Beauté Skrevet 31. januar 2010 #1 Skrevet 31. januar 2010 (endret) Hennes beste venninne er fra Syria. Og hver sommer har vi hatt den samme diskusjonen. Nemmelig om hun kan dra til Syria og være der hele sommerferien med venninnas familie. Vi har alltid sagt nei, for vi syns ikke det virker trygt for en tenåringsjente å være der så lenge. Og liker absolutt ikke kvinnesynet de har. Venninna til datteren min har aldri fått lov å overnatte hos oss pga datteren min sin far. Så lenge det er en mann i huset, får ikke jenten overnatte her. For å hindre at mannen min blir fristet til å forgripe seg. Datteren min har også fortalt meg at om noen blir voldtatt, så er det jentas feil for det har mora fortalt hennes døtre. Jeg trenger vel ikke å gå mere inn på våres prat om kulturforskjeller etc. Jenta er 15 år og min datter er 13. De har kjent hverandre fra barnehagen og er veldig gode venner. Noen synspunkter ang dette? Overreagerer jeg? Mannen min sier "NEI" for han liker ikke den forskjellen i kulturen Endret 31. januar 2010 av Beauté
Snop Skrevet 31. januar 2010 #2 Skrevet 31. januar 2010 Hun er bare 13 år. Du overreagerer ikke. Jeg har egentlig ingenting å utdype i denne saken da det egentlig er så åpenbart at jeg vet faktisk ikke hva mer jeg kan si.
Gjest Gjest_Adagio_* Skrevet 31. januar 2010 #3 Skrevet 31. januar 2010 Du overreagerer absolutt ikke. Det blir en voldsom dobbeltmoral fra deres side når hun ikke kan overnatte hos dere, mens at datteren din skal tilbringe en hel ferie i et utrygt land med et helt annet kvinnesyn.
Gjest *Mim* Skrevet 31. januar 2010 #4 Skrevet 31. januar 2010 Jeg hadde ikke sendt min trettenåring til Syria, nei.
Brunhilde Skrevet 31. januar 2010 #5 Skrevet 31. januar 2010 Jeg hadde ikke sendt min trettenåring til Syria, nei. Ikke jeg heller, og jeg syns du kan si nei med god samvittighet!
Wildy Skrevet 31. januar 2010 #6 Skrevet 31. januar 2010 Jeg hadde sagt nei uten et snev av dårlig samvittighet!
The Kitten Skrevet 31. januar 2010 #8 Skrevet 31. januar 2010 Jeg hadde også sagt nei. Hvis jeg hadde hatt en datter på 13 ville jeg vært veldig skeptisk uansett hvor hun ville eller hvem hun ville reise med.
Beauté Skrevet 31. januar 2010 Forfatter #9 Skrevet 31. januar 2010 Ja forstår jo det. Men dette er en tur med moren til venninnen. Jeg kjenner moren og har vært på besøk hos henne flere ganger. Moren er svært hyggelig. Men som sagt, jeg sender ikke henne med dem til Syria. Ville vite litt om hva flertallet mener i denne saken. Takker alle for svar. . quote name='The Kitten' date='31.01.2010 (12:42) ' post='7772513'] Jeg hadde også sagt nei. Hvis jeg hadde hatt en datter på 13 ville jeg vært veldig skeptisk uansett hvor hun ville eller hvem hun ville reise med.
Sheherasade Skrevet 31. januar 2010 #10 Skrevet 31. januar 2010 (endret) Hennes beste venninne er fra Syria. Og hver sommer har vi hatt den samme diskusjonen. Nemmelig om hun kan dra til Syria og være der hele sommerferien med venninnas familie. Vi har alltid sagt nei, for vi syns ikke det virker trygt for en tenåringsjente å være der så lenge. Og liker absolutt ikke kvinnesynet de har. Venninna til datteren min har aldri fått lov å overnatte hos oss pga datteren min sin far. Så lenge det er en mann i huset, får ikke jenten overnatte her. For å hindre at mannen min blir fristet til å forgripe seg. Datteren min har også fortalt meg at om noen blir voldtatt, så er det jentas feil for det har mora fortalt hennes døtre. Jeg trenger vel ikke å gå mere inn på våres prat om kulturforskjeller etc. Jenta er 15 år og min datter er 13. De har kjent hverandre fra barnehagen og er veldig gode venner. Noen synspunkter ang dette? Overreagerer jeg? Mannen min sier "NEI" for han liker ikke den forskjellen i kulturen Seriøst??? Venninna får ikke overnatte hos dere fordi du er redd for at mannen din skal forgripe seg på henne??? Da tror jeg heller at jeg hadde tenkt meg to ganger om dette faktisk er en mann å satse på! Forøvrig synes jeg virkelig at du er litt paranoid. Du sier jo selv at du liker moren til venninnen. Tror du ikke de er i stand til å ta vare på døtrene deres? Jeg vil vel tro at de er vel så opptatt av at de skal være trygge som det du er. Og jeg synes du er veldig fordomsfull. Bare fordi kvinnesynet i et land er annerledes er ikke det ensbetydende med at alle mennene der bare venter på muligheten til å voldta noen. Jeg synes man bør la barn få reise og se ulike kulturer. Det er bare sunt. Endret 31. januar 2010 av Sheherasade
Glynis Skrevet 31. januar 2010 #11 Skrevet 31. januar 2010 Det var da ikke trådstarter som var redd for voldtekt her, men familien til jenta. Jeg hadde for øvrig ikke engang latt jenta mi dra til Legoland som 13-åring med noen med et slikt syn. Hun kunne fint fått dratt til Syria på et opplegg via Røde Kors eller noe med venninna når hun fylte 18.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2010 #12 Skrevet 31. januar 2010 Seriøst??? Venninna får ikke overnatte hos dere fordi du er redd for at mannen din skal forgripe seg på henne??? Da tror jeg heller at jeg hadde tenkt meg to ganger om dette faktisk er en mann å satse på! Det er kanskje lurt å LESE hva som faktisk står før man kommer med slike utbasuneringer? Det er da slett ikke TS som er redd for overgrep, men den tyrkiske mora. STOR forskjell!!
Beauté Skrevet 31. januar 2010 Forfatter #13 Skrevet 31. januar 2010 (endret) Les igjennom en gang til. Det er moren til venninnen som er redd for sånt. Jeg har spurt henne flere ganger om hun vil overnatte her. Men hun får ikke lov. Og nei, min datter får aldri i livet dra til et sånt land uten meg eller faren..Seriøst??? Venninna får ikke overnatte hos dere fordi du er redd for at mannen din skal forgripe seg på henne??? Da tror jeg heller at jeg hadde tenkt meg to ganger om dette faktisk er en mann å satse på! Forøvrig synes jeg virkelig at du er litt paranoid. Du sier jo selv at du liker moren til venninnen. Tror du ikke de er i stand til å ta vare på døtrene deres? Jeg vil vel tro at de er vel så opptatt av at de skal være trygge som det du er. Og jeg synes du er veldig fordomsfull. Bare fordi kvinnesynet i et land er annerledes er ikke det ensbetydende med at alle mennene der bare venter på muligheten til å voldta noen. Jeg synes man bør la barn få reise og se ulike kulturer. Det er bare sunt. Endret 31. januar 2010 av Beauté
Lapetos Skrevet 31. januar 2010 #14 Skrevet 31. januar 2010 Det er kanskje lurt å LESE hva som faktisk står før man kommer med slike utbasuneringer? Det er da slett ikke TS som er redd for overgrep, men den tyrkiske mora. STOR forskjell!! Det er fullt mulig å misforstå, uten at det betyr at man ikke har lest hva som sto der Og, TS: dersom jeg hadde hatt en trettenåring ville nok ikke jeg latt ham/henne reise noe sted uten meg. Med mindre det var hytteturer o.l - men det blir jo noe annerledes
Gjest SmallTalk Skrevet 31. januar 2010 #15 Skrevet 31. januar 2010 Jeg hadde definitivt ikke latt min datter dra til Syria. Kunne ikke falle meg inn å tillate en 13-åring å dra på tur til et land jeg ikke ville dratt til selv.
Sheherasade Skrevet 31. januar 2010 #16 Skrevet 31. januar 2010 Aaaaah! I see! Ok, sorry! Misforstod den, ja... Jeg synes det hele baker ned til hvor mye du stoler på foreldrene til venninnen. Jeg tror vel at de med sin tankegang kanskje er enda mer opptatt av å ta vare på jentenes dyd enn det som er vanlig i Norge. Muslimske land er heller ikke ensbetydende med at det er farlig der. Hadde det vært Saudi Arabia kunne jeg kanskje skjønt det. Der er det mer ekstremt. Men Syria er da vel ikke SÅ ille???
Sheherasade Skrevet 31. januar 2010 #17 Skrevet 31. januar 2010 Les igjennom en gang til. Det er moren til venninnen som er redd for sånt. Jeg har spurt henne flere ganger om hun vil overnatte her. Men hun får ikke lov. Og nei, min datter får aldri i livet dra til et sånt land uten meg eller faren.. Hvis du allerede har bestemt deg og er så sikker, hvorfor spør du om andre sine meninger her da?
Beauté Skrevet 31. januar 2010 Forfatter #18 Skrevet 31. januar 2010 (endret) For jeg vil vite hva andre mener om at jeg har sagt nei.Syns det er interessant med innspill Hvis du allerede har bestemt deg og er så sikker, hvorfor spør du om andre sine meninger her da? Endret 31. januar 2010 av Beauté
Beauté Skrevet 31. januar 2010 Forfatter #19 Skrevet 31. januar 2010 Vel, det jeg reagerte på var moren hennes. At hun faktisk mener det er jentas skyld om hun blir voldtatt. Og med den innstillingen blir jeg jo enda mere skeptisk. Aaaaah! I see! Ok, sorry! Misforstod den, ja... Jeg synes det hele baker ned til hvor mye du stoler på foreldrene til venninnen. Jeg tror vel at de med sin tankegang kanskje er enda mer opptatt av å ta vare på jentenes dyd enn det som er vanlig i Norge. Muslimske land er heller ikke ensbetydende med at det er farlig der. Hadde det vært Saudi Arabia kunne jeg kanskje skjønt det. Der er det mer ekstremt. Men Syria er da vel ikke SÅ ille???
Sheherasade Skrevet 31. januar 2010 #20 Skrevet 31. januar 2010 Vel, det jeg reagerte på var moren hennes. At hun faktisk mener det er jentas skyld om hun blir voldtatt. Og med den innstillingen blir jeg jo enda mere skeptisk. Joda, jeg er helt enig i at det er en helt forferdelig innstilling.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå