Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har hatt en litt tung periode økonomisk, og strever med å komme oss ovenpå igjen. I tillegg prøver vi å spare fordi vi vil flytte, og vi drømmer om en ferie til syden - som vi ikke har vært på på mange år.

Mine tiltak for å komme meg ovenpå har vært å melde meg ut av bokklubben og treningssenteret + si opp alle abonnementer på blader og begrenset shoppingen. Allikevel ser vi at vi får nok en trang mnd :(

Jeg fikk et lite innblikk i min manns regninger, og ser at det som koster mye er bl.a. at han har 2 biler og en motorsykkel. Han er ikke interessert i å selge noe av dette. Dersom jeg tar det opp mener han at vi kan begynne å selge mine ting i steden. Jeg har lagt ut brudekjolen og sykkelen min på finn, men har ikke så mye annet å selge som kan bringe inn noe særlig av verdi.

Men vi er inne i en ond sirkel. Dersom jeg tar opp motorsykkelen og bilene hans, tar han opp alle klærne mine.

Gud hva skal vi gjøre for å få god råd igjen, og hvordan skal vi unngå at det hele tiden ender med krangling? :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Hvis dere er et ektepar har dere sannsyligvis to fulle inntekter. Da er det ikke mulig å ha dårlig råd.

Man får ikke bedre råd av å selge sine klær, men ting som krever forsikring og vegavgifter og vedlikehold, det er mest fornuftig å selge.

mvh

Gjest brutal_mann
Skrevet

Ta ut skilsmisse. Det er ganske så tydelig at det er det materielle som holder dere sammen/er viktig for dere.

Skrevet
Ta ut skilsmisse. Det er ganske så tydelig at det er det materielle som holder dere sammen/er viktig for dere.

Oj, du lever opp til nicket ditt merker jeg:)

Skrevet

Blir ikke mye logisk å sammenligne to biler og en motorsykler med klær. Biler og sykler krever vedlikehold og bensin, og blir dermed en vedvarede utgift. Klærne er bare der (med mindre du shopper mye nytt i mnd). Det er totalt urimelig av han å ikke kutte ut noen utgifter mens du må kutte ut alt av abonnement og selge ting.

Dere burde begge ofre de mest pengekrevende tingene dere ikke trenger og sette opp et budsjett.

Skrevet

Du har lagt ut brudekjole og sykkel på finn, sagt opp trening, bokklubb og abonnementer, shopper mindre, men har mannen din gitt avkall på noe? Eller hadde han lavt forbruk i utgangspunktet?

Jeg vil anbefale dere å sette opp et budsjett så dere ser hvor pengene blir av, da blir det mye lettere å få oversikt.

Skrevet

han har et lavt forbruk egentlig. men mye faste utgifter, og han snuser. vi har et budsjett faktisk :) og vi burde egentlig ha god råd. Så derfor må det være mulig å ta noen grep for å få det.

Skrevet

Mitt tips er å gå fra fellesøkonomi til semiseparat økonomi. Ha hver deres lønnskontoer, og ha direktetrekk inn på felleskonto, hvor alle regninger pluss husholdningsutgifter betales fra. Dere må også komme til enighet om felles sparesum hver måned. Denne trekkes også direkte fra lønnskonto samme dag som lønna kommer inn. Resterende penger er hver deres lommepenger. Da slipper man å krangle om han skal kvitte seg med bilen eller hun skal si opp treningsabonnementet. Og han må selv, fra lommepengepotten sin, drive både bil- og motorsykkelhold, samt handle inn snusen sin.

Skrevet

Han må være villig til å ofre litt han også, dette virker jo litt dumt. Har dårlig råd, men ha to biler og en motorsykkel? Og i tillegg snuser han? Jeg ville nok ikke blitt stort lenge i det ekteskapet om ikke holdningen hans endret seg. Hva hjelper det vel om du selger sykkelen og brudekjolen om han allikevel har masse faste utgifter?

Utover det vil jeg anbefale dere å lage middagsplaner og handlelister. Kutt ut alle slike ting som "plutselig" havner i kurven i butikken, slik som chips og sjokolade, brus, filmer og blader osv. Handle inn det dere trenger, planlegg slik at dere kaster minst mulig mat. Det kan gå veldig mye unødvendige penger med i matbudsjettet om man kaster gjennomsnittelig halvparten av det man kjøper inn fordi man glemte å bruke det mens det innen holdbarhetsperioden.

Skrevet
Vi har hatt en litt tung periode økonomisk, og strever med å komme oss ovenpå igjen. I tillegg prøver vi å spare fordi vi vil flytte, og vi drømmer om en ferie til syden - som vi ikke har vært på på mange år.

Mine tiltak for å komme meg ovenpå har vært å melde meg ut av bokklubben og treningssenteret + si opp alle abonnementer på blader og begrenset shoppingen. Allikevel ser vi at vi får nok en trang mnd :(

Jeg fikk et lite innblikk i min manns regninger, og ser at det som koster mye er bl.a. at han har 2 biler og en motorsykkel. Han er ikke interessert i å selge noe av dette. Dersom jeg tar det opp mener han at vi kan begynne å selge mine ting i steden. Jeg har lagt ut brudekjolen og sykkelen min på finn, men har ikke så mye annet å selge som kan bringe inn noe særlig av verdi.

Men vi er inne i en ond sirkel. Dersom jeg tar opp motorsykkelen og bilene hans, tar han opp alle klærne mine.

Gud hva skal vi gjøre for å få god råd igjen, og hvordan skal vi unngå at det hele tiden ender med krangling? :(

Dere må nesten sette opp et budsjett for å se hvilke utgifter og inntekter dere har pr. måned.

Hva legger du i "en trang måned"?

Tenk over følgende spørsmål:

(du behøver ikke å svare)

Lever dere fra hånd til munn hver måned? Med det mener jeg: er det tomt for penger fram til eller før neste lønning?

Har dere sparekonto?

Eier eller leier dere? Felles?

Har dere veldig mange høye faste utgifter så som boliglån og/eller husleie, studielån, billån..?

Det første man må gjøre for å komme seg ovenpå økonomisk er å justere forbruket hver måned i forhold til de pengene man faktisk har å rutte med. Man bør sette av en sum til sparing, og man bør aldri gå tom for penger.

Man bør også ha en "buffer" på vanlig konto for å takle de månedene hvor utgiftene er høyest. Det kan variere fra måned til måned med utgifter, og da bør man (via budsjettet) finne ut hvor mange penger som bør stå på konto til enhver tid. Hos meg f.eks. er 15 000 kr på konto ved månedsslutt et minimum. Overskuddspenger flyttes over på en annen konto enn brukskonto - så blir de vanskeligere å bruke.

Ellers så synes jeg det høres rart ut at det er du som skal sørge for innstrammingen av økonomien alene, og ikke mannen din. Det er ikke ok.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Er enig med Wadjet. Gå inn for separat økonomi, og la han selv ta ansvar for økonomien sin. Går den til helvete, så går det kanskje et lys opp for han?

Skrevet

Takk for mange fine råd. Jeg kan jo legge meg flat, og si at jeg har vært håpløs på shopping - og at jeg derfor har hatt et stort forbruk. Men jeg prøver jo nå å bli flink :)

Jeg viste mannen innleggene her nå... lurt:) Han ble litt flat da. Og har bestemt seg for å avskilte den ene bilen. og etter hvert selge den andre. Men er mye reparasjoner som må gjøres før den kan selges. Han sa også FOR FØRSTE GANG at han var villig til å trappe ned på snusinga... :)

Gjest Gjest_norah_*
Skrevet
Takk for mange fine råd. Jeg kan jo legge meg flat, og si at jeg har vært håpløs på shopping - og at jeg derfor har hatt et stort forbruk. Men jeg prøver jo nå å bli flink :)

Jeg viste mannen innleggene her nå... lurt:) Han ble litt flat da. Og har bestemt seg for å avskilte den ene bilen. og etter hvert selge den andre. Men er mye reparasjoner som må gjøres før den kan selges. Han sa også FOR FØRSTE GANG at han var villig til å trappe ned på snusinga... :)

vet ikke helt om det bare er meg som ser klare paralleller til de som har deltatt i luksusfellen på tv3?

jeg tror dere begge trenger en real økonomisk oppvåkning, og det får dere ikke på egenhånd.

ta kontakt med banken, og forklar problemstilling som enkelt er at dere trenger råd for å håndtere økonomi på en sunn måte.

da vil dere forhåpentligvis få avtale med en perosn som kan forklare dere hva en budsjett bør innebefatte, og hva konsekvensene kan være av å ikke gjøre det.

hva enn dere gjør: ikke, ikke, ikke, ikke og aldri ta opp forbrukslån.

sydenferien kommer dere til å få råd til en gang, men den smaker så mye bedre når den er spart opp til!

selv kontrollerer jeg mine shoppingvaner med følgende prinsipper:

- gå gjennom det du har, og se hva det er du virkelig trenger. du oppdager fort at du har vesker/skjerf og klær for mye penger.

- gjør aldri impulskjøp, men kjøp kun det du MÅ ha.

men aller viktist er:

sett deg inn i hva forbruk betyr for miljø, og hvilke etiske problemstillinger det faktisk ligger i å ha et overdrevent forbruk.

jeg er glad i ting, og elsker spesielt designinteriør.

men jeg har ikke samvittighet til å ha huset fullt av dyre kjøp når jeg vet at naboungen ikke har råd til å gå på fotball, eller barn på andre siden av kloden sniffer lim for å stille sulten.

så neste gang du har lyst til å kjøpe noe fint: tenk deg om. "trenger jeg virkelig dette, er det egentlig nødvendig?"

Skrevet

Bare i tilfelle du ikke er klar over det, så koster en motorsykkel 25000 kr i året (over 2000 pr mnd) bare i forsikring...

Skrevet

I en slik situasjon ville jeg sett på hvor store utgifter HVER av dere har pr måned. Er det stor forskjell i utgiftsnivå - hvorfor, og kan noen ting endres på? Samboern min har ofte høyere forbruk til egne ting enn meg, samtidig bidrar han mer til felleskassa og jeg forventer at dersom vi kommer i en vanskelig økonomisk situasjon, så er privat forbruk og "luksus" det første vi begge kutter på. Å ha to biler og en motorsykkel når man sliter (?) økonomisk er jo ikke særlig fornuftig. Det hjelper mye bare å avskilte (og jeg ser at han er villig til å ta den ene bilen, bra).

Skrevet

For din egen del kan du jo ta deg et år uten klesshopping. Det er sjelden et problem for oss med moderate klesskap, så dersom du har shoppet en del klær fra før bør det gå lett.

Skrevet
For din egen del kan du jo ta deg et år uten klesshopping. Det er sjelden et problem for oss med moderate klesskap, så dersom du har shoppet en del klær fra før bør det gå lett.

:gulp: huff, da tror jeg at jeg hadde blitt miserabel etter hvert, rett og slett. Men å begrense seg, bør være mulig :)

Takker ellers for alle svar jeg har fått. Vi har vel fått litt og tenke på begge to. :)

Skrevet (endret)
Bare i tilfelle du ikke er klar over det, så koster en motorsykkel 25000 kr i året (over 2000 pr mnd) bare i forsikring...

Det kommer da helt an på sykkelen. Da jeg hadde motorsykkel betalte jeg ca 1500 i året i forsikring, så ts bør nok heller finne ut hva typens sykkel faktisk koster, heller enn å høre på oss.

Uansett, hvor mye dere må kutte ned kommer jo an på hvor trangt det faktisk er. Hvis du med trangt mener at dere må sulte neste måned må dere jo skjære inn til beinet, og kutte alt som ikke er livsnødvendig. Hvis det derimot betyr å ha nok til mat og husleie, men ingen utskeielser blir det jo en prioriteringssak.

Det som er viktig er at dere setter dere ned sammen og finner en løsning, hvor begge gjør noen tiltak, og at det å spare blir ett felles prosjekt.

Endret av Glør
Skrevet
:gulp: huff, da tror jeg at jeg hadde blitt miserabel etter hvert, rett og slett. Men å begrense seg, bør være mulig :)

Takker ellers for alle svar jeg har fått. Vi har vel fått litt og tenke på begge to. :)

Jeg vil absolutt anbefale at du tar ett år HELT uten shopping. Nærmest som en "avrusing". Dersom du mener du hadde blitt miserabel av å ikke shoppe selv om du åpenbart har mer enn nok klær, tror jeg du kan trenge noe sånt.

Skrevet

Min sykkel koster 1500 i året i forsikring :) Generelt er det vel slik at sportssykler er svindyre å forsikre, mens choppere er rimeligere. Hvis han pendler til jobb vil det lønne seg ganske mye å kjøre motorsykkel i stedet for bil, så det kan jo kanskje være et tips?

Når det gjelder shoppingen din, har jeg et genialt tips jeg fikk her inne: pakk bort halvparten av alle klærne dine. Etter noen måneder kan du finne frem noe av det, og da blir det som om du har fått nye klær! Uten at det har kostet deg noe! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...