Gjest ts Skrevet 30. januar 2010 #1 Skrevet 30. januar 2010 Så atter en gang en som fikk "pepper" pga h*n snyltrer på oss som jobber og betaler skatt. Er du arbeidledig, syk, ufør osv, så er det vi som jobber som betaler pengene du får. Da skal du være evig takknemlig, og ikke komme med noen krav. Du har å klare deg med minstesats for å overleve, uansett hvordan/hvorfor du ikke er i jobb. Om Norge hadde vært slik oppbygd, hvorfor betaler vi da skatter og avgifter på stort sett alt vi kjøper. Både av varer og tjenester. Den som er syk/arbeidsledig kjøper vel også mat og tjenester? De har også ofte vært i jobb, mange i mange år. Og betalt skatt direkte av sin lønn også. Det er ikke sikkert en eneste krone av det jeg betaler i skatt gåt til noe i nav. kanskje alt går til den nye E6, som jeg aldri kommer til å bruke. Blir drittlei uttrykket mine skattepenger, forstår ikke hvor mye skatt enkelte her inne betaler, siden de betaler for så mange syke/arbeidsledige.
Bellatrix Skrevet 30. januar 2010 #2 Skrevet 30. januar 2010 Jepp. Uføre og arbeidsledige betaler også skatt.
Leiah Skrevet 30. januar 2010 #3 Skrevet 30. januar 2010 Så atter en gang en som fikk "pepper" pga h*n snyltrer på oss som jobber og betaler skatt. Er du arbeidledig, syk, ufør osv, så er det vi som jobber som betaler pengene du får. Da skal du være evig takknemlig, og ikke komme med noen krav. Du har å klare deg med minstesats for å overleve, uansett hvordan/hvorfor du ikke er i jobb. Om Norge hadde vært slik oppbygd, hvorfor betaler vi da skatter og avgifter på stort sett alt vi kjøper. Både av varer og tjenester. Den som er syk/arbeidsledig kjøper vel også mat og tjenester? De har også ofte vært i jobb, mange i mange år. Og betalt skatt direkte av sin lønn også. Det er ikke sikkert en eneste krone av det jeg betaler i skatt gåt til noe i nav. kanskje alt går til den nye E6, som jeg aldri kommer til å bruke. Blir drittlei uttrykket mine skattepenger, forstår ikke hvor mye skatt enkelte her inne betaler, siden de betaler for så mange syke/arbeidsledige. 1/3 av statsbudsjettet går til NAV... Og uføre og arbeidsledige betaler skatt av penger som de får av staten...
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2010 #4 Skrevet 30. januar 2010 1/3 av statsbudsjettet går til NAV... Og uføre og arbeidsledige betaler skatt av penger som de får av staten... Ja. Og Nav er ikke bare syke og arbeidsledige. Det er også pensjonister, folk som er hjemme pga fødselspermisjon (eller hva det heter) og mye mer. Ser ut som folk først og fremst bare tenker syke og arbeidsledige når de hører ordet nav.
Brunhilde Skrevet 30. januar 2010 #5 Skrevet 30. januar 2010 Jeg betaler min skatt uten å klage og jeg syns de som klager på at "syke og uføre" lever på deres skattepenger skal tenke på at det en dag kan være de som er i den situasjonen. Frisk og arbeidsfør i dag, betyr ikke at noe ikke kan skje så man er syk og ufør i morgen. Man har lett for å glemme at ting kan snu når man er ung, frisk og overmodig.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2010 #6 Skrevet 30. januar 2010 Jeg betaler min skatt uten å klage og jeg syns de som klager på at "syke og uføre" lever på deres skattepenger skal tenke på at det en dag kan være de som er i den situasjonen. Frisk og arbeidsfør i dag, betyr ikke at noe ikke kan skje så man er syk og ufør i morgen. Man har lett for å glemme at ting kan snu når man er ung, frisk og overmodig. Veldig sant. Nesten alt kan skje nesten alle. Plutselig kan en selv bli alvorlig syk, fysisk eller psykisk, til det punktet hvor en ikke kan jobbe, og da vil en trenge støtte for å klare å betale for seg i denne pengefokuserte verden.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2010 #7 Skrevet 30. januar 2010 Så atter en gang en som fikk "pepper" pga h*n snyltrer på oss som jobber og betaler skatt. Er du arbeidledig, syk, ufør osv, så er det vi som jobber som betaler pengene du får. Da skal du være evig takknemlig, og ikke komme med noen krav. Du har å klare deg med minstesats for å overleve, uansett hvordan/hvorfor du ikke er i jobb. Om Norge hadde vært slik oppbygd, hvorfor betaler vi da skatter og avgifter på stort sett alt vi kjøper. Både av varer og tjenester. Den som er syk/arbeidsledig kjøper vel også mat og tjenester? De har også ofte vært i jobb, mange i mange år. Og betalt skatt direkte av sin lønn også. Det er ikke sikkert en eneste krone av det jeg betaler i skatt gåt til noe i nav. kanskje alt går til den nye E6, som jeg aldri kommer til å bruke. Blir drittlei uttrykket mine skattepenger, forstår ikke hvor mye skatt enkelte her inne betaler, siden de betaler for så mange syke/arbeidsledige. Jeg vil nyansere litt. Ser at ts svarer seg selv i tråden. "Mine skattepenger" er helt greit uttrykk å bruke. Det viser bare at folk er engasjert det. Skulle ønske det var mer av det. Du må da ikke snakke om pensjonister, syke, reelle trygdemottakere osv... Det er da ingen som vil frarøve dem penger. Det aner meg hvilken tråd du tenker på. Her snakker vi om friske arbeidsføre, unge mennesker, som ikke for en periode vil jobbe et annet sted enn sitt hjemsted. Da må det være lov å si fra.
Gjest Gjest_P_* Skrevet 30. januar 2010 #8 Skrevet 30. januar 2010 Når jeg møter folk som bruker begrepet "mine skattepenger" er det ofte folk med god utdannelse, i gode jobber, som sier det. Da minner jeg forsiktig om at de skattepengene kanskje går til å betale den utdannelsen vi andre har betalt med våre skattepenger.
tineline Skrevet 30. januar 2010 #9 Skrevet 30. januar 2010 Når jeg møter folk som bruker begrepet "mine skattepenger" er det ofte folk med god utdannelse, i gode jobber, som sier det. Da minner jeg forsiktig om at de skattepengene kanskje går til å betale den utdannelsen vi andre har betalt med våre skattepenger. Veldig godt poeng! Vi har alle fått ytelser av staten, uavhengig av om vi blir uføre osv; f.eks. gratis skolegang, barnetrygd, fødselspermisjoner og pensjoner, men også sykehusopphold, frikort og billige konsultasjoner hos lege. Det som er mest plagsomt er at folk har bestemt seg for at mange som går på trygd ikke trenger å gå på det. Jeg tror prosentandelen er særdeles liten. Vi har en dame på jobben som fnyser av alle som er syke, fordi hun selv aldri har hatt en eneste sykedag borte fra jobben. Men jeg beklager at jeg som astmatiker er litt lengre forkjøla, og kanskje får bronkitt eller andre komplikasjoner på noe hun ikke lar seg merke med; hva kan jeg gjøre med dette? Det er nå engang slik det er. I stedet for å klage på alle andres dårlige helse kan de vel glede seg litt over sin egen gode, og at de slipper å holde budsjettet innenfor 66,6% av den lønna de har. 1
Gjest Gjest_norah_* Skrevet 30. januar 2010 #10 Skrevet 30. januar 2010 Når jeg møter folk som bruker begrepet "mine skattepenger" er det ofte folk med god utdannelse, i gode jobber, som sier det. Da minner jeg forsiktig om at de skattepengene kanskje går til å betale den utdannelsen vi andre har betalt med våre skattepenger. det har du helt rett i, og jeg har alltid vært veldig takknemlig for det skattesystemet vi har idag. jeg vokste opp under ganske kjipe kår, og ville ikke hatt en sjangs med det systemet som eks er i USA: men fordi vi betaler såpass høy andel skatt - og er en liten nasjon, så har jeg kunnet tatt en mastergrad delvis på statens regning. jeg har betalt skatt fra inntekt under studiene, og jeg betaler enda mer skatt nå som jeg tjener relativt greit. når jeg fikk en svulst som måtte opereres fikk jeg også den gratis, og medisinene jeg bruker i dag er billige. for ikke å snakke om at alle legetimene jeg har ifht oppfølging har gitt meg muligheten til å forbedre helsen betraktelig. jeg fikk samme sjangse som de mer heldige barna i nabolaget, og jeg er blandt de som har klart seg aller best på egenhånd. så tusen takk til alle som betaler skatt, og selv betaler jeg det med glede. jeg gidder ikke irritere meg over noen få snyltere når jeg vet at mange andre grupper nyter godt av de med all rett.
Gjest Marlo Skrevet 30. januar 2010 #11 Skrevet 30. januar 2010 Jeg har gått meg lei på alle de som klager over at deres skattepenger går til bare "snyltere". Det eneste de bekymrer seg over er at de som virkelig er syke (og ja - noen snyltere også, men det finnes overalt) og som så vidt overlever på trygden får den av skattepengene.
Myrna Skrevet 30. januar 2010 #12 Skrevet 30. januar 2010 Jeg betaler skatten min med glede, og jeg synest at jeg får mye igjen av den via velferdsstaten Norge (helsevesen, veier, bibliotek, utdannelse -you name it). Jeg synest at det er mye media hysteri om dagen om sykfraværet i Norge. Selvsagt er det merklig at Norge som er en av verdens beste når det gjelder arbeidsmiljø har såpass mye fravær. Men jeg tror at det er relativt få som snylter bevisst på systemet.
Gjest Gjest_Liva_* Skrevet 30. januar 2010 #13 Skrevet 30. januar 2010 Selvsagt er det merklig at Norge som er en av verdens beste når det gjelder arbeidsmiljø har såpass mye fravær. Jeg synes ikke det er så merkelig. I Norge er lønningene så høye at så godt som alle bedrifter må spare og effektivisere. Folk jobber selv halvt ihjel fordi man er altfor få på jobb, sånt blir folk utbrent av. Og siden vi heldigvis har et velferdssystem som fanger oss opp når vi blir syke så kan vi ta vare på helsa ved å bli hjemme istedet for å jobbe til vi stuper. Der jeg jobbet for 10 år siden var det stort arbeidspress og jeg hadde sjelden tid til lunsjpause. Å ta en fem-minutter var uaktuelt. I tillegg jobbet jeg "frivillig" overtid i en time eller to uten ekstra betaling hver dag, bare fordi jeg hadde dårlig samvittighet for at jeg aldri klarte å gjøre meg ferdig med dagens oppgaver. Jeg sluttet der etter et par år, men har fortsatt kontakt med andre som jobber der. De forteller at det hvert år kuttes i arbeidsstokken, og at presset i dag er nesten uoverkommelig selv for de sterkeste og mest energiske av dem. Og denne historien er ikke unik. Jeg har sett det på mange arbeidsplasser. Det er kun plass for dem som takler et veldig press. Har man en liten skavank eller plage så sliter man med å få og beholde en jobb.
kaprifolen Skrevet 30. januar 2010 #14 Skrevet 30. januar 2010 Jeg er så enig... Min mann og jeg snakket om hvor fint det egentlig hadde vært hvis kanskje 1% av skatten kunne gått til et veldedig formål valgt av betaleren selv... da hadde det blitt enda bedre... De eneste som plager meg litt med skatt, er at hvis man er kjempeflink til å spare, må man skatte på allerede beskattede penger i form av formueskatt... Når det kommer til helse og velferd er de fleste jeg kjenner bare oppgitt over at det ikke brukes -nok-! Også fär jeg litt lyst til å melde fra om de som lyver om sine barn og forholdet til far for å slippe å jobbe.... kjenner heldigvis ikke mange.... men er vel sånne som ødelegger...
Gjest Gjest_P_* Skrevet 31. januar 2010 #15 Skrevet 31. januar 2010 Når det gjelder sykefraværet så viser det seg at det er langtidssykemeldingene som øker, ikke korttidsfraværet. Altså må vi se på hvem som er kronisk syke. Ett moment er at økningen i behandlig for sykdommer gir økt fravær. Det er vel ingen bombe... Feks har det skjedd mye ang behandling av brystkreft de siste ti årene. Det oppdages betydelig flere tilfeller tidlig, noe som gir livreddende behandling til mange flere pasienter. Disse skal ha operasjon, stråling, cellegift og lymfedrenering, pluss at det gjerne tar en tid etter det før pasienten er klar til å begynne i full jobb igjen. Det samme gjelder andre kreftpasienter, og pasienter med andre sykdommer. Ett annet moment, og kanskje et større problem, er at mange eldre arbeidstakere som blir syke, opplever å bli satt på sykemelding til de går ut i pensjon. Dersom du har to-fem år igjen til pensjonsalderen, lønner det seg rett og slett ikke for staten å sette i gang med omskolering, yrkesrettet attføring, eller for den del medisinsk attføring. Siden det ser bedre ut for arbeidsledighetsstatistikken, sykemeldes mange av disse. Grunnen til det siste er jo at arbeidspress og effektivitetskrav slår inn for fullt for den som får problemer med helsen, og særlig hvis det er så få år igjen av arbeidslivet at verken staten eller arbeidsgiveren ser verdien i å få vedkommende tilbake i jobb. Og så kommer det merkelige, nemlig at sykefraværet økte dramatisk blandt bygg og annleggsarbeidere da finanskrisen slo til. Og særlig for eldre arbeidstakere. Jeg kan ikke si om det er snylting, eller om det er statens valg hvilken statistikk som skal være pen. Jeg legger bare merke til at den samme staten er den som nå tar opp igjen sykelønnsordningen, med begrunnelse i den statistikken. Det merkelige er jo at det er korttidsfraværet det skal aksjoneres mot, når det er langtidsfraværet som øker.
talin Skrevet 31. januar 2010 #16 Skrevet 31. januar 2010 Jepp. Uføre og arbeidsledige betaler også skatt. Alle trygde yttelser kan spores tilbake til arbeidenede personer. Så lengde en trygded person ikke bruker av formuen sin så er det skatte kroner ifra en arbeider som blir brukt.
Question Skrevet 31. januar 2010 #17 Skrevet 31. januar 2010 Man kan diskutere fram og tilbake om hvorvidt det er rimelig å holde disse menneskene flytende eller ikke, men realitetene er at Norge ikke har råd til dette på sikt. Ja, det stemmer, Eldretsunamien er på vei, og oljepengene går mot slutten. Vi har negativ befolkningsvekst og stadig flere arbeidsføre forvandles til trygdeklienter. Ikke regn med at det er stort mer enn minstepensjon igjen til deg om 40 år. Barnebarna deres kan nok se langt etter noe særlig støtte, og det er fordi vi unner oss goder i dag som krever at vi låner av kommende generasjoner. Jeg vil nesten si at jeg gleder meg til å se den monumentale sutringen når innstrammingen begynner for alvor, men bare nesten. Det kommer til å bli et helvete av dimensjoner.
Gjest Diane Skrevet 31. januar 2010 #18 Skrevet 31. januar 2010 Så atter en gang en som fikk "pepper" pga h*n snyltrer på oss som jobber og betaler skatt. Er du arbeidledig, syk, ufør osv, så er det vi som jobber som betaler pengene du får. Da skal du være evig takknemlig, og ikke komme med noen krav. Du har å klare deg med minstesats for å overleve, uansett hvordan/hvorfor du ikke er i jobb. Om Norge hadde vært slik oppbygd, hvorfor betaler vi da skatter og avgifter på stort sett alt vi kjøper. Både av varer og tjenester. Den som er syk/arbeidsledig kjøper vel også mat og tjenester? De har også ofte vært i jobb, mange i mange år. Og betalt skatt direkte av sin lønn også. Det er ikke sikkert en eneste krone av det jeg betaler i skatt gåt til noe i nav. kanskje alt går til den nye E6, som jeg aldri kommer til å bruke. Blir drittlei uttrykket mine skattepenger, forstår ikke hvor mye skatt enkelte her inne betaler, siden de betaler for så mange syke/arbeidsledige. Jeg må innrømme at jeg har delte holdninger til uføretrygdede. Det er -klart- at mennesker som er syke, og ikke klarer å tjene til livets opphold, bør få økonomisk støtte. Det jeg er kritisk til er systemet. Jeg tror mange flere kunne vært omskolert, sittet i deltidsstillinger etc. Jeg kjenner for eksempel en dame som sliter med kronisk leddgikt som er uføretrygdet, delvis mot sin vilje. Hun ønsker å jobbe, men møter ikke mye støtte hos NAV med tanke på å lete etter tilrettelagte jobber. Her mener jeg at systemet har en del å gjøre. Angående begrepet "mine skattepenger", må jeg si at det ikke er noen vits i å tolke det bokstavelig. Hele essensen er vel at dersom antall uføretrygdede var færre, kunne disse pengene gått til andre goder. Ja, syke og arbeidsledige skatter de også. Jeg er helt uenig i at de ikke skal få stille krav, spørsmålet er vel heller hvilke krav de stiller, og om de er urimelige. Det finnes for eksempel uføretrygdede som er rasende fordi de ikke kan feriere i syden flere uker i året. Jeg vet om mange familier med "vanlig" inntekt som ikke har råd til det.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2010 #19 Skrevet 31. januar 2010 Jeg betaler min skatt uten å klage og jeg syns de som klager på at "syke og uføre" lever på deres skattepenger skal tenke på at det en dag kan være de som er i den situasjonen. Frisk og arbeidsfør i dag, betyr ikke at noe ikke kan skje så man er syk og ufør i morgen. Man har lett for å glemme at ting kan snu når man er ung, frisk og overmodig. Og de som er syke eller uføre akkurat nå har som regel betalt sin skatt i mange år før de ble syke. (Sikkert lenger enn de som klager over at andre lever på "deres skattepenger" siden kropp og sjel naturlig nok eldes litt med årene) Vær varsomme og ydmyke folkens. Vær glad for at vi har et sikkerhetsnett i dette landet.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2010 #20 Skrevet 31. januar 2010 Jeg må innrømme at jeg har delte holdninger til uføretrygdede. Det er -klart- at mennesker som er syke, og ikke klarer å tjene til livets opphold, bør få økonomisk støtte. Det jeg er kritisk til er systemet. Jeg tror mange flere kunne vært omskolert, sittet i deltidsstillinger etc. Jeg kjenner for eksempel en dame som sliter med kronisk leddgikt som er uføretrygdet, delvis mot sin vilje. Hun ønsker å jobbe, men møter ikke mye støtte hos NAV med tanke på å lete etter tilrettelagte jobber. Her mener jeg at systemet har en del å gjøre. Angående begrepet "mine skattepenger", må jeg si at det ikke er noen vits i å tolke det bokstavelig. Hele essensen er vel at dersom antall uføretrygdede var færre, kunne disse pengene gått til andre goder. Ja, syke og arbeidsledige skatter de også. Jeg er helt uenig i at de ikke skal få stille krav, spørsmålet er vel heller hvilke krav de stiller, og om de er urimelige. Det finnes for eksempel uføretrygdede som er rasende fordi de ikke kan feriere i syden flere uker i året. Jeg vet om mange familier med "vanlig" inntekt som ikke har råd til det. Du virker rimelig overfladisk i dine uttalelser. Ingen referanser til undersøkelser - kun synsing og overdrivelser. Hvor kjenner du disse "rasende menneskene" fra? Og når ble de representative for alle som er innom NAV? Hvilke urimelige krav er det de stiller?v Ps!Uføretrygdede kan faktisk tjene opptil et visst beløp avhengig av prosentandelen av uførhet. De trenger med andre ord ikke å sitte på ræven 24/7.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå