Gå til innhold

barn ute når det er over 10-

Anbefalte innlegg

Gjest shnuska
Skrevet

hei :)

bare lurte på om noen visste dette,.

jeg har jo hørt at små barn ikke skal være ute når det er over 10-, men gjelder det alle barn eller bare babyer?

Jeg har ei jente på ni mnd, viss hun er godt innpakka med dress og dyne å hele pakke inni vogna, kan jeg ikke ta hun med ut forde?

:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_P_*
Skrevet

Jovisst kan du ta henne ut.

Barn over tre måneder kan godt være ute en stund selv om det er kaldt, hvis det ikke blåser mye.

Skrevet

jeg har jo hørt at små barn ikke skal være ute når det er over 10-, men gjelder det alle barn eller bare babyer?

Jeg har ei jente på ni mnd, viss hun er godt innpakka med dress og dyne å hele pakke inni vogna, kan jeg ikke ta hun med ut forde?

Det er absolutt anbefalt at barn under tre år ikke er ute i kaldere luft enn ved -10 grader, fordi luftveiene deres ikke er utviklet skikkelig, og de klarer ikke å varme opp lufta som de puster inn. Dermed går den kalde lufta rett ned i lungene, noe som gir fare for luftveisplager som astma osv.

Om du kler aldri så mye på henne, vil det ikke ha noe å si, hun vil være god og varm, men lufta får hverken du eller hun varmet opp før den når lungene. Om du skal bare en tur ut i bilen så varm den opp først, så dere slipper å stå lenge ute og skrape, eller gå 10 min til butikken med henne i vogn, så dekk til foran vognåpningen med et teppe. Men legg henne ikke til å sove ute i vognen i så kaldt vær, og ta heller ikke lange unødvendige turer med henne.

Gjest Eurodice
Skrevet

Under -10 mener du vel. Over vil jo si at det er mildere vær.

Gjest Gjest_jaja_*
Skrevet
Det er absolutt anbefalt at barn under tre år ikke er ute i kaldere luft enn ved -10 grader, fordi luftveiene deres ikke er utviklet skikkelig, og de klarer ikke å varme opp lufta som de puster inn. Dermed går den kalde lufta rett ned i lungene, noe som gir fare for luftveisplager som astma osv.

Om du kler aldri så mye på henne, vil det ikke ha noe å si, hun vil være god og varm, men lufta får hverken du eller hun varmet opp før den når lungene. Om du skal bare en tur ut i bilen så varm den opp først, så dere slipper å stå lenge ute og skrape, eller gå 10 min til butikken med henne i vogn, så dekk til foran vognåpningen med et teppe. Men legg henne ikke til å sove ute i vognen i så kaldt vær, og ta heller ikke lange unødvendige turer med henne.

Det var da fælt da, må regnes som mishandler jeg da som har hatt mine ute i mange, mange minus. I bunnen av vogna hadde jeg reinsdyrskinn, så lå barna i en voksipose og oppå der et ullpledd, da var det en liten "glipe" øverst der luften kom inn. Alle mine er friske å raske, stort sett aldri vært syk iallefall ingeting alvorlig, de får heller ikke alt som "går". Jammen er det merkelig at de før oss har overlevd, idag er det så mange "eksperter" som sitter å finner ut alt som er farlig at man må spørre seg om man i det hele tatt skal sette barn til verden, livet er som kjent farlig. Det finnes mange oppslagsverk om graviditet og hva du skal gjøre/ ikke gjøre etter barnet er født, jeg kastet alt jeg fikk på helsestasjonen, å her sitter jeg med 6 sunne barn som aldri har fått den anbefalte mengde mat, men spist til de var mette, begynte med fast føde sikkert alt for tidlig, ligget ute i alt slags vær, skitten har de også vært. Sunn fornuft er det jeg har brukt, man blir jo skremt av all "synsingen" som finnes i alle oppslagsverk. Ikke rart vi får et samfunn der individet bare blir mer og mer hjelpesløs, det er jo puter over alt.

Skrevet
Jammen er det merkelig at de før oss har overlevd,

Nå var det mange flere barn som døde i tidene "før oss" da ;)

Bare se på hvor mye spedbarnsdødeligheten sank når de begynte å legge spedbarn på ryggen istedenfor magen. Mener du at vi skal gå tilbake til å legge de på magen fordi barn "før oss" har overlevd?

Eller at det er greit å drikke og røyke når man er gravid? Det gjorde man også i "før oss".

Vi er heldige og lever i en tid der vi vet mer om helse for både barn og voksen enn noen gang og det ville være idioti å nekte å ta hensyn til alt vi har funnet med argumentet "de før oss har overlevd"

Skrevet
Det var da fælt da, må regnes som mishandler jeg da som har hatt mine ute i mange, mange minus. I bunnen av vogna hadde jeg reinsdyrskinn, så lå barna i en voksipose og oppå der et ullpledd, da var det en liten "glipe" øverst der luften kom inn. Alle mine er friske å raske, stort sett aldri vært syk iallefall ingeting alvorlig, de får heller ikke alt som "går". Jammen er det merkelig at de før oss har overlevd, idag er det så mange "eksperter" som sitter å finner ut alt som er farlig at man må spørre seg om man i det hele tatt skal sette barn til verden, livet er som kjent farlig. Det finnes mange oppslagsverk om graviditet og hva du skal gjøre/ ikke gjøre etter barnet er født, jeg kastet alt jeg fikk på helsestasjonen, å her sitter jeg med 6 sunne barn som aldri har fått den anbefalte mengde mat, men spist til de var mette, begynte med fast føde sikkert alt for tidlig, ligget ute i alt slags vær, skitten har de også vært. Sunn fornuft er det jeg har brukt, man blir jo skremt av all "synsingen" som finnes i alle oppslagsverk. Ikke rart vi får et samfunn der individet bare blir mer og mer hjelpesløs, det er jo puter over alt.

Vi har en historisk lav barnedødelighet i dette landet, nettopp fordi alle disse "ekspertene" "synser" så mye om hva vi kan gjøre for at barna skal ha det så bra som mulig.

Det er ikke snakk om å sy puter rundt dem, men å ta hensyn til at det faktisk er noen ting som er FARLIGE for dem, som vi da beskytter dem mot.

Og jeg nekter å tro at før i tida, om kvikksølvet viste kaldere enn -10 grader, så tok mor og la barna ute for å sove... Det strider i mot all fornuft.

Skrevet
Og jeg nekter å tro at før i tida, om kvikksølvet viste kaldere enn -10 grader, så tok mor og la barna ute for å sove... Det strider i mot all fornuft.

Hvorfor strider dette mot all fornuft?

-10 er jo ikke spesielt kaldt. Og enkelte steder i landet hvor dette er helt normal vintertemperatur (kanskje litt mild vinter også), så kan de da ikke la seg sperre inn når graderstokken kryper nedenfor -10...

I bhg hos oss blir barna lagt ut på -12, etter å ha undersøkt dette med kommunelegen.

På privat basis så har jeg med mine egne latt dem ligge ute på -15 også. Det blir ikke så kaldt nede i vogna om man dekker til litt.

Vi er også ute og leker med småbarnsavd ned til -12. Storbarn er ute lenger enn det (har vært ute på -23 også de, og det er ingen problemer om man tar forhåndsregler og har ansvarsbevisste voksne)

Skjønner ikke hvorfor det skal være så hysterisk ang disse ti små minusgradene.

*lei av dette kuldehysteriet*

Skrevet

Kommer jo an på hvor i landet det er, da. 10 kuldegrader ved kysten er mye kaldere enn 10 kuldegrader i tørt innlandsklima. Jeg kommer fra et av de kaldeste stedene i landet, hvor 10 kuldegrader er mildt midt på vinteren. Og hvor man gjerne har små unger ute i korte perioder ihvertfall ned til 20 kuldegrader. Alternativet hadde vært ingen friskluft på mange måneder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...