Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2010 #1 Skrevet 31. januar 2010 I følge denne artikkelen hos teknofil kan en ikke bytte ut batteriet på de nye Macbookene. Det høres da veldig snodig ut? Selvom de er innebygd så skulle en da tro at det var en del som kan byttes?
feuerstein Skrevet 31. januar 2010 #2 Skrevet 31. januar 2010 Det kan trolig byttes, spørsmålet er om det er hensiktsmessig på en gammel maskin. Når maskinen er konstruert for at batteriet ikke skal byttes kan det være gjort visse grep som gjør at batteriet sitter bedre og dessuten blir billigere å montere, men hvor man ofrer muligheten for å bytte batteri uten et middels elektronikkverksted til disposisjon. Batteriet kan være limt fast istedenfor å bruke diverse mekanismer for å "klikke" på plass, da sparer man kostnaden til mekanismer samt at man får et batteri som sitter absolutt dønn i ro uansett hvor hardt maskinen blir ristet gjennom sin levetid. I tillegg er batteripakken litt billigere når den ikke selv trenger å være hard nok til å tåle slag, den ligger trygt inni maskinen. Videre kan batteriets "ører" være loddet fast direkte til strømfordelingen på hovedkortet, istedenfor å være basert på fjærbelastede pinner. Enda en utgift spart! Et bytte vil da kreve at man løser loddingene, helst uten å varmeskade hovedkortet/strømfordelingen, samt at man løser limet, er man heldig går det med hårføner og tålmodighet. Fastmontert batteri gir dermed mer mening enn utskiftbare batterier for en bruk og kast-maskin.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2010 #3 Skrevet 31. januar 2010 Et fastmontert batteri som kun tåler 1000 sykluser er faktisk et dårlig kjøp. Om dette stemmer så blir det ikke Macbook på meg.
Henkie Skrevet 31. januar 2010 #4 Skrevet 31. januar 2010 Et fastmontert batteri som kun tåler 1000 sykluser er faktisk et dårlig kjøp. Om dette stemmer så blir det ikke Macbook på meg. Dette er garantert noe Apple har tenkt på. De sender ikke ut en maskin med alt for dårlig batteri. Dessuten er det bare et tidsspørsmål før batteribytte tilbys av en eller annen "DrMac"...hvis ikke du gidder ta bryet selv
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2010 #5 Skrevet 31. januar 2010 Dette er garantert noe Apple har tenkt på. De sender ikke ut en maskin med alt for dårlig batteri. Dessuten er det bare et tidsspørsmål før batteribytte tilbys av en eller annen "DrMac"...hvis ikke du gidder ta bryet selv Så lenge det er mulig å bytte batteriet så er det greit. Men en mac som har et batteri med opptil 1000 sykluser (ca 3 år) som en ikke kan få byttet batteri på er uaktuelt.
aluminium Skrevet 31. januar 2010 #6 Skrevet 31. januar 2010 Det er ikke noe problem å bytte batteriet selv har jeg inntrykk av. Det er ikke like enkelt som det var før, men såvidt jeg har skjønt så er det bare å skru av lokket i bunnen og løsne noen skruer. Det er ikke noe stort problem for en som ikke er helt uerfaren. http://www.ifixit.com/Guide/Repair/Install...-Battery/1667/1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå