Gjest Hans72 Skrevet 31. januar 2010 #1 Skrevet 31. januar 2010 (endret) http://www.alef.no/eu_bibelen_og_israel.htm Sitat: EU selv har valgt Pieter Bruegels â€Babels Tårnâ€, som logo for EU og deres Parlamentsbygning i Strasbourg er designet for å imitere dette maleriet! Plakaten som erklærer â€Mange språk, èn stemmeâ€, viser Babels Tårn med en ring av EU stjerner fra flagget som vaier over. Stjernene er imidlertid alle oppned pentagrammer, som er et symbol, brukt av de okkulte og satantilbedere, da de ligner på en geitehode, et av symbolene på satan.(...)Johannes skrev i sitt syn: â€Og han førte meg i ånden ut i ørkenen. Der så jeg en kvinne sitte på et skarlagenrødt dyr, som var fullt av spottenavn. Dyret hadde sju hoder og ti horn. Kvinnen var kledd i purpur og skarlagen, og smykket med gull og edelstener og perler. I sin hånd hadde hun et gullbeger, fullt av styggedommer og av hennes horelivs urenheter. På hennes panne var skrevet et navn, en hemmelighet: Babylon, den store, mor til skjøgene og til stygghetene på jorden.†(Åp 17:3-5) Ovid skrev i Metamorfose (43 f.Kr.): â€Uvitende (Europa), kongens datter våget å klyve opp på oksen…†Dette symbolet med en kvinne, ridende på oksen/dyret er avbildet som en statue foran EU Parlamentet.(sitat slutt) Dette fant jeg veldig interessant. I Bibelen står det også om å"gi sitt rike til dyret"(EU?). Det fjerde riket som Daniels profetier taler om, har blitt tolket som Rom og profetgranskerne har alltid sett etter et fornyet Romersk Rike, som skulle reise seg før Herrens gjenkomst, slik det er beskrevet av Daniel og Johannes. EU har arbeidet for å gjøre Europa til ett rike igjen og til slutt å inneslutte oldtidens Romerrikes territorium, pluss enda litt til. Karl den Store, Karl V, Ludvig XIV, Napoleon, Keiser Wilhelm II, Mussolini og Hitler har forsøkt dette tidligere, EU har klart det andre mislyktes å gjøre og alt uten så mye som å brenne av et skudd. For øvrig: Hvorfor har EU valgt disse symbolene(kvinnen på oksen, Babels tårn)? Er det bevisst, eller er det tilfeldig? Noen som vet noe/har noen meninger omkring emnet? Endret 31. januar 2010 av Hans72
Gjest Hans72 Skrevet 1. februar 2010 #2 Skrevet 1. februar 2010 Ingen av skeptikerne som mener noe om Bibelens profetiers nøyaktige oppfyllelse, altså?
Midgard Skrevet 1. februar 2010 #3 Skrevet 1. februar 2010 (endret) Ingen av skeptikerne som mener noe om Bibelens profetiers nøyaktige oppfyllelse, altså? Det skal ikke rare greine for at du hopper på konklusjonene. Innlegget er endret Bond, mod Endret 2. februar 2010 av Midgard
Larsern Skrevet 1. februar 2010 #4 Skrevet 1. februar 2010 Ingen av skeptikerne som mener noe om Bibelens profetiers nøyaktige oppfyllelse, altså? Nøyaktig profeti? Jeg ser verken årstall eller 'EU' nevnt i teksten.
Mann 42 Skrevet 1. februar 2010 #5 Skrevet 1. februar 2010 (endret) Likhetene mellom Bruegels to malerier av Babels tårn og EU-parlamentets bygning er ikke vanskelig å se. Men jeg vet nå ikke helt om jeg kjøper påstanden om en symbolikk knyttet til å overgi sitt land til Dyret. Faktisk skjønner jeg ikke riktig hva hverken Bables tårn, eller stjernene i flagget, har med Johannes åpenbaring å gjøre? Det er greit at det er femtakkede stjerner. Men et pentagram er et pentagram. En stjerne er en stjerne. USA, som er et av de mest kristne land på kloden, har flagget smekk fullt av femtakkede stjerner, og har hatt det siden starten. Jeg tror at det er ganske enkelt: Når du skal velge deg en stjerne, så må må du velge mellom 5 og 6 takker. Fire funker ikke, og 7 blir for mange. Sekstakkede stjerner er også kjent som Davidsstjerner, og er et symbol innen jødedommen. Så i stedet tar man 5 takker, fordi det ikke er assosiert med noe spesielt. Man hadde nok ikke regnet med kristenfundamentalistenes evne til å å gjøre obskure koblinger mellom okkulte symboler og vanlig forekommende dekorasjoner. Anyways: Jeg syns det er et meget bra valg av symbolikk når EU-parlamentet velger seg Bruegels bilde som mal for sitt hovedkvarter. Babel som kulturelt ikon handler om splittelse og sammenbrudd. EU som politisk prosjekt handler om oppbygging og samarbeid. Det er Babel i revers. Og det "Babels tårn" som EU-parlamentet har bygget, er noe helt annet enn den vaklende, halvferdige kolossen som Bruegel skildret. Det er en suksessfull, magnifikk bygning, som ser ut som den kan stå tilevig tid. Og siden den formodentlig er bygget av ingeniører som visste hva de holdt på med, og i tråd med de seneste reguleringer ang jordskjel-og brann-sikkerhet, mm, kommer den sikkert til å gjøre det, også. Hans, forøvrig: Dette dyret, skulle ikke det ha atskillig flere horn og hoder enn den pene oksen som står utenfor? Og skulle ikke jenta, som du mener symboliserer Babylon, være preget av sitt "hore-og skjøgeliv"? Endret 1. februar 2010 av Mann 42
Gjest Hans72 Skrevet 2. februar 2010 #6 Skrevet 2. februar 2010 Hans, forøvrig: Dette dyret, skulle ikke det ha atskillig flere horn og hoder enn den pene oksen som står utenfor? Og skulle ikke jenta, som du mener symboliserer Babylon, være preget av sitt "hore-og skjøgeliv"? Det er, i første omgang, interessant at EU velger nettopp Babels tårn, med symbolikken det har i Bibelen(menneskene som setter seg over/opp mot Gud). For er det ikke nettopp det EU handler om? Kristendommen, Vestens kulturelle arv, skal rives opp med røttene, og erstattes med "troen på mennesket", ateismen. Hva USAs flagg vedrører, er dette landet vel mer å betrakte som frafallent enn som reelt kristent. De taler om livsvern("pro-life"), men støtter dødsstraff, forbruker hinsides mye(til tross for at Bibelen taler om nøysomhet)osv., og nå har de sannelig fått en president som minner mistenkelig mye om Antikrist etter den Bibelske besrkivelsen, så at de har femkantede stjerner i flagget sitt, passer bare enda bedre inn(det er logisk nok at Antikrist skal komme til orde i et slikt land). Så var det denne kvinnen, da. Det står ingenting i Bibelen om at hun, rent synlig, skal være preget av noe. Dessuten hadde vel EU neppe ville valgt det som, helt nøyaktig, står beskrevet i Bibelen(bedre å gjøre det litt skjult, vet du...).
Mann 42 Skrevet 2. februar 2010 #7 Skrevet 2. februar 2010 Det er, i første omgang, interessant at EU velger nettopp Babels tårn, med symbolikken det har i Bibelen(menneskene som setter seg over/opp mot Gud). For er det ikke nettopp det EU handler om? Kristendommen, Vestens kulturelle arv, skal rives opp med røttene, og erstattes med "troen på mennesket", ateismen. Hva USAs flagg vedrører, er dette landet vel mer å betrakte som frafallent enn som reelt kristent. De taler om livsvern("pro-life"), men støtter dødsstraff, forbruker hinsides mye(til tross for at Bibelen taler om nøysomhet)osv., og nå har de sannelig fått en president som minner mistenkelig mye om Antikrist etter den Bibelske besrkivelsen, så at de har femkantede stjerner i flagget sitt, passer bare enda bedre inn(det er logisk nok at Antikrist skal komme til orde i et slikt land). Så var det denne kvinnen, da. Det står ingenting i Bibelen om at hun, rent synlig, skal være preget av noe. Dessuten hadde vel EU neppe ville valgt det som, helt nøyaktig, står beskrevet i Bibelen(bedre å gjøre det litt skjult, vet du...). Ad kvinnen, så står det i ditt eget sitat at hun bærer et beger fylt med vederstyggeligheter fra hennes hore-liv. Fantastisk. Forøvrig så burde du kunne se en alternativ tolkning av Bruegels motiv og grunnen for at det er valgt. Og det springer ut av det faktum at EU og dets ledere og intellektuelle, langt fra har den samme referanseramme som dere kristenfundamentalister har. Jeg kunne tenke meg at valget av en bygning som MINNER om Bruegels skildring av Babels tårn, (som altså er et bygg som faktisk SER ut som det kunne komme til å deise i bakken hvert øyeblikk, med et shaky fundament og noe generelt usolid ved seg) men UTEN de svakhetene som springer en i øynene med Bruegels tårn, faktisk tjener som et symbol på samling og oppbygging, i det bygget henviser på et fallert byggverk som gjennom sitt fall splittet folkene. Her har man et magnifikt og solid tårn som skal huse mennesker som skal bidra til å samle Europas folk. Det skulle være morsomt å se gjengitt noe av den debatten om motivet som gikk i Europa forut for konstruksjonen.
Gjest Hans72 Skrevet 3. februar 2010 #8 Skrevet 3. februar 2010 Ad kvinnen, så står det i ditt eget sitat at hun bærer et beger fylt med vederstyggeligheter fra hennes hore-liv. Fantastisk. Forøvrig så burde du kunne se en alternativ tolkning av Bruegels motiv og grunnen for at det er valgt. Og det springer ut av det faktum at EU og dets ledere og intellektuelle, langt fra har den samme referanseramme som dere kristenfundamentalister har. Jeg kunne tenke meg at valget av en bygning som MINNER om Bruegels skildring av Babels tårn, (som altså er et bygg som faktisk SER ut som det kunne komme til å deise i bakken hvert øyeblikk, med et shaky fundament og noe generelt usolid ved seg) men UTEN de svakhetene som springer en i øynene med Bruegels tårn, faktisk tjener som et symbol på samling og oppbygging, i det bygget henviser på et fallert byggverk som gjennom sitt fall splittet folkene. Her har man et magnifikt og solid tårn som skal huse mennesker som skal bidra til å samle Europas folk. Det skulle være morsomt å se gjengitt noe av den debatten om motivet som gikk i Europa forut for konstruksjonen. Hvor har du det fra at det virkelige Babels tårn var shaky, da? Etter alt jeg vet, var det nemlig ikke det, og motivet minner dermed fullt og helt om dette tårnet, noe som medfører at man selvsagt ikke kan se bort ifra tårnets symbolikk. Dette med stjernene er som sagt nok et tegn, både hva USA, Obama og EU vedrører. Uansett hvordan man snur og vender på det, kommer man heller ikke bort ifra det Daniel forteller om menneskene som setter seg opp m ot Gud, og bladningen av økonomisk velstand og Gudeløshet(og dermed frustrasjon, noe det er utrolig mye av i dagens samfunn, antakelig fordi det kristne fondamentet samt ekteskapet er revet opp med roten)som skal prege verden i endetiden.
Mann 42 Skrevet 3. februar 2010 #9 Skrevet 3. februar 2010 Hvor har du det fra at det virkelige Babels tårn var shaky, da? Etter alt jeg vet, var det nemlig ikke det, og motivet minner dermed fullt og helt om dette tårnet, noe som medfører at man selvsagt ikke kan se bort ifra tårnets symbolikk. Dette med stjernene er som sagt nok et tegn, både hva USA, Obama og EU vedrører. Uansett hvordan man snur og vender på det, kommer man heller ikke bort ifra det Daniel forteller om menneskene som setter seg opp m ot Gud, og bladningen av økonomisk velstand og Gudeløshet(og dermed frustrasjon, noe det er utrolig mye av i dagens samfunn, antakelig fordi det kristne fondamentet samt ekteskapet er revet opp med roten)som skal prege verden i endetiden. Har du ikke SETT Bruegels Babel? Da foreslår jeg at du googler det, så får du se hva jeg mener. Han hadde to versjoner av det samme motivet. Det "virkelige" Babel er en bibelsk myte. Det finnes ingen plantegninger over Babels tårn, ei heller noen redegjørelse for dets strukturelle integritet, eller andre forhold som kan ha vært av interesse i forbindelse med dets mytiske endelikt. Det kan godt hende at det en gang var en hersker med stormannsgale byggeplaner som langt overskred potensialet til de tilgjengelige byggematerialene, med katastrofale følger, og at byggverkets kollaps ble tolket som Guds straff for megalomanien. Forøvrig så er det bare å vente og se, Hans. Er dette endetiden fordi du finner mange trekk i samtiden som passer med din oppfatning av profetiene, eller er det enda et av de etter hvert ganske tallrike tilfellene der selvsamme profeti ikke slår til?
