Gå til innhold

Vi planlegger å flytte sammen, men er bekymret for

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Nina_*
Skrevet

Dette blir et litt rotete innlegg, men jeg tror dem fleste som leser vet hva jeg er ute etter her.

Er det noen her som har en full oversikt over hva man taper dersom man flytter sammen?

Min situasjon er slik:

Jeg er på attføring via NAV. Lite med penger.

Min kjære er også på attføring via nav, enslig forsørger med barn som har funskjonshemming.

Avlastningshjem 1 gang i mnd (For barnet med funskjonshemming)

Jeg har hørt at min kjære taper evetuelt barnetrygd eller den utvidede barnetrygden etter 12 måneder.

Kan man miste avlastningshjemmet også?

Kommer vi i en annen skatteklasse når man har den minste ytelsen av attføring på ca 11.000 kr i mnden fordi man blir samboere for eksempel?

Får man mindre i attføringspenger hvis man blir samboere?

Jeg har ikke så veldig mye penger... Og har ikke tenkt til å måtte begynne å betale eventuelle utgifter for hans unge.

Det er hans ansvar. Vi kommer til og ha separat økonomi.

Vi begge har lite penger p.g.a attføringen og det ville blitt leit om man mistet barnetrygden eller avlastningshjemmet.

Avlastningshjemmet er nødvendig for oss begge, spesielt dersom vi også skal få forholdet til å vare da barnet er krevende for oss begge, og utfordrende på forholdet våres.

Jeg har heller ikke et ønske om å bli ¨sett på¨ som en som kan sitte og passe barnet hans ut og inn for å avlaste min kjære fremfor et avlastningshjem, hvis det blir kommunen sitt syn dersom man blir samboere.

Hvilke rettigheter mister man?

Og hvilke rettigheter har man krav på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Han mister den utvidete barnetrygden når dere har vært samboere i 12 av de siste 18 måneder. Når det gjelder avlastningshjemmet vet jeg ikke, men jeg tviler på at han mister det bare fordi det er en ekstra voksenperson i husholdningen. Han/dere trenger jo fortsatt mulighet til å puste og sove ut. Han vil ikke miste enslig forsørger-skatteklassen før dere eventuelt får felles barn eller barnet fyller 18 år.

Endret av Wadjet
Gjest regine ii
Skrevet

På mitt lokale NAV kontor sa de at jeg mister den ekstrabarnetrygden etter 18 mnd.... Jeg sjekket det da jeg hadde vært samboer i 12 mnd. og fikk beskjed om å komme tilbake etter 18.

Skattekl. 2 mister han først dersom dere enten gifter dere eller får felles barn.

Skrevet

Slenger meg på litt her, gjelder dette all støtte? Vært alene, og fått støtte til barnetilsyn, og blir samboer om noen mnd, vil jeg også få denne disse 12-18 mnd?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...