Gå til innhold

Husarrest, 17år, 1mnd & 7 dager

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

hvor lenge har man lov til å gi en person på 17 år, husarrest?

for en jeg kjenner har fått husarrest av foreldrene sine, så kommer henne ikke ut av huset før nå 1 mnd og 7 dager. ;s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utfra overskriften så trodde jeg det var noen som hadde fått husarrest i 17 år, 1 måned og 7 dager. Jeg så for meg en nye Josef Fritzl-sak. Heldigvis misforsto jeg. :)

Jeg vet ikke om loven sier noe om husarrest og tidsperspektiv, men det er jo noe som heter ulovlig frihetsberøvelse eller noe. Hvorfor gir man en 17-åring husarrest i utgangspunktet? H*n må i hvert fall få gå på skolen? Det hele høres bare rart ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at en 17 åring burde få husarrest. Jeg er ikke enig med den type straff, men om det skal bli praktisert er jo en 17 åring litt for gammel til sånnt.

Men det kommer virkelig ann på hva denne personen har gjort da. Hva har han/hun gjort?

Kjenner mange amerikanere, og i USA er det helt normal å få husarrest i en måned. Til og med etter man er fylt 18. Om det er greit eller ikke det vet jeg ikke, men han/hun er i allefall ikke den eneste. (Selv om man ikke kan sammenligne norske og amerikanske oppdragelse metoder).

Alt i alt syns jeg denne straffen var litt på kanten av hva som er greit. Men desverre er jo det mamma og pappa som bestemmer enda i dette tilfellet og visst de sier 1 måned og 7 dager, blir det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det kommer helt an på hva personen har gjort.

Det er jo forskjell på å komme litt for sent hjem, enn å gjøre innbrudd og bli brakt hjem av politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er ok å gi husarrest, så lenge det er regelbrudd. En 17 åring burde ha så pass vett, at h*n vet hva som fører til husarresst. Her i huset fungerer husarresst bra. Har en tenåring og en sjelden gang gir vi husarrest, som også fører til dataforbud feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet det blr gjordt, og jeg har aldri sett en sak om det. Men, juridisk sett er det noe i grenseland. Blir det kun gjordt med press og mental tvang er det trolig kurant, men direkte fysisk holde noen inne mot sin vilje er jeg usikker på om er lovlig.

Men jeg er ingen jurist, og jeg er usikker på hvor det er mulig å henvende seg. Barnevernet tar nesten garantert ikke en slik sak med mindre det er snakk om svært grove ting, og hvilken 17 åring har mulighet til å kontakte advokat?

Kikk litt på barnekonvensjonen, det er det eneste jeg kommer på i farten som muligens kan gi noe informasjon. Lovdata.no er også god, men rimelig tung.

(Og for KG's faste travere her: Jeg har ikke svart på TS når det gjelder en etisk vinkling og om det er ok eller ei. Det er et betydelig mer komplekst spørsmål, spesielt med så lite info).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tenåringsmor

Hvorfor akkurat en måned og sju dager?

Antall dager høres så merkelig ut, at jeg mistenker at her er det snakk om at noe vil skje etter at husarresten er over om 37-38 dager.

Jeg mistenker at det enten er snakk om å ha blitt tatt for noe kriminelt, og at ungdommen har husarrest inntil saken kommer opp for retten, eller det er snakk om narkotika, og ungdommen har husarrest inntil hin får plass på en behandlingsinstitusjon, eller noe slikt.

Og for å ha det helt klart, hadde mine ungdommer vært i en av de situasjonene som jeg har beskrevet over, hadde jeg også, uten tvil, gitt dem husarrest fram til rettsmøte/behandling!

Og det hadde jeg gjort uansett alder, så lenge de bodde hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husarrest er helt greit det. Eneste tvangen er at om husarresten brytes, fjernes alle privillegier utenom skolebøker, og eneste maten som blir servert er kald havregrøt. Men for en hel måned må det være litt substans i "lovbruddet" altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_isabella_*
hvor lenge har man lov til å gi en person på 17 år, husarrest?

for en jeg kjenner har fått husarrest av foreldrene sine, så kommer henne ikke ut av huset før nå 1 mnd og 7 dager. ;s

Til de er låst ute igjen og nøkkelen er funnet.

Anmeld foreldrene. Dette er ikke lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått husarrest 1 måned .

- Er det lov ?

- Jeg hadde liksom sagt ifra hvor jeg var , og kom litt sent på natta. Så fikk jeg en heeel måned med husarrest .

- svar på spørsmålet mitt.

Det er ikke lov. Det er frihetsberøvelse og kan komme under paragraf 16.

Endret av Phaedra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Linda_*
Husarrest er helt greit det. Eneste tvangen er at om husarresten brytes, fjernes alle privillegier utenom skolebøker, og eneste maten som blir servert er kald havregrøt. Men for en hel måned må det være litt substans i "lovbruddet" altså.

Hvilke formidlende omstendigheter viser du til nå?

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/re....html?id=540390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frihetsberøvelse er et av de straffetiltak man bruker ovenfor individer som bryter reglere. Andre er begrensing i privilegier og bøtlegging. Foreldre/de som er gitt formynderansvaret for barn har lovmessig rett til å idømme dette frem til barna er 18år. Frihetsberøvelse idømt av foreldre/foresatte er dermed i utgangspunktet ikke ulovlig og innenfor foreldrene/de foresattes myndighet. Hvis man mener at foreldrene/de foresatte ikke forvalter sitt ansvar riktig skal man ta dette opp med barnevernet som vil vurdere om de foresatte ikke er skikket til å ha foreldreansvaret og om dette skal overføres til andre. Barnevernet vil i liten grad gå inn og vurdere enkeltavgjørelser foretatt av foreldrene.

En person (eller deres foresatte) kan gjøre avtaler som innebærer at rett til å idømme bøter, begrensinger i privilegier eller frihetsberøvelse gis til andre. Dette er alltid knyttet til at vedkommende får visse priviliegier og skal kunne blir straffet hvis man ikke følger reglene for å ha glede av disse privilegiene. Dette kan f.eks. være at for å være med på konkurranser med et idrettslag så skal man holde seg edru og hjemme/inne kvelden før en øvelse. Hvis man ikke oppfyller dette kan idrettslaget idømme en straff etter de regler som både idrettslaget og utøveren har blitt enige om.

Tilsvarende er det ofte inneforstått at barn som blir boende hjemme etter 18år og nytter godt av fri/subsidiert kost og logi fortsatt følger de reglene som er satt opp av foreldrene som betingelse for å kunne bo der. Hvis barnet har flyttet ut eller bor hjemme og betaler fullt ut for kost og logi gjelder vanlige regler for leietagerforhold. Foreldre kan da ikke lenger idømme straff slik foreldre/foresatte ellers kan i forhold til barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Linda_*
Frihetsberøvelse er et av de straffetiltak man bruker ovenfor individer som bryter reglere. Andre er begrensing i privilegier og bøtlegging. Foreldre/de som er gitt formynderansvaret for barn har lovmessig rett til å idømme dette frem til barna er 18år. Frihetsberøvelse idømt av foreldre/foresatte er dermed i utgangspunktet ikke ulovlig og innenfor foreldrene/de foresattes myndighet. Hvis man mener at foreldrene/de foresatte ikke forvalter sitt ansvar riktig skal man ta dette opp med barnevernet som vil vurdere om de foresatte ikke er skikket til å ha foreldreansvaret og om dette skal overføres til andre. Barnevernet vil i liten grad gå inn og vurdere enkeltavgjørelser foretatt av foreldrene.

En person (eller deres foresatte) kan gjøre avtaler som innebærer at rett til å idømme bøter, begrensinger i privilegier eller frihetsberøvelse gis til andre. Dette er alltid knyttet til at vedkommende får visse priviliegier og skal kunne blir straffet hvis man ikke følger reglene for å ha glede av disse privilegiene. Dette kan f.eks. være at for å være med på konkurranser med et idrettslag så skal man holde seg edru og hjemme/inne kvelden før en øvelse. Hvis man ikke oppfyller dette kan idrettslaget idømme en straff etter de regler som både idrettslaget og utøveren har blitt enige om.

Tilsvarende er det ofte inneforstått at barn som blir boende hjemme etter 18år og nytter godt av fri/subsidiert kost og logi fortsatt følger de reglene som er satt opp av foreldrene som betingelse for å kunne bo der. Hvis barnet har flyttet ut eller bor hjemme og betaler fullt ut for kost og logi gjelder vanlige regler for leietagerforhold. Foreldre kan da ikke lenger idømme straff slik foreldre/foresatte ellers kan i forhold til barn.

Så da må alle barn få egen husleiekontrakt i prventiv hensikt, hvor er linken din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da må alle barn få egen husleiekontrakt i prventiv hensikt, hvor er linken din?

Nå er det ikke så vanlig å gjøre det veldig formelt innad i familien men man bør selvfølgelig ha snakket sammen om hvilke rettigheter/forpliktelser barna bør ha hvis de fortsetter å bo hjemme etter at de er 18 år. Man kan selvfølgelig ta utgangspunkt i standardkontrakter slik som de som er utviklet av forbrukerportalen:

http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...husleiekontrakt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Annonse
Gjest Gjest

Synes det høres lenge ut, men denne 17 åringen skal være glad for at foreldrene bryr seg, tross alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Synes det høres lenge ut, men denne 17 åringen skal være glad for at foreldrene bryr seg, tross alt.

Det vil jeg si kommer an på hva h*n har gjort.

Det er forskjell på å hatt sex enn å vært med på mobbing for eksempel. Er det sistnevne er det helt greit synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hadde jeg fått det hadde jeg drept dem på flekken!

I så tilfelle kan jeg love deg at du ville fått en ny "husarrest" i vesentlig lenger tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...