Bolus Skrevet 31. januar 2010 #1 Skrevet 31. januar 2010 Hei! Jeg og min kjære diskuterer nødvendigheten med nattmat på bryllupsdagen. Vi skal servere 3- retters middag og kaffem/kake serveres ca. kl 2100, og bryllupet varer til kl. 0200. Synes det er vanskelig å bestemme meg, så er veldig interessert i høre hva dere skal?? I tillegg lurte hovmesteren på om vi ønsket å servere en" andre runde med middag"...er visst gammel skikk...skal dere dette? BLir ikke folk stappmette da? Hilsen gifteklar;)
Gjest Spinell Skrevet 31. januar 2010 #2 Skrevet 31. januar 2010 Jeg tillater meg å svare selvom jeg ikke skal gifte meg. Jeg er imidlertid en erfaren bryllupsgjest Dere bør absolutt la hovedretten gå to ganger. Husk at gjestene er ulike, og noen trenger mer mat enn andre. Jeg ville reagert dersom det bare var en serveringsrunde på hovedretten, og de fleste mannfolkene jeg kjenner ville ikke blitt stappmette av dette. Jeg synes egentlig nattmat også hører med. Det er ganske godt med litt påfyll av noe med "konsistens" utpå kvelden, f.eks i 00.30-tiden.
-Englefjes- Skrevet 31. januar 2010 #3 Skrevet 31. januar 2010 Hvis kaffe og kaker servers kl 21, betyr sannsynligvis det at hovedretten ble servert i syvtiden. Å gå fra kl. 19 til festen er over, og vel så det, uten noe salt mat, synes jeg er lenge. Dessert og kaker metter tross alt ikke på samme måte. Nattmaten trenger ikke være noe komplisert; mange serverer pølse med brød el.l. Vi hadde spekemat, og det gikk ned på høykant. Ellers synes jeg helt klart at man bør servere hovedretten to ganger. Om man velger å ikke gjøre det, bør man gjøe oppmerksom på det på forhånd, slik at gjestene har anledning til å forsyne seg ekstra mye den ene runden.
InaMina Skrevet 31. januar 2010 #4 Skrevet 31. januar 2010 Vi skal definitivt servere nattmat. Vet ikke helt hva enda, men det blir mest sannsynlig pølser i brød/lompe. Og vi skal garantert ha to runder med hovedrett, det er ivertfall ingen tvil
LindaM Skrevet 31. januar 2010 #5 Skrevet 31. januar 2010 Vi vurderer pølser vi også! Med masse deilig tilbehør! Veldig enkelt, men veldig godt! Pappaen min er fra Vietnam, og er veldig god til å lage mat! Har vurdert å spørre han om å lage vårruller! De er utrolige gode, og perfekt som nattmat! Tenkte å ha mange gode dipsauser til! Kvier meg litt for å spørre han da.. Vet ikke om det blir litt mye jobb. De kan lages mange dager på forhånd, og puttes frosne inn i ovnen 10-15 min. Men det er snakk om rundt 500 vårruller som skal lages!! Jeg vet han kommer til å gjøre det hvis jeg spør, og vi hjelper han selvfølgelig! Familien elsker vårrullene til pappa, så det hadde garantert blitt suksess! Men kanskje det enkleste er det beste noen ganger, og pølser er nam!
Sunshine Skrevet 31. januar 2010 #6 Skrevet 31. januar 2010 Vi skal ikke ha nattmat. Jeg har bare vært i ett bryllup som har hatt det, og jeg har ikke savnet det noen andre steder så lenge det har vært bugnende kakebord, og potetgull utover kvelden. Et bryllup jeg var i hadde bare 3 kaker, deriblant 2 bløtkaker og en kransekake. Veldig stusselige greier og ikke var kakene gode heller. Den kvelden gikk det hardt utover matrestene.
fru sp Skrevet 31. januar 2010 #7 Skrevet 31. januar 2010 Vi skal ikke ha nattmat i den forstand! Men kakene vil jo stå fremme, samt chips, sjokolade, grønnsaker med dipp og kanskje ost og kjeks serveres. De siste bryllupene vi har vært i med nattmat, har nesten ingen spist noe og brudeparet har sagt i etterkant at de ser nattmaten var lite nødvendig. Men vi skal ha felles frokost kl 10 morgenen etter. Men det er jo smak og behag, selvfølgelig!!
Idnar Skrevet 31. januar 2010 #8 Skrevet 31. januar 2010 Vi skal ha nattmat av et eller annet slag, ja! Tror det blir noe ala fiskesuppe eller betasuppe. Vi inviterer flesteparten av våre gjester som kaffegjester, så det skulle bare mangle!
Cæmis Skrevet 31. januar 2010 #9 Skrevet 31. januar 2010 jepp vi serverer nattmat, pølser med brød og lompe. Vi serverer en runde av hovedretten regner jeg med...usikker på hva som er med i prisen. Vi skal møte med catering ila våren, så da får vi nok vite litt mer. Blir masse kaker til kvelden rundt 20.30, 30-40 min etter 3-retters.
Gjest Gjest_Lisa_* Skrevet 31. januar 2010 #10 Skrevet 31. januar 2010 I tillegg lurte hovmesteren på om vi ønsket å servere en" andre runde med middag"...er visst gammel skikk...skal dere dette? BLir ikke folk stappmette da? Det er vel ikke en gammel skikk, bare en generell skikk som er usedvanlig praktisk. I tillegg til at mannfolk ofte trenger to porsjoner er det mange som forsyner seg litt moderat i første omgang, både av høflighetsårsaker og hvis de er usikre på hvor god maten er. Heller ta to små porsjoner enn en stor som man ikke spiser opp.
solungen Skrevet 31. januar 2010 #11 Skrevet 31. januar 2010 Selvfølgelig skal vi ha nattmat. Det blir pølse og lompe\brød, og sprøstekt løk rett fra posen:)) Gleder meg allerede. Nattmat er så godt!! Var i bryllup før jul der det var pølser og lompe kl 0400 og det gikk ned på høykant.
lilleGrethe Skrevet 31. januar 2010 #12 Skrevet 31. januar 2010 Vi skal ikke ha nattmat. Vi regner med å være ferdig med middagen i 9-tiden, og etterhvert serveres kaker og snacks. Vi avslutter i 1-tiden, så jeg regner med at nattmat ikke vil være nødvendig. I snacksen inkluderer vi nok noe salt, saltstenger, potetgull og sånt - kanskje vi også setter frem litt baguette og ost.
Christal Skrevet 1. februar 2010 #13 Skrevet 1. februar 2010 Vi skal ha koldtbord så da er det veldig enkelt og uformelt, de som er sulte kan plyndre kjølerommet
Boston Skrevet 1. februar 2010 #14 Skrevet 1. februar 2010 Hei! Jeg og min kjære diskuterer nødvendigheten med nattmat på bryllupsdagen. Vi skal servere 3- retters middag og kaffem/kake serveres ca. kl 2100, og bryllupet varer til kl. 0200. Synes det er vanskelig å bestemme meg, så er veldig interessert i høre hva dere skal?? I tillegg lurte hovmesteren på om vi ønsket å servere en" andre runde med middag"...er visst gammel skikk...skal dere dette? BLir ikke folk stappmette da? Hilsen gifteklar;) Tror du ikke folk klarer å regulerer matinntaket selv, slik at de ikke spiser seg stappmette? I min verden er det normalt å få servert hovedrett to ganger + nattmat. Var i et bryllup en gang der vi kun fikk hovedrett en gang, og det var ferdig opplagt på tallerkenen. Jeg har aldri spist så mye kaker i et bryllup for jeg var fremdeles sulten..
*Numi* Skrevet 1. februar 2010 #15 Skrevet 1. februar 2010 De som er mette etter første runde med hovedretten forsyner seg nok ikke andre gangen. Og de som fortsatt er sultne har en mulighet til å bli mette.
Møffi Skrevet 1. februar 2010 #16 Skrevet 1. februar 2010 Vi skal ha koldtbord så da er det veldig enkelt og uformelt, de som er sulte kan plyndre kjølerommet Vi skal ha tapas og tenker det samme jeg har delte erfaringer med nattmat, men i utgangspunktet er det et bra tiltak hvis det er lenge mellom middag og festslutt
Lachesis Skrevet 5. februar 2010 #17 Skrevet 5. februar 2010 Vi skal ha det veldig enkelt med gryteretter så da er ikke nattmat nødvendig for oss ettersom gryterettene blir stående på kjøkkenet for alle som vil ha. Har vært på bryllup 2 ganger hvor nattmat ble servert. Pølser begge gangene. Dene ene gangen funket det perfekt. Pølsene kom ca kl. 00.30 og gjorde stor suksess. Den andre gangen forsvant bruden i 2 timer for å skifte til noe annet enn brudekjolen så pølsene kom ikke før hun var tilbake, ved 3 tiden. Innen den tid hadde folk gått ut ifra at det ikke var nattmat så hadde spist kaker hele kvelden og orket ikke mat. Så greit at toastmaster forteller gjestene hva man kan forvente seg utover natta.
Momseguri Skrevet 5. februar 2010 #18 Skrevet 5. februar 2010 Vi fikk servert nattmat i bryllupet til svogeren min, og det var en stor suksess. Vi fikk pølser, kalde "potet-ting", focaccia, litt lokalmat mm. Veldig godt å kunne spise litt saltmat utpå kvelden etter kaker og søte drikker
Momseguri Skrevet 5. februar 2010 #19 Skrevet 5. februar 2010 (endret) edit: dobbelpost Endret 5. februar 2010 av Momseguri
Anglofil Skrevet 5. februar 2010 #20 Skrevet 5. februar 2010 Nei, tviler egentlig på at vi skal ha det. Må se det an. Mvh Yvonne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå