ninuska_ Skrevet 28. januar 2010 #1 Skrevet 28. januar 2010 (endret) Jeg fikk en C på en av eksamene i fjor, og jeg sendte en begrunnelse. Tenkte at det ville gi meg hvertfall en pekepinn på hva jeg har gjort galt til dette semesteret - men etter å ha lest begrunnelsen i dag, får jeg bare helt satt ut. Jeg føler at jeg har gjort alt det sensor har skrevet som begrunnelse for min karakter, og når jeg leste gjennom oppgaven en gang til, ble jeg bare enda mer forvirret. Jeg måtte la sambo lese begrunnelsen, for jeg måtte se at jeg ikke leste feil, og han skjønte ingenting. Jeg fikk noen "spørsmål til ettertanke", som ikke hadde noe relevans for eksamensoppgaven! Det var snakk om to setninger jeg hadde skrevet som beskrivende setninger for empirien jeg beskrev, for å introdusere empirien litt bedre, før jeg tok fatt på den ordentlige drøftingen av empirien, men sensor har tydeligvis fokuset på hvorfor jeg ikke har breiet ut om dette (når det ikke har noen relevans for eksamensteksten...) Og at dette er en "gjengivelse" av teksten, noe det absolutt ikke er, for jeg har skrevet mange egne tanker rundt det jeg har skrevet, men samtidig lurer jeg på om det ikke er meningen at man også skal gjengi pensum! Jeg føler bare at det ikke har noen sammenheng med hvorfor jeg fikk C. Det føles nesten ut som om de har forvekslet papirer her Spørsmålet er egentlig: Hvordan har det gått når du har klaget? Kan man virkelig ha uhell med sensor? Jeg syns C er en god karakter, men jeg skjønner ikke et sekund hvorfor jeg har fått det. Jeg var mer fornøyd med denne oppgaven, enn med den jeg fikk B på.. Endret 28. januar 2010 av ninuska_
Primarius Skrevet 28. januar 2010 #2 Skrevet 28. januar 2010 Spørsmålet er egentlig: Hvordan har det gått når du har klaget? Kan man virkelig ha uhell med sensor? Jeg syns C er en god karakter, men jeg skjønner ikke et sekund hvorfor jeg har fått det. Jeg var mer fornøyd med denne oppgaven, enn med den jeg fikk B på.. Faren ved å klage, selv om du kan få bedre karakter, er at du risikerer at enten den nye sensoren er enig med den gamle, eller velger å sette deg ned enda et hakk. Jeg ville gått til foreleser/veileder og spurt om de kunne tatt en kikk på oppgaven og begrunnelsen på karakteren før du velger å klage. Så får du et ekstra faglig syn på om du har en sak eller ikke. Har hørt om noen som jobbet med gruppeoppgave og ble misfornøyd med B - de mente oppgaven fortjente en A. To av personene i gruppen klaget, og fikk ny bedømmelse, og D, mens de som ikke klaget ble sittende med en B. Skoleverket på sitt "beste".
ninuska_ Skrevet 28. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 28. januar 2010 (endret) Faren ved å klage, selv om du kan få bedre karakter, er at du risikerer at enten den nye sensoren er enig med den gamle, eller velger å sette deg ned enda et hakk. Jeg ville gått til foreleser/veileder og spurt om de kunne tatt en kikk på oppgaven og begrunnelsen på karakteren før du velger å klage. Så får du et ekstra faglig syn på om du har en sak eller ikke. Har hørt om noen som jobbet med gruppeoppgave og ble misfornøyd med B - de mente oppgaven fortjente en A. To av personene i gruppen klaget, og fikk ny bedømmelse, og D, mens de som ikke klaget ble sittende med en B. Skoleverket på sitt "beste". Jeg har jo spurt etter begrunnelsen på karakter fra sensor, men jeg syns den ikke stemmer i det hele tatt. I såfall har ikke han lest min oppgave. Problemet jeg har med min oppgave og hans vurdering, er at han mener at jeg ikke drøfter, og det gjør jeg i høyest grad. Det er ikke kun en gjengivelse av pensum. Jeg har aldri klaget på karakter før, selv om det har vært en C, jeg syns generelt C er en god karakter, men da har jeg følt på meg at det ikke holdt til en B. Akkurat på denne eksamen ble jeg veldig overrasket over å ha fått en C. Det sier jo sitt; at en sensors vurdering er veldig subjektiv. Er de strengere når man klager? Jeg tenker: den nye sensor vet jo at jeg har klaget, og kanskje de søker "samhold" i gruppa. Ja, det høres teit ut, men det er en tanke som har slått meg. På vårt universitet får i allefall ikke sensor noen informasjon om tidligere karakter, begrunnelse etc, men de vil jo sikkert ikke overgå forrige sensor. Jeg har erfaring med alle jeg kjenner, har fått høyere karakter. Et dramatisk eksempel: venninna mi fikk E på eksamen, og endte med B. Det handler ikke kun om å få en bedre karakter, men jeg føler virkelig at sensor ikke har lest oppgaven min nøye i det hele tatt etter å ha lest begrunnelsen. Før begrunnelsen tenkte jeg som sagt at jeg hadde mistolket oppgaven eller kanskje gjort noen feil. Og av den grunn ville jeg vite hva jeg kunne forbedre til neste gang, men når jeg leste den, så ble jeg nærmest opprørt inni meg. Endret 28. januar 2010 av ninuska_
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2010 #4 Skrevet 28. januar 2010 Stol på instinktet ditt og klag Venter på begrunnelse selv, og skal se det an da.
helenaa Skrevet 29. januar 2010 #5 Skrevet 29. januar 2010 Hvis du mistenker at sensor ikke har lest oppgaven din skikkelig, eller at h*n faktisk har blandet med en annen oppgave, synes jeg du skal ta kontakt med eksamenskontoret og få dette sjekket. Når du klager vil det bli nedsatt en ny komite (altså to nye sensorer). De har ingenting å vinne eller tape ved å gi deg en ny karakter. Noen steder vet heller ikke den nye komiteen hva som var opprinnelig karakter. Andre steder får komiteen vite den opprinnelige karakteren, får se begrunnelsen (og evt. ditt klagebrev), og leser i tillegg noen oppgaver som f.eks. har fått B, C og D, så de kan få et inntrykk av nivået.
ninuska_ Skrevet 29. januar 2010 Forfatter #6 Skrevet 29. januar 2010 (endret) Hvis du mistenker at sensor ikke har lest oppgaven din skikkelig, eller at h*n faktisk har blandet med en annen oppgave, synes jeg du skal ta kontakt med eksamenskontoret og få dette sjekket. Når du klager vil det bli nedsatt en ny komite (altså to nye sensorer). De har ingenting å vinne eller tape ved å gi deg en ny karakter. Noen steder vet heller ikke den nye komiteen hva som var opprinnelig karakter. Andre steder får komiteen vite den opprinnelige karakteren, får se begrunnelsen (og evt. ditt klagebrev), og leser i tillegg noen oppgaver som f.eks. har fått B, C og D, så de kan få et inntrykk av nivået. Jeg tror ikke de har blandet sammen oppgavene, men jeg får ikke begrunnelsen til å stemme overens med min oppgave, rett og slett. Han har nok rettet mange oppgaver, og muligens jeg var sist til å bli rettet, og han var lei. Hvem vet.. Her får ikke sensoren vite noe ang. tidligere karakter eller begrunnelse for den karakteren. H*n får kun oppgaven min. Endret 29. januar 2010 av ninuska_
Gjest Feline. Skrevet 31. januar 2010 #7 Skrevet 31. januar 2010 Jeg fikk en C på en av eksamene i fjor, og jeg sendte en begrunnelse. Tenkte at det ville gi meg hvertfall en pekepinn på hva jeg har gjort galt til dette semesteret - men etter å ha lest begrunnelsen i dag, får jeg bare helt satt ut. Jeg føler at jeg har gjort alt det sensor har skrevet som begrunnelse for min karakter, og når jeg leste gjennom oppgaven en gang til, ble jeg bare enda mer forvirret. Jeg måtte la sambo lese begrunnelsen, for jeg måtte se at jeg ikke leste feil, og han skjønte ingenting. Jeg fikk noen "spørsmål til ettertanke", som ikke hadde noe relevans for eksamensoppgaven! Det var snakk om to setninger jeg hadde skrevet som beskrivende setninger for empirien jeg beskrev, for å introdusere empirien litt bedre, før jeg tok fatt på den ordentlige drøftingen av empirien, men sensor har tydeligvis fokuset på hvorfor jeg ikke har breiet ut om dette (når det ikke har noen relevans for eksamensteksten...) Og at dette er en "gjengivelse" av teksten, noe det absolutt ikke er, for jeg har skrevet mange egne tanker rundt det jeg har skrevet, men samtidig lurer jeg på om det ikke er meningen at man også skal gjengi pensum! Jeg føler bare at det ikke har noen sammenheng med hvorfor jeg fikk C. Det føles nesten ut som om de har forvekslet papirer her Spørsmålet er egentlig: Hvordan har det gått når du har klaget? Kan man virkelig ha uhell med sensor? Jeg syns C er en god karakter, men jeg skjønner ikke et sekund hvorfor jeg har fått det. Jeg var mer fornøyd med denne oppgaven, enn med den jeg fikk B på.. Jeg opplevde å få en begrunnelse der oppgaven min ble rost opp i skyene, jeg kunne ikke forstå at sensor med denne begrunnelsen da hadde gitt meg en C. De få tingene sensor hadde påpekt som "negative" stemte overhodet ikke. Syntes selv også at det var en veldig bra oppgave. Klaget, og gikk ned til en D. UTROLIG irriterende, angrer skikkelig på at jeg klaget! Begrunnelsen på den nye sensuren var bare helt håpløs, det var nesten komisk å lese den... Fikk inntrykk av at sensoren var utrolig lei av å rette oppgaver for å si det slik :gjeiper: Men det kan jo gå begge veier Vil råde deg til å få en annen lærer til å lese over oppgaven først!
ninuska_ Skrevet 1. februar 2010 Forfatter #8 Skrevet 1. februar 2010 Jeg opplevde å få en begrunnelse der oppgaven min ble rost opp i skyene, jeg kunne ikke forstå at sensor med denne begrunnelsen da hadde gitt meg en C. De få tingene sensor hadde påpekt som "negative" stemte overhodet ikke. Syntes selv også at det var en veldig bra oppgave. Klaget, og gikk ned til en D. UTROLIG irriterende, angrer skikkelig på at jeg klaget! Begrunnelsen på den nye sensuren var bare helt håpløs, det var nesten komisk å lese den... Fikk inntrykk av at sensoren var utrolig lei av å rette oppgaver for å si det slik :gjeiper: Men det kan jo gå begge veier Vil råde deg til å få en annen lærer til å lese over oppgaven først! Jeg vet ikke om vi har muligheten til å få professoren til å lese over oppgaven - det virker litt "umulig" med tanke på hvis alle studenter skal komme for å få en second opinion.. Man blir veldig i tvil - på en måte er det kjedelig å gå ned i karakter, men på en annen, så får man aldri vite om man kanskje ville fått en B hvis man ikke klager. Dilemma
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2010 #9 Skrevet 1. februar 2010 Bare for å ha nevnt det, man skal greie ut om teori i begynnelsen av oppgaven, så hvis du kun gjorde dette over to linjer, så forstår jeg at du ikke fikk mer enn C. Jeg haar skrevet to bacheloroppgaver (ulike studier på forskjellige skoler) og fått A på begge to, og der var teorien beskrevet og grunngitt i begynnelsen på oppgavene. når det gjelder drøfting er det viktig at du kan begrunne alle påstander med kildereferanse, og dersom det blir for mange egne medinger uten hold i litteraturen så trekker det ned. Drøfting på vgs og høyere studier er to ulike ting. Jeg forstår hvorfor du fikk en C, men det er ikke så lett å la være å se seg blind på sin egen oppgave når man er fornøyd.
ninuska_ Skrevet 1. februar 2010 Forfatter #10 Skrevet 1. februar 2010 (endret) Bare for å ha nevnt det, man skal greie ut om teori i begynnelsen av oppgaven, så hvis du kun gjorde dette over to linjer, så forstår jeg at du ikke fikk mer enn C. Jeg haar skrevet to bacheloroppgaver (ulike studier på forskjellige skoler) og fått A på begge to, og der var teorien beskrevet og grunngitt i begynnelsen på oppgavene. når det gjelder drøfting er det viktig at du kan begrunne alle påstander med kildereferanse, og dersom det blir for mange egne medinger uten hold i litteraturen så trekker det ned. Drøfting på vgs og høyere studier er to ulike ting. Jeg forstår hvorfor du fikk en C, men det er ikke så lett å la være å se seg blind på sin egen oppgave når man er fornøyd. Du forstår hvorfor jeg fikk en C? Det er jo fint, i og med at du ikke har lest oppgaven min. Jeg kan skrive oppgaver - det har jeg ingen problemer med, og jeg skrev ingen steder at jeg greide ut om teorien på to linjer. Jeg skrev en skriftlig eksamen på 12 sider hvor jeg greide ut om teoriene mens jeg presenterte det empiriske arbeidet til ulike teoretiker. Jeg skrev to linjer angående en sak vedrørende en av empiriene framlagt, som en introduksjon til denne empirien, med mange drøfting og forklaringer (mine egne "konklusjoner" med bakgrunn i artiklene jeg hadde lest) videre som hadde relevans for oppgaveteksten. Sensor hang seg opp i disse to linjene ved å spørre om ting utenfor oppgaveteksten - selvfølgelig kan man skrive i det uendelige om teorier, men man må begrense innenfor oppgavetekstens rammer og ikke minst, innenfor tidsrammene på eksamen. Hjemmeeksamen / baceloroppgave er en annen ting enn skriftlig eksamen på universitetet for min del. Jeg vil heller si at det trekker ned om man skriver masse urelevant, kun for å fylle side etter side, men jeg fikk inntrykket av det var forventet at vi skulle skrive masse svada og side opp og side ned med urelevante aspekter av teorien (i forhold til oppgaveteksten) utfra begrunnelsen til sensor. Endret 1. februar 2010 av ninuska_
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå