Gå til innhold

"Desinfisere" undertøy med eddik?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg håndvasker alt av klær, inkludert undertøy pga mangel på vaskemaksin. Det virker som ikke har fungert helt greit for underlivet.

Vil det å legge undertøyet i en eddikoppløsning drepe bakterier? Og hvor my eddik pr liter vann er isåfall passe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har bomullsundertøy så kan du jo koke det i en kjele :) Vet ikke om eddik desinfiserer.

Gjest quilte-rush
Skrevet

Håndvask er ganske slitsomt, men det funker like godt. Sengetøy og håndkler blir slitsomt i lengden om det er mye. Til undertøyet burde det rekke med 60 graders varmt vann for å få det rent, faktisk et must men det er strengt tatt nok. En ulempe er at noen typer flekker som kommer fra oss mennesker trenger litt ekstra hjelp for å løse seg opp, og en liten bløtlegging i 30 graders vann er ofte nødvendig. Det er fordi at enzymene som løser disse flekkene ødelegges i vann over 40 grader og de henger enda mer fast etter de har komt i for varm vann. Flekkfjerningspray er bra, full i enzymer som løser opp Bitotex sine er de beste.

Om du føler du har fått en hudreaksjon kan det være tøyet trenger et par ekstra skyllinger. Det er lett for at såperester henger igjen i tøyet så være nøye og vri gjerne klærne litt nede i vannet.

Eddik er et gammelt råd og var brukt i siste skyllevann. De er spesielt bleiene som blir skylt i eddik for å forhindre bleie utslett. Eddik desinfiserer og nøytraliserer eventuelle vaskemiddelrester og skal være bra for de med ekstra sart hud. Jeg tror det er 1/2 dl. blank 35% eddik til en bøtte vann (ca 10 ltr). Det er viktig at tøyet er grundig skylt før du har eddik i vannet, omtrents som med vanlig tøymykner.

Jeg maser fælt, men håper i hvert fall noe av det er til nytte :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...