Gå til innhold

Toving

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man må jo ha riktig ull for at det skal tove seg...

Kjøpte 100% ull hvor det står: ren ny ull...

vasket det sammen med et koppe håndkle med en spise skje grønn såpe i vaskemaskin på 60 grader...

Men syntes resultatet ble sånnmidt i mellom, lappen ble bare mere "hårete" og selvfølgelig er det noe tovet, men jeg kunne ønske et "tettere, hardere" resulat.

None tips?

Er det bare garnet som ikke er bra nok?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier å tove sammen med et par dongeribukser, på 40 grader :) Da blir det mer "slått" sammen pga buksen.

Hvilket garn er det?

Skrevet

Har ikke lappene, dem ligger hos mamma - men tror det heter artic fra trysilgarn.

Kan man "tove" om igjen med jeans å få et bedre resultat?

Skrevet

Jeg vasker det som oftest helt alene med skyllemiddel. Og blir det ikke nok tovet, vasker jeg det bare en gang til.

Skrevet

Du strikket først, eller...? Hvordan det er strikket har også betydning for hvor mye det tover. Løst strikket = mer tovet.

Jeg pleier også å tove sammen med en olabukse (som jeg VET ikke farger! :fnise: ), blir det ikke nok er det bare å prøve igjen. Evt. kan du prøve å tove for hånd.

Skrevet
Hørt at det er bra å bruke balsam i :)

Balsam bruker man for å strekke ut hvis det er for mye tovet ;)

Har man for eksempel krympet en ullgenser kan man legge den i en bøtte med vann og masse balsam og så strekke den forsiktig ut.

Skrevet
Balsam bruker man for å strekke ut hvis det er for mye tovet ;)

Har man for eksempel krympet en ullgenser kan man legge den i en bøtte med vann og masse balsam og så strekke den forsiktig ut.

Var en på jobben som brukte det i maskinen hver gang hun tovet. Hun sa det ble tettere på en måte.

Men jeg har aldri prøvd dette før altså :)

Skrevet

Så rart. Jeg bruker alltid skyllemiddel, og har hatt suksess med balsam på for små votter blant annet :)

Gjest faerytale
Skrevet

Jeg pleier ha det med håndklær på 60 grader og hvis ikke det blir godt nok tova pleier jeg ta det en omgang til på 40 grader. Pleier aldri ha noe skyllemiddel eller noe annet i.

Skrevet

Fine tips..

Tok med lappen til mamma og pappa uten å se noe, og han sa med en gang ; ja dette kan du kjenne er tovet... så er nok relativt bra, men skal prøve å vaske en gang til å se på resultatet.

Jeg heklet... "grannysquare" som nå blir gryteklut, ganske stilig faktisk:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...