Gå til innhold

Leger og taushetsplikt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Legen min hadde til en pasient snakket om meg, nevnt alder og bosted og snakket om min medisinske situasjon som ett dårlig eksempel. Pasienten hans har tydeligvis kjent meg igjen iom bosted og alderen min har vært denne kjent. Jeg vet ikke hvem pasienten er, men har fått høre dette gjennom andre, og det stemmer jo det som er blitt sagt. Har leger lov å snakke om pasienter på denne måten bare navn ikke nevnes?

Jeg syns det er veldig dumt å få høre slikt igjen, er paranoid fra før og har vært gjennom såpass mye at jeg bare vil ha fred.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I første omgang bør du ta opp dette med legen din, for å få en forklaring.

En lege skal ikke diskutere pasienter med andre pasienter, og selv om ikke navn nevnes kan gjenkjennelsesfaren være til stede.

Det kan hende situasjonen er blitt misoppfattet, så jeg ville tatt en samtale med legen for å høre hans versjon.

Skrevet

Dette skal IKKE forekomme! Man har kun lov å bruke eksempler hvor man må vurdere at gjenkjennelsesfaktoren=0!

F.eks: "Jeg forstår at du er redd for svangerskapskløen din, men jeg hadde en gang en ung pasient på din alder, og hun fikk faktisk den farlige versjonen. Selv på henne, så gikk alt fint med medisiner og oppfølging". Dette er noe man kan si på en ok måte, siden det ikke blir nevnt noen konkret alder, detaljer rundt pasienten, eller tidspunkt om når dette foregikk.

Jeg hadde pratet med legen, og dessuten meldt han til korrekte instans.

Skrevet
Legen min hadde til en pasient snakket om meg, nevnt alder og bosted og snakket om min medisinske situasjon som ett dårlig eksempel. Pasienten hans har tydeligvis kjent meg igjen iom bosted og alderen min har vært denne kjent. Jeg vet ikke hvem pasienten er, men har fått høre dette gjennom andre, og det stemmer jo det som er blitt sagt. Har leger lov å snakke om pasienter på denne måten bare navn ikke nevnes?

Jeg syns det er veldig dumt å få høre slikt igjen, er paranoid fra før og har vært gjennom såpass mye at jeg bare vil ha fred.

Her har hun faktisk brukt taushetsplikten.

Jeg ville diskutert situasjonen med henne, og sett hva hun har å si til sitt forsvar.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

legen din har brutt taushets plikten.har IKKE lov til dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...