Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2010 #1 Skrevet 28. januar 2010 Jeg skal male noen møbler, og fikk beskjed av vedkommende som jobbet i malebutikken om å bruke grunning før jeg påførte malingen, så jeg kjøpte den hvite grunningen han anbefalte (han påsto at den ville bli transparent etter tørking og dermed ikke synes). Nå har jeg imidlertid malt et teststrøk på en planke, og selv etter flere timer er grunningen fremdeles hvit! Møbelet jeg skal male har jeg planlagt å male å en mørkt farge som jeg så skal pusse vekk i kanter og på naturlige slitepunkter, men hvis jeg er nødt til å ha hvit grunning i bunnen vil jo ikke det bli særlig pent. Så spørsmålet mitt er derfor: MÅ man grunne?
bombadilla Skrevet 28. januar 2010 #2 Skrevet 28. januar 2010 Man MÅ jo ikke noenting, egentlig. Men det blir jo definitivt mer holdbart dersom du grunner først. Mitt råd til deg blir derfor å pusse vekk noe av grunningen i de hjørnene og der du tenker at du vil at treverket skal synes, og så pusser du de samme stedene etter at du har påført malingen.
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2010 #3 Skrevet 29. januar 2010 Transparent grunning.. Nå har jeg hørt det og. Jeg anbefaler å gjøre som hun over meg sier.
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2010 #4 Skrevet 29. januar 2010 Får vel grunning i ulike fargenyanser. Dvs skal du male brunt kan du få grunning i bruntone. Går jo an å kjøpe ny grunning også, denne gang i riktig farge!
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2010 #5 Skrevet 30. januar 2010 Grunningene til Jotun kan stort sett blandes i lyse fargetoner, d.v.s. de som blandes på hvit- og A-base. Har ikke vært utfor en grunning du kan få i f.eks. sort.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå