Nuffen Skrevet 28. januar 2010 #1 Skrevet 28. januar 2010 Jeg har sett det er en annen tråd her inne for oss som holder på med prøverør, men håper det er greit at jeg starter en ny tråd... Jeg er veldig langt nede nå. Har fått vite at jeg har endometriose, og at jeg er avhengig av prøverør for å få barn. Jeg har bare ikke ord for hvor håpløst dette føles . Jeg håpet i det lengste at så lenge den endometriosen nylig hadde blitt fjernet, så ville jeg ha visse muligheter for å klare å bli gravid på vanlig vis. Én ting er å få vite at kroppen ikke er som den skal, slik at man må ha hjelp, en annen ting at man skal ha veldig flaks for at man skal lykkes med prøverør. 1/3 sjans på hvert forsøk er jo ikke akkurat noe å rope hurra for. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal takle den tiden jeg har foran meg nå. Herregud, så jævlig og urettferdig livet er Noen her som har det på samme måten? Eller som vil forsøke å få meg til å se tingenes tilstand litt klarere?
prinzess Skrevet 28. januar 2010 #2 Skrevet 28. januar 2010 Hei Nuffen velkommen til oss... Jeg har følt akkurat det samme som deg og føler det fortsatt av og til. Men det ska sies at man faktisk blir sterkere av motgang. Selv er jeg på min 4 runde og gir ikke opp enda. På en eller annen måte takler man motgangene og negative graviditets tester. Det viktigeste er å prøve å tenke positivt selv om det er vanskelig. Jeg og min samboer har fått et bedre forhold etter dette, sammen har vi blitt kjempesterke og tørr å snakke om vonde ting -det er jo positivt ettersom vi ska leve resten av livet sammen. Prøverør er ikke verdens ende selv om det føles sånn akkurat nå. Stor klem
Nuffen Skrevet 28. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 28. januar 2010 Takk for svar, Prinzess. Felles skjebne, felles trøst. Det er utrolig hvor mye det har å si at andre også er i samme situasjon. Jeg synes det er beundringsverdig hvordan du og alle andre her inne på forumet som holder på med prøverør, klarer å holde humøret og motet oppe. Hvordan du/dere klarer å tenke positivt er meg en gåte, selv har jeg bare lyst til å legge meg ned og grine for alltid. Stå på, du/dere er utrolig tøff/e!
honning Skrevet 29. januar 2010 #4 Skrevet 29. januar 2010 Hei Nuffen Det er trist å lese at du er så langt nede, og det er en tøff nyhet å få. Selv fikk jeg beskjed om endometriose og at jeg må få barn med ivf i høst. For min del så var det et slag i trynet, men likevel så tenkte jeg at det er en grunn til at vi ikke har fått barn etter å ha prøvt så lenge, og på en måte godt å få et svar. Med ivf så har jeg en større mulighet til å lykkes enn noen gang tidligere, og det hjelper å "snakke" med andre her inne som er i samme situasjon, og vite at man ikke er alene. Det er mange opp- og nedturer, men på et eller annet vis så vil ting mest sannsynlig løse seg. Stor
Nuffen Skrevet 30. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 30. januar 2010 Tusen takk, Honning . Svaret ditt varmet. Du og jeg er jo virkelig i samme båt også, da; prøverør pga endometriose. Jeg skjønner godt tankegangen din om at det er godt å vite hvorfor man ikke har fått til å bli gravid på normalt vis. Men samtidig greier jeg ikke å godta tanken. Det er så urettferdig Hvor optimistisk er du, på en skal fra 1 til 10, om at du kommer til å bli gravid med prøverør?
honning Skrevet 30. januar 2010 #6 Skrevet 30. januar 2010 Tusen takk, Honning . Svaret ditt varmet. Du og jeg er jo virkelig i samme båt også, da; prøverør pga endometriose. Jeg skjønner godt tankegangen din om at det er godt å vite hvorfor man ikke har fått til å bli gravid på normalt vis. Men samtidig greier jeg ikke å godta tanken. Det er så urettferdig Hvor optimistisk er du, på en skal fra 1 til 10, om at du kommer til å bli gravid med prøverør? Vi er veldig i samme båt ja Det er virkelig urettferdig! Jeg har veldig mange venner som det har klaffet for på første forsøk, noe som blir mer og mer frustrerende å høre for hver gang... Akkurat nå er jeg veldig optimistisk for å bli gravid med prøverør. Ligger vel kanskje på 7-8 på en skala, men nå har jeg ikke gjort noen forsøk enda. Tror nok håpet går mer ned etter hvert forsøk, og man må nok regne med hvertfall 2-3 innsettinger uten at det er unormalt. Det er litt av en tålmodighetstest uansett.. Skal igang med første uttak og innsetting på begynnelsen av neste uke, og på fertilitetsklinikken jeg går på så mener jeg at de sa at oddsa for å bli gravid første gang var på nesten 40%, og at det var 50% sjanse for å bli gravid på 1. og 2.forsøk tilsammen (men er litt usikker på om de mente at sjansene var per uttak eller per innsetting). I tillegg så har jeg alderen på min side. Jeg er 30, og gjennomsnittsalderen for prøverør der jeg går er på 33. Jeg fikk beskjed om at det er høyere sjanse for meg å lykkes enn de som nærmer seg 40... Hvor gammel er du, og hvor lenge har dere vært prøvere? Er dere henvist for å komme i samtale med en fertilitetsklinikk?
Gjest Mamma til to IVF barn Skrevet 30. januar 2010 #7 Skrevet 30. januar 2010 Akkurat der du står nå så ser alt håpløst og vondt ut. Men IVF (prøverør) er ikke så ille som mange tror. Flertallet blir gravide etter 3 forsøk. Jeg vil anbefalle deg å gå inn på sider som har mange med erfaring fra IVF, f.eks snartgravid.com eller ønskebarn (som er tidligere foreningen for ufrivillige barnløse) Stå på, dette klarer dere, sammen. Men det er klart det er lov å ha dårlige dager. (jeg hadde maaaange av dem) Stor klem!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå