Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2010 #1 Skrevet 29. januar 2010 Hvilken kvalitet skal jeg egentlig lagre redigerte bilder i, i photoshop? Og hvordan vet jeg om jeg lagrer ved rett kvalitet?
virw Skrevet 29. januar 2010 #2 Skrevet 29. januar 2010 Det kjem litt an på kva du skal bruke dei til? Skal du skrive dei ut eller laste dei opp på nett?
aluminium Skrevet 29. januar 2010 #3 Skrevet 29. januar 2010 Det kommer alt an på hva du skal med bildene etterpå. Dersom du skal lagre bildene og ikke gjøre noe mer med dem, evt. skrive ut/fremkalle etc. så bruker jeg JPEG i full kvalitet. Det som er hendig med Photoshop er at man kan lagre i .psd. Dette er PS sitt eget format, og gir deg mulighet til å fortsette med arbeidet senere. Har du laget et bilde med mange lag osv. så forsvinner disse om du bruker .jpeg, mens med .psd så kan du fortsette der du slapp. Med andre ord så er det ingen vits i å lagre i .psd med mindre du skal fortsette på filen senere og trenger tilgang på alle ting du tidligere har gjort, og alle de lagene.
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2010 #5 Skrevet 29. januar 2010 Lagrer du i kvalitet 12 da? Jeg lagrer alltid det jeg lager med flere lag som både psd og jpg filer. Tilfelle jeg en gang finner ut jeg skal/vil endre på noe.
Jade Skrevet 29. januar 2010 #6 Skrevet 29. januar 2010 (endret) Redigerer jeg på et bilde, så lagrer jeg som psd hvis jeg muligens skal endre videre på det senere. Jeg lager også en jpg-kopi, slik at det er enkelt å sende til fremkalling. Kopien lagres selvsagt i kvalitet 12, og i full størrelse. Hvis jeg forminsker noen bilder som skal brukes på web, så markerer jeg de i filnavnet, ved å f.eks. rename IMG_1234.jpg til IMG_1234_web.jpg, slik at jeg ikke sender feil fil til fremkallings senere. Endret 29. januar 2010 av Jade
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå