Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2010 #1 Skrevet 30. januar 2010 Hei Jeg lurer på om det er problemer med å få boliglån for første gang når man er godt voksen dvs 38 år. Jeg tenker på å sette 20 prosent inn selv. I tillegg til dette har jeg fast jobb i en stabil bransje, høyere utdanning (har nettopp betalt av studielånet). Dessverre, har jeg ingen garantist.
Virvel Skrevet 31. januar 2010 #2 Skrevet 31. januar 2010 Hva mener du egentlig, vil du ha førstehjemslån, eller er det bare første gangen du tar opp et lån? Førstehjemslån får du nok ikke, de fleste banker opererer vel med øvre aldersgrense på 34 år der. Men hvis du kan dekke 20 % av kjøpesummen selv trenger du jo heller ikke førstehjemslån (som dekker 100 % av kjøpesummen), å få et lån på inntil 80 % er helt vanlig.
LineGourmet Skrevet 31. januar 2010 #3 Skrevet 31. januar 2010 Hva mener du egentlig, vil du ha førstehjemslån, eller er det bare første gangen du tar opp et lån? Førstehjemslån får du nok ikke, de fleste banker opererer vel med øvre aldersgrense på 34 år der. Men hvis du kan dekke 20 % av kjøpesummen selv trenger du jo heller ikke førstehjemslån (som dekker 100 % av kjøpesummen), å få et lån på inntil 80 % er helt vanlig. Dette er jo bare tull. Førstehjemslån har ingen aldersgrense. De gis, som navnet henviser til, til førstegangs-etablerere. Da kan du få lån til innenfor 100 %. Forutsetningen er altså at det første gang du kjøper bolig. Ellers så må man jo ha fast inntekt og det du kan låne avhenger av hvor stor inntekten din er. BAnken tar pant i boligen som sikkerhet for lånet. Ikke behov for garantist.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2010 #4 Skrevet 31. januar 2010 Hva mener du egentlig, vil du ha førstehjemslån, eller er det bare første gangen du tar opp et lån? Førstehjemslån får du nok ikke, de fleste banker opererer vel med øvre aldersgrense på 34 år der. Men hvis du kan dekke 20 % av kjøpesummen selv trenger du jo heller ikke førstehjemslån (som dekker 100 % av kjøpesummen), å få et lån på inntil 80 % er helt vanlig. TS her. Jeg tenkte på et "vanlig" huslån.
Virvel Skrevet 31. januar 2010 #5 Skrevet 31. januar 2010 Dette er jo bare tull. Førstehjemslån har ingen aldersgrense. De gis, som navnet henviser til, til førstegangs-etablerere. Da kan du få lån til innenfor 100 %. Forutsetningen er altså at det første gang du kjøper bolig. Jeg har selvsagt ikke oversikt over alle banker, men de vi undersøkte før vi tok opp lån hadde iallfall en øvre aldersgrense. Se f.eks. Nordea. Uansett fant jeg denne artikkelen, og det er visst ikke alle banker som er like strenge på den aldersgrensen.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2010 #6 Skrevet 31. januar 2010 Jeg har selvsagt ikke oversikt over alle banker, men de vi undersøkte før vi tok opp lån hadde iallfall en øvre aldersgrense. Se f.eks. Nordea. Uansett fant jeg denne artikkelen, og det er visst ikke alle banker som er like strenge på den aldersgrensen. Min bank har også 34 år som øvre grense på førstehjemslån...
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2010 #7 Skrevet 31. januar 2010 TS her. Jeg tenkte på et "vanlig" huslån. Så lenge du tjener nok til å betjene lånet (og ikke har verdens verste betalingshistorikk) så burde det vel gå helt fint å få lån?
Alison Skrevet 31. januar 2010 #8 Skrevet 31. januar 2010 Dette er jo bare tull. Førstehjemslån har ingen aldersgrense. De gis, som navnet henviser til, til førstegangs-etablerere. Da kan du få lån til innenfor 100 %. Forutsetningen er altså at det første gang du kjøper bolig. Ellers så må man jo ha fast inntekt og det du kan låne avhenger av hvor stor inntekten din er. BAnken tar pant i boligen som sikkerhet for lånet. Ikke behov for garantist. Før du sier at andre skriver tull bør du kvalitetsikre dine egne svar. Det er opp til hver enkelt bank om de ønsker å tilby førstehjemslån og i tilfelle hvem de ønsker å gi disse lånene til. Ingen har KRAV til å få førstehjemslån. Selv om du får førstehjemslån er det heller ikke sikkert at du får 100 % finansiering. Det mest vanlige i dag er at du må stille med 10 % egenkapital. Dermed er det en del som må stille med realkausjonister. Av de bankene som tilbyr førstehjemslån er det noen som har en øvre aldersgrense på 34 år, men dette gjelder ikke alle. På den andre siden er det ikke så veldig positivt for de som er eldre at de ikke har klart å spare opp noe særlig med egenkapital. Da blir det en vurderingssak om banken ønsker å gi førstehjemslånbetingelser eller ikke. Førstehjemslån er noe bankene tilbyr for å kunne tiltrekke seg unge kunder som kan bli potensielt gode kunder for banken i fremtiden. Det er større risiko for bankene å tilby slike lån enn vanlige lån.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2010 #9 Skrevet 31. januar 2010 Vi fikk førstehjemslån, hvor kravet var sparing i BSU. Og dette gjelder kun til man fyller 34. Så for vår del ble det sånn at jeg står som hovedlåntager siden jeg er 9 år yngre enn samboeren min og vi derfor fikk nytte av den lave renten (bankens laveste rente på 100%, hadde ikke EK). Så jo ; DNB opererte ihvertfall med aldersgrense på førstehjemslån da vi tok opp lån i 2002.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2010 #10 Skrevet 31. januar 2010 Vi fikk førstehjemslån, hvor kravet var sparing i BSU. Og dette gjelder kun til man fyller 34. Så for vår del ble det sånn at jeg står som hovedlåntager siden jeg er 9 år yngre enn samboeren min og vi derfor fikk nytte av den lave renten (bankens laveste rente på 100%, hadde ikke EK)LENGST MULIG. Så jo ; DNB opererte ihvertfall med aldersgrense på førstehjemslån da vi tok opp lån i 2002.
Alison Skrevet 31. januar 2010 #11 Skrevet 31. januar 2010 Vi fikk førstehjemslån, hvor kravet var sparing i BSU. Og dette gjelder kun til man fyller 34. Så for vår del ble det sånn at jeg står som hovedlåntager siden jeg er 9 år yngre enn samboeren min og vi derfor fikk nytte av den lave renten (bankens laveste rente på 100%, hadde ikke EK). Så jo ; DNB opererte ihvertfall med aldersgrense på førstehjemslån da vi tok opp lån i 2002. Det er lenge siden 2002, og det er mye som har skjedd i bankverdenen siden den gang. Vi har bl.a. vært gjennom en finanskrise. Enkelte banker har en øvre aldersgrense, andre har ingen øvre aldersgrense og enkelte banker tilbyr ikke førstehjemslån i det hele tatt. Selv i de bankene som har en øvre aldersgrense blir det gjort unntak. Det er også de som har fått førstehjemslån flere ganger, men dette er unntaket og er ikke like enkelt å få til nå som det var før finanskrisen. Det beste en kan gjøre når en lurer på om en har mulighet for lån eller ikke, er rett og slett å kontakte banken(e).
Maeras Skrevet 2. februar 2010 #12 Skrevet 2. februar 2010 Det er lenge siden 2002, og det er mye som har skjedd i bankverdenen siden den gang. Vi har bl.a. vært gjennom en finanskrise. Enkelte banker har en øvre aldersgrense, andre har ingen øvre aldersgrense og enkelte banker tilbyr ikke førstehjemslån i det hele tatt. Selv i de bankene som har en øvre aldersgrense blir det gjort unntak. Det er også de som har fått førstehjemslån flere ganger, men dette er unntaket og er ikke like enkelt å få til nå som det var før finanskrisen. Det beste en kan gjøre når en lurer på om en har mulighet for lån eller ikke, er rett og slett å kontakte banken(e). Jeg var i nesten samme situasjon som deg for noen år siden, hadde fast sikker jobb osv. men f.eks. Nordea og den lokale Sparebanken var helt uinteressert i å låne meg penger. Se på www.husbanken.no, du må søke hos kommunen du bor i. Jeg fikk topplånet minn gjennom husbanken/kommunen og resten i Postbanken. Sitert fra husbanken -- > En start til egen bolig Startlån fra kommunene kan være løsningen for de som har problemer med å etablere seg på boligmarkedet. Startlån fra kommunene kan være løsningen for de som har problemer med å etablere seg på boligmarkedet. Startlån kan da bidra til at husstander med boligetableringsproblemer skal få mulighet til å etablere seg og bli boende i nøkterne og gode boliger. Personer som ikke får lån fra private banker eller som mangler egenkapital, som for eksempel unge i etableringsfasen, barnefamilier, enslige forsørgere, funksjonshemmede, flyktninger, personer med oppholdstillatelse på humanitært grunnlag kan da søke om startlån. Boligen det gis lån til skal være nøktern, egnet og rimelig i forhold til antall beboere og lokalt prisnivå. Det er opp til den enkelte kommune å vurdere om startlån innvilges og hvor stort lånet blir. Lånets størrelse vil også være avhengig av betalingsevne og eventuell annen gjeld. Lånsøker må kunne klare å betjene løpende bo- og livsoppholdsutgifter over tid. Det kan være en fordel at søker har noe oppsparte midler. Søknad om startlån kan i enkelte kommuner søkes elektronisk, se kommunens hjemmeside om det finnes lenke til "startSøk". Hvis ikke kommunen har tatt i bruk ordningen finner du søknadsskjema HB 7.S.13 under menyen til høyre eller du tar kontakt med kommunen og får informasjon og søknadsskjema for startlån. Søknaden sendes til den kommune/bydel hvor du ønsker å etablere deg i egen bolig. Hva gis startlån til? •Topp- eller fullfinansiering ved kjøp av bolig. •Refinansiering slik at husstanden kan bli boende i nåværende bolig. •Toppfinansiering ved bygging av ny bolig. •Utbedring av bolig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå