Gå til innhold

Lasere furumøbler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har gjort det? Er det vanskelig å få til fint?

Jeg skal male noen furumøbler i en lys farge (antikkhvit eller grå) og vurderer å lasere dem. Har aldri gjort det før, og er derfor redd at det ikke skal bli vellykket.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lasert litt av hvert.

Proffene sier at man MÅ male underlaget først............ men jeg har lasert direkte på ubehandlet underlag også jeg........... ble bra det også!

Hjalp en nabo her i sommer med kjøkkenet. Hun kjøpte nytt kjøkken i ubehandlet furu - og ville at en lys blåfarge samtidig som hun ville at strukturen/mønsteret i treverket skulle framheves. Hun fant ingen lasurfarge hun synes var bra..........pling *lys idè*

Jeg husket at jeg hadde lest en plass at det gikk an å lage sin egen lasur...... derfor blandet hun ut oljemalingen med whitesprite og fikk etterhvert den fargen hun var ute etter.

Blandingen ble påført med svamp - det var så enkelt. Prøvde seg fram med blandingsforholdet maling-whitesprite. Til slutt lakket hun med en matt lakk for å få en finish på det. Er jo lettere å holde rent når overflaten er litt glattere........og på et kjøkken er det nesten "nødvendig".......

Dama har nå et kjøkken som hun er kjempefornøyd med!

Lykke til Valla :kul:

Skrevet

Takk for tips Usikker! :D

Høres lurt ut og lage sin egen lasur! Jeg får prøve meg fram på den siden som skal stå inntil en vegg først og se om jeg får det til. Tror det kan bli litt mer for seg enn å bare male møblene. Eller; male først og se hvordan det blir, og så lasere oppå.

Gleder meg til å begynne!

Skrevet

En venninne av meg anbefalte sånn tyntflytende lakkbeis. Da blir det bare brunt altså - men furmøbler med mørk lakkbeis og skifte ut håndtak til børstet stål fx er jo drittlekkert :P

Tar også med meg tipset om lasering.

Skrevet
En venninne av meg anbefalte sånn tyntflytende lakkbeis. Da blir det bare brunt altså - men furmøbler med mørk lakkbeis og skifte ut håndtak til børstet stål fx er jo drittlekkert  :P  

Tar også med meg tipset om lasering.

Helt enig i at beisede møbler er veldig fine! Jeg har valgt og heller male mine lyse siden de skal stå i et lite rom med skråtak, er redd det blir veldig dominerende med mange mørke møbler der inne (skrivebord, tv-benk og lang lav reol).

Lasering:

Hvis man maler møblene først, så vil vel ingenting av trestrukturen vise gjennom? Jeg vil gjerne se litt av kvister etc. etterpå. Mindre arbeid blir det jo også.. :wink:

Skrevet
Lasering:

Hvis man maler møblene først, så vil vel ingenting av trestrukturen vise gjennom? Jeg vil gjerne se litt av kvister etc. etterpå. Mindre arbeid blir det jo også..  :wink:

Ja - maler du først så vil det meste av strukturen bli borte..........det var derfor min nabo gjorde som hun gjorde......... blandet ut oljemalinga. Strukturen/treverket ble framhevet faktisk......... det er så flott!

LYkke til!

Skrevet

Jeg har beiset mine furumøbler sånn om Tusenfryd beskriver.

Det blei vanvittig fint, og har fått masse skryt for det. :)

Tenkte bare jeg skulle opplyse om at en liknende interiørbeis også er å få i lyse farger.....eggeskalhvit blant annet....

Skrevet

Tenkte bare jeg skulle opplyse om at en liknende interiørbeis også er å få i lyse farger.....eggeskalhvit blant annet....

Det var jeg ikke klar over, takk for tipset! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...