Gå til innhold

Hvilken feedback er riktig å gi eBay-selgeren i dette tilfellet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bestilte en vare (julegave!) fra en eBay-selger i Canada 18. desember. Varen kostet C$ 195, altså ca. litt i overkant av kr. 1000,-.

Jeg fikk et sporingsnr. slik at jeg kunne følge forsendelsen, men etter flere uker hadde ikke status endret seg noe så jeg spurte selgeren om det var vanlig at det tok så lang tid, noe han sa at det kunne gjøre.

I dag kom pakken. I følge sporingen er den fortsatt i Canada så akkurat den ordningen funket ikke noe særlig. Pakken var merket som gave (som jeg hadde bedt om, og han bekreftet at han ville), men riktig verdi var oppgitt. Jeg måtte betale mva og tollutgifter på den så jeg kunne like gjerne kjøpt varen i Norge.

Spørsmålet er; det tok 1,5 mnd. fra bestilling til levering. Årsaken skyldes nok mest at den havnet i tollen her, men er det rimelig å gi selgeren dårligere feedback (nøytral eller negativ) pga. dette? Var jo ikke noe happy for å få mva/toll heller, men det kan jo ikke akkurat laste han for (selv om en lavere verdi sikkert ville gjort susen!)

Gidder ikke å risikere dårlig feedback fra han ved å evt. gi negativ, men er det riktig å sette nøytral i slike tilfeller? Eller positiv, men justere det på stjerner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ble varen postlagt i rimelig tid etter at selger hadde fått betaling? Det er jo det det kommer an på; selgeren kan ikke for at postverket/tollen somler.

Og han merket pakken med "gave" slik du ba om, om du ikke ba ham lyve på verdien kan du ikke kritisere ham på at han oppga riktig verdi.

Jeg lurer forresten på om det står i reglene at det er ulovlig å oppgi feil verdi, men det er jeg ikke sikker på.

Hvis varen ble postlagt raskt og er i god stand så fortjener han en god karakter.

Skrevet
Ble varen postlagt i rimelig tid etter at selger hadde fått betaling? Det er jo det det kommer an på; selgeren kan ikke for at postverket/tollen somler.

Og han merket pakken med "gave" slik du ba om, om du ikke ba ham lyve på verdien kan du ikke kritisere ham på at han oppga riktig verdi.

Jeg lurer forresten på om det står i reglene at det er ulovlig å oppgi feil verdi, men det er jeg ikke sikker på.

Hvis varen ble postlagt raskt og er i god stand så fortjener han en god karakter.

Må si meg enig i dette. Her gjorde selgeren alt rett, det er ikke hans skyld at du måtte betale tollutgifter og mva.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest samme gjest
Skrevet

her er eBays regler, selgeren ville ikke hatt lov til å skrive en annen verdi på pakken om du hadde bedt ham om det.

Here are some examples of information, items, and activities that aren't allowed on eBay:

(...)

Falsifying customs declarations or having an item marked as "gift" in order to avoid customs fees

Skrevet

Takk for svar. Tenkte ikke å gi han negativ pga. dette med toll etc. (det var mer at det ble kjedelig for meg), tenkte på dette med at det tok veldig lang tid. Leste en annen tråd her om at mange selgere ikke ville shippe til Italia pga. mye sommel og rot i postvesenet der og at de ikke ville risikere negative feedback pga. at kundene fikk varene sent. Lurte da på om det var vanlig å gi negativt eller nøytralt når det kommer sent.

Hvis varen har ligget i tollen her i Norge i flere uker er jo ikke det hans feil, men hvis han har brukt en forsendelsesmåte som er veldig "treg" er jo det litt dumt. Akkurat det vet jeg ikke for i følge sporingsnr. er varen fortsatt i Canada.

Tror jeg bare gir han positivt, men angir stjernene til at lev. tok lang tid.

Skrevet

Igjen- er det selgers skyld at postgangen tar tid?

Du virker smålig. Han har oppfyllt sin del av avtalen, har han ikke? Ergo skriver du ikke at postgangen tok lang tid.

Skrevet

Treg postgang er ikke selgerens feil. Synes ikke du kan gi negativ feedback pga de overnevnte grunner du viser til her.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet
Takk for svar. Tenkte ikke å gi han negativ pga. dette med toll etc. (det var mer at det ble kjedelig for meg), tenkte på dette med at det tok veldig lang tid. Leste en annen tråd her om at mange selgere ikke ville shippe til Italia pga. mye sommel og rot i postvesenet der og at de ikke ville risikere negative feedback pga. at kundene fikk varene sent. Lurte da på om det var vanlig å gi negativt eller nøytralt når det kommer sent.

Hvis varen har ligget i tollen her i Norge i flere uker er jo ikke det hans feil, men hvis han har brukt en forsendelsesmåte som er veldig "treg" er jo det litt dumt. Akkurat det vet jeg ikke for i følge sporingsnr. er varen fortsatt i Canada.

Tror jeg bare gir han positivt, men angir stjernene til at lev. tok lang tid.

Jeg synes du er en kjiping hvis du gir dårlig feedback pga dette.

Han er mest sannsynlig helt uskyldig oppi dette.

Han kan ingenting for toll- og momsreglene i norge eller at pakken stopper opp på vei til deg.

Var varen slik den fremsto i annonsen?

Var den forsvarlig pakket?

Sendte han den fra seg på avtalt tid?

Hvis du kan svare ja på de tre spørsmålene, bør du gi han god feedback,

Skrevet

Om selgeren postla varen to uker etter at han mottok betalingen kunne du fint ha vurdert det. Men om han postla varen din i rimelig tid etter betaling, så har han faktisk gjort alt i sin makt for at du skal kunne motta varen etter kort tid. Hvilken leveringsmetode som velges har selvfølgelig sitt å si, noen er tregere enn andre, men dette blir du vel opplyst om når du kjøper varen.

Jeg synes også at du virker smålig, du må ikke kritisere selgeren for noe han ikke kan klandres for.

Når du bestiller en julegave 18 desember kunne du uansett ikke forvente å få den til julaften.

Skrevet

sa jo ikke jeg at jeg ville gi han negativ feedback da! Basert på den andre tråden om selgere som ikke ønsket å shippe til Italia pga. treg postgang lurte jeg på om det var vanlig å gi nøytral eller negativ feedback når varer kom sent.

Det har jeg forstått nå at det ikke er, så jeg har gitt han positiv feedback, men skrevet at leveringen tok lang tid. Ut fra en del andres feedback til denne selgeren var det flere som hadde opplevd det samme, det var også nevnt spesielt Canada Post som den store, stygge, trege ulven. Hvem som har brukt lengst tid av Canada Post og den norske tollen vet jeg ikke, men det er ikke så viktig heller.

Skrevet

jeg ventet på to pakker fra feelunique (begge under 200 NOK) i over tre uker før de endelig kom i postkassa. Og slik er det visst fra flere utenlandske nettsteder nå etter jul. Så det virker som at det er stor forsinkelse i tollen eller posten her til lands.

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet
sa jo ikke jeg at jeg ville gi han negativ feedback da! Basert på den andre tråden om selgere som ikke ønsket å shippe til Italia pga. treg postgang lurte jeg på om det var vanlig å gi nøytral eller negativ feedback når varer kom sent.

Det har jeg forstått nå at det ikke er, så jeg har gitt han positiv feedback, men skrevet at leveringen tok lang tid. Ut fra en del andres feedback til denne selgeren var det flere som hadde opplevd det samme, det var også nevnt spesielt Canada Post som den store, stygge, trege ulven. Hvem som har brukt lengst tid av Canada Post og den norske tollen vet jeg ikke, men det er ikke så viktig heller.

Du kan jo se på dine sider på ebay når varen ble sendt?!

Jeg pleier ihvertfall få beskjed fra selgeren om at varen er "shipped"..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...