Gå til innhold

Han flytter ut av huset vårt, hva må jeg betale han?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min x kjøpte hus sammen for 2år siden, det var barndomshjemme mitt som vi kjøpte av mamma og pappa. Vi betalte 1,2mill mens huset hadde ebn verdi takst på 1,8mill. Nå når han flytter mener han at han skal kjøpes ut. Han har betalt lånet, mens jeg som har mindre lønn har stått for husholdningsutgifter. Vi har slik sett hatt en økonomi der vi har fordelt utgifter etter inntekt.

Nå flytter han ut og jeg tar over lånet slik det står idag. Han mener at jeg skal betale han halvparten av differansen mellom verditaks og lpnebeølpet delt på to, slik at jan får sin del av kaka. Jeg kommer til å selge her en innen en to års tid, og sjansen for at jeg går i pluss er jo absolutt til stede. Men, min mor og far mener at x'n ikke har krav på noe. Er det noen som kan hjelpe meg?? Hva har han rett på? Hva er lurt å gjøre?

På forhånd takk

PD

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis ikke annet er avtalt, vil jeg tro at han har rett til å legge verditakst til grunn, dessverre.

Kanskje best å selge med en gang? Både praktisk og psykisk?

Gjest PD - trådstarter
Skrevet

Vi var ikke gift, bare samboere med felles barn. Paragrafer og lover sier meg ingenting, er nok for enkel til å forstå slikt ;) Neida, men jeg fikk ikke noe ut av den linken, men takk likevel :jepp:

Har ikke mulighet til å selge fort, da jeg først må få ryddet opp i MASSE her etter mine foreldre. Dessuten sliter jeg med å finne noe annet som er rimelig nok samt har plass til meg og våre to barn.

Takk for råd :)

Noen flere synspunkter... jeg er redd for å bli lurt...

Skrevet
Jeg og min x kjøpte hus sammen for 2år siden, det var barndomshjemme mitt som vi kjøpte av mamma og pappa. Vi betalte 1,2mill mens huset hadde ebn verdi takst på 1,8mill. Nå når han flytter mener han at han skal kjøpes ut. Han har betalt lånet, mens jeg som har mindre lønn har stått for husholdningsutgifter. Vi har slik sett hatt en økonomi der vi har fordelt utgifter etter inntekt.

Nå flytter han ut og jeg tar over lånet slik det står idag. Han mener at jeg skal betale han halvparten av differansen mellom verditaks og lpnebeølpet delt på to, slik at jan får sin del av kaka. Jeg kommer til å selge her en innen en to års tid, og sjansen for at jeg går i pluss er jo absolutt til stede. Men, min mor og far mener at x'n ikke har krav på noe. Er det noen som kan hjelpe meg?? Hva har han rett på? Hva er lurt å gjøre?

På forhånd takk

PD

Hvis begge sto som kjøpere i kontrakten (og tinglysningen) med lik andel til 1,2 mill., så skal du hvis du skal kjøpe han ut betale verditakst minus totalt lån delt på to.

Dvs at hvis huset i dag f.eks. er verdt 3 mill, lånet er på 1 mill, så skal han ha 3-1=2, 2/2=1, dvs. 1 mill. Trur eg :).

Men: ta kontakt med advokat for sikkerhets skyld, så alle fakta kommer fram til vurdering.

Gjest PD - trådstarter
Skrevet
Hvis begge sto som kjøpere i kontrakten (og tinglysningen) med lik andel til 1,2 mill., så skal du hvis du skal kjøpe han ut betale verditakst minus totalt lån delt på to.

Dvs at hvis huset i dag f.eks. er verdt 3 mill, lånet er på 1 mill, så skal han ha 3-1=2, 2/2=1, dvs. 1 mill. Trur eg :).

Men: ta kontakt med advokat for sikkerhets skyld, så alle fakta kommer fram til vurdering.

Takk for svar. Ikke helt det jeg ville høre, det vil mao si at han har rett... Bare det at hele huset sto i navnet mitt(1/1), mens han hadde lånet... Pga konsesjon og infløkte regler... Takk :)

Skrevet
Takk for svar. Ikke helt det jeg ville høre, det vil mao si at han har rett... Bare det at hele huset sto i navnet mitt(1/1), mens han hadde lånet... Pga konsesjon og infløkte regler... Takk :)

Hvis hele huset står på deg kan det faktisk være at han ikke har krav på noe (du burde selvfølgelig gi han det han har betalt ned uansett da). Men dette er jeg langt i fra sikker på, synes bare å huske å ha lest om en uheldig person som ble sittene igjen uten noe fordi huset sto på partneren.

Skrevet

Heisann. Hvis huset står i bare ditt navn, kan saken bli annerledes. Ta kontakt med advokat til å få vurdert dette videre.

Skrevet

Fant dette etter litt kjapp googling:

Min samboer har forlatt meg etter 16 år. Huset står på meg, siden han gikk personlig konkurs for noen år siden. Mesteparten av inventaret i huset er lånt på huset. Gjelden på huset er ca. 1 350 000 kroner. Vi skal ha ny takst nå, etter oppussing, og regner med en takst på mellom 1.8 og 2 millioner. Jeg ønsker å bo i huset med barna, siden det er han som går. Må jeg kjøpe han ut, eller hva sier loven her?

Hvis du eier huset som særeie, skal du ikke dele verdien med ham, men hvis det kun er slik at du har hjemmel alene, er huset i felleseie mellom dere og nettoverdien skal deles.

Jeg tror jeg ville snakket med advokat hvis jeg var deg.

Skrevet

I utgangspunktet eier du huset, hvis dere ikke har kontrakt/tinglyst noe annet. Men han har kansje opparbeidet seg rett til eierandel mtp at han har betalt lånet. Jeg tror du gjør lurt i å bruke et par tusenlapper på advokat i dette tilfellet, det er et komplisert regelverk rundt dette med beregning av opparbeidet sameie.Og mye er avhengig av hvilke avtaler som foreligger.

i tillegg har dere vel i realiteten prøvd å unngå arveavgift ved å kjøpe til underpris som et gavesalg, som således skulle vært beskattet som forskudd på arv/gave på kjøprtidspunktet. Det slår litt tilbake på dere nå.

Løp til advokaten er mitt råd.

Gjest PD - trådstarter
Skrevet

Takk for gode svar alle sammen!

Det ender vel med at det blir delt som han sier, men skal snakke med han å høre om jeg kan slippe billigere i fra det. Er overbelånt som jeg er.

Det ble brukt avdokat ved salget så den saken er nok grei. HAr ikke samvittihet til å nekte han noe heller med tanke på at vi har felles barn og derfor må ordne oss så vi har en nogen lunde OK forhold oss i mellom. Og han har jo tross alt betalt litt på dette lånet...

Igjen, takk for svar alle sammen! Nå tar jeg kvelden - natti natt!

Skrevet

Et råd til neste gang du inngår samboerskap: samboeravtale!

Ellers gjelder følgende lovregler:

Husstandsfelleskapsloven

§ 1. Reglene i denne loven gjelder når to eller flere ugifte personer over 18 år har bodd sammen i en husstand, og husstandsfellesskapet opphører ved at en av dem dør, eller ved at husstandsfellesskapet opphører på annen måte enn ved død. Reglene gjelder likevel bare når partene har bodd sammen i minst to år, eller de har, har hatt eller venter barn sammen. 1

og

§ 3. 1 Dersom husstandsfellesskapet oppløses på annen måte enn ved død, kan én av partene, når sterke grunner taler for det, få følgende rettigheter til deres felles hjem:

1. rett til å tre inn i husleiekontrakt 2 eller avtale om rett til å opprette husleiekontrakt, selv om kontrakten eller avtalen er opprettet i en annen av partenes navn,

2. rett til å løse inn andel, 3 aksje eller obligasjon som tilhører en annen av partene og som retten til felles bolig er knyttet til,

3. rett til å overta boligeiendom eller andel av boligeiendom som tilhører en annen av partene og som utelukkende eller hovedsakelig har tjent til felles bolig, hvis ikke den andre har odelsrett 4 til eiendommen, eller den er ervervet fra hans eller hennes slekt ved arv eller gave, og

4. rett til å overta eller tre inn i andel av vanlig innbo.

Når særlige grunner taler for det, kan en av partene få bruksrett til bolig som er nevnt i første ledd nr. 2 5 eller 3. Dette gjelder selv om den andre parten har odelsrett 4 til eiendommen, eller den er ervervet fra hans eller hennes slekt ved arv eller gave.

Var det flere enn to som bodde sammen, kan rett etter første eller annet ledd gis til én eller til flere sammen.

Om oppgjør og skiftetakst gjelder ekteskapsloven 6 §§ 69 første ledd og annet ledd annet punktum og 70 annet og fjerde ledd og skifteloven 7 § 125 tilsvarende.

Ekteskapsloven

Ek§ 69. Verdsettelsen.

Blir ikke ektefellene enige om verdien av eiendeler som den enkelte skal beholde etter § 66 eller overta etter § 67, fastsettes verdien ved skiftetakst. Taksten skal svare til eiendelenes omsetningsverdi når ikke annet er særskilt bestemt.

Gjest regine ii
Skrevet

Du MÅ gå til advokat!

Dette må dere ordne opp i på en ordenltig måte - for dere begge to. At han sier en ting, og at du får litt "råd" her inne holder ikke.

Det har ingenting med saken å gjøre NÅ at dere brukte advokat ved kjøpet av huset, dvs. det betyr bare at ting var greit nok da.

Ikke være så "dum" at du nå bare tror - gå til advokat å få skikkelige råd!

Gjest mann helse- og sosial
Skrevet
Det ender vel med at det blir delt som han sier, men skal snakke med han å høre om jeg kan slippe billigere i fra det.

Våkn opp! Nå må du kjøre et ryddig, men taktisk løp. Snakk med advokat først. Jeg har til gode å høre om vonbråtne guttunger som lar eksen slippe billigere fra det. Snarere tvert om. Tenk på at hvis du lar deg lure nå, så blir det mindre for deg å bruke på barna. Jeg vet ikke hvordan jenter tenker, men jeg hadde ikke latt en eks få påvirke den økonomiske hverdagen til barna mine mer enn strengt tatt nødvendig.

Skrevet

Du må ikke gi etter for hans krav bare for å være snill. En annen sak er at mest sannsynlig har han allerede en ny dame, siden det er han som går (statistisk sett går de fleste menn ut fra et forhold pga en annen dame). Det høres ut for meg som du vil være snill i håp om å få han tilbake. Tenk om det motsatte skjer. Du gir han mer enn han har krav på, og pengene blir brukt til å kjøpe seg en ny plass og bo med en evt. ny dame.

Skrevet

Jeg tenker følgende:

Huset ble kjøpt av dine foreldre

Taksten (skriftlig?) va på 1,8 mill

Pris til dere: 1,2 mill

Hva var de 600 000? forskudd på arv? gave? til deg? begge?

Gitt at de 600K var en gave/ forskudd på arv til DEG alene, tenker jeg følgende:

Husets taks ved kjøp: 1,8 mill

Husets taks nå: 2 mill

Verdistigning: 200 000 som deles på to.

Eller:

(Ny takst minus gjeld, og så minus DINE 600 000)/ 2

Som de andre sier: skaff deg en advokat og snill deg inn i en gjeldsfelle!

Skrevet
Jeg tenker følgende:

Huset ble kjøpt av dine foreldre

Taksten (skriftlig?) va på 1,8 mill

Pris til dere: 1,2 mill

Hva var de 600 000? forskudd på arv? gave? til deg? begge?

Gitt at de 600K var en gave/ forskudd på arv til DEG alene, tenker jeg følgende:

Husets taks ved kjøp: 1,8 mill

Husets taks nå: 2 mill

Verdistigning: 200 000 som deles på to.

Eller:

(Ny takst minus gjeld, og så minus DINE 600 000)/ 2

Som de andre sier: skaff deg en advokat og snill deg inn i en gjeldsfelle!

Dette tror jeg er en veldig lur - og riktig tankegang. Underprisen på kr 600 000 må være t.s. arv, og skal i alle fall unntas deling.

Skrevet

Det er ikke sikkert han har krav på noe. Hva betyr det at han hadde lånet? Stod lånet i hans navn? Da har han dummet seg ut. Hvis jeg får noen til å låne penger usikret i boligen jeg planlegger å overta, må de likevel oppgi en garanti for banken. Konsesjon har ingenting med dette å gjøre, men det krever vel bo- og driveplikt. Siden huset ble solgt til deg under takst av dine foreldre, og vil anses som et forskudd på arv kan han ikke kreve markedsverdi hvis han kan kreve noe.

Det han kan kreve, er at han ikke betaler mer på lån i forbindelse med boligen. Å betale lån mens du tar deg av øvrige innkjøp, kan betraktes som husleie. Han måtte betalt husleie et annet sted om han ikke bodde med deg.

Kontakt advokat og legg frem saken. Du kan stille spørsmålet her:

http://www.advokatenhjelperdeg.no/spor_adv...p;start:int=300

Jurk gir deg råd over mail eller telefon. Det vil kanskje gjøre det lettere å få noen svar før du evt. skaffer egen advokat. Tror saken din er god, men ikke legg ut at du har planlagt å selge om to år. Kjør på at dette er en bolig som betyr mye for deg.

Skrevet

Hvordan går det ts? Har dere du kommet noe lengre?

Gjest Ingen krav her i gården nei :)
Skrevet

På forhånd takk

PD

Nei han har ingen krav å hente til det er det for mye gjeld og ingen formue. Dessuten har verditaksten sunket i de senere månedene. Så bare slapp av og nyt at du har tak over hodet:9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...