Gå til innhold

Budsjett til mat og andre utgifter for studenter?

Anbefalte innlegg

Gjest Student fra høsten
Skrevet

Inspirert av denne tråden der mange lever på 2500 kroner i måneden.

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...p;#entry7766329

Hvordan legger dere opp budsjettet?

Hva spiser dere og hva handler dere inn av mat?

Jeg skal kanskje studere fra høsten, og synes 2-3000 kroner i månedene er lite til mat, klær, månedskort og andre utgifter.

Hvordan ser mat og klesbudsjettet ut og hvilke utgifter utenom husleie og strøm er tatt med når man står igjen med cirka 2500 kroner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Inspirert av denne tråden der mange lever på 2500 kroner i måneden.

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...p;#entry7766329

Hvordan legger dere opp budsjettet?

Hva spiser dere og hva handler dere inn av mat?

Jeg skal kanskje studere fra høsten, og synes 2-3000 kroner i månedene er lite til mat, klær, månedskort og andre utgifter.

Hvordan ser mat og klesbudsjettet ut og hvilke utgifter utenom husleie og strøm er tatt med når man står igjen med cirka 2500 kroner?

Mat (hvis du vil ha et noenlunde sunt kosthold)

bak brød, eller handle inn stort på tilbud (fryser koster ikke mye og er fort spart inn)

glem biff og alkohol

tenke "hvor mye proteiner får jeg for pengene" når du skal sammenlikne priser. Stivelse (mel, poteter) er billig, men krever høyere forbruk, bidrar ikke med vitaminer og mineraler og er ikke like godt.

kjøp større forpakninger del opp og frys ned i passe porsjoner

Aldri tenke "JEG MÅ JO UNNE MEG NOE", lov å feire gode karakterer og sånt

Klær: du har sikkert så det greier seg 2-3 år. Bare slutt å gå i klesbutikker, sparer tid også.

Vurder om du virkelig trenger månedskort; hvis ikke, så gå eller sykle så mye som mulig, så trenger du ikke bruke penger på trening, samt sparer transportutgifter. Månedskort lønner seg som regel kun dersom du må reise mer enn 10 x per uke. (kjøp evt den styggeste sykkel du finner, så ingen gidder å stjele den)

og, vær bevisst på å se ut som en fattig student. bekvem sådan. da er det flere somvil spandere på deg

Skrevet

Vi bruker 2000 kr i måneden på mat. Enkelt og greit fordi vi eller jeg lager en del mat fra bunnen av, og vi kjøper mange varer på salg og kampanje. Vi velger sjelden eller aldri de dyreste merkene og varene.

Ellers har jeg også en jobb ved siden av studiene, og det er kanskje du må vurdere. Jeg syntes også det ble knapt med kun studielån, så da måtte jeg jobbe. Det gjør at vi også får spart opp til bolig, bryllup, ferier osv.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Jeg synes jeg klarer meg bra på bare studielånet jeg (riktignok har jeg litt ekstrainntekt (ujevn), og litt støtte fra foreldre, men dette fungerer som en buffer/sparepenger for meg, har også jobbet i de fleste ferier), og jeg spiser godt; mat er en prioritering for meg. Men jeg spiser lite kjøtt og lager mye fra bunnen (noe som ikke trenger å være komplisert, ofte lager jeg pastaretter med eller uten kjøtt, supper o.l - kjempebillige og ganske sunne middager), er prisbevisst osv. Jeg spiser knekkebrød som ikke mugner som brød (men man kan jo fryse i skiver), og er flink til å ikke kaste mat. Kjøp få pålegg av gangen, ta heller litt mye på skiva for å få brukt det opp enn å kaste. Folk klager alltid på at det er dyrt å spise sunt, men et kosthold basert mye på sesonggrønnsaker og lite kjøtt er billig. Endel fisk er billig, f eks sei og makrell, og du får kjøpt billig laks. Jeg drikker lite alkohol for tiden, men det er klart det kan bli dyrt... om du føler du får dårlig råd vil jeg anbefale deg å jobbe litt ved siden av studiene, eller i hvert fall så mye du kan i ferier. Dersom du er heldig og studerer et sted med rimelige boliger er i hvert fall min mening at man klarer seg på studielånet, og jeg pleide både å drikke og festrøyke da jeg begynte å studere. Månedskort trenger ikke jeg, men man får også ofte studentrabatt på dette.

For meg er det forøvrig greit å unne meg ting av og til, jeg har faktisk råd til et og annet klesplagg og sånt, men jeg er også glad i å handle på salg og i bruktbutikker, så det blir relativt billig moro.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...