Inger88 Skrevet 28. januar 2010 #1 Skrevet 28. januar 2010 Noen som har noe å anbefale for å bli smartere? Tenker på nettsider ol.
Gjest Gjest_hogwash_* Skrevet 28. januar 2010 #2 Skrevet 28. januar 2010 Noen som har noe å anbefale for å bli smartere? Tenker på nettsider ol. Hva legger du i smartere? Å kunne løse logiske oppgaver raskere? Huske mer? Forstå mer av verden? Tenk på hjernen som en muskel som også trenger trening, utfordre hjernen innenfor de feltene du ønsker den skal bli bedre.
Inger88 Skrevet 28. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 28. januar 2010 Jeg vil bli smart på den måten at jeg forstår ting, at når jeg leser noe, hører noe osv så kan jeg bruke den informasjonen til å tilgene meg kunnskap. At jeg klarer å tenke meg til ting.
Gjest Gjest_hogwash_* Skrevet 28. januar 2010 #4 Skrevet 28. januar 2010 Jeg vil bli smart på den måten at jeg forstår ting, at når jeg leser noe, hører noe osv så kan jeg bruke den informasjonen til å tilgene meg kunnskap. At jeg klarer å tenke meg til ting. Å trekke logiske slutninger og se sammenhenger? Første jeg kommer på da er jo de klassiske iq-testene som går mye på logisk-kognitiv intelligens. Du kan jo prøve noen slike og se om det er den typen intelligens du er ute etter?
waco Skrevet 28. januar 2010 #6 Skrevet 28. januar 2010 Man skal ikke være mye smartere enn gjennomsnittet for å ikke bli oppfattet som gal. Ta bare dokter semmelweis eller hva han het. Han ungarske legen som oppdaget at det var en sammenheng mellom barseldødlighet og håndvask. Selvsagt ble han latterliggjort av de andre legene og endte sine dager i galskap på et sanatoriom hvor han tok sitt eget liv.
Inger88 Skrevet 28. januar 2010 Forfatter #7 Skrevet 28. januar 2010 Var vist ikke sånn jeg tenkte på. Klarer ikke helt forklare det, men det har ingenting med sånne oppgaver, sånn hvilken trekant passer ikke inn, eller hvilket hus bor grete i. Men at jeg klarer å tenke på egenhånd, finne ut av ting. fks når vi spiller rollespill, så vet jeg at jeg kan se i mørket, det kan ikke magikerene, så klarer jeg å tenke at viss jeg knuser lyset så kan jeg banke opp magikerne uten at di kan bruke magi på meg. Sån at jeg kjapt finner ut av det liksom.
Inger88 Skrevet 28. januar 2010 Forfatter #9 Skrevet 28. januar 2010 Man skal ikke være mye smartere enn gjennomsnittet for å ikke bli oppfattet som gal. Ta bare dokter semmelweis eller hva han het. Han ungarske legen som oppdaget at det var en sammenheng mellom barseldødlighet og håndvask. Selvsagt ble han latterliggjort av de andre legene og endte sine dager i galskap på et sanatoriom hvor han tok sitt eget liv. Jeg vil ikke bli smartere enn alle andre, men smart nok til å tenke selvstendig.
Gjest Gjest_hogwash_* Skrevet 28. januar 2010 #10 Skrevet 28. januar 2010 Var vist ikke sånn jeg tenkte på. Klarer ikke helt forklare det, men det har ingenting med sånne oppgaver, sånn hvilken trekant passer ikke inn, eller hvilket hus bor grete i. Men at jeg klarer å tenke på egenhånd, finne ut av ting. fks når vi spiller rollespill, så vet jeg at jeg kan se i mørket, det kan ikke magikerene, så klarer jeg å tenke at viss jeg knuser lyset så kan jeg banke opp magikerne uten at di kan bruke magi på meg. Sån at jeg kjapt finner ut av det liksom. Det blir faktisk det samme i mitt hode, bare i litt større skala... "Å finne evn. manglende brikker for å få det til å gå opp". Hva med dataspill av typen myst, monkey island etc? Forsåvidt var light en 1st level spell sist jeg spilte rollespill
Gjest brutal_mann Skrevet 28. januar 2010 #11 Skrevet 28. januar 2010 Kutt KG! <- Bedre tips får du neppe...
Inger88 Skrevet 28. januar 2010 Forfatter #12 Skrevet 28. januar 2010 Det blir ikke det sammen, for jeg vil bli smart på den måten at jeg kan bruke det i det virkelige liv.
Gjest Gjest_hogwash_* Skrevet 28. januar 2010 #13 Skrevet 28. januar 2010 Kutt KG! <- Bedre tips får du neppe... Nåmmen brutal da Man kan jo lære mye om hvordan folk opplever og forholder seg til forskjellige ting her inne. Så lenge man har et åpent sinn og evner å se saker fra flere sider ihvertfall.
Cordelia Skrevet 29. januar 2010 #14 Skrevet 29. januar 2010 (endret) hm, hadde vært kjekt. Har sett at de reklamerer på den der Hjerneklubben på Nettavisen, men det virker ganske kommersielt. Ikke gratis for å si det sånn. Tror lesing kan være et godt redskap. Krimbøker setter jo hjernen til å jobbe iblant. Ellers forskjellige ting filososfi, kritisk tenkning, logikk etc. Løse kryssord,sudoku,quiz etc. Fysisk aktivitet som inneholder koordinasjon skader sikkert heller ikke. Nå blir dette bare ren gjetning da.... Har vurdert å trimme de små grå selv i det siste. Kan jo trengs iblant Ellers er det lite som kan slå reell livserfaring. En blir jo forhåpentligvis klokere med alderen. Endret 30. januar 2010 av Cordelia
Gjest kenneth Skrevet 30. januar 2010 #15 Skrevet 30. januar 2010 Noen som har noe å anbefale for å bli smartere? Tenker på nettsider ol.Mitt forslag blir å abonnere på en såkalt meningsbærende papiravis, lese den fra perm til perm på daglig basis (det er dog lov å spole over sportssidene) og ha et åpent sinn. Det tror jeg er en bra start.
Chiyo Skrevet 30. januar 2010 #16 Skrevet 30. januar 2010 Jeg mener at de som leser blir smartere. Les bøker, aviser osv. Se på på nyheter kan være lurt. Få med deg hva som skjer i hverden, hva som har skjedd osv. Man blir vel ikke akkurat smartere på den måten at man kan tenke sinnsykt logisk, men man lærer nye ting hele tiden. Det er visse ting jeg har en spesiell interesse for, så da leser jeg alt jeg kan om den ene tingen og når jeg prater med andre mennesker tenker de at jeg må være veldig smart fordi jeg kan så mye. Men sannheten er, at det er ting jeg kan ingenting om, men det vet ikke de. Husker at da jeg gikk på vgs. var det noen realfag elever som folk så på som veldig smarte fordi de var flink i matte og kjemi og sånn. De hadde en interesse for det, men samtidig var det andre ting de ikke kunne noe om. Jeg mener at man bør gjøre seg klokere på det man liker og vise verden at man er flink på det området. Da fremstår en som et klokt menneske mener jeg. Ingen forventer at du skal kunne alt om alt. Jeg liker virkelig ikke mennesker som er skikkelig kjepphøy å sier at de er så smart og vet alt. For visst du mener at du vet alt beviser det bare at du ikke vet noe.
Gjest brutal_mann Skrevet 30. januar 2010 #17 Skrevet 30. januar 2010 Mitt forslag blir å abonnere på en såkalt meningsbærende papiravis, lese den fra perm til perm på daglig basis (det er dog lov å spole over sportssidene) og ha et åpent sinn. Det tror jeg er en bra start. Er det sportssider i slike aviser? Hverken Le Monde Diplomatique eller NA24 har vel det?
tineline Skrevet 30. januar 2010 #18 Skrevet 30. januar 2010 Aftenposten Innsikt er et magasin jeg liker godt, som utfordrer hjernen litt. Orker ikke å lese hele på en gang, i alle fall. Ellers kan du jo prøve deg på å lese litt enkel sosiologi, dersom du er ute etter å se sammenhenger mellom f.eks. menneskelige handlinger og hvor de kommer fra. Jeg spiller mye Mario og Zelda, og jeg er overbevist om at dette har gjort meg til en bedre problemløser - i Nintendoverdenen. Du får helt sikkert trimmet hjernen av dette, men om det hjelper i dagliglivet å vite hvordan du skal aktivere tre brytere for så å balansere over en avgrunn, det er vel heller usikkert.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2010 #19 Skrevet 30. januar 2010 Hvis du vil bli smartere i rollespill, så spill mer rollespill! Ellers foreslår jeg å lese bøker, se filmer med mening, jobbe aktivt med skole eller hva du nå driver med til vanlig? Ser du er født i 88 så det kan vel hende du driver med noen form for utdanning? Det er jo sånn som utvikler hjernen. Hvis du ikke gjør det kan du jo bestemme deg for å lære noe nytt - for eksempel eet nytt språk. Jeg tror all hjerneaktivitet stimulerer hjernen, og at å trene hjernen innenfor ett område godt kan hjelpe den til å bli smartere innenfor et annet også.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2010 #20 Skrevet 30. januar 2010 Støtter den over. Det er kunnskap som gjør deg smartere og dess mer kunnskap du har dess mer kan du se ting i sammenheng med andre ting og du kan lettere skjønne ting du leser. Se på discovery, historychanel, les ordentlige aviser ikke vg og dagbladet, se dokumentarer, les bøker (kioskromaner teller ikke), reis og utforsk historiske steder (ikke til syden altså), løs kryssord og sudoki, lag god mat og undersøk hvor oppskriften kommer fra og ha en slik undrende holdning til alt du gjør. Snakk med folk som kan mye om noe og få dem til å forklare deg hvordan ting henger sammen (jeg lurte lenge på dette med trådløse ting eks... hvordan virker de egentlig?) Det å bli smartere innebærer å bruke hjernen til en hver tid, da må du ha mye stimulering. Etter hvret vil det å gjøre alle disse tingene bli lettere, og det å skjønne sammenhenger og tenke annerledes vil følge etter. Det er ingen annen oppskrift enn dette på å jobbe for å tilegne se gmer kunnskap.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå