Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei

jeg søkte på dagpenger da jeg er uten jobb, men fikk idag avslag fordi jeg ikke ønsker og flytte , jeg har jo samboer og jeg vil jo bo her liksom..

hva gjør jeg nå? vi er jo ikke så rike at jeg kan leve på ham heller..

all hjelp mottas med stor takk..

Videoannonse
Annonse
Skrevet
hei

jeg søkte på dagpenger da jeg er uten jobb, men fikk idag avslag fordi jeg ikke ønsker og flytte , jeg har jo samboer og jeg vil jo bo her liksom..

Ikke noe å gjøre med det.

Men, hvorfor skrev du at du ikke vil flytte?

Jeg vet ikke hvordan arb.markedet er der du bor. Jeg vet heller ikke detaljer om din situasjon ellers. Alder, utdanning, boligutgifter, barn...etc.

Men om man ikke har barn, så er det jo en selvfølgelighet at man må flytte, eller bli pendler om det er eneste utvei til å få jobb.

Så desverre.

Ut fra det lille du skriver, så er jeg enig i vedtaket.

Skrevet

fordi kjæresten har jobb, og jeg ikke vil flytte fra ham, og også få ham til og si opp og flytte med meg..

jeg vil jo ha jobb, men jeg vil helst ha jobb her jeg bor.. bor i haugesund..

jeg oppfyller ellers absolutt alle krav..er ikke min feil at jeg blir uten jobb..

Skrevet

Enig i forrige gjest som svarte deg. Et av kravene for å få dagpenger er nå en gang at man må være villig til å flytte på seg dersom man får jobbtilbud andre steder enn der man bor. Og så lenge dere ikke har barn, er det da ikke noe problem om dere jobber på hver dere kant av landet. Men så lenge et avstandsforhold ikke er aktuelt for deg, får du klare deg uten dagpenger.

Skrevet

Er det en mulighet å søke på nytt og krysse av på at du er villig til å flytte, selv om du ikke er det? Så finner du deg alltids en jobb i haugesund før det blir så krise at du må flytte for å få jobb.

Skrevet (endret)
hei

I utg.p er det et vilkår som SJELDENT brukes til å nekte dagpenger. Men har du fått konkrete tilbud om jobb andre steder, som du har takket nei til pga flytting?

I tillegg er jo vilkåret skjønnsmessig, så det er på langt nær slik at alle er pliktige til å bryte ut av forhold og flytte fra tromsø til Moss for at de får jobb der. Da må de jo i tillegg ha fått en jobb i Moss - som et minimum.

Men hva har du sagt angående det å flytte på seg da? Ofte kommer jo ikke det opp som tema i det hele tatt.

Ekstremt mye rart med NAV, og ekstremt mange saksbehandlere som gjør mye feil!

Som et minimum kan du søke på nytt/klage på det aktuelle vedtaket og NÅ understreke at du er villig til å flytte på deg. At det skulle bli aktuelt om du ikke vil flytte kan du egentlig bare glemme. Satt på spissen får du bare fremstå som RAR om du blir kalt inn på et jobbintervju 30 mil fra hjemstedet ditt (noe du nok uansett ikke blir om du ikke søker, eller gjør en slett jobb med søknaden).

Endret av kristian82
Skrevet
jeg oppfyller ellers absolutt alle krav..er ikke min feil at jeg blir uten jobb..

Det er jo din feil at du er uten jobb hvis det finnes jobber andre steder, men du ikke vil ha dem...

Gjest SmallTalk
Skrevet

Om du ikke får dagpenger, så må du jo nesten sette i gang og søke jobber i Haugesund og omegn, da. Og får du ikke napp der, så må du kanskje vurdere å søke litt bredere. Karmøy og Stord er vel ikke så håpløst langt unna, det heller?

Nå aner ikke jeg hvilket fagfelt du vanligvis jobber innen, men nå er det 170 ledige jobber i Haugesund som er annonsert på Finn.no. Jeg nekter å tro at ingen av disse er aktuelle.

Gjest Supermimz
Skrevet

TS,

Søk igjen og kryss av at du er villig til å flytte. De kommer ikke til å tvinge deg til å flytte ;)

Skrevet

Hei.

Vet om flere som har nevnt dette.

Alle sier at det er bare til å krysse av på at du er villig til å flytte, eller så er det umulig få dagpenger.

Selv om du ikke kommer til å flytte. Hvem vet kanskje forandrer ting seg og du vil flytte.

Men ikke sikkert at du får et jobbtilbud der du må flytte heller.

Du trenger jo ikke takke ja, til første jobben heller mener jeg. Er det ikke 3 tilbud du kan få før du ikke får dagpenger.

Søk på nytt og kryss av på at du er villig til å flytte.

Skrevet (endret)
Hei.

Vet om flere som har nevnt dette.

Alle sier at det er bare til å krysse av på at du er villig til å flytte, eller så er det umulig få dagpenger.

Selv om du ikke kommer til å flytte. Hvem vet kanskje forandrer ting seg og du vil flytte.

Men ikke sikkert at du får et jobbtilbud der du må flytte heller.

Du trenger jo ikke takke ja, til første jobben heller mener jeg. Er det ikke 3 tilbud du kan få før du ikke får dagpenger.

Søk på nytt og kryss av på at du er villig til å flytte.

Dette med å nekte 3 ganger, er vel mest en myte.

Sakset fra uttalelse om akkurat det fra lokalt NAV kontor i Buskerud:

"Om man går på dagpenger har man faktisk ikke muligheten til å takke nei om man får tilbud om en jobb. I så fall mister man hele eller deler av stønaden.

- Man kan ikke takke nei til en jobb når man går på dagpenger. Gjør man det, vil man i første runde miste åtte uker med dagpenger. Neste gang det skjer mister man 12 uker. Fortsetter det, risikerer man å miste alt".

Ellers så må jeg jo gjenta at ts må skrive at hun er villig til å flytte.

Ikke sikkert det blir en aktualitet.

Men blir det aktuelt og det er en relevant jobb.

Og hun fortsatt ikke vil flytte. Fordi hun vil bo med kjæresten.....

Ja...

Da ønsker i hvert fall ikke jeg at mine skattepenger skal underholde henne.

Basta.

Endret av Østlandet
Gjest Gjest_Anna_*
Skrevet

Jeg anbefaler at du heller bruker energien din på å finne ut hvordan du skal få jobb. Dersom du ikke er kresen, er det helt sikkert en vaskejobb eller butikkjobb ledig. Evt dagmamma?

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

Jeg har akkurat søkt og fått innvilget dagpenger. Jeg synes også dette som er litt rart men damen på NAV sa at jeg måtte krysse av for at jeg er villig til å flytte, men at det er lite sannsynlig at jeg vilfå et jobbtilbud i Finnmark f.eks.. Dette gjelder vel særlig hvis man har en eller annen spisskompetanse.

Jeg er gift og gravid i 6.mnd, mannen har jobb her og familien bor her. Særlig at det er aktuelt å flytte.. Det verste som kan skje som jeg forsto det er at du mister dagpenger i 8 uker. Jeg skjønner deg godt at du ikke vil flytte når du er i et forhold, skjønner ikke hvorfor du får pes for det av andre her..

Skrevet

"Jeg skjønner deg godt at du ikke vil flytte når du er i et forhold"

Håpe du mener at hun ikke har lyst...og ikke at det er reglene det er noe feil med.

Skrevet
Jeg skjønner deg godt at du ikke vil flytte når du er i et forhold, skjønner ikke hvorfor du får pes for det av andre her..

Det er jo noe med at NAV igrunn ikke har noen plikt til å forsørge noen som bare ikke har lyst til å flytte på seg for å tjene penger selv. Jeg vil nesten si det er synd det ikke blir praktisert "hardere" at man bør ta de jobbtilbudene som måtte dukke opp et stykke unna, selv om dette jo ikke bare er opp til den arbeidssøkende. Da jeg søkte jobb i en annen by enn der jeg bodde med samboer, merket jeg at arbeidsgiver var veldig nysgjerrig og også tvilte på at jeg kom til å flytte (på den annen side; som tilflytter der jeg bodde var arbeidsgivere skeptiske til at jeg ville bli i byen :roll: ), og det er jo noen ganger veldig tungvint i forhold til bolig/økonomi også. Men jeg tror også det er fullt mulig å finne jobb i Haugesundsområdet før du evt blir presset til å ta jobb noe annet sted...

Og når det er snakk om lyst - jeg er også i et forhold og har flyttet fra ham for å studere. Jeg hadde selvsagt motforestillinger mot det, men det har gått veldig greit. VI treffes jo, snakker sammen og har planer om at han flytter hit jeg er nå. Det har bare vært positivt for forholdet.

Skrevet

herregud da, jeg er da ikke ute etter skattepengene til noen, fordi jeg ikke gidder ?

klart jeg gidder og jobbe, OG har søkt på alt som er! men, er det veldig vanskelig og forstå at flytting er krevende og at jeg derfor syns dette er rar praksis av nav?

jeg er ikke kresen heller, kunne vasket fortauet om det var noe de søkte etter! har vært ute med cv'er over alt, dialog med manpower.. jeg prøver ihvertfall, er ikke ute etter og snylte på noen som helst..så om jeg bodde alene, så mener noen av dere at jeg burde havnet på gata ? fordi jeg ikke ønsker og flytte til et sted der jeg ikke kjenner noen, ikke har et liv, ingenting? man skal tross alt trives litt med livet sitt også - mener nå jeg..

uansett, jeg var ikke ute etter kjeft liksom, lurte bare på dette:)

Gjest alenemor
Skrevet

Var i omtrent i samme situasjon som deg, bortsett fra at jeg lot damen i NAV-skranken sjekke om jeg hadde fylt ut skjemaet rett. Da sa hun at jeg måtte krysse av på at jeg var villig til å flytte. Det var bare slik det var.

Og selv om jeg ikke kunne flytte på grunn av barn i skole her osv, så burde jeg krysse av. For det er som hun sa at de ikke kunne tvinge meg til å flytte. Da stoppet eventuelt dagpengene om denne situasjonen skulle dukke opp.

For å si det sånn. Det er ingen fare for at de skaffer deg jobb et annet sted. Jeg har vært arbeidsløs to ganger i mitt liv. Og til tross for mange ledige jobber har jeg aldri noen sinne fått et jobbtilbud fra NAV. Kjenner ingen andre som har fått det heller. Og minst av alt vet jeg om noen som er blitt tvunget til å flytte.

Alle jobbene har jeg måttet skaffe selv. Og nå (til tross for en solid høyere utdannelse og tidligere stilling som driftsansvarlig i et firma) jobber jeg som vaskedame. Det tok meg bare en uke å skaffe meg jobb når jeg ble innstilt på å jobbe med hva som helst. Så det er faktisk ikke noe spesielt vanskelig å skaffe seg jobb.

Skrevet
herregud da, jeg er da ikke ute etter skattepengene til noen, fordi jeg ikke gidder ?

klart jeg gidder og jobbe, OG har søkt på alt som er! men, er det veldig vanskelig og forstå at flytting er krevende og at jeg derfor syns dette er rar praksis av nav?

jeg er ikke kresen heller, kunne vasket fortauet om det var noe de søkte etter! har vært ute med cv'er over alt, dialog med manpower.. jeg prøver ihvertfall, er ikke ute etter og snylte på noen som helst..så om jeg bodde alene, så mener noen av dere at jeg burde havnet på gata ? fordi jeg ikke ønsker og flytte til et sted der jeg ikke kjenner noen, ikke har et liv, ingenting? man skal tross alt trives litt med livet sitt også - mener nå jeg..

uansett, jeg var ikke ute etter kjeft liksom, lurte bare på dette:)

Dagpenger er skattepenger til "noen".

Derfor må det være strenge regler her.

Derfor forlanges det at et ungt, friskt menneske, uten barn (som jeg forstår du er?)flytter, hvis det skulle være nødvendig i forhold til å skaffe seg inntekt selv.

Sannsynligvis blir ikke dette nødvendig, som enkelte også sier. Jeg er enig i det.

Men, faktisk så mener også jeg at det i et gitt tilfelle må kreves.

Det kan også være mye positivt i dette.

Du skisserer at du tar "alle" jobber.

Da tror jeg også at du i dagens marked, du vil få noe etter hvert. I nærheten, eller ikke veldig langt unna. Ukependler kanskje?

Jobb er uansett bedre enn lediggang. Både for samfunnet generelt og ikke minst, for den enkelte.

Skrevet

Bare kryss av for at du kan flytte, det må du for å få dagpenger, og det er uhyre sjelden at de finner jobb til deg ett annet sted. Forrige gang jeg var arbeidsledig ymtet konsulenten min frempå pm at jeg kanskje burde vurdere å søke jobb ett annet sted, men det ble ikke nevnt før jeg nærmet meg slutten på dagpengeperioden, uten å ha funnet noe fast. Og selv da var det ikke noe de satte som ett krav.

Skrevet
fordi kjæresten har jobb, og jeg ikke vil flytte fra ham, og også få ham til og si opp og flytte med meg..

Og da hadde vel han mistet sine dagpenger... i hvert fall for noen uker når han sier opp frivillig. Så da hadde dere vært like langt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...