Gå til innhold

Sjefen som venn på Facebook, vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har en del sjefer og kolleger som venner på Facebook. Dette er imidlertid mennesker jeg har omgås en del på fritida, og som jeg føler kjenner meg så godt at det ikke gjør noe å ha dem der.

I dag fikk jeg friend request fra en avdelingsleder. Ettersom jeg bruker FB hovedsaklig som "nettworking"-verktøy, har jeg ingen bilder eller personlig informasjon som kan brukes mot meg på noe vis.

Det er bare det at denne dama har en tendens til å grave i alt, og en gang spurte hun en kollega om noe en venn hadde skrevet på wallen hennes tre måneder tidligere!

Jeg kommer nok til å godta henne (ser litt rart ut å gjøre noe annet, når jeg har godkjent så mange andre), men dette har fått meg til å tenke litt på sjefer og Facebook.

Som sagt, det finnes ingen fylle/partybilder av meg der, jeg har bedt alle vennene mine om å sende meg private meldinger fremfor å skrive dypt personlige ting på veggen, så jeg har tatt mine forhåndsregler.

Men likevel... sjefen får jo oversikt over hele nettverket mitt, lese de hyggelige bursdagshilsene jeg får fra tantene mine etc... Burde ikke det være opp til arbeidstakerne å adde dem på FB?

Ikke det at dette er et veldig stort problem, men jeg bare kom til å tenke på problemstillingen siden jeg vurderer om jeg skal godkjenne henne eller ikke.

Endret av Diane
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akk så mye lettere livet var før facebook tok over..................

Skrevet
Akk så mye lettere livet var før facebook tok over..................

Ja, uendelig :fnise:

Skrevet

Du kan jo styre akkurat hva du vil at hvem skal se, så jeg ser ikke helt problemet. Avdelingsleder trenger ikke se beskjedene på wallen din om du ikke ønsker det, du bare endrer det i settinger. Jeg har det for eksempel slik at bare de jeg prater med jevnlig får se statusoppdateringene mine.

Skrevet
Du kan jo styre akkurat hva du vil at hvem skal se, så jeg ser ikke helt problemet. Avdelingsleder trenger ikke se beskjedene på wallen din om du ikke ønsker det, du bare endrer det i settinger. Jeg har det for eksempel slik at bare de jeg prater med jevnlig får se statusoppdateringene mine.

Ja, men med disse nye innstillingene tar det en del tid å sette seg inn i hvordan man skjuler diverse.

Det er ikke noe problem, men generelt tenker jeg at det burde være opp til meg om jeg vil adde henne som venn? Hun hadde sikkert ikke sagt noe om jeg ikke godtok requesten, men det føles jo litt rart med tanke på at det er sjefen.

Gjest Spinell
Skrevet
Burde ikke det være opp til arbeidstakerne å adde dem på FB?

Det er dette som er vanlig FB-skikk-og-bruk, ja.

Jeg jobber som leder selv, og vil aldri sende friend request til noen av de jeg er leder for. Når de sender Friend request til meg er det helt ok.

Du kan også styre mye med privacy settings, blant annet hvem som skal se wall-en din. Dermed skulle det ikke være så ille om du godtar forespørselen hennes.

Skrevet
Det er dette som er vanlig FB-skikk-og-bruk, ja.

Jeg jobber som leder selv, og vil aldri sende friend request til noen av de jeg er leder for. Når de sender Friend request til meg er det helt ok.

Du kan også styre mye med privacy settings, blant annet hvem som skal se wall-en din. Dermed skulle det ikke være så ille om du godtar forespørselen hennes.

Ja, jeg synes det er en mye bedre å håndtere sånne ting på.

Man føler ikke at man kan la være å godta sjefen, liksom.

Ikke at det er noen "big deal" i utgangspunktet, det bare slo meg at jeg hadde tenkt sånn om jeg var leder.

Skrevet

Håhåhå, har hun adda deg også?

Lurer på om det har noe med det heftige dansenummeret vårt i går å gjøre!

Jeg kommer ikke til å godta henne. Fatter og begriper ikke hvorfor hun skal være vennen min der. Hvis hun vil meg noe, får hun sende mail eller noe!

Skrevet

Jeg er sjef og er på fb. Jeg har ca 70 ansatte i flere forskjellige avdelinger.

Jeg har hatt som prinsipp og ikke sende "friend request"'er nettopp av den grunn at ingen skal føle seg presset til å være venn med meg om de ikke vil. Om noen av mine ansatte ønsker å være venn med meg godtar jeg deres request og jeg har sikkert rundt 20-25 av de som venner. Jeg legger de i gruppen ansatte som er en begrenset gruppe. De kan ikke se statusoppdateringene og wall'en min.

Jeg har kommentert ting de ansatte har skrevet på fb men det har bare vært hyggelige ting da. Gratulert de om de har fått hund eller lignende.

Skrevet

Jeg har ikke min nåværende sjef som venn på facebook. Kommer heller ikke til å sende en venneforespørsel. Men jeg har min forrige sjef på facebook. Hun har vært litt sånn venn og sjef på jobb men nå er hun på reise så hun har begynt å kommentere statusen min osv.

Skrevet

Jeg har da både sjefen og og konsernleder som venner på facebook jeg. Ser ingen problemer med det.

Skrevet
Jeg har da både sjefen og og konsernleder som venner på facebook jeg. Ser ingen problemer med det.

Neida, det er jo ikke noe problem i det. Men jeg tenker at en dame på 40+ kanskje bør forstå at jenter på 20+ ikke nødvendigvis vil ha henne som venn på Facebook. Hvis vi ønsket det, hadde vi addet henne.

Skrevet
Neida, det er jo ikke noe problem i det. Men jeg tenker at en dame på 40+ kanskje bør forstå at jenter på 20+ ikke nødvendigvis vil ha henne som venn på Facebook. Hvis vi ønsket det, hadde vi addet henne.

Ja det er noe annet kanskje - men jeg vet ikke - jeg er da 38 og venner med min datters venner på facebook. Betyr det at jeg burde latt være å adde dem?

Skrevet (endret)
Ja det er noe annet kanskje - men jeg vet ikke - jeg er da 38 og venner med min datters venner på facebook. Betyr det at jeg burde latt være å adde dem?

Nei, absolutt ikke. Jeg har flere tanter, venninner av moren min etc. som venn på FB, og det er bare hyggelig. Jeg tenker vel bare at hun som leder ikke vet hva jeg og andre ansatte legger ut om oss selv. Nå er ingen av oss typiske partyjenter, men det kan jo være at det ligger, eller kommer ting der, som man ikke vil at alle skal se. Man vet jo aldri hvem som tagger en for eksempel, før en rekker å untagge. Jeg tenker at jobb i utgangspunktet er jobb. Vil hun ha tak i meg, kan hun lett ringe eller sende meg en e-post. Jeg synes vel bare at kombinasjonen av ansatt-leder og aldersforskjell burde gjøre henne mer reflektert i forhold til å adde oss. :)

Edit: Jeg må også legge til at jeg ville følt at det var lettere å ikke godta en tante eller venninner av moren min fremfor sjefen. Man vil jo gjerne ha et så godt forhold til overordnede som mulig.

Endret av XXena
Skrevet

Skjønner - og er igrunnen enig med deg :)

Skrevet
Skjønner - og er igrunnen enig med deg :)

Nå kupper jeg tråden til Diane her, men vi har blitt addet av samme dame. Det er veldig fint å få andres innspill iallfall. Jeg tror faktisk jeg skal ta en prat med henne på mandag og forklare det. At jeg synes det er hyggelig at hun adder meg, men at jobb er jobb, for min del. :)

Jeg er så lite aktiv på FB at det ville være direkte upraktisk å kontakte meg på den måten også.

Skrevet

Jeg ville ikke hatt sjefen min som venn på FB. Skiller mellom jobb og privatliv.

Reagerer ikke dere om dere blokkeres fra en venns vegg, ikke får lov å poste på veggen deres osv? Da sletter jeg hele personen, jeg...

Skrevet

Ts: det er ingenting som heter "forhåndsregler", det rette ordet er "forholdsregler".

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Jeg har en del sjefer og kolleger som venner på Facebook. Dette er imidlertid mennesker jeg har omgås en del på fritida, og som jeg føler kjenner meg så godt at det ikke gjør noe å ha dem der.

I dag fikk jeg friend request fra en avdelingsleder. Ettersom jeg bruker FB hovedsaklig som "nettworking"-verktøy, har jeg ingen bilder eller personlig informasjon som kan brukes mot meg på noe vis.

Det er bare det at denne dama har en tendens til å grave i alt, og en gang spurte hun en kollega om noe en venn hadde skrevet på wallen hennes tre måneder tidligere!

Jeg kommer nok til å godta henne (ser litt rart ut å gjøre noe annet, når jeg har godkjent så mange andre), men dette har fått meg til å tenke litt på sjefer og Facebook.

Som sagt, det finnes ingen fylle/partybilder av meg der, jeg har bedt alle vennene mine om å sende meg private meldinger fremfor å skrive dypt personlige ting på veggen, så jeg har tatt mine forhåndsregler.

Men likevel... sjefen får jo oversikt over hele nettverket mitt, lese de hyggelige bursdagshilsene jeg får fra tantene mine etc... Burde ikke det være opp til arbeidstakerne å adde dem på FB?

Ikke det at dette er et veldig stort problem, men jeg bare kom til å tenke på problemstillingen siden jeg vurderer om jeg skal godkjenne henne eller ikke.

Jeg er også leder, og har sendt flere venneforespørsler til medarbeidere. Har ikke tenkt på det som noe negativt. De kan godt avvise. Har nok en noe mer uformell lederstil enn mange andre, og arbeidsplassen er liten og gjennomsiktig.

Jeg la til min egen sjef en gang, men den ble avvist, gitt. Tenker at min sjef har en slik policy som mange har, at de ikke vil være venn med medarbeidere. Det er helt greit. Tar det slett ikke personlig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...