Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg kom til å tenke litt på fenomenet som helhet, alt i fra Maria-åpenbaringer til syner og mirakler. Noen mener at det er humbug, men spørsmålet er da: Lyver virkelig så mange mennesker? På den andre siden kan det jo absolutt ikke bevises rent håndfast.

Jeg har ingen bestemt mening omkring emnet, men synes det ville vært interessant å høre argumenter "fra begge sider", dvs. dem som tror på disse fenomene, og dem som ikke gjør.

Så, hva mener dere omkring emnet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ja, jeg kom til å tenke litt på fenomenet som helhet, alt i fra Maria-åpenbaringer til syner og mirakler. Noen mener at det er humbug, men spørsmålet er da: Lyver virkelig så mange mennesker? På den andre siden kan det jo absolutt ikke bevises rent håndfast.

Jeg har ingen bestemt mening omkring emnet, men synes det ville vært interessant å høre argumenter "fra begge sider", dvs. dem som tror på disse fenomene, og dem som ikke gjør.

Du stiller dette opp som en dikotomi, et motsetningspar. Men det er en falsk dikotomi. For det er ikke slik at enten er det sant, det disse menneskene sier, eller så er det løgn. En løgn er en overlagt usannhet. Men det finnes også en temmelig reell mulighet for at folk har hatt åpenbaringer og hørt stemmer, under epilepsianfall, eller at de har hallusinert. Bona fide mirakler, dvs hendelser der naturlovene er satt til side, tror jeg ikke på i det hele tatt.

Skrevet
Du stiller dette opp som en dikotomi, et motsetningspar. Men det er en falsk dikotomi. For det er ikke slik at enten er det sant, det disse menneskene sier, eller så er det løgn. En løgn er en overlagt usannhet. Men det finnes også en temmelig reell mulighet for at folk har hatt åpenbaringer og hørt stemmer, under epilepsianfall, eller at de har hallusinert. Bona fide mirakler, dvs hendelser der naturlovene er satt til side, tror jeg ikke på i det hele tatt.

Hm, så alle som har hatt opplevelser av mirakler, Maria-åpenbaringer(på nøyaktig samme sted) osv., har hatt epilepiske anfall, eventuelt har det "tippet over" for dem? Synes du det høres sannsynelig ut at det skulle gjelde et så stort antall mennesker?

For øvrig: http://katolskihodet.blogspot.com/2009/11/...-ar-da-han.html

Skrevet
Hm, så alle som har hatt opplevelser av mirakler, Maria-åpenbaringer(på nøyaktig samme sted) osv., har hatt epilepiske anfall, eventuelt har det "tippet over" for dem? Synes du det høres sannsynelig ut at det skulle gjelde et så stort antall mennesker?

For øvrig: http://katolskihodet.blogspot.com/2009/11/...-ar-da-han.html

Det sies at tro kan flytte fjell. Det kan helt klart få folk til å innbille seg ting. Særlig når de oppsøker steder FOR å få en åpenbaring. Det er ikke tilfeldige mennesker som har dumpet inn på et sted uten noen spesielle intensjoner. Det er dypt troende mennesker, mange av dem i krise, som oppsøker et kultstede FOR å få en åpenbaring. En form for selvsuggesjon, kanskje? Hvem vet? Det er en atskillig mer sannsynlig forklaring enn det religiøse alternativet, for å si det sånn.

Skrevet (endret)

Det er langt ifra alle av dem som oppsøker noe som helst. De får bare plutselig en åpenbaring, liksom andre bare plutselig ser et spøkelse. Kjente eksempler på slikt er Hauge(grunnleggeren av pietismen)og mormonenes grunnlegger, men det finnes en hel rekke eksempler hvor dette også har hendt hvermannensen.

Og hva med demonutdrivelse? Er det også bare humbug, til tross for at dem som opplever dette, faktisk rapporterer å bli "normale" etter behandlingen?

Endret av Hans72
Skrevet
Det er langt ifra alle av dem som oppsøker noe som helst. De får bare plutselig en åpenbaring, liksom andre bare plutselig ser et spøkelse. Kjente eksempler på slikt er Hauge(grunnleggeren av pietismen)og mormonenes grunnlegger, men det finnes en hel rekke eksempler hvor dette også har hendt hvermannensen.

Og hva med demonutdrivelse? Er det også bare humbug, til tross for at dem som opplever dette, faktisk rapporterer å bli "normale" etter behandlingen?

Ja, det er bare humbug, og jeg er glad for at du tok opp denne spesielle formen for galskap.

Skrevet (endret)
Ja, det er bare humbug, og jeg er glad for at du tok opp denne spesielle formen for galskap.

Godt mulig, men det er nå mange som påstår at det fungerer. Alle sammen er bare gale, eller?

Jeg ble fortalt en interessant historie for noen dager siden, forresten: En venn av meg(som er en ærlig mann)fortalte at han, for mange måneder siden, hadde vært på skogstur alene. Plutselig følte han det som om han fikk en befaling, eller innskytelse, om å synge en sang han selv ikke har noen spesielt forhold til(han kan teksten, men that`s it), og så gjorde han.

For kort tid siden fikk han vite at den dagen var det en i skogen som hadde tenkt til å henge seg, men da vedkommende hørte den sangen, som gav vedkommende gode minner, lot vedkommende være å henge seg, og fant ut at livet likevel var verdt å leve.

Jeg vet selvsagt ikke sikkert om historien er sann, men har er, som nevnt, en ærlig person, og dermed synes jeg det var veldig, veldig interessant.

Edit: Denne artikkelen er svært interessant ift. emnet: http://www.mensviventer.no/mvv5/falske.htm

Endret av Hans72
Skrevet
Godt mulig, men det er nå mange som påstår at det fungerer. Alle sammen er bare gale, eller?

Jeg ble fortalt en interessant historie for noen dager siden, forresten: En venn av meg(som er en ærlig mann)fortalte at han, for mange måneder siden, hadde vært på skogstur alene. Plutselig følte han det som om han fikk en befaling, eller innskytelse, om å synge en sang han selv ikke har noen spesielt forhold til(han kan teksten, men that`s it), og så gjorde han.

For kort tid siden fikk han vite at den dagen var det en i skogen som hadde tenkt til å henge seg, men da vedkommende hørte den sangen, som gav vedkommende gode minner, lot vedkommende være å henge seg, og fant ut at livet likevel var verdt å leve.

Jeg vet selvsagt ikke sikkert om historien er sann, men har er, som nevnt, en ærlig person, og dermed synes jeg det var veldig, veldig interessant.

Ja, folk som tror på demonbesettelse og exorsisme kan ikke være riktig vel bevart.

Skrevet

Når vi først er inne på det overnaturlige, synes jeg det er relevant å trekke frem denne artikkelen, som handler om en AP-poltiker med helbredende krefter som vil utfordre James Randi: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=558031

Og hva bevis for helbredelse angår: http://www.fvn.no/tema/livet/article733901.ece

http://www.tbve.no/nyheter/hovedsiden/helb....html?tx_ttnews[pointer]=7&cHash=4c90667f2b

http://www.tbve.no/nyheter/nyhetsarkiv/hel.../2006/mars.html

Spørsmålet er, snarere enn hvorvidt helbredelse er reelt, heller hvorvidt vitenskapen er villig til å erkejenne dette, noe denne artikkelen tar opp: http://www.vl.no/meninger/troetikkeksisten...icle4611480.ece

Skrevet
Ja, folk som tror på demonbesettelse og exorsisme kan ikke være riktig vel bevart.

Så folk som selv mener å være besatt, og opplevde, med vitner(i likhet med dem som taler i tunger/opplever mirakler)til stede, at de ble "seg selv" igjen, bare lyver? Hvor sannsynelig er egentlig det?

Skrevet
Så folk som selv mener å være besatt, og opplevde, med vitner(i likhet med dem som taler i tunger/opplever mirakler)til stede, at de ble "seg selv" igjen, bare lyver? Hvor sannsynelig er egentlig det?

Aner ikke. Hva er sannsynligheten, da Hans?

Skrevet

Det er merkelig hvor ofte folk tror at de snakker sant, bare fordi de ikke lyver.

Gjest VinglePetter
Skrevet
Når vi først er inne på det overnaturlige, synes jeg det er relevant å trekke frem denne artikkelen, som handler om en AP-poltiker med helbredende krefter som vil utfordre James Randi: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=558031

Jeg er redd denne saken kommer til å koke bort i kålen.

Mannen vil etterhvert skjønne at han ikke har noe håndfast å fare med. Det eneste han har, er folk som sier at de føler at de bli bedre. Ingen ting målbart mao. Så kommer han til å legge skylda på skeptikerne, fordi de saboterer testen eller lignende.

At han ikke får gjennomført testen kommer selvfølgelig ikke å endre hans vrangforestilling om at han har reelle overnaturlige krefter.

Skrevet

Jeg har en overnaturlig opplevelse som var så virkelig at jeg ikke kan se på den som noe annet et tegn. Av den grunn tror jeg definitivt at det finnes noe mer mellom himmel og jord enn vi er klar over. Jeg tenker også at det er interessant at vitenskapsmenn og realister som avviser disse fenomenene, samtidig mener at fordi de ikke opplever dem, betyr det ikke at de ikke finnes. Personlig tror jeg man må ha en viss åpenhet (og sårbarhet) for å oppleve dem. Jeg har dessuten vanskelig for å tro at all energien i et menneske bare "svinner ut i ingenting". Jorda bruker jo ressurser på ny, derfor tror jeg at vi blir til noe mer når vi dør. Hva eller hvor, har jeg ingen formening om, men etter den opplevelsen jeg hadde, tror jeg definitivt at vi fortsetter som oss selv et eller annet sted, i en eller annen grad.

At jeg tror det, betyr imidlertid ikke at jeg regner meg selv som alternativ eller overtroisk eller noe.

Skrevet (endret)

Jeg tror på det, men jeg tror at dessverre er det enkelte som tror på dette og som "kanaliserer" enkelte ting som er galskap, og som virker som galskap.

Dessverre har man noen luringer der ute som har et ønske, og det er å tjene penger på tullprat.

Jeg tror det er vanskelig, og en stor prøvelse å bli f.eks et godt medium og klarsynt, og at de fleste som prøver seg i de baner enten detter av lasset pga sin frykt, eller at de stopper opp før de har lært noe som helst, og kaller seg klarsynte.

Jeg tror IKKE bibelen har en dritt med dette å gjøre, jeg tror alt handler om energi. Ren skjær energi i forskjellige former. Tid, rom osv, uten at jeg er en ekspert på området.

Jeg tror slike opplevelser oppleves forskjellig fra menneske til menneske, da vårt synspunkt er subjektivt.

Ser du på gud som en mann, kan jeg sa han som en hunn, fordi jeg har et annet trossystem enn deg. Derfor tror jeg dette kun kan bevises for en selv, og ikke for en haug av andre, som så mange ønsker.

Jeg tror også man definitivt må være åpen for å oppleve noe overnaturlig. Uten åpenheten er man like langt.

Endret av LilleCanCan
Skrevet
Jeg har en overnaturlig opplevelse som var så virkelig at jeg ikke kan se på den som noe annet et tegn. Av den grunn tror jeg definitivt at det finnes noe mer mellom himmel og jord enn vi er klar over. Jeg tenker også at det er interessant at vitenskapsmenn og realister som avviser disse fenomenene, samtidig mener at fordi de ikke opplever dem, betyr det ikke at de ikke finnes. Personlig tror jeg man må ha en viss åpenhet (og sårbarhet) for å oppleve dem. Jeg har dessuten vanskelig for å tro at all energien i et menneske bare "svinner ut i ingenting". Jorda bruker jo ressurser på ny, derfor tror jeg at vi blir til noe mer når vi dør. Hva eller hvor, har jeg ingen formening om, men etter den opplevelsen jeg hadde, tror jeg definitivt at vi fortsetter som oss selv et eller annet sted, i en eller annen grad.

At jeg tror det, betyr imidlertid ikke at jeg regner meg selv som alternativ eller overtroisk eller noe.

Det er klart at man blir til noe mer når man dør.

Man blir først til bakterier, insekter, sopper og så videre. Pene små blomster, et lite tre, kanskje? Insektene blir mat for fugler, fisk, etc, og kanskje du også gir opphav til noen meitemark som igjen blir spist av spissmus, som igjen blir spist av en liten katt, eller kanskje en rev. Who knows? Si meg en ting: Med all den energien som vi må legge i å holde oss fysisk i live, hver eneste dag, hvorfor tror dere at vi har en "energi" som ikke kommer noe sted fra, og som varer evig? Jeg mener, alle uttrykk for denne energien, vil jo måtte tappe og spre den? Kort sagt, hvor skulle denne ulegemlige energien få sin fornyelse fra, når kroppen er død?

Gjest VinglePetter
Skrevet
Kort sagt, hvor skulle denne ulegemlige energien få sin fornyelse fra, når kroppen er død?

Her finnes det mange morsomme pseudovitenskaplige teorier.

Den mest populære forklaringen, er at denne helt spesielle energien, "vibrerer" på ett annet plan enn hva vi normalt kan observere eller måle. Det artige med denne teorien, er at den beholder både mystikken og enn viss grad av vitenskaplige ord. De som ikke kjenner til hva energi egentlig er, vil kanskje sluke denne forklaringen rått.

Også går det ikke an å motbevise den. Noe som er godt nok for tilhengere av slike ting.

Skrevet
Her finnes det mange morsomme pseudovitenskaplige teorier.

Den mest populære forklaringen, er at denne helt spesielle energien, "vibrerer" på ett annet plan enn hva vi normalt kan observere eller måle. Det artige med denne teorien, er at den beholder både mystikken og enn viss grad av vitenskaplige ord. De som ikke kjenner til hva energi egentlig er, vil kanskje sluke denne forklaringen rått.

Også går det ikke an å motbevise den. Noe som er godt nok for tilhengere av slike ting.

Det er vel så. Men da tvinger det seg frem et nytt spørsmål: Dersom denne energien vibrerer på et annet plan enn vi er i stand til å observere og måle, hvordan kan vi da vite at den eksisterer i det hele tatt? All den tid vi hverken kan observere eller måle den? Jeg forstår det slik at det man her sier, er at man rett og slett ikke kan interagere med den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...