babord Skrevet 28. januar 2010 #1 Skrevet 28. januar 2010 Jeg vasker gulvene i leiligheten en gang i uken. Har inntrykk av at det er en ganske vanlig vaskefrekvens... Vi er to voksne, ingen pelsdyr. Problemet er at jeg synes ikke gulvet blir skikkelig rent...jeg vasker enten med engangs-våtmopper, eller med sånn lang mopp med masse tråder. Men hvis jeg går rundt i leiligheten med hvite sokker blir de fortsatt grå og skitne under, og det kan være dagen etter jeg har vasket... :O Er det noe jeg har misforstått? Noen råd?
hufsa! Skrevet 29. januar 2010 #2 Skrevet 29. januar 2010 Heia,samme her.Så nå var jeg så lei at jeg kjøåte en god gammeldags langkost igjen og gulvfiller.Så bruker det innimellom og med kun salmiakk i vannnet.Da ble det bra.Så bruker det innimellom moppen.
Gjest quilte-rush Skrevet 29. januar 2010 #3 Skrevet 29. januar 2010 Mopper kan være veldig bra, men det er bomullsmoppene og mikrofibermoppene som gjør rent. Engangsvåtmopper så som så. Man trenger gjerne flere mopper, på et skittent gulv trenger man å gå over to ganger. Moppen skal ikke være svart under siste gangen over gulvet. Om man går over gulvene hver dag er mopp ideelt, og sokkene holder seg hvite. Man trenger ikke såpe i vannet hver gang, litt grønnsåpe og salmiakk i vannet er det mest effektive man kan få tak på. Det går fint til fliser, vinylbelegg og laminatgulv, men til parkett og lakket tregulv er det for sterkt i lengden. Grønnsåpe og Ajax er også bra. Langkost og mikrofiber-gulveduk er også veldig effektivt. Husk at moppene og gulveduken må i vaskemaskinen på minimum 60 grader etter bruk, hurtig vask er ok.
Gjest Diane Skrevet 29. januar 2010 #4 Skrevet 29. januar 2010 Jeg synes ikke engangs-mopper gjør susen, så her går det mest i mikrofiber/bomull.
Aryia Skrevet 29. januar 2010 #5 Skrevet 29. januar 2010 Jeg bruker mikrofibermopp og ordentlig vaskemiddel (dagligrent fra jontec), og gulvene blir rene etter vask en gang i uken. Har to bikkjer, så støvsuger litt oftere, men vask en gang i uka skal være nok.
babord Skrevet 29. januar 2010 Forfatter #6 Skrevet 29. januar 2010 Hmm. Knakk(!) skaftet til engangs-JIF moppen igår, så kanskje jeg skal kjøpe god gammeldags langkost istedetfor ny JIF-mopp, for det har jeg faktisk ikke... Og gulvkluter i microfiber. Will do
Gjest quilte-rush Skrevet 30. januar 2010 #7 Skrevet 30. januar 2010 Jeg synes jif moppen er fælt dyr til den prisen og ikke spesielt god, da foretrekker jeg heller "norges moppen" som Rema 1000 har til halve prisen. Ekstra moppene koster mye mindre enn Jif moppene, og de er like god. Mikrofiber moppen til Jif er nok litt bedre men i praksis er stangen og borrelåsen bedre på den rimelige moppen. Langkost klarer jeg meg ikke uten :gjeiper:
HappySoul Skrevet 30. januar 2010 #8 Skrevet 30. januar 2010 Investerte i en Jif + jif engangs mopper for lenge siden, bare strevsomt, men veldig praktisk til å ta en kjapp runde med på badet eller gangen - som er av fliser, veldig kjekke å ha til det. Kjøpte mikrofiber/bomull på Europris med borrelås - da ble jeg fornøyd og gulvene mye renere. Har en såpass stor stue her at jif moppene tørket rett og slett ut med en gang, + at jeg ikke følte dem vasket til seg skikkelig engang.
Belima Skrevet 30. januar 2010 #9 Skrevet 30. januar 2010 Jeg synes ikke engangsmopper gjorde annet enn å legge igjen en film på gulvet. I sollyset lå det som en hinne over laminatet. Så det nå sist jeg gjorde rent, det blir ikke ordentlig rent bare med microfibermopp heller. Brukte et gammelt håndkle og langkost og fikk nesten sjokk. Det ble helt grått. Da var det to dager siden jeg gikk over med moppen. Har vært alene i huset i 4 dager og har ikke dyr. Lettvindt med mopp, men nå kommer skurefilla tilbake, i hvertfall en gang i mnd.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2010 #10 Skrevet 31. januar 2010 Hei Belima Ordentlige mopper skal få med seg all skiten, men også jeg har noen gode mikrofiber gulvekluter og ingeting hindrer meg i å bruke dem. Til laminatgulv kan man ta en ganske fuktig mopp med salmiakkvann og gå over gulvet, gjerne skvette litt ekstra her og der om moppen går tørr. Skift mopp og gå en gang til over gulvet og det skal være super rent.
Gjest Renholder Skrevet 31. januar 2010 #11 Skrevet 31. januar 2010 Mopper kan være veldig bra, men det er bomullsmoppene og mikrofibermoppene som gjør rent. Engangsvåtmopper så som så. Man trenger gjerne flere mopper, på et skittent gulv trenger man å gå over to ganger. Moppen skal ikke være svart under siste gangen over gulvet. Om man går over gulvene hver dag er mopp ideelt, og sokkene holder seg hvite. Man trenger ikke såpe i vannet hver gang, litt grønnsåpe og salmiakk i vannet er det mest effektive man kan få tak på. Det går fint til fliser, vinylbelegg og laminatgulv, men til parkett og lakket tregulv er det for sterkt i lengden. Grønnsåpe og Ajax er også bra. Langkost og mikrofiber-gulveduk er også veldig effektivt. Husk at moppene og gulveduken må i vaskemaskinen på minimum 60 grader etter bruk, hurtig vask er ok. Bruk ikke grønnsåpe og salmiakk i vannet, er dere klar over at grønnsåpe er nummeret før lut? Grønnsåpe egner seg kun til ubehandlet tre. Kjøp deg skikkelig tørrmopp (pelslignende) den tar virkelig med seg støv og skitt, det har seg sånn at når du har vann på støvet vil det bli liggende igjen på flaten (blir som klister), eller om du støvsuger først. Bruk så en fuktmopp ( sentrifugert) å "vask" over, det beste du kan ha i vannet er faktisk zalo bare litt, ha en liten spray/ dynkeflaske med rengjøringsvann som du kan dusje/spraye ut på gulvet eller på flekker, om du vil dusjer du litt vann over gulvet så du får følelsen av å vaske "vått", men altså ikke for vått. men igjen, ikke grønnsåpe og salmiakk, sett det bakerst i skapet, overflaten på gulvet blir ødelagt å da får du det ikke rent,fordi skitten setter seg i porene, den beskyttelsen som ligger over belegget forsvinner ved bruk av feil vaskemiddel.
Gjest quilte-rush Skrevet 31. januar 2010 #12 Skrevet 31. januar 2010 Til Rengører: Rent vann, svakt zalovann og mopp fungerer fint til høybonede gulv som vaskes hver dag. Tørmoppen fungere som du sier supert i stedet for støvsugeren, men: om man skulle holdt seg til tørrmoppen ville man hatt svarte gulv til slutt. Til gulv som ikke bones ofte og ikke skures opp to ganger i året fungerer andre t
Gjest quilte-rush Skrevet 31. januar 2010 #13 Skrevet 31. januar 2010 Til Rengører: Rent vann, svakt zalovann og mopp fungerer fint til høybonede gulv som vaskes hver dag. Tørmoppen fungere som du sier supert i stedet for støvsugeren, men: om man skulle holdt seg til tørrmoppen ville man hatt svarte gulv til slutt. Til gulv som ikke bones ofte og ikke skures opp to ganger i året fungerer andre ting bedre. Salmiakk er utmerket til laminat gulv. Plasten i dette materialet er super hardt og tåler til og med løsemidler som white spirit. Fordelen med Salmiakk er at den etterlater ingen rester eller spor når den tørker. Grønnsåpe og samiakk blandingen er super til grovrengjøring når det trengs noe ekstra. Den tar ofte inngrodd skit bedre enn kraftvask og andre spesial midler. Grønnsåpe er testet i massevis og anbefalt av lakk og parkettprodusentene. Vil ikke skade hverken parkett eller vinyl gulv. Det fungere fint i hjemmet, selv om ikke bonevoksen har godt av den.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå