Gå til innhold

Klarer ikke holde huset/leil. i orden.. rotete bestandig.

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_jente_*
Skrevet

Hei, jeg er jente på 27 år som har store problemer med å holde det rent og ryddig i leiligheten. Det har jeg alltid hatt problemer med.. Jeg tenker alltid "ok, nå skal jeg skjerpe meg" men jeg klarer aldri gjennomføre det..

Det kan gå måneder mellom hver gang jeg støvsuger eller vasker eller rydder. Og i dene tida er jeg alltid livredd for at det skal banke på døra eller ringe på og at noen skal komme inn i leil. og se hvordan jeg egentlig bor og har det.

Oppvask som står med gamle matrester, kan stå i ukesvis. Jeg bare gjør mitt beste for å overse det, og når jeg først skal ta tak i det så er det rimelig ekle tilstander og det har hendt at jeg bare kaster selve kjelen elelr tallerken/bestikk fordi jeg ikke orker vaske det pga. hvor råttent det har blitt.

Hybelkainer, søl på gulv, flekker, støv skitt og smuss kan ligge i måneder uten at jeg tar tak i det. Det blir så mye rot (klær, papirer, søppel, aviser, ting) som ligger strødd rundt over hele leil. til slutt at jeg må finne en sti mellom det for å ikke tråkke på det.

Blomstene mine dør fordi jeg ikke vanner dem..

Frykten for at huseier eller venner skal stikke innom for å besøke meg uanmeldt er ikke behagelig å tenke på.

Jeg har så lyst til å ta tak i det, og jeg trives ikke i dette rotet og skittet. Men jeg får bare ikek meg selv til å gjøre det, selvom det er så deilig å ha ren leil. Men noe i meg stopper meg.

Hva er galt med meg? Noen som kjenner seg igjen? Noen som har tips til hvordan å forandre meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta bilder av leiligheten din, av alt rotet og griset. Ikke "pynt" på sannheten på disse bildene. Etterpå tar du deg sammen og begynner. Ta ett og ett rom av gangen, og når du er ferdig tar du bilde av det rene og ryddige rommet. Inviter venner og familie på besøk gjevnlig for å tvinge deg selv til å rydde litt før de kommer.

Lag deg en liste over hva som skal gjøres når. F.eks. mandag skal du rydde stua, tirdag skal du vaske stua og badet, onsdag skifter du på senga og tar klesvask, fredag vasker du badet og lørdag vanner du planter og sørger for å ta ut all søppel.

Kjøkkenet bør du holde i orden hele tiden, det er tross alt der du spiser. Oppvasken tar du også gjerne når den kommer.

Prøv å finne ut hvorfor du ikke orker å rydde.

Skrevet

Det med liste er lurt, pass på å fordele oppgavene så det ikke blir et kjempeork hver gang du tar deg sammen. Flylady er et system mange bruker, jeg synes selve nettsiden er/var så rotete (ironisk nok) at jeg aldri gadd engasjere meg (og dessuten kommer jeg aldri til å få inn alle rutinene), men en av hovedgreiene der er at man tar litt og litt, gjerne mens man uansett gjør noe i nærheten, som å tørke kjapt over vasken hver dag etter at man har pusset tenner. Ha utstyr (kluter, svamper o.l) tilgjengelig i alle rom så det er mer lettvint å starte. Del opp i sektorer, rom for rom og også de ulike delene av rommet. Rydd ett bord én dag, vask over det dagen etter, samme med gulvet osv.

Skrevet

Kjenner meg igjen i det du skriver. Virker som om du har en underliggende lidelse som ligger til grunn for dette. Anbefaler at du går til legen og får ordnet deg henvisning til en psykolog som kan utrede og behandle deg. Når du finner grunnen til at du er sånn kan man begynne å gjøre noe med det. Det er ikke (som mange sikkert tror) at du bare er lat. Du kan derfor heller ikke bare ta deg sammen. Mange kan ha det rotete, men når det går så langt som hos deg (og meg) er det noe mer som ligger bak. Lykke til! :klemmer:

Skrevet

Jeg kjenner meg veldig igjen, og jeg har blitt "bedre" fordi jeg ikke bor alene lenger. Men mitt beste tips er uansett å invitere folk på besøk. Det kan enten gi motivasjon til å "holde rotet nede" evt. til å ta et skippertak en gang i uka/annenhver uke.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Hva er galt med meg? Noen som kjenner seg igjen? Noen som har tips til hvordan å forandre meg?

Ved å utsette oppvasken, "tar du den mentalt" hver gang du tenker på at du burde tatt den. Til slutt blir du underbevisst drittlei hele oppvasken, fordi du assossierer den med et ork. Det tar faktisk kortere tid å ta den, enn å kvi seg til den. Oppvasken var den jeg selv syndet mest mot, når det gjalt husarbeide - resten var jeg tålelig bra på. Så jeg kjøpte oppvaskmaskin. Problem nr 1 løst.

Ryddings? Du må tvinge deg til at hver gang du reiser deg og skal et sted: ta med noe som skal samme veien, eller legg noe på plass et annet sted, mens du likevel er på beina. Du må jo tisse noen ganger, og drikke og spise og sånn? Ta og legg noe på plass.

Edit: Prøv å se alt du har gjort. Det du rydder, trenger du jo ikke rydde, så det er gjort. Fokuser mer på hva du slik slipper å ergre deg over mer, framfor det ugjorte. Gled deg over hvert lite fremskritt. Som at stua blir fri for henslengte klær - heller enn å gremmes over colaflaska fra forrige uke, sammen med slekta si på stuebordet.

Ha aldri skitne kjørler og bestikk i vasken. Skyll av det i lunkent vann, til det blir rent. Fastbrent lar du stå over natten, men tar det også ved første anledning mens du lager mat.

Glemmer du ta noe med, er det ikke et nederlag, husk det neste gang heller.

Hiv ting! Rot er ofte ting du ikke trenger, og hvis eneste funksjon er å lage rot.

Innse at du slenger klær rundtom. Skaff deg noen kasser eller flettakurver å kaste halvreine klær i. Det er like kjapt å slenge buksa i kurven, som over sofaen.

Skaff deg nok hylle/skuffeløsninger. Greit å ha mye drit, men ha det i noe...

Men viktigst av alt: Forsøk å venne deg til at når du bruker noe, så sett det rett på rett plass, med en gang. Skal du drikke et glasss melk; fyll glasset og sett kartongen tilbake i kjøleskapet - ikke la den stå på bordet. Trenger du en saks for å klippe et bånd i to, henr saksa, klipp snora, legg tilbake saksa. Denne metoden er den enkleste av alle. Legg ting tilbake på plass, med en gang du er ferdig med å bruke dem.

Men for å hjelpe deg over vinterapati, kan du også spe på med litt mosjon, ginseng og rosenrot, i tillegg til D-vitamin fra tran eller sol. Lys hjelper på humør og generell opplagthet.

Endret av Kamikatze
  • Liker 3
Skrevet
Virker som om du har en underliggende lidelse som ligger til grunn for dette. Anbefaler at du går til legen og får ordnet deg henvisning til en psykolog som kan utrede og behandle deg.

Eller eventuelt at du bare sparker deg selv bak og tar oppvasken på tirsdag, gulvvasken på torsdag, klesvasken på søndag og oppdager at det tar minimalt med tid :)

Skrevet (endret)

Jeg var/er litt slik jeg også, om enn ikke fullt så ekstrem. Oppvaskmaskin er det mest geniale som finnes, for jeg slet også ekstremt med oppvasken, gikk rundt og utsatte den kjempelenge, og når jeg endelig tok den var det alt jeg orket å gjøre. Jeg har også rett og slett blitt nødt til å gjøre mer nå, fordi jeg vet at jeg ellers gjør mannen min gal, og det er uansett uaktuelt at det kan være så rotete og skittent når man har fått et barn. Så man skjerper seg når man må.

Vi bør ha besøk minst én gang i uka, for jeg hater at folk ser at jeg er rotete, og dermed blir det skikkelig ryddet og vasket hver gang vi får besøk. I tillegg hjelper det mye for meg at mannen min rett og slett forteller meg hva jeg skal gjøre, for jeg sliter sånn med å bli organisert. Hvis jeg skal rydde selv blir jeg bare gående og se på alt rotet og ikke vite hvor jeg skal begynne. Så rydder jeg noe, ser noe annet, rydder litt der osv, før jeg plutselig må organisere dvd-samlingen eller å se litt på tv. Når jeg får konkrete oppgaver som "rydd og vask stuebordet og kjøkkenbordet, vask på badet, plukk opp alle løse klær og legg i riktige kurver, fyll oppvaskmaskin og sett den på", fungerer det mye bedre for meg. Jeg er heller ikke så verst på vasking så lenge det bare er ryddig først.

Vet ikke hvor mye dette hjelper deg da, for rådet er vel rett og slett at du må få deg en mann og ha mye besøk. :fnise:

Endret av Gåsemor
Skrevet
Kjenner meg igjen i det du skriver. Virker som om du har en underliggende lidelse som ligger til grunn for dette. Anbefaler at du går til legen og får ordnet deg henvisning til en psykolog som kan utrede og behandle deg. Når du finner grunnen til at du er sånn kan man begynne å gjøre noe med det. Det er ikke (som mange sikkert tror) at du bare er lat. Du kan derfor heller ikke bare ta deg sammen. Mange kan ha det rotete, men når det går så langt som hos deg (og meg) er det noe mer som ligger bak. Lykke til! :klemmer:

Herre...det måtte jo bare komme! :skratte:

Tviler på at det feiler deg noe som helst, det er da ingen som elsker å vaske og rydde? Men man har da som regel nok selvdisiplin til å gjøre noe med det.

TS, det er bare til å begynne. Ta det verste først, og smårotet til slutt.

Så ville jeg sørget for å holde kjøkkenet rent hele tiden i det minste, mat som står og mugner er skikkelige bakteriebomber, og det er mye lettere å ta oppvasken når ikke alt må skrubbes vekk fordi det har stivnet.

Gjør det til en regel å ta over kjøkkenet hver kveld før du legger deg, f.eks.

Det handler mye om prioriteringer. Lykke til!

Skrevet

Og en ting til. Begynn med bordet! Bordet er rommets midtpunkt, og er bordet rotete, ser rommet rotete ut, uansett hvor ryddig det måtte være. Rommet blir mye ryddigere hvis bord og andre store møbler ute på gulvet ryddes. Et optisk bedrag. :nigo:

Skrevet

Jeg ville leid inn hjelp fra et renholdsbyrå for å få "alt på stell". Grundig rengjøring av hele leiligheten, inkl. vindusvask, rengjøring i skuffer, skap, oppå hyller, bak kjøleskap, rengjøre komfyr, microbølgeovn, vifter, dusjvegger, ventiler.. m.m. Alt dette er tid og energikrevende, og viss lite har blitt gjort på lang tid kan jeg godt forstå at oppgaven virker nærmest "uoverkommelig". Det koster litt, men da har du fått en ny begynnelse, og kan begynne å gjøre litt og litt slik mange har rådet deg til over. Lykke til!

Gjest Gjest_ulla_*
Skrevet

Jeg har lite energi og det går utover husarbeide.

Det jeg bruker som teknikk er å sette timingsuret på f.eks. 15 minutter. Da bruker jeg den tiden på et sted, f.eks. badet eller kjøkkenet. Jeg fokuserer kun på et lite område av gangen. Sofa og stuebord er et område, skrivebordet ett, gangen osv. Det er faktisk utrolig mye du får gjort på 15 minutter. Samtidig så høres det så lite ut at det er overkommelig. Flere 15 minutter hver dag blir kjapt en time. Bruk reklamepausene til å smårydde.

Gjest fargerikt
Skrevet

Hvis rotet har overtaket, kan det hjelpe å kjøpe sekker og velge ut det man skal kaste, det som skal vaskes og bruke engangstallerkner til det verste er over.

Å gjøre det for andre har jeg alltid gjort, men nå er jeg kommet frem til at jeg må gjøre det for meg selv og min egen velvære for å trives.

Kan noen hjelpe til å få unna det verste, er det kjempefint. Jeg har hjulpet andre og andre har hjulpet meg. Det er ikke flaut å be om hjelp hvis man føler man ikke klarer det selv, om det bare er husarbeid. Jeg har brukt en hel dag på en venns kjøkken før han fikk helgebesøk og der grodde det.

Samle alle papirer som kan være viktige et sted, sorter de senere. Kast alt av aviser og søppel. Rydd først et sted der du kan ha det du har sortert.

Å anbefale flylady når det er for mye på en gang, er vel feil?

Det er bedre å bruke en formiddag eller kvelden på å sette i gang. Begynn på et sted og IKKE TENK.

Bare gjør det. Spør om noen kan hjelpe deg, hvis du føler det er uoverkommelig.

Gjest shnuska
Skrevet

jeg hadde samme problem selv :P helt til jeg ble mor, da måtte jeg jo bare ta meg sammen, kan ikke la barna vokse opp i et rote hus! :P hehe..

Så hver kveld før jeg legger meg tar jeg en kjapp ryddings, hver morgen rydder jeg det som jeg kansje ikke rakk på kvelden, setter på en vask,og støvsuger.

vasker gulv når det trengs og vasker over bord hver kveld.

rydder på plass det jeg bruker utover dagen , tar en liten kjapp rydding på kvelden igjen..

Da hoper det seg aldri opp å du slipper å slite deg ut når du skal rydde ;)

Skrevet
Det handler mye om prioriteringer.

Det handler nok også mye om motivasjon til å prioritere det.

Jeg er litt som TS, selv om jeg ikke er der at jeg lar matrester stå og skitt og søl ligge.

For min del går det mye på at jeg er hjemme såpass sjeldent at det er lite tid til å gjøre noe som helst hjemme, og NÅR jeg først er hjemme, så er jeg sliten og det er lett å prioritere å slappe av fordi jeg vet kroppen min trenger det.

Det å da skulle bruke helga f.eks på å rydde, vaske og vaske opp, er hardt å prioritere når muskler og kropp bare ber om å få være skikkelig lat og sitte stille. (jeg trener 5-6 dager i uka, fra 1,5 time til 6 timer dagen hver uke, lidenskapen min, så får i utgangspunktet litt for lite hvile sånn fysisk i forhold til hva jeg føler jeg trenger.)

Jeg har også liten plass, så det blir lett rotet og jeg har egentlig altfor mye (som jeg faktisk bruker) i forhold til oppbevaringsplass... Så det føles lett som det blir litt overflaterengjøring. Det gjør jeg derimot når det trengs (ikke like ofte som jeg leser her inne at folk gjør, men trøster meg litt med at leiligheten jo står såpass mye tom pga at jeg er borte mesteparten av dagene, så blir mest støv, ikke så mye skitt), og hater hybelkaniner og slikt.

Vet ikke hvor mange ganger jeg har tenkt at "det er bare å ta seg sammen!!" og "NÅ skal jeg sette igang med sånne lure rutiner!!" men foreløpig blir det flere krafttak når jeg ser det må gjøres. ..

det dreier seg for meg om motivasjon og lyst til å prioritere over annet jeg føler jeg trenger også.

• Liker 1
Skrevet

Har du en fast plass til alle tingene dine? Eller flyter de rundt fordi du ikke helt vet hvor du skal gjøre av dem? Sørg for at alle ting har en fast plass hvor de skal være. Jeg tror også det funker slik at man har det veldig rotete, og dermed ikke ser noe vits i å legge ting tilbake på plass fordi det er så rotete likevel. Løsningen er altså uansett et krafttak i starten, tror jeg. Det er mye lettere å holde koken hvis du har fått ryddet og vasket skikkelig opp. Har du noen som kan hjelpe deg? Eller kan du, som en annen foreslo, leie inn vaskehjelp til å ta dette første raidet?

Jeg synes de beste tipsene er:

1. Sørg for at alle ting har sin faste plass.

2. Selg eller kast alt du ikke bruker jevnlig.

3. Ikke bruk energi på å grue deg til å begynne, bruk energien til å begynne ;)

• Liker 1
Skrevet

Når man har det slik som deg, som ikke klarer å holde huset noenlunde pent og rent så er det alltid en bakenforliggende årsak. Du må finne ut hva det er som stopper deg slik at det ikke blir gjort er. Når du finner årsaken til det, så har du noe å arbeide med. Man kan ikke gjøre endringer med seg selv, før man er bevisst seg selv.

Lykke til!

Skrevet

Hva med å laste ned lydbøker som du bare gir deg selv "lov" til å høre på mens du rydder? Eller sett musikk på høyt og syng med mens du skrubber badet! Sett deg selv tidsfrister - f.eks. hvis du har lyst til å se en film på tv, skal du rydde/ta oppvasken i 30 min før du belønner deg selv med å slappe av foran tv-en.

Sett en flaske med grønnsåpe godt synlig - tenk deg hvor deilig det ville være om hele hjemmet ditt luktet grønnsåpe - gjør noe for å få det til!

Tror du må finne noe som kan motivere deg til å ha det ryddig og rent rundt deg. For min del funker prinsippet om nyttelast. Jeg prøver alltid å ta med meg ting fra et rom til et annet. For eksempel: skal jeg på badet, tar jeg med meg et plagg som skal i skittentøyskurven, eller kaffekoppen fra stua til kjøkkenet. Hvis du klarer å gjennomføre dette, vil det bli minimalt med rot som du må ta som skippertak ...

Skrevet

Phuuuu :husarbeid:

Det er godt å vite at det finnes flere som meg som utsetter ting til man bare må gjøre skippertak innimellom. ( stort sett ryddig hvis jeg får besøk, men da må det være planlagt :fnise: Er ikke glad i uventet besøk, nettopp pga rot generelt over hele linja. Jeg lar det ikke gå så langt med kjøkkenet og matrester da, kjøkkenet står max litt over uke, derimot har jeg stoooore problemer med å vaske klær, brette sammen og legge pent i skapet. Soverommet ser til tider ut som ett kaotisk virvar av klær. Jeg bare klarer ikke å holde det i sjakk..

Det hjelper heller ikke å ha en enda latere samboer, som ikke gidder å gjøre noen ting. Så i forhold til han er jeg som en virvelvind med vaskekosten.

Jeg skal ta det gode rådet med stoppeklokke på 15 min hver dag, det gjør nok susen, må bare ha en egen selvmotivasjonholdning.

Det blir frem med vaskefilla i morgen. Nå kan jeg ikke utsette det lenger :sjenert:

• Liker 1
Skrevet

Jeg var som TS for noen år siden, helt til jeg innså hvor mye bakterier som faktisk samler seg og hva slags helseplager man kan få på grunn av disse bakteriene. Slik som e-coli, grunnet skittent bad osv.

De siste årene har jeg ikke hatt noen som helst vansker med å rydde og vaske etter meg.

Og nå som jeg har samboer, så blir det jo en del samarbeid om ryddinga også + jeg vasker gjerne klærne hans og rydder litt for ham hvis han har hatt en slitsom dag på jobb etc :)

Mitt råd:

Oppvasken: vask kopper,glass,bestikk osv RETT etter du har brukt det, istedenfor å la det ligge å samle seg i vasken. Det tar deg bare et par minutter, og så er det overstått. Da slipper du å grue deg til å ta en svær haug på slutten av dagen.

Da kan du også gå over kjøkkenbenken/vasken med en klut, med det samme, slik at den holder seg skinnende ren, den også.

Rydding/vasking ellers: Sett på høy musikk med mye fart i, som får deg til å få lyst til å bevege deg. Da blir vaskinga mindre ork og du kan synge med og kose deg mens du gjør noe som ellers er ganske kjipt å gjøre. Og husk å sett av en dag hvor du har god tid, sånn at det ikke blir slurvejobb i hastverk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...