Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2010 #1 Skrevet 28. januar 2010 Har rett og slett et lite problem med foreldrene mine når det gjelder skole etc. Går 3. året på videregående, har realfag og det er nå siste termin, og alle karakterer teller. Jeg har tidligere nesten ikke jobbet noenting med skolen, ikke gjort lekser og lignende. Dette førte til at 1 termin ble den dårligste noensinne med 3 i snitt. Jeg strøk i matte. Jeg har nå begynt å skjerpe meg, og har gått fra 0 timer lekser hver dag, til 2 timer hver dag. Føler at dette er en ganske tung overgang men jeg klarer meg. Føler at jeg nesten ikke får tid til å gjøre noe annet en skole/lekser/trene/spise/sove. I tillegg så jobber jeg ca 1 gang i uken. Jeg er ganske stolt over å ha endelig skjerpet meg. smile.gif Problemet mitt er at foreldrene mine bare fortsetter å klage. Først var de skikkelig glade for at jeg begynte å gjøre lekser 2 timer hver dag, men sakte men sikkert har de "vendt" til seg det, og krever bare mer og mer. Jeg prøver å fortelle dem at de burde være glade for at jeg faktisk har begynt å gjøre lekser, og at ingenting er bra nok for dem. Jeg sier at jeg blir sliten av lekser 2 timer hver dag, og at enda mer ikke fungerer for meg. Jeg kan jo ikke droppe fritid helt og bare gjøre lekser? Faren min sier er at det er nøyaktig det jeg kan gjøre,at jeg bare burde sitte og gjøre lekser hele tiden. Jeg prøver da å si at det ikke er slik det fungerer, og at jeg faktisk må ha litt fritid, og at han burde være fornøyd med at jeg faktisk har klart å skjerpe meg. Prøver å diskutere seriøst med dem, men det blir bare "gjør lekser hele tiden". Vet liksom ikke helt hva jeg skal svare til det. Noen som har en ide? En annen ting er at mamma sier at jeg bruker 90% av livet mitt på pc. I virkeligheten har jeg kanskje tid til 1 time hver kveld, maks 2, hvis jeg slutter tidlig på skolen. I helgene sitter jeg litt mer. Hun truer også hele tiden med å ta fra meg pcen, slik at jeg skal gjøre mer lekser. Sitter jeg virkelig for mye på pcen? (før satt jeg hele kvelden hver dag, istedet for å gjøre lekser.) Er det jeg eller foreldrene mine som er urimelige? Beklager hvis dette innlegget ble alt for rotete og teit. Kom akkurat fra en krangel med foreldrene mine om dette, og alt ble litt spontant.
Gjest 10.klassing Skrevet 28. januar 2010 #2 Skrevet 28. januar 2010 Tja..jeg jobber 3 timer hver dag med lekser. Dette gjør jeg for å komme inn på den vidregående jeg vil. Jeg fikk 3.1 i snitt til jul selvom jeg jobber hardt. Men siden du går i vg 3 syns jeg to timer er litt lite. kanskje du burde prøve en halvtime eller en time til? Vi på ungdomsskolen får beskjed om en til to timer og sitter i 3.
Minttu Skrevet 28. januar 2010 #3 Skrevet 28. januar 2010 Her er det foreldrene det er noe med, ikke deg! Jeg syns du er utrolig flink, som faktisk orker å jobbe så hardt som du gjør! Og du bruker så absolutt ikke for mye tid på dataen, et par timer om dagen er ikke mye. Spesielt ikke hvis du har brukt enda fler timer før. Jeg vet ikke hva du skal gjøre.. Det virker som om du jobber veldig bra, og at det burde være bra nok for foreldrene dine. Du får lukke ørene, så får de leve i sin verden uten fritid og avslapping.
Hedda-78 Skrevet 28. januar 2010 #4 Skrevet 28. januar 2010 Jeg kan desverre ikke hjelpe deg. Da jeg gikk 3. året på videregående gjorde jeg mye lekser. Begynte med en gang jeg kom hjem fra skolen (dvs innen en halvtime etter at jeg kom inn døra), og satt til ca en halvtime før jeg skulle legg meg, avbrutt av middagsspising og nyheter på TV. Altså satt jeg vel en 4-5 timer og dagen med lekser. Og nei, jeg hadde ikke noe fritid, jeg hadde sluttet med all trening og fritidsaktiviteter. Jeg hadde veldig lett for å bli sittende foran PC'en, så for å forhindre meg selv fra å sitte for mye på nettet, gav jeg nettverkskabelen min til en kompis og sa at han kunne passe på den til etter eksamen. Jeg gikk ut med et bra snitt, stort sett femmere. Men i ettertid ser jeg at det kanskje ikke hadde vært nødvendig å slite seg helt ut for det karaktersnittet. Jeg valgte nemlig en utdannelse med så lavt søkertall at jeg hadde kommet inn med 2 i snitt uansett... så sånn sett var det bortkastet å strebe etter karakterer. Og i tillegg så jobber jeg ikke med det jeg er utdannet til engang... Men jeg mener at den instillingen jeg hadde (har) til å fullføre ting, til å yte mitt beste, evnen til å fordype meg i kjedelige ting og evnen til systematisk læring, er noe jeg har dradd nytte av senere i livet, og er nok hovedgrunnen til at jeg lykkes i den jobben jeg har, så derfor var det ikke bortkastet likevel!
Gjest Gjest_Mina_* Skrevet 28. januar 2010 #5 Skrevet 28. januar 2010 Vel - jeg gjorde omtrent ingen lekser siste året på videregående. Var rett og slett drittlei av hele skolen og så bare fram til å begynne å jobbe. Fikk karakterer litt over gjennomsnittet til tross for minimal lesning .. Ungene mine har jeg ikke mast på med lekser etter at de startet på videregående .. Foreldre må en gang innse sin besøkstid og stole på at barna deres gjør det de må. Ingen foreldre på denne jord kan få en skolelei til å elske skolen .. tvert imot om de maser for mye. Synes du er mer enn god. Les det du gidder og det du mener at du trenger for å nå de målene du har satt deg. Jeg har ihvertfall aldri angret et sekund på at jeg ikke satt inne og leste 5 timer pr dag for å oppnå 5`ere i alle fag. Fikk 5 i norsk og engelsk - som er fag som jeg tar veldig lett. Resten av skalaen gikk fra 2-4.
MissStiles Skrevet 28. januar 2010 #6 Skrevet 28. januar 2010 Det høres litt ut som mine foreldre. Fra den dagen jeg begynte på skolen, så fikk jeg beskjed om at jeg måtte komme hjem med en gang og gjøre lekser før jeg gjorde noe annet. Det fortsatte helt til jeg var ferdig på videregående. Jeg har aldri vært noe skolelys og det var de klar over. De klagde veldig mye over at jeg så for mye på TV eller satt for mye foran pc`n. Det kan godt hende men jeg klarte meg. Jeg fullførte videregående og nå studerer jeg igjen. Jeg synes det høres ut som at du vet at det er viktig å gjøre lekser og gjøre det bra på skolen. Da burde de kanskje stole på det. Men noen foreldre maser nok mer om det med lekser enn andre. Jeg hadde flere venninner som aldri brydde seg om å gjøre lekser og ikke fikk noe bråk hjemme om det ikke ble gjort. Bare fortsett å være flink så går det nok bra!!
Hedda-78 Skrevet 30. januar 2010 #7 Skrevet 30. januar 2010 Ungene mine har jeg ikke mast på med lekser etter at de startet på videregående .. Foreldre må en gang innse sin besøkstid og stole på at barna deres gjør det de må. Ingen foreldre på denne jord kan få en skolelei til å elske skolen .. tvert imot om de maser for mye. Hm, jeg tolker det slik at du mener at de som gjør mye lekser, gjør det fordi de elsker skolen? Da tar du grundig feil. Jeg var drittlei skolen, hatet lærerne og syntes hele greia var rett og slett tåpelig. Men leksene mine, de gjorde jeg likevel, selv om mine foreldre ikke maste. Vi hadde mye lekser, og jeg var oppdradd til å gjøre mitt meste og fullføre hvis jeg klarte. Og skulle jeg klare å fullføre alle leksene, måtte jeg bruke så lang tid. Det tar tid dersom man skal skrive stil, gjøre kjemioppgaver, matteoppgaver og lese et kapittel fransk, besvare 17 kontrollspørsmål i geografi OG øve til en engelskprøve samme kveld. Det nyttet ikke å utsette det til neste kveld, for da var det nye lekser...
Gjest witness93 Skrevet 30. januar 2010 #8 Skrevet 30. januar 2010 Herregud, 2 timer hver dag er mye (!) spør du meg hvertfall. Jeg brukte skal vi se, på u-skolen ,da.. ikke 2 timer til sammen i løpet av 3-4 måneder. Greit, greit dette er jo det man kaller latskap å jeg har karakterer tilsvarende leksetiden, MEN poenget er at 2 timer er mye. Tenk da, du sitter på skolen i over 6 timer, så kommer du hjem, å bruker 2 timer til på skolen. Det er 8 timer ++ hver dag det!(JAja greide å regne ut dette, flinke meg X))å 8 timer av en døgn hvor du sikkert sover 8 timer også, har du ikke såå mye fritid igjenn. Hvorfor skal du da bruke enda mer tid på skolen? Det viktigste er ikke hvordan du får det til, men at du får det til. Greier du deg bra med 2 timer hver dag,trenger du ikke 1 time til å se igjennom rt pr ganger, kun for å gjøre foreldrene dine fornøyde. Er ikke dem som skriver karakterene på deg, men læreren din. Han bryr seg vel ikke om du sitter i 5 min eller 5 timer bare du har gjort det du skal... Synes det skole og karakter surret går over styr, livet er virkelig mer enn karakterer, egentlig synes jeg ikke en lapp med noen tall på skal bestemme hvem som kan ditt og datt men sånn er det nå i allfall nesten. OI, ble litt rotete dette, men måtte bare få fram at JEG synes i allefall 2 timer er mer enn nok! vær stolt over deg selv:)
Gjest Gjest_P_* Skrevet 30. januar 2010 #9 Skrevet 30. januar 2010 Hele problemet koker ned til hvor gode karakterer du ønsker å ha etter skolen. Hvis du vil ha valgmuligheter siden, er det nok lite med to timer om dagen. Særlig siden karakterene dine var dårlige fra før, og du trenger å ta igjen det du burde lært da. Jeg syns ikke du skal gi deg med at du nå gjør mer enn før. Før gjorde du for lite, og om de to timene nå er nok, ser du på resultatene du får på skolen nå. Hvis karakterene dine nå er så gode som du ønsker, er to timer nok. Hvis ikke, må du legge mer arbeid i leksene. Ta litt ansvar for dine egne karaktere, så slipper foreldrene dine å mase.
LaFemme Skrevet 30. januar 2010 #10 Skrevet 30. januar 2010 Hvis du føler du får gode nok karakterer med 2 timers lesning hver kveld, så trenger du ikke å endre rutinen din. Alle trenger ikke nilese døgnet rundt for å få gode karakterer, så det spørs vel hva du føler du får ut av de 2 timene?
leirbål Skrevet 31. januar 2010 #11 Skrevet 31. januar 2010 Hvis du føler du får gode nok karakterer med 2 timers lesning hver kveld, så trenger du ikke å endre rutinen din. Alle trenger ikke nilese døgnet rundt for å få gode karakterer, så det spørs vel hva du føler du får ut av de 2 timene? Det er et godt svar LaFemme. Ts. jeg ville snakket rolig med foreldrene dine om dette. Spør hvilke karakterer de synes er gode nok. Undersøk hva du trenger i snitt for å få den utdannelsen du ønsker deg, og se på hva du får nå. Har du det snittet er det jo greit, hvis ikke må du jobbe mer. Når foreldrene dine synes du sitter på mye ved dataen, gjør du det samtidig med leksene? (Underholdning mener jeg.) Hvis du gjør det kan det være derfor de mener du gjør for lite. Snakk med dem og hør hva de tenker helt konkret.
Chiyo Skrevet 31. januar 2010 #12 Skrevet 31. januar 2010 Det er foreldrene dine. Da jeg gikk i vgs. Gjorde jeg ikke lekser. Eller... gjorde litt, men vanslig vis ikke. Men samtidig skulle jeg ønske at foreldrene mine hadde brydd seg mer om hvodan jeg gjorde det på skolen helt fra ungdomsskolen. Jeg har en smart bror så uansett hvor bra jeg gjorde det var ikke det noe spess. Jeg fikk aldri skryt og det var aldri noen som oppmuntret meg til å gjøre mitt beste. Nå angrer jeg på at jeg ikke gjorde det. Så en sak kan sees fra begge sider. Foreldrene dine vil bare det beste for deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå