Gå til innhold

fradrag

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

hei

jeg klarer ikke finne ut av dette her.

ved utleie av bolig som ikke blir skattefri, men eier bor i mer enn halvparten og leie har vart under 6 mnd. er det da rett å fradragsføre kommunale kostnader og forsikring på selvangivelsen?

??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor blir det ikke skattefritt når eier bor i mer enn halvparten?

(Dersom det er skattepliktig kan slike utgifter gi fradrag, ja)

Skrevet

grunnen er inntekt på over 20 000 i løpet av året

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

hva menes da med "det gis ikke fradrag ved skattefri bruk av egen bolig?"

Skrevet
grunnen er inntekt på over 20 000 i løpet av året

Inntekt på over 20k med et leieforhold på under 6 mnd? Er boligen helt gjeldfri og du har NULL utgifter på den?

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

nei har jo utgifter som forsikring etc. men kan jeg fradragsføre det?

Skrevet

Du kan ihvertfall trekke fra noe for vedlikehold osv. Du regner ikke alt som kommer inn i husleie som leieinntekt.

Skrevet

Jeg klarer ikke skjønne om du mener at inntekten fra boligen din er skattepliktig eller ikke. Dersom man leier ut under halvparten av boligen, og eier bor i resten, er inntekten ikke skattepliktig uansett hvor stor denne er eller hvor lenge leieforholdet har vart.

Fradragsretten følger skatteplikten, dvs at dersom du betaler skatt av leieinntektene har du rett på fradrag for kostnader du har hatt for å tjene denne inntekten, for eksempel vann/renovasjon og forsikring. Dersom du ikke skal betale skatt av leieinntektene fr du heller ingen fradrag.

Med "Det gis ikke fradrag for skattefri bruk av egen bolig" menes det at du ikke får fradrag for kostnader du selv har hatt ifm boligen som du selv bor i. Man får for eksempel ikke skattefradrag for forikring for den delen du selv bor i.

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

jo, takk for flott svar.

jeg var sikker på at unntaket gikk ved 20 000 kroners grense ved skatt på leieinntekt eller ikke. Men da har det jo ikke noe å si om jeg har leieinntekter over 20` - skattemessig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...