pinky Skrevet 3. september 2003 #1 Skrevet 3. september 2003 Jeg er helt fersk prøver, og lurer på hvor paranoid jeg egentlig skal være i starten.. I de to ukene etter eggløsning og før eventuell mens vet jeg jo ikke om jeg er gravid eller ikke (selvfølgelig :-)). Var dere kjempeforsiktige med alt i denne perioden? Ikke alkohol? Ikke hodetabletter/medisiner osv...? Det er jo litt kjedelig hvis vi bruker lang tid på å lykkes og jeg har vært "liksomgravid" nesten hele tiden! ;-) Men samtidig vil jeg jo ikke skade det fosteret som kanskje er der.. Er de to-tre første ukene veldg "viktige"???
Eliza Skrevet 3. september 2003 #2 Skrevet 3. september 2003 Tror ikke det er noen vits i å være hysterisk forsiktig før du har testet positivt på graviditetstest. Har lest flere steder her inne at fosteret ikke tar skade av at mor drikker alkohol de tre første ukene etter befruktning, og innen de tre ukene vet du antageligvis om du er gravid eller ikke. Man kan ikke unngå alt som er gøy selv om man forsøker å bli gravid! Så slapp av, ta deg en fest, og kutt ut all alkohol når du vet sikkert!
Furstina Skrevet 3. september 2003 #3 Skrevet 3. september 2003 Mellan EL och mens/IKM var jag försiktig med alkoholen, jag tog kanske ett glas vin men inte mer. Kanske en mellanöl men inte en starköl. Det var lätt att låta bli, det är för MITT och min mans kommande barns skull. Jag har dessutom inget behov av att dricka mycket och tar gärna en mineralvatten/Farris när jag är ute eftersom jag mår så mycket bättre dagen efter (hepp- yes, jag är ett hälsofreak?) Mediciner har jag alltid varit försiktig med. Min mage klarar inte av acitylsalicylsyra eller ibuprofen så jag tar paracetamol om nödvändigt. En del studier visar att flera typer av huvudvärkstabletter ökar missfallsrisken. Är du osäker så prata med din läkare eller fråga på apoteket. När det gäller andra mediciner kontrollerar jag ALLTID vad de innehåller, jag tar reda på vilka verksamma ämnen de har (kan får i Sverige via Läkemedelskatalogen Fass www.fass.se) och jag kontrollerar också om de står på dopinglistan. Som idrottare är det MITT ansvar att kontrollera vad jag stoppar i mig. Fråga din läkare om DINA mediciner. Jag är försiktig med just alkohol och mediciner ÄNDÅ. Jag tycker inte du ska vara paranoid, hispig och övernervös. Är du osäker så fråga. Det är bra för dig och fostret att äta bra redan innan du blir gravid, att tex ta extra folsyra/folat. Viss typ av mat (t.ex. insjöfisk) som riskerar innehålla höga halter av miljögifter är något man bör undvika innan man blir gravid. Om du nu "gör fel" är det dock inte något som kommer skada ditt foster allvarligt så här tidigt, det är saker som är bra att undvika. De flesta missfall inträffar före vecka 12 och beror på genetiska avvikelser eller skador och missbildningar - väldigt få missfall/aborter beror på kvinnan. Kort sagt: Slappna av och ta det med ro, njut av livet men festa inte FÖR mycket.
Gjest *nurket* Skrevet 3. september 2003 #4 Skrevet 3. september 2003 Vi har hele tiden hatt den innstillingen at det skjer når det skjer, så nei jeg var ikke forsiktig med alkohol etc selv om vi prøvde å bli gravide. Faktisk begge gangene jeg ble gravid var jeg på fest før jeg visste at jeg var gravid. Og konsumerte da en hel del alkohol :oops: Men JM/lege er enig i at det har ingen innvirkning på embryoet så tidlig i svangerskapet. Jeg tror også at hvis man er veldig overivrig etter å bli gravid så tar det lengre tid før det faktisk skjer. Så prøv å slapp av å ikke tenk så mye på det, så plutselig får du et lysende blått kryss på CB testen :D Lykke til. 21+3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå