom, er at oppsigelsestiden ikke er fra første i kommende måned, men fra den dagen man sier opp. Så jeg ville skrevet noe a la dette (husk å ha et annet sted å flytte, da): Fjelltoppen, 10. februar 2010 Oppsigelse av hybel/beboelsesrom Jeg vil med dette si opp mitt leieforhold på hybel/beboelsesrom i Fjellveien 2567 fra denne dato, med siste leiedato 9. mars 2010. Mitt depositum på 3.000 kr skal betales inn på kontonr. 1234.56.7890 innen 31. mars 2010. Med vennlig hilsen Kari Mjølkespann/s/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå