Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den billigste MacBooken (hvite), er den kjapp? Eller bare til helt basic ting som surfing, skoleoppgaver, mail etc? Er så utrolig lei av bærbare maskiner og PC-er hvor jeg må vente driitlenge på skal laste inn sider etc. Vil ha en som starter opp KJAPT.

Vurderer også å spare opp de ekstra tusenlappene og heller gå for en Macbook Pro 13, den til 12-13 000 kr. Er det merkbar forskjell når det kommer til hastighet og ytelse?

Jeg kommer kun til å bruke den til surfing, mail, chatting osv. Men likevel vil jeg ha muligheten til å ha en rask MacBook om jeg skulle få behov for det, bildebehandling osv. Såå, noen MacFans her som har peiling?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Den billigste MacBooken (hvite), er den kjapp? Eller bare til helt basic ting som surfing, skoleoppgaver, mail etc? Er så utrolig lei av bærbare maskiner og PC-er hvor jeg må vente driitlenge på skal laste inn sider etc. Vil ha en som starter opp KJAPT.

Den billigst holder i bøtter og lass til oppgavene du skisserer.

Du vil ikke merke forskjell på oppstart osv. på rimlig eller dyr modell.

Tyngre billedbehandling/film vil en dyr MacBookPro klare jobben lettere, men det trenger sikkert ikke du.

En mac slår du ikke av. Bare lukk igjen lokket, og den går i dvale.

Åpner du lokket igjen er den klar til bruk adskillig raskere enn du noensinne har opplevd på en Windows-pc med XP eller Vista. Windows 7 er riktignok NOE kjappere, men likevel ikke som Macen.

Det aller flotteste er at Macen er like "snappy" om ett, to og tre år til...

Skrevet

Den billigste Pro har dårligere specs enn Macbook. Så om du skal gå for en av de billigste så ville jeg valgt Macbook.

Skrevet
Den billigste Pro har dårligere specs enn Macbook. Så om du skal gå for en av de billigste så ville jeg valgt Macbook.

Det er vel ikke helt rett.

Rimeligste MacBookPro (9990,-) har i tillegg til MacBook mulighet for 8 gig ram (stor fordel på mac), firewire, SD kortleser og belyst tastatur. I tilegg vil jeg tro (ren gjetting) at et aluminiumschassis er bedre enn plast. I tillegg er den "fem-seks hårstrå" tynnere og "en teskje salt" lettere :-)

MacBook har riktignok 250gig hd mens MBP har 160gb som standard

MEN: er likevel enig i at TS klarer seg lenge med rimeligste mac, slik h*n skisserer behovet

Det er en fantastisk maskin til vanlig bruk (mail, surf, bilder, musikk, tekstbehandling, power point osv)

Skrevet
Det er vel ikke helt rett.

Rimeligste MacBookPro (9990,-) har i tillegg til MacBook mulighet for 8 gig ram (stor fordel på mac), firewire, SD kortleser og belyst tastatur. I tilegg vil jeg tro (ren gjetting) at et aluminiumschassis er bedre enn plast. I tillegg er den "fem-seks hårstrå" tynnere og "en teskje salt" lettere :-)

MacBook har riktignok 250gig hd mens MBP har 160gb som standard

MEN: er likevel enig i at TS klarer seg lenge med rimeligste mac, slik h*n skisserer behovet

Det er en fantastisk maskin til vanlig bruk (mail, surf, bilder, musikk, tekstbehandling, power point osv)

Riktig at Pro har firewire, SD kortleser og belyst tastatur. Utover dette må en betale relativt store summer for å få en pro med bedre specs.

Aluminium er selvsagt mer slitesterkt enn plastikk, men for min del betyr innvendig specs mer enn utvendig.

En pro med 250 GB harddisk og 4 GB RAM koster oppunder 12 000. Mens en tilsvarende Macbook koster rund 9 000.

I følge tester skal skjermen på pro være noe bedre for de som driver med bilder, men i følge eplehusselgerene har macbook og pro samme skjerm.

Skrevet

Proen har en helt fantastisk byggekvalitet og et fantastisk tastatur. Min erfaring med nåværende og tidligere Pro-modeller fra Apple er at tastaturene ofte er bedre på de dyrere maskinene, selv om det kanskje ikke virker slik ved første test. Jeg har selv en MBP av den siste typen, og en kompis av meg som har MacBooken var overrasket over hvor stor forskjell det var på tastaturet.

Når det er sagt, det er ikke store forskjeller mellom disse maskinene. Med mindre du har veldig stort behov for FW ville jeg gått for den rimelige Macbooken.

Skrevet

Jeg har Macbook fra februar 2007 som fungerer like fint i dag som da jeg kjøpte den.

Det eneste problemet med denne (1 gb ram, er det vel) er at jeg ikke må gjøre noe som helst akkurat i det jeg starter photoshop; da henger photoshopen og avslutter automatisk. Hvis jeg bare lar maskinen i fred den tid det tar å starte photoshop, kan jeg kjøre dette samt iallfall 4 andre programmer samtidig uten særlig problem.

Jeg har skrevet masteroppgave på denne, og sjonglert kildesøk på nett, tekstbehandling og bildebehandling uten et eneste heng. Denne maskinen dekker mitt behov som akademiker og hobby-surfer, samt at jeg bruker den mye som underholdningsenhet. Alle programmer starter raskt, og oppstart er fortsatt en drøm 3 år senere. Batterilevetiden er fortsatt på i overkant av 3 timer (men jeg er nøye med å kjøre ENTEN på batteri eller strøm; lar ikke batteriet stå tilkoblet strøm når det er fullt oppladet).

Skrevet
Batterilevetiden er fortsatt på i overkant av 3 timer (men jeg er nøye med å kjøre ENTEN på batteri eller strøm; lar ikke batteriet stå tilkoblet strøm når det er fullt oppladet).

Litt OT - tar du ut batteriet når du kjører på strøm? Jeg har en macbook som jeg kjøpte i 2006 tror jeg og der er batteriet kaputt, men jeg pleide bruke strømkilde når jeg brukte den hjemme uten å ta ut batteriet. Har planer om å kjøpe nytt batteri,men vil ikke gjøre evt. tabber om igjen.

Skrevet

Det har ikke så mye å bety om man tar ut batteriet eller ikke. Det som er viktig er å ikke lade batteriet heelt ut hver gang, det tar livet av litium-batterier. Når det er sagt må man kalibrere det ca en gang i måneden eller så, altså da lade det helt ut, altså til maskinen slår seg av, og lade fullt opp igjen. Det står mye infor om dette på Apple sine sider.

Når batteriet står i blir ladingen kuttet når batteriet er fulladet, altså står man ikke å tvinger strøm inn i batteriet når det er fulladet...

Skrevet (endret)
Det har ikke så mye å bety om man tar ut batteriet eller ikke. Det som er viktig er å ikke lade batteriet heelt ut hver gang, det tar livet av litium-batterier...

Takk, da var jeg kanskje ikke helt dust likevel :) .

For å spore en anelse tilbake til TS opprinnelige spørsmål så brukte jeg min maskin til vanlig nettsurfing + en del tilstedeværelse i "Second Life" (som muligens har litt tung grafikk?) og hadde aldri nevneverdige problemer. Så lenge jeg har tilkoplet strøm så starter maskinen lett som bare det den dag i dag. Har nå skaffet stasjonær maskin hjemme, men macbooken er vanligvis med på reise. Faktisk likte jeg den vel så bra som den stasjonære, så jeg angrer bittelitt på at jeg kjøpte en større. Og min macbook er billigste utgave.

Endret av Cata
Skrevet
Litt OT - tar du ut batteriet når du kjører på strøm? Jeg har en macbook som jeg kjøpte i 2006 tror jeg og der er batteriet kaputt, men jeg pleide bruke strømkilde når jeg brukte den hjemme uten å ta ut batteriet. Har planer om å kjøpe nytt batteri,men vil ikke gjøre evt. tabber om igjen.

Ja, jeg tar ut batteriet når jeg er på strøm over lang tid, men vanligvis lader jeg til det er fullt og lar maskinen så gå på batteri til dette er "tomt" (når reservestrøm-meldingen kommer). Det har funket svært godt på mitt batteri, som sagt. Om det er riktigere måter å gjøre dette på, vet jeg ikke, men det funker nå iallfall veldig bra på min macbook.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...