Inger88 Skrevet 30. januar 2010 Forfatter #21 Skrevet 30. januar 2010 Tusen takk for alle svar! *sette i gang og lese*
vidvandre Skrevet 30. januar 2010 #22 Skrevet 30. januar 2010 Du kan begynne å programmere, det skjerper hjernen betraktelig. Logikk og struktur innen programmering gir en metode for informasjonsbehandling som du også kan anvende på hendelser i det virkelige liv. Anbefales Programmering er mye lettere og morsommere enn man får inntrykk av når man ikke kan det
Inger88 Skrevet 30. januar 2010 Forfatter #23 Skrevet 30. januar 2010 Mitt forslag blir å abonnere på en såkalt meningsbærende papiravis, lese den fra perm til perm på daglig basis (det er dog lov å spole over sportssidene) og ha et åpent sinn. Det tror jeg er en bra start. Hva er en meningsbærende avis? Har du noen eksempler på slike?
waco Skrevet 31. januar 2010 #24 Skrevet 31. januar 2010 Klassekampen eller morgenbladet vet jeg har gode artikler for den som liker å reflektere.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2010 #25 Skrevet 31. januar 2010 Hva er en meningsbærende avis? Har du noen eksempler på slike? Abonner på Newsweek, Prospect, Time, se her eventuellt les dem på nettet. (Du får ikke full tilgang på nettet om du ikke abonnerer)og jeg synes det er kjekkere å få magasinet i posten, men som en begynnelse, så er det mer enn nok. En god norsk avis er f.eks DN (Dagens næringsliv) Aftenposten er også grei. Ikke kast deg over for mye på en gang da, men konsentrer deg om et eller to valg av avis / magasin du velger.
epsilon Skrevet 31. januar 2010 #26 Skrevet 31. januar 2010 Det er et fantastisk godt spørsmål. Hvordan kan du bli smarere? Mange hevder at IQ-tester ikke gir et riktig bilde av intelligens. Jeg er fullstendig enig, men for å mene dette må jeg spørre meg, hva er egentlig intelligens? Jeg har tenkt og diskutert mye om dette og har kommet fram til en slags konklusjon om at intelligens må handle om å kunne trekke sammenhenger og kunne se helheter. I bunn og grunn må man bekjenne for seg selv at man aldri riktig vet hele sannheten, men hvis man fortsetter å søke svar og viktigst av alt TENKER MYE så vil man gradvis komme nærmere. Mitt tips må rett og slett være å mate nysgjerrigheten din - let etter små biter av sannhet. Tillat deg selv å tenke dumme og ulovlige tanker og del disse tankene med andre. Husk at en konstruktiv diskusjon gjerne starter med et dumt spørsmål. Så mitt råd til deg må være å umiddelbart søke svar når et spørsmål dukker opp i hodet ditt, og slike spørsmål kan jo gjerne dukke opp når man leser avisartikler. Likevel tror jeg man kan finne minst like spennende spørsmål i hverdagen: - Presterer man bedre hvis man har kule treningsklær? - Vil man noensinne kunne kontrollere internett? - Lønner det seg å være kynisk? - Hvordan kan jeg forklare begrepet "rasjonell"? - (default:) Hva er egentlig forskjellen på kvinner og menn? - Hvorfor sminker man seg? Det siste er et tilsynelatende dumt spørsmål, men når man begynner å tenke seg om så finner man fort at svaret ikke er så enkelt... ------ Utover dette vil jeg jo si at grunnleggende kunnskap om realfag (fysikk) er en stor fordel, rett og slett fordi dette er den endelige helheten som vi ikke kan bevege oss utenom (helt til vi starter med filosofi og religion da :D) En enkel øvelse forøvrig er jo å lese klassiske bøker, som ibsen elns. og så lese analyser av boka i ettertid. Bruk lydbok hvis du ikke liker å lese. Og så må jeg vel avslutte med å si at en IQ-test neppe gjør deg dummere! Lykke til!
Gjest Gjest_silje_* Skrevet 31. januar 2010 #27 Skrevet 31. januar 2010 Prøv deg på litt quizer i aviser og blader For meg har det funket veldig bra, og for hvert spørsmål jeg ikke klarer, lærer jeg noe nytt! Det er selvfølgelig mye unyttig informasjon der, men noe av det kan du få bruk for i enkelte sammenhenger
Gjest brutal_mann Skrevet 31. januar 2010 #28 Skrevet 31. januar 2010 Hva er en meningsbærende avis? Har du noen eksempler på slike? Se mine innlegg tidligere i tråden.
Gjest Gjest_Adam_* Skrevet 1. februar 2010 #29 Skrevet 1. februar 2010 Vær mer åpen og mindre forutinntatt. Avvis skråsikkerhet og ha en spørrende tilnærming til problemstillingene. Vær kritisk til myter og stereotypier. Aksepter at andres oppfatninger er sanne for dem. Istendenfor å avvise andres realitetsoppfatninger, spør deg selv hva det kan ha seg at de har disse oppfatningene. Lytt spesielt til dem som har et annet ståsted enn deg selv. Lytt litt mindre til typisk norske kvinner på din alder, i samme livs- situasjon som deg. Delta i debatter og argumenter saklig. Forsøk aldri å vinne en debatt, men bidra til å få fram flest mulige oppfatninger/ argumenter. Reflekter over hvorfor andre har andre oppfatninger enn deg. Den viktigste med- debattanten er den som har andre oppfatninger enn deg. Her kan du lære mest. Husk: Der alle tenker likt, tenkes det ikke meget.
Gjest kenneth Skrevet 5. februar 2010 #30 Skrevet 5. februar 2010 Er det sportssider i slike aviser? Hverken Le Monde Diplomatique eller NA24 har vel det?Se under. (Jeg får tidvis Le Monde med Dagsavisen, men husker ikke i farten om det er sport der.) Hva er en meningsbærende avis? Har du noen eksempler på slike?På stående fot (eller rettere sagt sittende rumpe) fant jeg ikke en definisjon på meningsbærende avis. Jeg fant mye stoff om de meningsbærende avisene, blant annet på medietilsynet.no og regjeringen.no, men ingen definisjon. Hvis man tar utgangspunkt i f.eks. Aftenposten, så kommer man langt. Det handler vel mest om å luke ut søppel som VG og Dagbladet (som er gode på å berette om hva som har skjedd, men som ikke nødvendigvis forklarer deg hvorfor ting skjer). Men det må da vel finnes en definisjon på fenomentet, ettersom det er så mye omtalt? Hm.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå