tineline Skrevet 1. februar 2010 #21 Del Skrevet 1. februar 2010 Var 19 år. Klina med en som hadde hatt kyssesyken noen måneder i forkant, og det viste seg at denne driten jo er smittsom i opptil 1,5 år! Det visste ikke jeg... - Hvordan merket du at du var syk? Oppdaget hovne lymfekjertler på siden av nakken. Min mor, som er lege, konstaterte med én gang at det bare kunne være kyssesyken. Deretter fikk jeg sterk hodepine, mage- og ryggsmerter før jeg ble skikkelig dårlig etter 4-5 dager. Deretter slo det seg på hele meg; fikk særdeles hoven hals (type stokk) som stinket så katten snudde i døra. Ble lagt inn på sykehus og de måtte trille ut en annen pasient som egentlig skulle ligge på mitt rom, fordi det lukta så inni granskauen sykdom av byllene jeg hadde i halsen... =S Måtte ligge på sykehus over natten for å få næring, da jeg ikke hadde klart å spise noe på en ukes tid. - Ble du feildiagnosert? Ikke egentlig, men sykehusprøvene viste ikke mononukleose, så legene var vel tvilende i ca 10 minutter. Alle de øvrige symptomene stemte jo, inkludert forstørret lever og milt, gulsott osv. - Hvor lenge var du ordentlig syk/ sykmeldt? Jeg var sengeliggende i 4 uker, sykemeldt i 3 måneder. - Når kunne du begynne å trene og leve normalt? Etter 3 måneder, sa legene. Men jeg var litt spiseforstyrret og smugtrente litt innimellom. Det burde jeg selvsagt ikke gjort. - Ettervirkninger? Gikk ned 10 kilo (valpefettet forsvant sannelig da) og får fortsatt uhyre lett blåmerker, f.eks. av å gå med veske over armen eller klø meg litt hardt på låret. - Andre tips? Vær tålmodig - ikke frist skjebnen med å være for aktiv. Med forstørret milt kan det være livstruende dersom du går over grensen for hva du tåler. Sørg for å ha noen dvd-bokser klare, du kan godt bli så slapp at du ikke orker å lese engang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snusmumriken Skrevet 1. februar 2010 #22 Del Skrevet 1. februar 2010 Hei! Tenkte å komme med den etterlyste solskinnhistorien:p Jeg fikk streptokokker, og vet ikke hvorfor, men legen tenkte det var greit å skjekke milten og levern og. Og de var hovne. Jeg lå tilnærmet lik rett ut i en uke, spiste omtrent ingenting, også ble jeg frisk på vanlig vis (gradvis, som etter forkjølelse) bynte å trene etter et par uker eller noe. Fikk tilbakefall etter noen måneder da jeg fikk streptokokker igjen, men overhode ikke like ille. i månedene fremover hadde jeg merkbart mindre energi, men jeg fungerte helt fint på skolen det var inget seriøst problem. etter kansje 6-9 mnd var jeg helt fin igjen! dette var da jeg var ca. 17 år. Og by the way: Det finnes ingen konklusjon på akkurat hvor lenge etter kyssesyken smitter - det høy sannsynlighet for at den smitter i årevis etterat man har hatt den! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DysterPytten Skrevet 1. februar 2010 #23 Del Skrevet 1. februar 2010 Jeg regnes neppe som voksen i dette tilfellet, siden jeg bare var 17 da jeg fikk sykdommen. Hvordan merket du at du var syk? - Det begynte med at jeg ble ekstremt sliten. Og da mener jeg ekstremt. En tur til skolen på 5 min, tok plutselig over en halv time og det å pusse tennene gikk utrolig sent. Så fikk jeg en intens hodepine. Jeg kunne ikke bevege på hodet før jeg kasta opp, jeg tålte ikke lyder av noe slag og enda mindre tålte jeg lys. Deretter fikk jeg helt vannvittig hovne mandler og vondt i halsen. Legevaktlegen fortalte meg at mandlene sto mot hverandre nedi halsen, og jeg fikk ikke til å spise. Jeg var veldig dårlig og ble sendt til sykehuset for blodprøver. Tok ikke mange timene før jeg fikk høre at de var positive. Ble du feildiagnosert? - Nei, det ble jeg ikke, men pga en annen sykdom som har omtrent de samme symptomene som kyssesyka, kom jeg aldri til legen, det endte jo med at jeg ble sendt på legevakta. Vi ringte inn til legekontoret for å forklare ståa, men de ville ikke ta meg inn for en "filleting". Det vi ikke visste på den tiden, at det sto ganske dårlig til med den andre sykdommen. Hadde jeg vært 100% frisk fra før av, ville jeg ikke blitt så dårlig av kyssesyka i og med at jeg aldri fikk feber. Hvor lenge var du ordentlig syk/ sykmeldt? - Siden jeg aldri visste at jeg hadde kyssesyka, gikk jeg på skolen i 3 uker, før jeg endte på legevakta. Der ble jeg sykemeldt noen dager, før det var påskeferie. Når kunne du begynne å trene og leve normalt? - Jeg kunne trene etter 6 mnd. Jeg måtte vente så lenge, fordi leververdiene mine var såpass forhøya og aldri gikk ned. Ettervirkninger? - Det er gått 3 år, og jeg sliter enda. Det tar 20 min å ta på seg buksa og jeg får influensa av ingenting. Hele kroppen kollapset av kyssesyka. Jeg er sliten hele tiden og fungerer dårlig i hverdagen. Andre tips? - Kom deg til legen fort som mulig for å få tatt blodprøve og ta det med ro når du føler deg syk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sauen87 Skrevet 2. februar 2010 #24 Del Skrevet 2. februar 2010 Hvordan merket du at du var syk? Hadde skikkelig vondt i halsen og var i dårlig form en helg, trodde det bare var halsbetennelse men ble dradd med til legen av min tante, som jeg var på besøk hos. Legen tok test og det viste seg at jeg hadde kyssesyken. Ble du feildiagnosert? Nei, legen sjekket det med en gang. Hvor lenge var du ordentlig syk/ sykmeldt? Var borte fra skolen i 6 uker tror jeg. Når kunne du begynne å trene og leve normalt? Begynte vel å trene etter ca 6 mnd. Hanglet egentlig frem til dette. Ettervirkninger? Dårlig immunforsvar, mye slapphet og "tiltaksløshet". Lavt stoffskifte. Andre tips? Ta det med ro når du er syk! Kjempeviktig! Isbiter er en redder, for å få i seg litt væske og kjøle ned hoven hals. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tineline Skrevet 2. februar 2010 #25 Del Skrevet 2. februar 2010 Og dersom du får det ufyselige stanken fra halsen med den herlige sykdomssmaken i tillegg; munnskyllevann! Jeg måtte ha en bøtte ved siden av senga så jeg kunne skylle munnen hele tida. :S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bubbissa Skrevet 2. februar 2010 Forfatter #26 Del Skrevet 2. februar 2010 Og dersom du får det ufyselige stanken fra halsen med den herlige sykdomssmaken i tillegg; munnskyllevann! Jeg måtte ha en bøtte ved siden av senga så jeg kunne skylle munnen hele tida. :S Usj! Høres ille ut. Hehe, regner ikke med det lukter roser og klementiner av halsen min, men har vært mer preget når jeg har hatt halsbetennelse tidligere. Mandlene er hovne og hvite, men smaken i munnen er ikke uutholdelig heldigvis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 27 Skrevet 12. februar 2010 #27 Del Skrevet 12. februar 2010 Jeg var 26 år da jeg fikk kyssesyken. Hvordan merket du at du var syk? Jeg gikk i flere uker og følte meg egentli litt halvgod, feber en dag, neste dag fin, og så feber igjen. Etter en stund fikk jeg hovne mandler med hvite streker på, og hovne lymfekjertler. Ble egentlig bare dårligere og dårligere, og fikk karva meg til legen til slutt.. Der fikk jeg diagnosen halsbetennelse, og fikk beskjed om at dette kom til å gå over av seg selv... Siden jeg ikke ble bedre, tok jeg turen til legevakten. Legen spurte meg om jeg hadde hatt kyssesyken før (og det hadde jeg jo ikke) og mente det lignet veldig på det, men avkreftet det(!) fordi jeg var over 25 år...Tok tester for streptokokker og betennelser i kroppen, men det ble ingen utslag. Men legen mente det kunne være en annen type infeksjon som ikke gjorde utslag på testene... Så jeg fikk en penicillinkur (som jeg absolutt ikke skulle hatt!!) Siden jeg var så dum å stole på legens ord tok det 4 måneder før jeg fikk vite at det var kyssesyken jeg hadde hatt! (Da maste jeg meg til å ta testen for å i det minste få det avkreftet..) Så ja; Jeg ble feildiagnostisert Hvor lenge var du syk/sykmeldt? Nå, 6 måneder etterpå, er jeg fortsatt 50% sykemeldt, men begynner å kjenne at energien kommer tilbake. Jeg var syk ganske lenge, men ble aldri så syk at jeg var sengeliggende. Immunforsvaret mitt ble veldig svekket, og de første månedene fikk jeg "alt som gikk", men har prøvd å få i meg massevis av vitaminer, og merker at det skal mer til før jeg blir syk nå. Grunnen til at det har tatt så lang tid med meg er nok at jeg ikke fikk diagnosen da det stod på som verst og ikke fikk hvilt meg nok. I tillegg blir det jo mye bekymringer av å gå rundt å være syk i flere måneder uten å vite hva som feiler en... Når kunne du begynne å trene og leve normalt? Har tatt noen korte turer, og prøver å komme igang med litt trening nå 6 mnd etterpå, men er fortsatt litt redd for å presse meg selv.. Tenker veldig mye på hva andre tenker om denne sykdommen, og presser nok meg selv mer enn jeg burde for ikke å bli oppfattet som lat.. Men bekymrer meg litt for at det skal gjøre vondt verre???? Ettervirkninger? Jeg har fortsatt hovne kjertler, på hals og mage/lysk, mye vondt i magen (som nok kommer av de hovne kjertlene) akutt trøtthet; som om hele kroppen skriker etter hvile, soppinfeksjon/hvitt belegg i munnen (noen flere med dette??) lite matlyst, vondt i ledd... Og ja, man kan bli deprimert av mindre... Andre tips? Jeg ville nok sagt til meg selv at jeg skulle ta det mer med ro.. Og jeg er også veldig interressert i flere tips:) Irriterer meg over legene som ikke testet meg for kyssesyken med en gang, hadde spart meg for MYE!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 12. februar 2010 #28 Del Skrevet 12. februar 2010 Jeg var 26 år da jeg fikk kyssesyken. Hvordan merket du at du var syk? Jeg gikk i flere uker og følte meg egentli litt halvgod, feber en dag, neste dag fin, og så feber igjen. Etter en stund fikk jeg hovne mandler med hvite streker på, og hovne lymfekjertler. Ble egentlig bare dårligere og dårligere, og fikk karva meg til legen til slutt.. Der fikk jeg diagnosen halsbetennelse, og fikk beskjed om at dette kom til å gå over av seg selv... Siden jeg ikke ble bedre, tok jeg turen til legevakten. Legen spurte meg om jeg hadde hatt kyssesyken før (og det hadde jeg jo ikke) og mente det lignet veldig på det, men avkreftet det(!) fordi jeg var over 25 år...Tok tester for streptokokker og betennelser i kroppen, men det ble ingen utslag. Men legen mente det kunne være en annen type infeksjon som ikke gjorde utslag på testene... Så jeg fikk en penicillinkur (som jeg absolutt ikke skulle hatt!!) Siden jeg var så dum å stole på legens ord tok det 4 måneder før jeg fikk vite at det var kyssesyken jeg hadde hatt! (Da maste jeg meg til å ta testen for å i det minste få det avkreftet..) Så ja; Jeg ble feildiagnostisert Hvor lenge var du syk/sykmeldt? Nå, 6 måneder etterpå, er jeg fortsatt 50% sykemeldt, men begynner å kjenne at energien kommer tilbake. Jeg var syk ganske lenge, men ble aldri så syk at jeg var sengeliggende. Immunforsvaret mitt ble veldig svekket, og de første månedene fikk jeg "alt som gikk", men har prøvd å få i meg massevis av vitaminer, og merker at det skal mer til før jeg blir syk nå. Grunnen til at det har tatt så lang tid med meg er nok at jeg ikke fikk diagnosen da det stod på som verst og ikke fikk hvilt meg nok. I tillegg blir det jo mye bekymringer av å gå rundt å være syk i flere måneder uten å vite hva som feiler en... Når kunne du begynne å trene og leve normalt? Har tatt noen korte turer, og prøver å komme igang med litt trening nå 6 mnd etterpå, men er fortsatt litt redd for å presse meg selv.. Tenker veldig mye på hva andre tenker om denne sykdommen, og presser nok meg selv mer enn jeg burde for ikke å bli oppfattet som lat.. Men bekymrer meg litt for at det skal gjøre vondt verre???? Ettervirkninger? Jeg har fortsatt hovne kjertler, på hals og mage/lysk, mye vondt i magen (som nok kommer av de hovne kjertlene) akutt trøtthet; som om hele kroppen skriker etter hvile, soppinfeksjon/hvitt belegg i munnen (noen flere med dette??) lite matlyst, vondt i ledd... Og ja, man kan bli deprimert av mindre... Andre tips? Jeg ville nok sagt til meg selv at jeg skulle ta det mer med ro.. Og jeg er også veldig interressert i flere tips:) Irriterer meg over legene som ikke testet meg for kyssesyken med en gang, hadde spart meg for MYE!! Hei, trådstarter her. Huff, her har du virkelig vært maks uheldig. Jeg fikk diagnosen etter 1 uke på antibiotika, og har nå vært syk i tre uker. Denne uka har jeg jobbet noen timer hver dag. Kjenner at jeg orker mer nå, men blir sliten av kontorarbeid etter tre timer og å være sosial for lenge, så det er ikke helt tilbake der det skal være. Jeg har begynt å få lyst til å gå litt turer, helt rolig. Lurer på om det er greit? Tenker ikke å bli anpusten eller ta meg ut, bare få litt luft og kjenne at jeg lever?! Har ikke hovne kjertler lenger, men leververdier og slikt er ikke der de skal være, så tror nok jeg må ta meg i nakken og ta det med ro litt til. Er livredd for å være slapp og sliten om et år, så da vil jeg heller ta livet med ro nå... Har ikke hatt infeksjon i munnen, heldigvis. God bedring til deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 12. februar 2010 #29 Del Skrevet 12. februar 2010 Hei, trådstarter her. Huff, her har du virkelig vært maks uheldig. Jeg fikk diagnosen etter 1 uke på antibiotika, og har nå vært syk i tre uker. Denne uka har jeg jobbet noen timer hver dag. Kjenner at jeg orker mer nå, men blir sliten av kontorarbeid etter tre timer og å være sosial for lenge, så det er ikke helt tilbake der det skal være. Jeg har begynt å få lyst til å gå litt turer, helt rolig. Lurer på om det er greit? Tenker ikke å bli anpusten eller ta meg ut, bare få litt luft og kjenne at jeg lever?! Har ikke hovne kjertler lenger, men leververdier og slikt er ikke der de skal være, så tror nok jeg må ta meg i nakken og ta det med ro litt til. Er livredd for å være slapp og sliten om et år, så da vil jeg heller ta livet med ro nå... Har ikke hatt infeksjon i munnen, heldigvis. God bedring til deg takk takk Det går helt sikkert fint å ta noen korte turer:) Det viktigste er nok at en lytter til kroppen og ikke sliter seg ut! Det var det jeg ikke gjorde, i og med at jeg ikke visste at jeg hadde kyssesyken.. Jeg gjorde vel i grunnen alt det man ikke skal gjøre når man er syk.. men tross det, så kjenner jeg allikevel at energien er på veg tilbake et halvt år etterpå Er bare så mye man kunne vert foruten om man bare hadde visst... Ønsker deg god bedring, og håper du blir fort frisk igjen!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bentix Skrevet 12. februar 2010 #30 Del Skrevet 12. februar 2010 Hei hei Håper du begynner å bli litt bedre nå! Jeg er 25 år og fikk påvist kyssesyken for snart en måned siden. Hos meg startet det med veldig vond hals og vondt for å spise/drikke/snakke. Fikk etter vært høy feber. Da jeg kom meg på legevakten sa de jeg hadde halsbetennelse og jeg fikk en pencilin kur. Noe som ikke hadde noen virkning. Jeg dro til legen igjen og det ble tatt flere prøver og jeg fikk vite at jeg hadde kyssesyken. Jeg var sengeliggende litt over en uke og vært slapp i ca to. Nå føler jeg meg ganske bra, energien er på vei tilbake Men prøvene mine er enda ikke fine, så jeg får ikke jobbe før de er bra og da heller ikke trene. Siden jeg nå føler meg frisk, trodde jeg at jeg snart kunne begynne å trene igjen og være aktiv. så når jeg leser mange av disse innleggende blir jeg litt bekymret. for jeg hadde ikke forestilt meg at dette kunne ta så lang tid.. må vel smøre meg med tålmodighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bubbissa Skrevet 13. februar 2010 Forfatter #31 Del Skrevet 13. februar 2010 Hei hei Håper du begynner å bli litt bedre nå! Jeg er 25 år og fikk påvist kyssesyken for snart en måned siden. Hos meg startet det med veldig vond hals og vondt for å spise/drikke/snakke. Fikk etter vært høy feber. Da jeg kom meg på legevakten sa de jeg hadde halsbetennelse og jeg fikk en pencilin kur. Noe som ikke hadde noen virkning. Jeg dro til legen igjen og det ble tatt flere prøver og jeg fikk vite at jeg hadde kyssesyken. Jeg var sengeliggende litt over en uke og vært slapp i ca to. Nå føler jeg meg ganske bra, energien er på vei tilbake Men prøvene mine er enda ikke fine, så jeg får ikke jobbe før de er bra og da heller ikke trene. Siden jeg nå føler meg frisk, trodde jeg at jeg snart kunne begynne å trene igjen og være aktiv. så når jeg leser mange av disse innleggende blir jeg litt bekymret. for jeg hadde ikke forestilt meg at dette kunne ta så lang tid.. må vel smøre meg med tålmodighet. Får du ikke jobbe før prøvene er helt fine? Har du en fysisk krevende jobb? Har hørt så mye rart om folk som har vært sykmeldt i et par måneder, som ikke fikk lov til å løfte noe tyngre enn en melkpakke etc. Min lege har ikke sagt noe om dette, men jeg vet at leverprøvene mine er ca 3-4 ganger det anbefalte maksnivå. Kjenner at jeg ikke er frisk enda, men har ingen åpenbare plager, annet enn at jeg er mer trøtt enn vanlig, og ikke orker så lange dager. Selv om jeg har lite energi lengter jeg enormt etter å få begynne å trene igjen, men etter det jeg hører fra andre som har hatt det da de var 25-30 år, tar det ofte 2-3 mnd før man får begynne forsiktig igjen. Likevel skulle jeg likt å vite hva som regnes som trening. Legen min var mest opptatt av at jeg ikke skulle drive med kontaktsport, men mye tyder jo på at vanlig trening også forlenger sykdommen... Vanskelig det her :o) Vi får smøre oss med et par lag tålmodighet og ta livet med ro enda ei stund... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antlers Skrevet 13. februar 2010 #32 Del Skrevet 13. februar 2010 Alt du blir svett eller sliten av er best å unngå. Ikke noe i veien for at du kan ta deg en rolig gåtur, men kyssesyken fungerer dessverre sånn at du blir dårligere av å trene, ikke raskere frisk. Du må heller ikke løfte tunge ting. Om du er ute og handler er det best å få noen til å bære posene for deg. Jo mer du klarer å holde deg i ro, jo større sjanse for at du ikke får varige mèn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bentix Skrevet 13. februar 2010 #33 Del Skrevet 13. februar 2010 Får du ikke jobbe før prøvene er helt fine? Har du en fysisk krevende jobb? Har hørt så mye rart om folk som har vært sykmeldt i et par måneder, som ikke fikk lov til å løfte noe tyngre enn en melkpakke etc. Min lege har ikke sagt noe om dette, men jeg vet at leverprøvene mine er ca 3-4 ganger det anbefalte maksnivå. Kjenner at jeg ikke er frisk enda, men har ingen åpenbare plager, annet enn at jeg er mer trøtt enn vanlig, og ikke orker så lange dager. Selv om jeg har lite energi lengter jeg enormt etter å få begynne å trene igjen, men etter det jeg hører fra andre som har hatt det da de var 25-30 år, tar det ofte 2-3 mnd før man får begynne forsiktig igjen. Likevel skulle jeg likt å vite hva som regnes som trening. Legen min var mest opptatt av at jeg ikke skulle drive med kontaktsport, men mye tyder jo på at vanlig trening også forlenger sykdommen... Vanskelig det her :o) Vi får smøre oss med et par lag tålmodighet og ta livet med ro enda ei stund... Jeg fikk ikke jobbe før prøvene var fine nei. Jeg hadde fått jobbe, visst jeg hadde hatt en stillesittende jobb. men jeg jobber som pedagog i en barnehage, og da krever det mye fysisk aktivitet og tunge løft. er veldig rart å være hjemme, når jeg selv føler meg ganske frisk...men men! Til meg sa hun at det var greit å gå turer og sånn, men at jeg måtte lytte til kroppen og ikke anstrenge meg. da jeg spurte om jeg kunne få begynne å trene igjen, sa hun at det ikke var noen fordel. i og med at det da kom til og ta lengre tid før jeg ble helt frisk. og at kroppen trenger energien til å bli frisk! Jeg håper virkelig jeg snart kan begynne å være aktiv igjen. men prøvene jeg tok for noen dager siden, var uforandret kjipt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bentix Skrevet 21. februar 2010 #34 Del Skrevet 21. februar 2010 Noen som vet hvor lenge man er smittsom med kyssesyken? Og når kan man begynne å trene og drikke igjen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pittie Skrevet 21. februar 2010 #35 Del Skrevet 21. februar 2010 (endret) Hvordan merket du at du var syk? Ble du feildiagnosert? Hvor lenge var du ordentlig syk/ sykmeldt? Når kunne du begynne å trene og leve normalt? Ettervirkninger? Andre tips? Takk for alle svar Jeg var 18 år, og det skjedde mens jeg var på sommerferie. Jeg merket det når mandlene mine ble større enn hodet mitt! Klarte knapt å svelge. Jeg fikk riktig diagnose med en gang. Var vel sengeliggende i to uker og spiste kun yoghurt og suppe siden det var alt jeg klarte å svelge (såvidt). Første uken sov jeg egentlig bare. Drakk sikkert ikke mer enn 1L vann. Ble ikke helt frisk på 1-2 måneder. Etter en måned levde jeg ganske normalt igjen. Tror legen sa noe om at soppen jeg fikk nedentil i etterkant var pga kyssesyken. "Når det gjelder smittefare så er man smittsom via virus i spyttet, og det er påvist virus i spyttet selv hos de som er klinisk friske i opptil to - fire uker etter at sykdommen har gitt seg. Med andre ord kan smittsomheten vare mye lengre enn bare i inkubasjonstiden." Endret 21. februar 2010 av pittie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bubbissa Skrevet 7. mars 2010 Forfatter #36 Del Skrevet 7. mars 2010 Hei Oppdatering fra frøken mononukleose. Nå er det nesten 50 dager siden jeg ble syk. Har hatt normale verdier i snart to uker. Likevel er fremgangen ikke direkte rask! Nå greier jeg å jobbe ca 5 timer og være sosial like lenge før sykdomsfølelsen kommer. Har prøvd å trene litt styrke, og det gikk bra. Har ikke fått klarsignal fra legen, men tok en kort økt, og merket ikke noe på kroppen etterpå (bortsett fra at jeg er støl...). Noen som kjenner igjen sykdomsfølelsene når det de blir slitne/får nok? *Feberfølelse (varm/kald/klam) *Lett skjelving, egentlig mest "inni meg" *Tilsynelatende høy puls/hjertebank. Nesten som stressreaksjon? *Ukonsentrert. Surrer, glemmer igjen ting +++ *Om jeg ikke gir meg ganske raskt, får jeg også hodepine. I etterkant må jeg hvile meg, gjerne sove en times tid. Noen ganger får jeg skikkelige frysninger og ligger og skjelver under pleddet. Hvilke symptomer har dere andre hatt? Og hvor lenge varte det før hverdagen ble mulig å takle uten ekstra hvile? (De siste par ukene har jeg merket at brystene har blitt veldig ømme. Dette har jeg aldri vært plaget av før. Kjenner det ekstra godt når jeg tar av Bh-en på kvelden... Merkelig i grunn. ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2010 #37 Del Skrevet 7. mars 2010 Jeg er 26 år og har kyssesyken as we speak. - Oppdaget at jeg hadde kyssesyken ved å få 40 i feber en torsdagskveld. Ingen andre symptomer. - Feildiagnosert? Over helga dro jeg til legen for å få sykemelding. Hun ga meg en penicillinkur og sendte meg for å ta blodprøve. Hun sa ikke at prøvene var får se om jeg hadde kyssesyken. Jeg ble sykemeldt i kun 3 dager! - Formen videre? Etter 3-4 dager med høy feber fikk jeg veldig vond hals og svære lymfekjertler fra ørene til skuldrene. Matlysten var ikke-eksisterende de neste to ukene. Tv, internett eller besøk orket jeg heller ikke disse to ukene. Til forskjell fra mange andre her, sov jeg ikke mer enn 1-3 timer hvert døgn - til tross for opp til 41,4 i feber. Men lå selvsagt i senga 24 timer i døgnet. Våknet hver eneste natt gjennomvår av svette. Dette var det verste med hele sykdommen for min del (ja, sammen med den vonde halsen da). Var ikke lite slitsomt å måtte skifte klær flere ganger i døgnet. Å dusje kunne jeg bare glemme. Det tok en uke før jeg kom meg ned trappa for å dusje, og jeg kom meg ikke ned trappa på do, så jeg holdt meg i mange, mange timer hver dag. - Sykemeldt? Jeg har vært sykemeldt i 3 uker, og 50% den 4.uka. Jeg fikk hele 4 forlengede sykemeldinger, da legen min tydeligvis ikke forstod hvor syk jeg var. Dette var veldig slitsomt (og dyrt å ta taxi)da jeg aldri hadde lavere enn 40 i feber, og var nødt til å ha legetime for hver sykemelding.Idiotisk lege...som skal byttes ut så snart jeg blir frisk av kyssesyken. Var sengeliggende med feber og vond hals i 3,5 uke. Skal hos legen i morgen for å sjekke verdiene mine. - Begrensninger? Legen min klarte også å si at levra mi var helt fin, men at jeg ikke måtte anstrenge meg. Jeg er avhengig av å kunne løfte på jobben, så spurte om det gikk greit. Joda, jeg kunne løfte alt jeg ville jeg. Tre uker etter min første blodprøve tar jeg en ny. Legen min er da reist på ferie for ett par uker, og jeg ringer legevakten for å høre hva disse verdiene betyr. Da får jeg vite at leveren og milten er betent(noe legen min hevdet de ikke var), men at verdiene ikke er skyhøye. Får også streng beskjed om at løfting skal jeg IKKE drive med. - Ettervirkninger? Jeg har fortsatt forhøyede verdier, så er vel som syk å regne enda. Uansett fikk jeg en skikkelig forkjølelse tre dager etter at jeg kom tilbake på jobb, og sliter med den nå 2 uker etter. Jeg er heldig og er ikke slapp lengre, men har vært litt småkvalm de siste dagene. Kjenner også det trykker i magen om jeg har bært på et handlenett eller slike ting. - Tips? Ha masse av ibux tilgjengelig så du får ned feberen. Er du usikker på legen din, høre ut med legevakten evt. andre leger. Legen min var helt ubrukelig. Hun sa ikke at jeg ikke måtte bruke paracet, ikke at jeg måtte holde meg unna trening og alkohol....jeg måtte spørre om alt på grunnlag av hva jeg selv visste om sykdommen. Alt i alt, ta det med ro og lytt til kroppen din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tineline Skrevet 7. mars 2010 #38 Del Skrevet 7. mars 2010 Det med løfting og anstrengelse handler i like stor grad om milten som leveren. Dersom man har forstørret milt (som man ofte får under kyssesyken), kan milten faktisk sprekke ved selv ganske små anstrengelser. Så vær forsiktig! Jeg ville ikke trent styrke før klarsignalet kom, bare gått små rusleturer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bubbissa Skrevet 7. mars 2010 Forfatter #39 Del Skrevet 7. mars 2010 Det med løfting og anstrengelse handler i like stor grad om milten som leveren. Dersom man har forstørret milt (som man ofte får under kyssesyken), kan milten faktisk sprekke ved selv ganske små anstrengelser. Så vær forsiktig! Jeg ville ikke trent styrke før klarsignalet kom, bare gått små rusleturer. Alle verdiene er normale, og da jeg var på ultralyd for ca tre uker siden sa de at lever og milt så fine ut. Mao er det nok ekstremt liiiiten sjanse for at milten skal sprekke. Legen mente jeg burde være forsiktig med kontaktsport, men sa egentlig ingenting om styrke. Skal spørre i morgen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bentix Skrevet 8. mars 2010 #40 Del Skrevet 8. mars 2010 Da var endelig prøvene mine fine og jeg kan begynne å trene igjen :D Til meg sa hun at jeg måtte fortsette og lytte til kroppen og ikke forvente at jeg er i samme form nå som før jeg ble syk. Også får jeg begynne 30% i jobb igjen Håper det går fint! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå