Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nylig så jeg en dokumentar som jeg hang meg litt opp i. Tittelen var "Hvem var Jesus?", og det ble konludert med at det ikke var bevist at han levde. I den forbindelse har jeg en del innvendinger:

- Det finnes, både i Bibelen, men også i utenom-Bibelske tekster, øyenvitneskildringer. Glem heller ikke at de første kristne faktisk hadde møtt Jesus, og var overbeviste av den grunn. Jøder konverte til tross for at de da ble uglesett blant sine egne, noe som tilsier at de må ha trodd veldig sterkt.

- NT er, til tross for å være skrevet av flere forfattere, sammenfallende til punkt og prikke, forteller de samme historiene, og er uten indre motsigelser.

- Det var apostlene som startet den første meningheten, og som misjonerte. Dette må ha vært lærde menn, ettersom de kunne lese og skrive. Hvorfor skulle de lyve? De satt tross alt seg selv i livsfare(kristne ble ofte drept), og jeg tviler på at de gjorde det uten at de var svært overbeviste(akkurat som de øvrige første kristne).

- Det er visstnok dokumentert at det faktisk kan ha forekommet en formørkelse i forbindelse Jesu død(visstnok i sammenheng med et jordskjelv i Kina-som for øvrig er et land som sjeldent er utsatt for jordskjelv).

- Paulus, som har skrevet brevene i NT, gikk over fra å forfølge kristne til å slå følge med Lukas(legen)og bli kristen og misjonær. Dette var en høyt ansett mann, som MÅ ha vært svært overbevist om kistendommens budskap, ettersom han satt så mye på spill for å forkynne den.

Husk at han i sin tid samtykket i å steine Stefanus.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er svært sannsynlig at Jesus er en historisk person, men gå gå derfra til å si at hans eksistens er bevist.. det er vel rett og slett umulig å bevise noe sånn?

Skrevet
Nylig så jeg en dokumentar som jeg hang meg litt opp i. Tittelen var "Hvem var Jesus?", og det ble konludert med at det ikke var bevist at han levde. I den forbindelse har jeg en del innvendinger:

- Det finnes, både i Bibelen, men også i utenom-Bibelske tekster, øyenvitneskildringer. Glem heller ikke at de første kristne faktisk hadde møtt Jesus, og var overbeviste av den grunn. Jøder konverte til tross for at de da ble uglesett blant sine egne, noe som tilsier at de må ha trodd veldig sterkt.

- NT er, til tross for å være skrevet av flere forfattere, sammenfallende til punkt og prikke, forteller de samme historiene, og er uten indre motsigelser.

- Det var apostlene som startet den første meningheten, og som misjonerte. Dette må ha vært lærde menn, ettersom de kunne lese og skrive. Hvorfor skulle de lyve? De satt tross alt seg selv i livsfare(kristne ble ofte drept), og jeg tviler på at de gjorde det uten at de var svært overbeviste(akkurat som de øvrige første kristne).

- Det er visstnok dokumentert at det faktisk kan ha forekommet en formørkelse i forbindelse Jesu død(visstnok i sammenheng med et jordskjelv i Kina-som for øvrig er et land som sjeldent er utsatt for jordskjelv).

- Paulus, som har skrevet brevene i NT, gikk over fra å forfølge kristne til å slå følge med Lukas(legen)og bli kristen og misjonær. Dette var en høyt ansett mann, som MÅ ha vært svært overbevist om kistendommens budskap, ettersom han satt så mye på spill for å forkynne den.

Husk at han i sin tid samtykket i å steine Stefanus.

http://www.skeptically.org/bible/id6.html

JEg må ærlig innrømme at jeg ikke har finlest bibelen. Så det er en viss risiko jeg tar når jeg linker til disse 194 selvmotsigelsene i det nye testamentet. Men du kan jo si om det er noe feil med listen?

Når det gjelder Kina og jordskjelv, så står det i denne linken at Kina ligger i et meget aktivt jordskjelvområde. Og at de rett som det er, opp gjennom historien, har hatt riktig store skjelv. De har mindre skjelv med bare ukers mellomrom. Men så er det et stort land, da. Det skal de ha.

http://www.drgeorgepc.com/EarthquakesChina.html

Paulus fikk en åpenbaring, og det gjorde sikkert inntrykk på ham. Selv om en nevrolog ville funnet grunn til å undersøke ham med henblikk på epilepsi, særlig ettersom anfallet gjorde ham blind.

Skrevet (endret)

JEg må ærlig innrømme at jeg ikke har finlest bibelen. Så det er en viss risiko jeg tar når jeg linker til disse 194 selvmotsigelsene i det nye testamentet. Men du kan jo si om det er noe feil med listen?

Når det gjelder Kina og jordskjelv, så står det i denne linken at Kina ligger i et meget aktivt jordskjelvområde. Og at de rett som det er, opp gjennom historien, har hatt riktig store skjelv. De har mindre skjelv med bare ukers mellomrom. Men så er det et stort land, da. Det skal de ha.

http://www.drgeorgepc.com/EarthquakesChina.html

Paulus fikk en åpenbaring, og det gjorde sikkert inntrykk på ham. Selv om en nevrolog ville funnet grunn til å undersøke ham med henblikk på epilepsi, særlig ettersom anfallet gjorde ham blind.

Jeg skal se på listen din når jeg er ferdig med dette innlegget, og eventuelt kommentere den for seg.

Uansett må du være enig i at NT, til tross for å være skrevet av uavhengige personer, forteller den samme historien, som er mer eller mindre sammenfallende, til punkt og prikke?

Jeg har aldri før hørt om at epilepsi har noe med blindhet å gjøre, men jeg er ingen lege, og det er godt mulig at jeg tar feil der.

Uansett er det vel ikke så sannsynelig at det "klikker" for en ved et epilepisk anfall? Og langt mindre sannsynelig at man setter livet på spill for å etterleve det man opplevde under anfallet.

Ellers er det verdt å merke seg at det slett ikke bare var Paulus som mente at Jesus var Guds sønn. Han hadde jo tidligere møtt skarer av kristne som hadde møtt Jesus da Han levde, og som hadde sett miraklene denne mannen utførte. Var alle de psykotiske?

Peter var også en mann som dro på misjonsreiser, og til slutt ble korsfestet(husk at man på denne tiden risikerte å bli drept dersom man var kristen), og gravlagt der Peterskirken står i dag.

Pave Pius XII fikk foretatt en utgravning under denne kirken, og hva fant de? Jo, et lik, som man antar at er Peters!

Edit: Det er også verdt å merke seg at de aller, aller fleste som har levd, ikke har etterlatt seg noe i form av dokumentasjon på at de levde. Når det da kan dokumenteres at bla. Jesus, profetene, Johannes døperen(som jeg flere ganger har lurt på hva som var stilingen til, dersom han ikke var Døperen som døpte Jesus) osv., bla. gjennom sekulære kilder som steintavler(Embla), viser det at disse personene ikke bare levde, men at de også var svært betydningsfulle for sin samtid.

Endret av Hans72
Skrevet

Jeg har sett litt nærmere på det som er begrunnet med to forskjellige ættetavler i Bibelstedene du nevner.

Altså punkt nr. 1 i linken.

I Halley's Bibel Håndbok 1992 står omtalt Jesu ættetavle i Matt.

Så står det videre:

Ættetavlen som vi finner i Lukas, er noe annerledes.

Den alminnelige oppfatning er at Matteus presenterer Josefs ætt,osv.

mens Lukas presenterer Marias ætt, som viser Jesu avstamning, Davids Sønn etter kjødet.

Marias ættetavle var ifølge jødisk skikk i mannens navn.

Josef var "sønn av Eli" det vil si svigersønn.

Slik jeg ser det da, så var maria etterkommer av Natan, mens Josef var etterkommer av Salomo.

Begge var da etterkommere av David.

Naturlig at det derfor heter at Jesus var Davids sønn etter kjødet.

I et tidligere innlegg har jeg gitt avklaring på de ti første i ei fremsatt liste med påståtte selvmotsigelser.

De som lager disse listene kan være i god tro i mange tilfeller, men noe har også vært svært spekulativt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...