Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt å jogge litt på tredemølle i tillegg til at jeg går på spinning, styrke, aerobic av og til. Hvor lenge bør jeg jogge for at det skal være en god treningsøkt? Og er det dumt med små "pasuser" med rask gange inn i mellom? Sist gang varmet jeg opp med å gå i 5 minutter, jogget i 10 minutter, gange i 1 minutt, jogget i 10 minutt, gange i 2 minutt, jogget i 10 min. Er dette bra?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har begynt å jogge litt på tredemølle i tillegg til at jeg går på spinning, styrke, aerobic av og til. Hvor lenge bør jeg jogge for at det skal være en god treningsøkt? Og er det dumt med små "pasuser" med rask gange inn i mellom? Sist gang varmet jeg opp med å gå i 5 minutter, jogget i 10 minutter, gange i 1 minutt, jogget i 10 minutt, gange i 2 minutt, jogget i 10 min. Er dette bra?

En god treningsøkt varer så lenge at du blir passelig sliten, men ikke mer sliten enn at du er fullt restituert to dager etterpå. Hvor lenge den varer i minutter varierer derfor med hvor godt trent du er.

Trenger du disse pausene med gange fordi du er for sliten til å jogge? Jeg vil anbefale å heller gå ned til sakte jogging. Min erfaring fra den gangen jeg drev med jogging er at hvis jeg mister rytmen, f. eks. fordi jeg må gå for å komme forbi en svær søledam, er det tyngre å komme i gang igjen enn om jeg hadde kunnet løpe hele veien.

Det er mulig du tenker på å kjøre interevaller, men et intervall på 10 minutter er uansett for langt. Selv er jeg tilhenger av skolen som forfekter fleste lange rolige utholdenhetsøkter og lite intervalltrening. Det er det som anvendes av de alle fleste topputøvere innenfor utholdenhetsidretter som løping og sykling i dag. En annen tilhenger av denne skolen er Johann Kaggestad, som trente Ingrid Kristiansen til VM-gull på 10 000 meter på 80-tallet. Jeg er overbevist om at mest lange økter er det som gir best utholdenhet på sikt. Man skal drive litt intervalltrening for å prøve å flytte syreterskelen, men ved rolig trening bygger man de små kapilærene i muskulaturen bedre, og det bidrar også til å heve syreterskelen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...