Gjest Hans72 Skrevet 28. april 2010 #10 Skrevet 28. april 2010 Jeg hadde nesten glemt denne tråden. Jeg vil trekke frem deler av mitt forrige innlegg, som jeg fremdeles savner svar på(sitat): Hvor har du det fra at det virkelige Babels tårn var shaky, da? Etter alt jeg vet, var det nemlig ikke det, og motivet minner dermed fullt og helt om dette tårnet, noe som medfører at man selvsagt ikke kan se bort ifra tårnets symbolikk. Dette med stjernene er som sagt nok et tegn, både hva USA, Obama og EU vedrører.(sitat slutt) Det er lenge siden USA kunne kalles et "Guds land": I dag er det stort sett pengejag, matrealisme og falsk religion/navnkristenhet som dominerer. Videre er det fremdeles interessant at EU valgte akkurat disse symbolene, og det kan absolutt tolkes dithen at EU er et symbol på Babels tårn(i betydningen "Menneskene som setter seg opp imot Gud"). Ellers vil jeg bare påpeke at Daniels bok, jødenes åpenbaringsbok, faktisk forteller at menneskene i de siste stunder skal være gudeløse(men gjerne kristne i navnet), og at de skal være opptatt av matrealisme o.l. Dette skal medføre en verden(Vesten)som på den ene siden er preget av økonomisk velstand, og frustrasjon på den andre grunnet gudeløsheten, og selv du kan da ikke være uenig i at det er en rimelig dekkende beskrivelse for vår del av verden i dag?
Mann 42 Skrevet 28. april 2010 #11 Skrevet 28. april 2010 Jeg hadde nesten glemt denne tråden. Jeg vil trekke frem deler av mitt forrige innlegg, som jeg fremdeles savner svar på(sitat): Hvor har du det fra at det virkelige Babels tårn var shaky, da? Etter alt jeg vet, var det nemlig ikke det, og motivet minner dermed fullt og helt om dette tårnet, noe som medfører at man selvsagt ikke kan se bort ifra tårnets symbolikk. Dette med stjernene er som sagt nok et tegn, både hva USA, Obama og EU vedrører.(sitat slutt) Det er lenge siden USA kunne kalles et "Guds land": I dag er det stort sett pengejag, matrealisme og falsk religion/navnkristenhet som dominerer. Videre er det fremdeles interessant at EU valgte akkurat disse symbolene, og det kan absolutt tolkes dithen at EU er et symbol på Babels tårn(i betydningen "Menneskene som setter seg opp imot Gud"). Ellers vil jeg bare påpeke at Daniels bok, jødenes åpenbaringsbok, faktisk forteller at menneskene i de siste stunder skal være gudeløse(men gjerne kristne i navnet), og at de skal være opptatt av matrealisme o.l. Dette skal medføre en verden(Vesten)som på den ene siden er preget av økonomisk velstand, og frustrasjon på den andre grunnet gudeløsheten, og selv du kan da ikke være uenig i at det er en rimelig dekkende beskrivelse for vår del av verden i dag? Jeg henviste til Bruegels maleri. Det Babels tårn som han malte, så slett ikke solid ut. I motsetning til EU-bygningen. Jeg syns ikke verden er gudløs NOK. Og jeg gremmer meg over at over halvparten av Amerikas befolkning faktisk tror på Bibelens skapelsesberetning, inkludert de delene som bevislig er direkte feil. Og de gjør det av religiøse grunner. Så nei. Jeg syns ikke det er noen god beskrivelse av verden i dag. Det er alt for mye religion for min smak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå