Gjest Gjest_cille_* Skrevet 30. januar 2010 #1 Skrevet 30. januar 2010 Hei, har tenkt å begynne på Kreativ Fagskole til høsten. Hva slags anseelse har egentlig denne skolen? Jeg mener at denne skolen er i ihvertfall like ansett som skoler som BI, universitetet i Oslo, osv. Men mine foreldre og noen venninner mener at dette ikke er riktig. Hvem av oss har rett? Arbeidgiverne setter vel ekstra pris på kreative medarbeidere? Da er det vel en fordel å ha gått på en kreativ skole?
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2010 #3 Skrevet 30. januar 2010 Hvilket studie? Tenkte på interiør eller reklame og merkekommunikasjon. Dette er vel greie utdannelser?
Gjest XXena Skrevet 30. januar 2010 #4 Skrevet 30. januar 2010 Hei, har tenkt å begynne på Kreativ Fagskole til høsten. Hva slags anseelse har egentlig denne skolen? Jeg mener at denne skolen er i ihvertfall like ansett som skoler som BI, universitetet i Oslo, osv. Men mine foreldre og noen venninner mener at dette ikke er riktig. Hvem av oss har rett? Arbeidgiverne setter vel ekstra pris på kreative medarbeidere? Da er det vel en fordel å ha gått på en kreativ skole? Nei, det har ikke høy anseelse. Har ei venninne som har gått på det, men hun har studert ved universitetet ved siden av, og er derfor attraktiv på arbeidsmarkedet. De aller fleste er det dessverre ikke. Mange må jobbe (ufrivillig) frilans, og ta andre jobber på si. Det utdannes altfor mange mennesker til kreative yrker, så jeg ville tenkt meg nøye om før jeg satset på en sånn utdanning. Man må ha jobbet ganske mye for i det hele tatt bli vurdert i sommerjobb i de største mediene.
Gjest XXena Skrevet 30. januar 2010 #5 Skrevet 30. januar 2010 Tenkte på interiør eller reklame og merkekommunikasjon. Dette er vel greie utdannelser? Jeg hadde definitivt valgt markedsføring e.l. på BI fremfor reklame-og merkekommunikasjon ved en kreativ fagskole. Mitt inntrykk er at studiet fokuserer på litt av hvert, men man får ikke den spesialkompetansen man trenger for å ha sjanse på en jobb i den allerede trange reklamebransjen.
Gjest TS Skrevet 30. januar 2010 #6 Skrevet 30. januar 2010 Hmm.. dette var dårlig nytt. Har alltid hatt lyst til å gå på kreativ fagskole, det har virket som en veldig "kuul" skole, med esktra vekt på det kreative.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2010 #7 Skrevet 30. januar 2010 En fagskole, som NKF, er ikke det samme som en høyskole. Det er på en måte en mellomting mellom videregående og høyskole/universitet. Se NOKUT sine sider for mer informasjon. Her er litt informasjon jeg har klippet derfra: Hva skiller fagskole fra høyere utdanning? Fagskoleutdanning og høyere utdanning betegnes begge som tertiære utdanninger. Fagskoleutdanning skiller seg ut fra høyere utdanning ved følgende: at den er av ett halvt til to års varighet og yrkesrettet, dvs. at den skal gi kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterlige generelle opplæringstiltak. at den ikke trenger å være forskningsbasert.
Gjest TS Skrevet 30. januar 2010 #8 Skrevet 30. januar 2010 Noen som vet om jeg kan ta en master på Kreativ Fagskole, finner ikkei info om dette på hjemmesidene til skolen?
Gjest XXena Skrevet 30. januar 2010 #9 Skrevet 30. januar 2010 Noen som vet om jeg kan ta en master på Kreativ Fagskole, finner ikkei info om dette på hjemmesidene til skolen? Nei, du får verken bachelor eller master ved å gå fagskole. Det er grader forbeholdt høyskole-og universitetsstudier. Jeg vet at NKF samarbeider med skoler i utlandet, da kan man bygge på med ett år, slik at man får bachelor. Men ingen mastergrad... Men helt ærlig, jeg synes du burde ta en samtale med bransjefolk/studieveiledere etc. før du velger studium. Jeg har jobbet med både tekstreklame og journalistikk i noen år, og det virker ikke som om du er helt klar over hva som er viktig i denne bransjen. Utdanning er en ting, praksis teller mye mer. Jeg kjenner svært få reklamefolk som har mastergrader.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2010 #10 Skrevet 30. januar 2010 Noen som vet om jeg kan ta en master på Kreativ Fagskole, finner ikkei info om dette på hjemmesidene til skolen? Du kan ikke ta en master på NKF, men du kan dra utenlands og ta en Bachelor på en av skolene NKF samarbeider med og etter fullført Bachelor er det ingenting i veien for å ta en Master.
Gjest XXena Skrevet 30. januar 2010 #11 Skrevet 30. januar 2010 Du kan ikke ta en master på NKF, men du kan dra utenlands og ta en Bachelor på en av skolene NKF samarbeider med og etter fullført Bachelor er det ingenting i veien for å ta en Master. Det er direkte feil, ettersom du må ha et visst antall studiepoeng for å komme inn på master. Og studiene ved NKF gir ikke studiepoeng;)
Gjest Gjest_Alice_* Skrevet 30. januar 2010 #12 Skrevet 30. januar 2010 En fagskole, som NKF, er ikke det samme som en høyskole. Det er på en måte en mellomting mellom videregående og høyskole/universitet. Se NOKUT sine sider for mer informasjon. Her er litt informasjon jeg har klippet derfra: Og en offentlig fagskole er dessuten noe helt annet enn en privat aktør som kaller sitt studium "fagskole". For å kunne komme inn på en offentlig fagskole må man ha et fagbrev fra en yrkesfaglig studieretning på videregående skole, ofte med gode karakterer. En person med fagbrev som sveiser kan f.eks.gå videre og ta 2-årig tekniksk fagskole, og oppnår da yrkestittelen sveisetekniker.
freezepop Skrevet 30. januar 2010 #13 Skrevet 30. januar 2010 Kommer veldig ann på studiet. Ettersom jeg har hørt er NKF's interiørutdanning en vits, og absolutt ikke verdt pengene. NKF har dog på andre punkt forbedret seg veldig, har jeg iallefall inntrykk av. Tingen med private fagskoler, SÆRLIG innen kreative fag er at det er veldig mye hva du selv legger i det. Du kommer skjelden noe sted på utdanning alene (om det står Westerdals på CVen din står du dog sterkere med tanke på reklamebransjen). Innsats og portfolio er det aller viktigste, og om du står på hardt nok kan du godt få en kremjobb fra NKF eller Noroff f.eks. Men det krever mer av deg.
Gjest XXena Skrevet 30. januar 2010 #14 Skrevet 30. januar 2010 Kommer veldig ann på studiet. Ettersom jeg har hørt er NKF's interiørutdanning en vits, og absolutt ikke verdt pengene. NKF har dog på andre punkt forbedret seg veldig, har jeg iallefall inntrykk av. Tingen med private fagskoler, SÆRLIG innen kreative fag er at det er veldig mye hva du selv legger i det. Du kommer skjelden noe sted på utdanning alene (om det står Westerdals på CVen din står du dog sterkere med tanke på reklamebransjen). Innsats og portfolio er det aller viktigste, og om du står på hardt nok kan du godt få en kremjobb fra NKF eller Noroff f.eks. Men det krever mer av deg. Jeg vet ikke så mye om interiør, men reklame og journalistikk, vet jeg litt om. Har venninner som har gått begge deler. Hun ene venninna mi var best i sin klasse, får "kremfrilansoppdrag" som student, og er rett og slett outstanding. Ingen i hennes klasse har kommet så langt. NKF skriver på websidene at folk får jobber, men de aller fleste får frilansoppdrag, og å få fast jobb i en stadig nedbemannende mediebransje er svært vanskelig. Inngangsbilletten til reklamebransjen er som kjent enda høyere. Interiør vet jeg for lite om til å kunne uttale meg om.
Gjest Diane Skrevet 31. januar 2010 #15 Skrevet 31. januar 2010 Hei! Jeg har selv studert journalistikk ved en privat fagskole (NKF). For å oppklare noen myter: *Skolen er NOKUT-godkjent. Det vil altså si at skolen har fått alt av utdanningsplaner og studieløp godkjent av fagskolenes kvalitetsorgan. Skoler som ikke er godkjent av NOKUT blir man ofte frarådet å begynne på, fordi det som regel er en grunn til at de ikke har blitt godkjent. * Fagskoleutdanning kan på ingen måter sammenlignes med en høyskole/universitetsutdanning. Det er også grunnen til at man verken får bachelorgrad eller studiepoeng av å studere der. * Det stemmer at skolen tilbyr utveksling til diverse skoler i utlandet, da i hovedsak England og Australia. Vær imidlertid oppmerksom på at mange av disse skolene ikke er spesielt anerkjente i internasjonal sammenheng (er vel bare en i London jeg kunne vurdert å begynne på.) Det varierer dessuten om du må bruke 1, 1,5, eller i noen tilfeller 2 år på å fullføre utdanningen der. Du får da en BA (Bachelor of arts). Hvis du ønsker mer informasjon om dette, vil jeg anbefale deg å kontakte Gostudy som er utvekslingsbyrået skolen bruker. * Som Xxena sier reklamerer NKF kun med at de kan tilby sine studenter bachelorgrad. For å begynne på master må du ha et visst antall studiepoeng i ulike emner. NKF tilbyr ikke studiepoeng, så du vil i praksis kun ha 60 studiepoeng (tilsvarende en årsenhet) når du er ferdig med BA'en. Det er derfor praktisk umulig å bygge på med master (MA) i etterkant. Jeg er dog enig med Xxena i at jeg stiller spørsmål ved hvorfor du ønsker en master, ettersom du trekker frem praktisk kunnskap som noe av hovedgrunnen til at du vurderer NKF. Master er veldig teoretisk, og noe man strengt tatt ikke behøver innen reklame. Jeg vil ikke tro det er noe som vektlegges innen interiør, heller. Den tiden du bruker på å studere, kunne du brukt til å få relevant arbeidserfaring. Og arbeidserfaring teller i de aller fleste tilfeller mest. Generelt: Hvis jeg var deg, ville jeg som Xxena foreslår heller vurdert en BA i øk/adm eller markedsføring på BI. NKF er ikke spesielt anerkjent i bransjen, så jeg tror man kommer lenger med en tyngre markedsføringsutdannelse fra BI. Der kan man ta både BA og MA (?), om jeg ikke husker feil. Jeg har selv studert psykologi og diverse andre universitetsfag i kombinasjon med NKF. I tillegg har jeg jobbet mellom 50 - 70 prosent frilans ved siden av. Jeg har kommet langt i dag, men det er utelukkende på grunn av de andre tingene jeg har gjort. I mitt kull er det svært få som har motivasjon nok til at jeg tror de ender opp med fast jobb. Svært få har fått det, og de som fremdeles holder seg til journalistikk, frilanser stort sett for lokalmedier. Det jeg synes er positivt ved skolen, for å trekke frem det, er foreleserne. Jeg har fått god kontakt med mange, flere av dem har jeg faktisk brukt som referanser, og jeg har fått jobb via to. Nå er jeg den eneste i min klasse som har fått det, iallfall som jeg vet om, men man får jo kontakter i foreleserne om man bruker dem på den rette måten. Jeg har diskutert mange interessante problemstillinger med dem, og det er vel derfor de har valgt å adde meg på FB/kontakte meg etter undervisningsperioden der.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 7. februar 2010 #16 Skrevet 7. februar 2010 vil bare legge til en liten ting her. hadde samtale med gostudy senest på fredag, og ja - det stemmer at man ikke kan bygge på til master i Norge på grunn av studiepoengene - men dette er ikke tilfellet i f.eks UK. her har man ikke samme ordningen med studiepoeng, så her kan man uten problemer starte på mastergraden rett etter at man har fått bacheloren.
Gjest interiør student Skrevet 8. februar 2010 #17 Skrevet 8. februar 2010 Er selv intreiør student på en nokut godkjent fagskole. Personlig så skulle jeg nok heller søkt meg over på nkf grunnet null struktur og lite samarbeid lærerne imellom. Men dette er visstnok noe som kjennetegner private fagskoler desverre.. Jeg har hørt mye positivt om nkf de siste to årene, Men det avhenger visst litt av hvor i landet du skal studere. Den i kr.sand skal visstnok være bra. En utdannelse på en fagskole koster over 35000 pr semester.. og du kan gange dette med fire.... Så du bør nok tenke igjennom om det er verdt det... ( jeg er på omskolering og får det dekket.. ellers hadde jeg aldri tatt en slik utdanning) De offentlige skolene er gratis, og stort sett alltid bedre.. De som har gått interiør linje på videregående sier at interiørlinjene på fagskolene stort sett er det samme.. Så kanskje det heller er en ide og begynne på det? Du kan søke deg inn på griffith academy i dublin etter 2 år på interiør. Dette koster 9000 euro pr semester... Altså beregn over 200 tusen pr år i dublin for å overleve en bachelor.. :o Er du en ordentlig kreativ person ville jeg heller anbefalt deg å søke på kunsthøyskolen, men de tar inn svært få elever pr år.. og opptakskravene er da deretter. Jeg har kun kjennskap til interiør linjen.. Og kan på generelt grunnlag pga av min viten om private fagskoler ikke anbefale det.. Men er det virkelig dette du vil, skal du ikke høre på meg
Gjest Gjest_Marion_* Skrevet 8. februar 2010 #18 Skrevet 8. februar 2010 Kreative fagskole er heller lavt ansett i mine øyner, ikke på samme nivå som BI og høgskoler!
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2010 #19 Skrevet 10. februar 2010 Jeg går på reklame på NKF i Oslo. Vi har fantastiske lærere, masse prosjekter, mye undervisning, god struktur. Vi får også delta i konkurranser, og i konkurranser har faktisk elever fra NKF gjort det veldig bra. Jeg søkte westerdals, men kom ikke inn på første forsøk. I stedet for å prøve for 2 gang valgte jeg NKF i stedet. Jeg angrer ikke. Og jeg vet jeg kommer til å få meg jobb. MEN, hvis du ikke er sikker på at det er art director eller tekstforfatter du vil bli, så bør du holde deg LANGT unna. Det er et ekstremt tøft studium, og det holder ikke å bare ville gjøre noe kreativt. Det blir fort 39500 kr pr semester rett i dass! Jeg merker godt at det er mange som har søkt fordi de syns det virker gøy, men som ikke passer der i det hele tatt..
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2010 #20 Skrevet 10. februar 2010 Jeg går på reklame på NKF i Oslo. Vi har fantastiske lærere, masse prosjekter, mye undervisning, god struktur. Vi får også delta i konkurranser, og i konkurranser har faktisk elever fra NKF gjort det veldig bra. Jeg søkte westerdals, men kom ikke inn på første forsøk. I stedet for å prøve for 2 gang valgte jeg NKF i stedet. Jeg angrer ikke. Og jeg vet jeg kommer til å få meg jobb. MEN, hvis du ikke er sikker på at det er art director eller tekstforfatter du vil bli, så bør du holde deg LANGT unna. Det er et ekstremt tøft studium, og det holder ikke å bare ville gjøre noe kreativt. Det blir fort 39500 kr pr semester rett i dass! Jeg merker godt at det er mange som har søkt fordi de syns det virker gøy, men som ikke passer der i det hele tatt.. Hvordan vet du det? Jeg har hørt at arbeidsgivere skyr NKF som pesten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå