Gå til innhold

Ytre Enebakk, er det hyggelig der?

Anbefalte innlegg

Gjest huskjøper
Skrevet

Har falt helt for et hus i Ytre Enebakk, noen som bor der som kan fortelle meg litt om nærmiljøet? :)

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Har falt helt for et hus i Ytre Enebakk, noen som bor der som kan fortelle meg litt om nærmiljøet? :)

Hyggelig? Joda...

Det er for tiden kritthvitt så langt øyet kan se i alle retninger, bortsett fra evinnelig mange trær og noen små klynger med hus her og der. Er du glad i å gå på ski er det tydeligvis mange muligheter for det, jeg ser supersporty familier med hund og sportsbarnevogn hver eneste dag.

Er du som meg glad i å gå på café, shoppe, gå på konserter, besøke venner og kjente eller bare vandre rundt i en normalt stor dagligvareforretning for å finne en god middag - da er ikke Enebakk noe for deg. Her finnes det ingen verdens ting å gjøre, bortsett fra å gå på strikkekurs eller synge halleujasanger i Betelmenigheten eller hos Jehovas Vitner. Begge de to har nemlig hovedkvarter her ute.

Ytre Enebakks store samlingspunkt viser seg å være Vågsenteret; et bittelite, ubrukelig senter med velkjente butikker som Butikk1 (Vi har klær for ALLE!) og Bokhjørnet. Bokhjørnet har én hylle bøker, litt leker og et slags postkontor. Der ligger også Mixkiosken, som selger burgere. Mixkiosken, Shellstasjonen og det ekstremt slitne lille gatekjøkkenet i enden av Vågvann er de tre stedene du kan finne noe å spise i Ytre Enebakk når du ikke har lyst til å kokkelere selv. Mixkioskens burgere er langt fra gode, men jeg ble i alle fall ikke matforgiftet da jeg spiste der. På Shellstasjonen må du ikke finne på å spise; alle jeg kjenner som har spist der har ligget hjemme og spydd i et døgn etterpå. Det lille gatekjøkkenet ser så rottebefengt ut at jeg foreløpig ikke har vært full nok til å våge meg inn der. Med andre ord, Mixkiosken er Ytre Enebakks kulinariske høydepunkt.

Nå høres jeg veldig negativ ut. Det er ikke meningen, Ytre Enebakk er ikke bare kjipt. Det er hyggelige mennesker her ute så vidt jeg har erfart, alle kjenner alle og det virker som de fleste trives med det. Er du godt voksen, forelder til små eller store barn, veldig sporty eller glad i typiske husmorting så er sikkert dette stedet helt strålende. Som sagt finnes det strikkeskole, skiløyper, badestrand eller -strender om sommeren, to dagligvareforretninger, flere barnehager, skole og billige hus her ute. Men er du en ung, middels sosial person som liker å ha tilgang til butikker, caféer, restauranter og så videre så bør du holde deg langt unna Ytre Enebakk.

Hilsen en som skal på visning i Oslo i dag. Orker ikke mer av dette stedet.

Skrevet

og så er det en særdeles hundefiendtlig kommune, som prøver seg på regler som ikke er hjemlet i noen lov (altså de finner på egne regler), som feks regulering av antall hunder per eiendom, og forbud mot mer enn to hunder i skiløypa. Latterlig. Hadde ikke flyttet til en så trangsynt kommune (jeg er hundeier selv ja), og synes selv det er for "mørk skog" der. Så vi endte opp et annet sted (nettopp kjøpt hus i osloområdet, litt på landet)

Skrevet

Ei venninne av meg bor der og hun trives godt. Området er fint, men jeg kunne aldri tenke meg å bo der. Det er alt for langt borte fra alt, ingenting å finn på omtrent. Hvis du synes det er greit så sjekk ut stedet, men er du glad i liv og røre; styr unna:)

Skrevet

huff, samboeren min kommer derfra, og jeg har måttet vært med på besøk hos foreldrene hans flere ganger, da jeg bodde i Oslo.

Kommer selv fra Stavanger, og har alltid bodd i by. Bodde 2 år i England også, i storby.

Så jeg har et sterkt behov for å gå på cafe, spise ute, kikke i butikker og handle i stor dagligvarebutikk.

Så de gangene jeg var i Enebakk kjedet jeg meg rett å slett halvt ihjel. Kjæresten min prøvde jo selfølgelig å gjøre det beste ut av oppholdet, og tok meg med på gåturer og sykkelturer osv, men er begrenset hva man kan finne på før man ender opp på sofaen foran tven igjen.

Hele familien hans sitter foran tven dag ut og dag inn i helgene/fridagene og etter jobb. Utrolig deprimerende.

Skrevet

Jeg er vokst opp på Flateby, altså på "den andre siden" av Enebakk. Er ikke så kjent i Ytre, men regner med det er ganske likt Flateby og Kirkebygda, hvor jeg gikk på ungdomsskole. Det kommer an på, som de andre her er inne på, hva du er interessert i. Oppveksten på Flateby var fin, så hvis du har småbarn kan det være et flott sted for dem. Vi herjet rundt i gaten og i hverandres hager uten noe særlig oppsyn (vet ikke om det er like trygt nå) og "alle kjente alle", noe som var hyggelig som barn, men som gir meg hetta nå. Det er lite eller ingenting å gjøre når man blir eldre. Tilbudet til barn/unge er så vidt jeg kan se ganske snevert, men det er idrettslag, kor og kulturskole der.

Flateby har vokst utrolig siden jeg flyttet (det er vært stor utbygging og befolkningsvekst) og jeg tror jeg vil påstå at det er litt mer liv der enn i Ytre. Det lokale grendesenteret i Bakkehagan er ikke særlig stort, men det er en ok Sparbutikk der, og ikke minst en restaurant med pub hvor det er konserter i blant. Det er også tidvis mer eller mindre harry arrangementer i idrettshallen.

Når det er sagt, jeg kommer aldri til å flytte tilbake til Enebakk, selv ikke hvis jeg mot formodning skulle få barn. Det er alt for lite å gjøre der, og selv under korte besøk der nå holder jeg på å gå på veggen av kjedsomhet (men jeg har få venner der nå, da).

Så: liker du skog og natur, så gjør som Jens Bjørneboe og prøv et år i Enebakk. Er du mer urban og vil gå på kaféer og trene i treningsstudio uten å ta bussen i 40 minutter: dropp det:)

Skrevet

det er dødt der da...

Nå har jeg hatt flere venninder som har bodd og ei som fortsatt bor der...

Det er svingete veier med motgående kjørefelt, lite sikt til tider, dødsglatt og mye skygge som lager lapper med is......så jeg hadde vært forsiktig med å kjøre fort der...

Selve stedet er vel ikke så bad, spør Fridtjof...

Skrevet

Liker du å bo avsides?

Liker du at veien blir stengt av politiet ved jevne mellomrom pga jakt på en gjerningsmann?

Syns du lyden av skudd etter en henrettelse på en øde bussholdeplass er hyggelig?

Syns du gamle menn som sitter i vinduet med hagle og truer alle er koselig?

Syns du konstant baksnakking er morsomt?

Ja på noen av disse spørsmålene så er Ytre Enebakk stedet for deg =)

Neida...YE er et hyggelig sted, mesteparten av tiden. Jeg elsker natur og liker å bo langt vekk fra byen, da er dette et perfekt sted (jeg bor ikke der nå lengre da)

MEN - det er et såkalt "råne-sted". Har hørt det har bedret seg litt i det siste, men ikke mye. Skal du jobbe i Oslo må du belage deg på en halv evighet for å komme seg inn til byen i rushen.

Det skjer litt av hvert der, men av den negative sorten.

En bekjent ranet Securitas for et par mill eller noe der.

En fyr ble henrettet for noen år siden rett ved der jeg bodde tidligere.

Flere ganger har krysset i YE vært stengt pgs jakt på kriminelle med våpen.

Ikke så lenge siden det var en som ble skutt eller noe der oppe, husker ikke helt.

De jeg kjenner som bor der enda sier at det ikke har forandret seg stort, men at det går i riktig retning.

Når jeg flyttet derifra, så begynte de å bygge stort boligfelt der oppe. Trist å se egentlig at de hogger ned skog og smeller opp stygge rekkehus :( Da naturen der oppe er vakker

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

nå skal jeg trå varsomt.. men fikk litt følelsen av at alle som skrev her nå bor i byer...

Å bo avsides er fint for noen. Jeg trives med det!! Søkte opp på kartet og det tar 15 min og kjøre til ski der de har det meste av butikker, ellers blir det oslo, ca. 35.. nærbutikk har du der.

Når man skal flytte må man vurdere hva som er viktig for en. Er man by mennesker så er sånne steder ikke noe å vurdere engang. Men jeg er fra oslo og bodd der hele livet mitt og her jeg bor er det bare trær, og bilen må brukes til alt.. bruker en 5-10 min når jeg skal i butikken.. de strør ikke her så er såpeglatte veier.

Jeg har småbarn og de elsker å bo her.. masse plass å boltre seg på, muligheten til å gå turer, leke ute..

Det er STILLE på kvelden, naboene ser ikke hva jeg gjør til enhver tid, jeg har ett stort hus, luften er REN (i oslo blir jeg kvalm av lukta og luften). Jeg foretrekker å spise hjemme for da vet jeg hva maten inneholder, men heller ta en tur i ny og ned og spise ute.. man kan faktisk kjøre bil og ikke drikke..

Jeg synes bare alle var veldig negative her.. jeg ville dratt på visning hvis du liker huset, sett på mulighetene i området og tenke over hva du ønsker. Men en ting du bør tenke over at er at det er ensomt å flytte bort fra alle en kjenner, så hvis det er langt vekk fra alt og alle, samt vanskelig å bli kjent med nye så kan det være vanskelig å få til..

Skrevet
nå skal jeg trå varsomt.. men fikk litt følelsen av at alle som skrev her nå bor i byer...

Å bo avsides er fint for noen. Jeg trives med det!! Søkte opp på kartet og det tar 15 min og kjøre til ski der de har det meste av butikker, ellers blir det oslo, ca. 35.. nærbutikk har du der.

Når man skal flytte må man vurdere hva som er viktig for en. Er man by mennesker så er sånne steder ikke noe å vurdere engang. Men jeg er fra oslo og bodd der hele livet mitt og her jeg bor er det bare trær, og bilen må brukes til alt.. bruker en 5-10 min når jeg skal i butikken.. de strør ikke her så er såpeglatte veier.

Jeg har småbarn og de elsker å bo her.. masse plass å boltre seg på, muligheten til å gå turer, leke ute..

Det er STILLE på kvelden, naboene ser ikke hva jeg gjør til enhver tid, jeg har ett stort hus, luften er REN (i oslo blir jeg kvalm av lukta og luften). Jeg foretrekker å spise hjemme for da vet jeg hva maten inneholder, men heller ta en tur i ny og ned og spise ute.. man kan faktisk kjøre bil og ikke drikke..

Jeg synes bare alle var veldig negative her.. jeg ville dratt på visning hvis du liker huset, sett på mulighetene i området og tenke over hva du ønsker. Men en ting du bør tenke over at er at det er ensomt å flytte bort fra alle en kjenner, så hvis det er langt vekk fra alt og alle, samt vanskelig å bli kjent med nye så kan det være vanskelig å få til..

Jeg er ikke kjent i Ytre Enebakk, men har bodd på andre avsideliggende plasser på østlandet før, og føler for å kommentere dette. Hvis det tar 15 minutter å kjøre til nærmeste store tettsted/by, da er man ikke særlig langt ute i ødemarka! :ler: Jøssenavn så urbane de andre som har svart i denne tråden her må være, dersom de synes det er krise å kjøre et kvarter for å komme til butikken. I min verden er dette en helt normal kjøretur når man skal ut å handle (selv nå, som jeg bor i et typisk tettbebygd boligfelt)!

Uansett, det har vel å gjøre med hva man er vant til. :) Selv hatet jeg Oslo for alt i verden, og flyttet derfra etter få måneder. Synes det er kjempekoselig å bo litt avsidesliggende, og vil absolutt anbefale trådstarter å gi Ytre Enebakk en sjanse dersom hun/han er av typen som liker slikt.

Fred og ro, mulighet for hagebruk og husdyrhold, frisk luft, vakre omgivelser... det er rett og slett sunnere både for kropp og sinn! :rødme: Vil man handle, gå på kafé, spise ute eller lignende er det jo bare å sette seg i bilen og dra. Jeg antar at dette ikke er ting folk flest må gjøre hver eneste dag uansett (?).

Skrevet

I meg og samboeren sitt tilfelle så var det ikke bare å sette seg i en bil.

Ingen av oss har lappen.

Og bussene går bare en gang i timen.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
I meg og samboeren sitt tilfelle så var det ikke bare å sette seg i en bil.

Ingen av oss har lappen.

Og bussene går bare en gang i timen.

skal man bo såpass avsides må man helt klart ha lappen!

folk er rett og slett forskjellige, noen trenger liv og røre rundt seg mens andre liker ro til vanlig med muligheter for å oppsøke det andre...

Skrevet

Synes Ytre Enebakk er nydelig. Ikke verre enn å ta bussen inn til Oslo om det blir for stille. Personlig liker jeg det landlig, og jeg synes ikke det er for stor avstand til Oslo sentrum. Det er vel mest opp til hva man selv liker.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Ja Enebakk er nydelig med tanke på naturen og beliggenheten - er vel bare en del av menneskene der/som drar dit som er mindre hyggelige, iallefall mange av dem :)

Skrevet (endret)

Jeg oppvokst rett i nærheten og har ikke merket noe særlig til mindre hyggelig mennesker. Mindre hyggelig mennesker møter man vel strengt tatt over alt uansett. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Gjest Gjest_sunday_*
Skrevet
Liker du å bo avsides?

Liker du at veien blir stengt av politiet ved jevne mellomrom pga jakt på en gjerningsmann?

Syns du lyden av skudd etter en henrettelse på en øde bussholdeplass er hyggelig?

Syns du gamle menn som sitter i vinduet med hagle og truer alle er koselig?

Syns du konstant baksnakking er morsomt?

Ja på noen av disse spørsmålene så er Ytre Enebakk stedet for deg =)

Neida...YE er et hyggelig sted, mesteparten av tiden. Jeg elsker natur og liker å bo langt vekk fra byen, da er dette et perfekt sted (jeg bor ikke der nå lengre da)

MEN - det er et såkalt "råne-sted". Har hørt det har bedret seg litt i det siste, men ikke mye. Skal du jobbe i Oslo må du belage deg på en halv evighet for å komme seg inn til byen i rushen.

Det skjer litt av hvert der, men av den negative sorten.

En bekjent ranet Securitas for et par mill eller noe der.

En fyr ble henrettet for noen år siden rett ved der jeg bodde tidligere.

Flere ganger har krysset i YE vært stengt pgs jakt på kriminelle med våpen.

Ikke så lenge siden det var en som ble skutt eller noe der oppe, husker ikke helt.

De jeg kjenner som bor der enda sier at det ikke har forandret seg stort, men at det går i riktig retning.

Når jeg flyttet derifra, så begynte de å bygge stort boligfelt der oppe. Trist å se egentlig at de hogger ned skog og smeller opp stygge rekkehus :( Da naturen der oppe er vakker

Dette høres jo omtrent ut som å bo i Bronx. :fnise:

Er Ytre Enebakk stemplet som ytterkanten? Det jeg mener er at det kanskje er blitt tabu å mene noe positivt om stedet?

Skrevet

Hei!

Trådstarter her, jeg hadde nesten glemt denne tråden da den lå ute uten svar en stund. Veldig bra med mange tilbakemeldinger her. Huset er fortsatt ikke solgt, og grunnen til at vi tviler er nettopp fordi jeg er glad i det urbane liv. Samtidig har prisene i Oslo tatt helt fullstendig av. Vi får oss jo ikke noe med 4 soverom for under 4 millioner i et ok område, noe som blir for dyrt for oss...

Noen av dere nevner dette med å starte på nytt som vanskelig, men av og til må man jo bare det. Imidlertid tror jeg ikke YE er stedet for oss etter å ha lest her?...

Takk for mange svar!

Skrevet
Dette høres jo omtrent ut som å bo i Bronx. :fnise:

Er Ytre Enebakk stemplet som ytterkanten? Det jeg mener er at det kanskje er blitt tabu å mene noe positivt om stedet?

Nei jeg tror ikke det er tabu å mene noe positivt om stedet. Jeg syns iallefall det er et vakkert sted, men samtidig så har det skjedd veldig mye ekkelt, skummelt og farlig der.

Skrevet
Hyggelig? Joda...

Det er for tiden kritthvitt så langt øyet kan se i alle retninger, bortsett fra evinnelig mange trær og noen små klynger med hus her og der. Er du glad i å gå på ski er det tydeligvis mange muligheter for det, jeg ser supersporty familier med hund og sportsbarnevogn hver eneste dag.

Er du som meg glad i å gå på café, shoppe, gå på konserter, besøke venner og kjente eller bare vandre rundt i en normalt stor dagligvareforretning for å finne en god middag - da er ikke Enebakk noe for deg. Her finnes det ingen verdens ting å gjøre, bortsett fra å gå på strikkekurs eller synge halleujasanger i Betelmenigheten eller hos Jehovas Vitner. Begge de to har nemlig hovedkvarter her ute.

Ytre Enebakks store samlingspunkt viser seg å være Vågsenteret; et bittelite, ubrukelig senter med velkjente butikker som Butikk1 (Vi har klær for ALLE!) og Bokhjørnet. Bokhjørnet har én hylle bøker, litt leker og et slags postkontor. Der ligger også Mixkiosken, som selger burgere. Mixkiosken, Shellstasjonen og det ekstremt slitne lille gatekjøkkenet i enden av Vågvann er de tre stedene du kan finne noe å spise i Ytre Enebakk når du ikke har lyst til å kokkelere selv. Mixkioskens burgere er langt fra gode, men jeg ble i alle fall ikke matforgiftet da jeg spiste der. På Shellstasjonen må du ikke finne på å spise; alle jeg kjenner som har spist der har ligget hjemme og spydd i et døgn etterpå. Det lille gatekjøkkenet ser så rottebefengt ut at jeg foreløpig ikke har vært full nok til å våge meg inn der. Med andre ord, Mixkiosken er Ytre Enebakks kulinariske høydepunkt.

Nå høres jeg veldig negativ ut. Det er ikke meningen, Ytre Enebakk er ikke bare kjipt. Det er hyggelige mennesker her ute så vidt jeg har erfart, alle kjenner alle og det virker som de fleste trives med det. Er du godt voksen, forelder til små eller store barn, veldig sporty eller glad i typiske husmorting så er sikkert dette stedet helt strålende. Som sagt finnes det strikkeskole, skiløyper, badestrand eller -strender om sommeren, to dagligvareforretninger, flere barnehager, skole og billige hus her ute. Men er du en ung, middels sosial person som liker å ha tilgang til butikker, caféer, restauranter og så videre så bør du holde deg langt unna Ytre Enebakk.

Hilsen en som skal på visning i Oslo i dag. Orker ikke mer av dette stedet.

Fantastisk innlegg! :klappe: Faktisk ÅRETS innlegg så langt :)

• 1 måned senere...
Skrevet

Fantastisk innlegg! :klappe: Faktisk ÅRETS innlegg så langt :)

Åh! TAKK!!! :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...