Daria Skrevet 18. februar #20061 Del Skrevet 18. februar Du får bite tennene sammen og stå i det (eller ligge på solsengen...). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sauen Shaun Skrevet 22. februar #20062 Del Skrevet 22. februar Bildene har jo forlengst avslørt at du har hatt en skikkelig møkkaferie… Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 22. februar #20063 Del Skrevet 22. februar Det har sett ordentlig grusomt ut Godt å komme hjem til skikkelig norsk februarvær, tenker jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roadrunner Skrevet 22. februar Forfatter #20064 Del Skrevet 22. februar Har hatt det skikkelig ille ja.... Men noen må jo ta en for laget, og denne gangen ble det (heldigvis) meg. Hjemreisen ble av det noe mer strevsomme slaget, med forsinkelser, magesjau, søvnløs natt, mer forsinkelse, mer magesjau, mistet siste flyet hjem og ble ombooket til et fly fem timer senere, inntak av Imodium (sent men godt), og endelig hjemme i går ettermiddag. Kastet inn bagasjen og hentet bilnøkkelen, og så ble det en kjapp tur på butikken. Hadde knapt fått i meg noe som helst på et døgns tid, så måtte i det minste ha litt basisvarer i hus. Og ferske reker fristet Fikk i meg 1/3 av rekene i går, og resten i ettermiddag. Magen protesterer litt fortsatt, men det går fremover. Vaskemaskinen har tatt unna det meste (bare noen få plagg gjenstår), kofferten er ryddet bort og man har slappet godt av. Sånn hjemtur tar på altså! Var uthvilt på et tidspunkt før hjemreise, men totalt vrak i går da jeg kom hjem. Nå har jeg gravd frem den gamle private PC-en (som dessverre blir brukt altfor sjelden), og jobber med å få overført bilder fra både kamera og telefon. Ligger altfor langt bakpå med fotobøker fra diverse reiser, så har en drøm om at jeg kan få gjort unna litt sånt i løpet av våren. Er jo så koselig å ha! Godt å være hjemme igjen, selv om jeg allerede savner følelsen av å stå i safaribilen og se løver passere tett på bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 22. februar #20065 Del Skrevet 22. februar Roadrunner skrev (3 timer siden): Var uthvilt på et tidspunkt før hjemreise, men totalt vrak i går da jeg kom hjem. Det er en av grunnene til at jeg har lett ferieangst... , men den turen så slett ikke verst ut nei. Litt færre elefanter i hagen på dine trakter methinks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 22. februar #20066 Del Skrevet 22. februar Du er effektiv, da - andre har som regel knapt åpnet kofferten et døgn etter hjemkomst... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roadrunner Skrevet 24. februar Forfatter #20067 Del Skrevet 24. februar Cata skrev (På 22.2.2025 den 21.21): Det er en av grunnene til at jeg har lett ferieangst... , men den turen så slett ikke verst ut nei. Litt færre elefanter i hagen på dine trakter methinks. Det er seigt med en sånn hjemreise ja, men heldigvis var det hjemreise på fredag slik at vi fikk helgen til justering og hvile. Og helgen har vært ganske sløv og rolig. Trengtes! Daria skrev (På 22.2.2025 den 21.36): Du er effektiv, da - andre har som regel knapt åpnet kofferten et døgn etter hjemkomst... Orker ikke ha kofferten stående lengre enn høyst nødvendig. Full av skittent tøy og rester av sand og solkrem. Ut med alt, støvsuge kofferten innvendig, vaske alt av klær og få bort reiseeffekter og spetakkel. Deilig! Nå er det brutalt tilbake til arbeidslivet, og selv om det har vært hektisk og har gått i ett, så har jeg klart å puste litt underveis. En liten strek i regninga at middagen kom i retur i natt i forbindelse med et lengre toalettbesøk, men det kurerte i alle fall kjapt tanken på ny porsjon pastasaus til middag i dag. Den røk i fryseren i morges... Tror kanskje det bare blir et rundstykke eller annen enkel brødmat/egg i ettermiddag, uten krumpsring i det hele tatt. Må få magen i vater igjen nå, er lei! Men man har booket løpetime i ettermiddag... #gruermeg #lengesidensist Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roadrunner Skrevet 3. mars Forfatter #20068 Del Skrevet 3. mars Var ganske sikker på at skrotten var i vater igjen etter krøllet på hjemreisen, men den gang ei. Etter hyggelig besøk og god mat og drikke lørdag ettermiddag/kveld, så ble det et lengre toalettbesøk igjen natt til søndag. Og en smått redusert skrott i går, med moderat matinntak. Fremdeles litt "tynnslitt" i fordøyelsen kjenner jeg, så her jobbes det hjemmefra i dag, med kort vei til nødvendige fasiliteter. Unødvendig å ta noen sjanse kjenner jeg, nå vil jeg bli frisk! Mistenker at det var litt mye appelsinjuice som trigget magen igjen i helgen, det ble kanskje for hardt for en litt skjør fordøyelse? Nå blir det kjedelig brødmat og vann en stund... Men, aldri så galt at det ikke er godt for noe, for dette bidrar vel greit på vektnedgang? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roadrunner Skrevet 7. mars Forfatter #20069 Del Skrevet 7. mars F R E D A G ! ! ! Endelig! Ute et er det grå tåkegrøt, inne er det fredag og god stemning. Venninnekveld i går, så ble litt senere enn det burde, og det merkes i dag gitt. I ettermiddag skal jeg ut og spise med en kollega, og så skal det cruises inn til helg. En helg uten magetrøbbel er på planen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roadrunner Skrevet 8. mars Forfatter #20070 Del Skrevet 8. mars Spinning, skirenn på tv, bysleng med diverse ærend, middag, hopprenn (med en veldig unødvendig disk ), klesvask, strikking og . Fin lørdag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roadrunner Skrevet 10. mars Forfatter #20071 Del Skrevet 10. mars God mandag! Trøtt fuggel i dag, men treningstøyet står klart i bilen, så det er ingen bønn. Og så blir det nok tidlig kveld tenker jeg. Lå litt lenge før jeg fikk sove i går, og det merkes i dag. Dessuten ble det en supersløv søndag i går, med litt dårlig burde-samvittighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roadrunner Skrevet 11. mars Forfatter #20072 Del Skrevet 11. mars Løpetime på mandag blir nok aldri min favorittøkt, men i går var intervallene ganske fint tilpasset fuggel'n altså! Når vi holder oss mellom 40-20 sekunder per intervall, da gir det rom for å øke farten litt mot slutten. Og man snuste på makspuls Helt gele etterpå, men så deilig! Pulsklokka var dog ikke veldig imponert i dag tidlig, etter dårlig restitusjon i natt og altfor tidlig opp i morges. Den uttrykte tydelig behov for hviledag, mente treningsevnen var 1 og anbefalt restitusjonstid på drøye 60 timer. Sorry sam, skjer ikke! Var tungt i morges, uten tvil, men fullførte med stil og kjenner på en sliten og mør skrott. Deilig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 11. mars #20073 Del Skrevet 11. mars Det treningsevne-opplegget høres jo bare latterlig ut - hvordan beregner den det? For meg som godt inne i uke to med kraftig fatigue og mer enn normalt avhengig av stavene likevel klarer å komme meg til fysio og gjenomføre noe som tross alt teller som trening, er tanken på at du, som er frisk og veltrent, skal være helt uten treningevne på grunn av en dårlig natt, fullstendig absurd (og strengt tatt ganske provoserende) - og i praksis er det jo åpenbart at treningsevnen din var helt fin... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roadrunner Skrevet 11. mars Forfatter #20074 Del Skrevet 11. mars Daria skrev (5 minutter siden): Det treningsevne-opplegget høres jo bare latterlig ut - hvordan beregner den det? For meg som godt inne i uke to med kraftig fatigue og mer enn normalt avhengig av stavene likevel klarer å komme meg til fysio og gjenomføre noe som tross alt teller som trening, er tanken på at du, som er frisk og veltrent, skal være helt uten treningevne på grunn av en dårlig natt, fullstendig absurd (og strengt tatt ganske provoserende) - og i praksis er det jo åpenbart at treningsevnen din var helt fin... Var ikke meningen å provosere... Garmin tar hensyn til ulike faktorer når treningsevne beregnes, som søvnkvalitet, restitusjonsbehov etter nylige aktiviteter, pulsvariasjonsstatus, stressnivå etc. Og ikke minst, den tar utgangspunkt i mine historiske data, ingen andres. Treningsevne | Garmin-teknologi Og som nevnt over, jeg tar nødvendigvis ikke så veldig hensyn til hva klokka sier. Samtidig kan både body battery, treningsevne, søvnscore og andre verdier gi meg en pekepinn på hvordan kroppen har det, eventuelt forklare hvorfor jeg føler meg som en overkjørt grevling enkelte dager. Men jeg tar ikke verdier og slikt bokstavelig, det er i beste fall en indikasjon. Det som faktisk er ganske interessant å se er hvordan basiller/virus for eksempel påvirker stressnivået i kroppen, og dermed søvnkvalitet etc. Det er ganske tydelig å se når man har data over tid, hvordan kroppen påvirkes av ulike faktorer. Alkohol, sukker, sykdom etc. Men skulle jeg tatt treningsevne og body battery bokstavelig, så hadde jeg slitt gitt! Og der kan jeg også bli provosert når influensere eller andre legger ut at de har x antall dager på rad med body battery på 100 (full score). For meg er det rent umulig i hverdagen... I dag startet man på 33... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 11. mars #20075 Del Skrevet 11. mars Jeg blir ikke provosert av deg, altså, men av hvordan dette klokke-opplegget funker og hva slags ord, skalaer og målinger som brukes. Kroppen er så mye mer komplisert enn et batteri som skal lades med nivåer som enkelt kan måles og tallfestes. En sånn klokke kan sikkert være et nyttig verktøy hvis det brukes riktig, men det inntrykket jeg får er at det for mange bidrar både til forvirring og til mer stress, press og krav. Når kroppsbatteri på 100% blir et mål å skryte av i sosiale medier, er fokuset veldig feil... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roadrunner Skrevet 11. mars Forfatter #20076 Del Skrevet 11. mars Daria skrev (5 minutter siden): Jeg blir ikke provosert av deg, altså, men av hvordan dette klokke-opplegget funker og hva slags ord, skalaer og målinger som brukes. Kroppen er så mye mer komplisert enn et batteri som skal lades med nivåer som enkelt kan måles og tallfestes. En sånn klokke kan sikkert være et nyttig verktøy hvis det brukes riktig, men det inntrykket jeg får er at det for mange bidrar både til forvirring og til mer stress, press og krav. Når kroppsbatteri på 100% blir et mål å skryte av i sosiale medier, er fokuset veldig feil... Det er jeg enig i! Og jeg gikk inn i det med åpne øyne, og fullt klar over at dette bare er en indikasjon, hvor endringen er kanskje det mest interessante, ikke nødvendigvis verdien i seg selv. Jeg blir litt motivert og insipirert av tall, men jeg vet om andre som har fått nærmest noia av denne datamaskinen på håndleddet, og som har solgt den etter få uker/måneder. De blir så opphengt i å tilfredsstille klokka, og glemmer til slutt å kjenne etter hvordan kroppen egentlig har det. Det er kun klokka (eller smart-ringen) som gjelder, og der leses alt bokstavelig. Skummelt! Jeg lar meg fascinere, men tar alt med en stor klype salt. Som sagt er det enkelte ting som er ganske tydelige å se, som sykdom, mens andre ganger er det helt diffust hvorfor kroppen ser ut til å ha økt stressnivå eller lignende. Men at det er gunstig å komme seg nogenlunde tidlig i seng, få god natts søvn, spise sunt og være i aktivitet, kan både klokka og jeg være enige i på et generelt plan. Så er det alle de individuelle faktorene i tillegg, og ikke minst kroppens signaler. Vi er ikke maskiner, vi er fulle av hormoner, stress og annet som påvirker kroppen i alle himmelretninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sauen Shaun Skrevet 11. mars #20077 Del Skrevet 11. mars Jeg er glad jeg har en gammeldags klokke som forteller meg hvor mye klokka er - og ingenting annet. Jeg er redd den smartklokka og jeg hadde blitt bitre uvenner på dag 1… Og jeg er i grunnen fornøyd med at kroppen har tålt fem rusleturer rundt naboblokka (i såpass tempo at jeg blir andpusten) den siste uka. Det er fra null trening til litt trening (men smartklokka hadde nok ikke registrert de turene som trening). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roadrunner Skrevet 11. mars Forfatter #20078 Del Skrevet 11. mars Sauen Shaun skrev (21 minutter siden): Jeg er glad jeg har en gammeldags klokke som forteller meg hvor mye klokka er - og ingenting annet. Jeg er redd den smartklokka og jeg hadde blitt bitre uvenner på dag 1… Og jeg er i grunnen fornøyd med at kroppen har tålt fem rusleturer rundt naboblokka (i såpass tempo at jeg blir andpusten) den siste uka. Det er fra null trening til litt trening (men smartklokka hadde nok ikke registrert de turene som trening). Hurra! Litt rusleturer er jo helt supert, og så mye mer enn ingenting. Jeg heier! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roadrunner Skrevet 12. mars Forfatter #20079 Del Skrevet 12. mars Happy Hump-day Trøtt, mør og støl fuggel til tjeneste. Er det helg snart? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roadrunner Skrevet 13. mars Forfatter #20080 Del Skrevet 13. mars Roadrunner skrev (18 timer siden): Happy Hump-day Trøtt, mør og støl fuggel til tjeneste. Er det helg snart? Hvis jeg bytter ut første linjen i meldingen fra i går, kan jeg kanskje bare resirkulere resten? God torsdag! Norsk Tipping ringte ikke i går - det synes jeg var dårlig gjort. De har liksom aldri ringt... Ellers, ukens siste solide treningsøkt er unnagjort, det tror jeg både kroppen og pulsklokka er takknemlige for. Nå blir det hvile i morgen, trasketur lørdag og kanskje litt trask på søndag. Men da er vi mer over på kos og ikke makspuls eller tung styrke. I ettermiddag må det handles, bakes og gjøres litt fornuftig hjemme. Og så er det fredag i morgen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå