Riskrem Skrevet 28. januar 2010 #1 Skrevet 28. januar 2010 Jeg er ikke så flink med penger, jeg skal innrømme det. Det er fort å dra kortet. "Skal bare ha en kaffe" eller "Skal bare kjøpe noe godt til i kveld" er gjengangere hos meg. Det gjelder ikke bare små beløp, men også større, som feks å kjøpe en genser på salg fordi jeg mååå ha den og den er så billig. Selv om beløpene i seg selv ikke er store (feks 30 kr for en kaffe) blir det store summer etter hvert. Dette skal jeg stoppe med nå. Bare lurer på om det er flere som gjør det samme som meg? Drar du kortet flere ganger om dagen, og hva kjøper du? Hva tenker du når du gjør det? (Se bort ifra nødvendigheter som innkjøp av mat og evt. regninger som betales.)
Zzyzx Skrevet 28. januar 2010 #2 Skrevet 28. januar 2010 Nei, egentlig gjør jeg ikke det. Pengene mine går til litt større ting siden jeg ikke bruker så mye penger på kafebesøk og små impulskjøp. Jeg kan f.eks. ikke huske sist jeg kjøpte ei pølse på Narvesen eller noe å drikke på 7-11. Da jeg fikk bankkort kostet det penger å trekke det, tror det var to kroner pr kjøp, og akkurat det ligger fremdeles i bakhodet. Jeg var 15 år og hadde ikke allverdens med penger, så de kronene utgjorde veldig mye den gangen. Derfor vegrer jeg meg for å trekke kortet unødig. Pleier heller ikke å ha cash, så da blir det ofte til at jeg bare dropper det i det hele tatt.
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2010 #3 Skrevet 28. januar 2010 Nei, jeg er blitt ganske økonomisk etter finanskrisen som rammet min samboer ganske hardt. Jeg kjøper så-og-si aldri lunsj/middag eller kaffi ol. i kantinen, har med meg alt jeg trenger hjemmefra fordi det er det billigste. Vil tippe at jeg på en vanlig uke drar kortet 2 ganger: når jeg handler mat (jeg står for matinnkjøpene, har med handleliste og kjøper det vi trenger den uken) og en gang utenom. Jeg tar sjelden ut penger, har alltid litt i lommeboken, men en vanlig uke så er det kun de to gangene jeg bruker penger. Jeg er student, går til skolen, trener hjemme og kjøper nesten aldri nye klær. Jeg prøver alltid å la være å kjøpe unødvendige ting, f.eks. kaffi i SiB-kantinen, selv om det bare koster 8 kroner. Jeg regnet litt på alle disse småtingene for halvannet år siden, og det gikk ganske mange tusen vekk i "30 kr her, 50 kr der". Tidligere kunne jeg sikkert funnet på å kjøpe masse småting helt ukritisk, men vi var nødt til å tenke nytt når han endte opp med å betale over halve lønnen sin i renter på lån og tapte endel penger på grunn av børsfallet.
Wisket Skrevet 29. januar 2010 #4 Skrevet 29. januar 2010 Jeg skal innrømme at jeg er flink til å dra kortet jeg også.. Skal bare kjøpe røyk, men ender alltid med noe annet også.. Flink til å kjøpe mye jeg egentlig ikke trenger.
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2010 #5 Skrevet 29. januar 2010 Ja, jeg drar kortet hver dag. Jeg bruker aldri vanlige papirpenger. Dette gjør jeg bevisst fordi jeg hver måned setter opp et detaljert budsjett og regnskap, og det er mye enklere for meg å se hva pengene går til om jeg bruker kort, for da står det hvor det er brukt på kontoutskriften. Etter at jeg begynte å dra kort på alt jeg kjøper, så har jeg fått mye mer kontroll over økonomien min, og forbruket har gått ned.
tineline Skrevet 29. januar 2010 #6 Skrevet 29. januar 2010 Jeg drar kortet hver gang jeg har mulighet, liker ikke å bruke kontantene som jeg har "til reserve". Sørger alltid for å ha 200 eller så kontant, men bruker dem sjelden. Mister veldig sjelden oversikt over økonomien likevel, for jeg kjøper fint lite småting. For det meste bruker jeg penger i matbutikken eller evt på café/kino en gang i blant. Hjemmelaget matpakke og kaffe på termos er min redning - jeg er ganske god på å lage fikse matpakker, og kresen på kaffe er jeg uansett, så jeg må liksom ha min egen. Føler ikke at det er noe offer å ta med seg proviant!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå