Gjest Atacand Skrevet 2. september 2003 #1 Skrevet 2. september 2003 Hei Magasinet hadde et oppslag lørdag om dette og fra 1996-2001 giftet 551 unge norak-pakistanere seg.Alle født og oppvokst i Norge.Bare 7av dem giftet seg med en nordmann. Et ekteskap for pakistanere dreier seg ikke bare om at to skal gifte seg.Gifter en pakistaner seg med en etnisk nordmann er foreldrene redde for at de skal bli dømt av familien i Pakistan og miljøet i Norge.En stor del av invandrerbefolkningen er fra landsbygda i Pakistan,der relligion og tradisjon står sterkt.De lærer sin tro av konservative imamer slik som Ludvig Nessa og Børre Knutsen tolker bibelen forklarer Lubna Jaffery Dagens unge pakistanere legger andre ting i religionen enn foreldrene.Jeg er muslim og min barnetro er like sterk som Lennarts kristene tro.Det formen på vår tro som er annerledes ikke innholdet.Lubnas far er skeptisk til hennes norske kjæreste,han ville ikke at jeg skulle gifte meg med en norsk mann.Ikke av ondskap men av frykt for kulturkollisjon.Lennert sa at det var en drøm å komme inn i Lubnas familie,du ser deg selv på en annen måte.Å møte svigerfamilien du skal bevise at du er den rette slik som det var i Norge på gamle dager.De traff hverandre i et kollektiv for 2 år siden.Da de sa at de ville dele rom på gamlehjemmet sa student paret takk for seg i kollektivet og ble samboere.Lubna var 15 år da faren ville gifte henne bort i Pakistan moren sa nei og stod på sitt.Jeg sa nei takk til en slik kultur jeg kunne ikke drepe min datters kjærlighet.I dag bor Lubnas far i Pakistan og moren ble skilt og jobber for at unge pakistanere skal ha et liv og stå på egene bein.Faren er familiens overhode og sier ja til arangerte ekteskap selv om moren er uenig i dette.Barna er redde for å bryte med foreldrene og det tar lang tid å forandre dette mønsteret sier Noureen. Kanskje det er håp for andre som lever i et uvanlig ekteskap.
Gjest sexysadie Skrevet 2. september 2003 #2 Skrevet 2. september 2003 Jeg er meget lykkelig på vegne av den pakistanske piken som giftet seg med sin norske elskede. Desverre er virkeligheten en helt annen for de fleste pakistanske piker/gutter. De bir som oftest brikker i ett spill for å få familiemedlemmer ifra gamlelandet til Norge. Hovedårsaken til at integreringen går tregt er denne "familiegjenforeningen "via giftermål.Innvandrerbarna blir derfor tapere igjen og igjen.
Gjest Jamila Skrevet 3. september 2003 #3 Skrevet 3. september 2003 Jeg er et lykkelig unntak. Jeg er norsk. Mannen min er født i Pakistan, oppvokst i Pakistan og Norge. Vi traff hverandre for 6 år siden. I fjor kom vi til et punkt der vi måtte finne ut: kan vi leve med hverandre? Kan vi leve uten hverandre? Svaret ble det siste. Vi giftet oss for et år siden, av kjærlighet. Vårt samliv er nok ikke så forskjellig fra de fleste "norske" par. Og vi har det veldig, veldig bra sammen! Jeg tror vi har to egenskaper: det ene at vi har en styrke i oss selv som gjorde at vi var villige til å ofre ganske mye for kjærligheten. Det andre er at hans foreldre tar konsekvensen ved at de bor i Norge og at deres barn er vokst opp i Norge: de kan ta og tar sine egne valg ut fra det miljøet de er vokst opp i. Jeg har ikke konvertert til islam, og kommer heller ikke til å gjøre det. Vi er sammen på grunn av oss, ikke på grunn av en religion. Det går an å være annerledes! Og jeg er stolt av å være 1 av 7, selv om jeg skulle ønske det var flere! Jamila
Gjest Anonymous Skrevet 3. september 2003 #4 Skrevet 3. september 2003 hei jamila.. godt å kune se at det er flere som står frem med det. det er jo ikke til å legge skjul på at dette blir mer og mer vanlig. og godt er det for en norsk og en pakistaneer kan ha et like godt forhold som alle andre. selv er jeg forlovet med en pakistansk gutt og jeg har det som plommen i egget, men ja folk reagerer og folk kommer med kommentarer.. egentlig litt synd i ogmed at vi lever i 2003
Gjest Jamila Skrevet 3. september 2003 #6 Skrevet 3. september 2003 Takk, Anafugia! :-) Gjest: send meg en PM, deg vil jeg bli kjent med! Kjenner ingen andre som er som "oss" jeg....
Suzy Skrevet 3. september 2003 #7 Skrevet 3. september 2003 Jeg er i fanklubben til Jamila fra før!!! Og tenkte på deg da jeg leste Magasinet på lørdag :D (forøvrig tror jeg at statistikken i Magasinet refererte til sju pakistanske jenter som gifter seg med norske menn - og at det er fler i alt når man regner alle "blandede" ekteskap - I might be wrong... ) Suz (som syns det er vanskelig nok med en nordlending):blunke:
Gjest Atacand Skrevet 3. september 2003 #9 Skrevet 3. september 2003 Stilig, Jamila! Hva er stilig Cruella? Det er mange som lever i et ekteskap med en som kommer fra utlandet,det blir bare mer og mer av dette.
Gjest Cruella Skrevet 3. september 2003 #10 Skrevet 3. september 2003 Hva er stilig Cruella? Det er mange som lever i et ekteskap med en som kommer fra utlandet,det blir bare mer og mer av dette. Ifølge artikkelen i Magasinet, er det det motsatte som skjer. Dessuten, min kommentar var til Jamila - ikke til deg, Atacand. Så da så.. (Det er stilig å være i en forhold, som på en måte er så gjennomtenkt som Jamila's, da er det noe man virkelig ønsker)
Gjest Atacand Skrevet 3. september 2003 #11 Skrevet 3. september 2003 Du må virkelig unnskylde at jeg spurte da .
Gjest Cruella Skrevet 3. september 2003 #12 Skrevet 3. september 2003 Uffda, Atacand, jeg svarte deg, gjorde jeg ikke? Hårsår? :blunke: Ha en fin kveld! Nå skal jeg på Trekanten.
Gjest Atacand Skrevet 3. september 2003 #13 Skrevet 3. september 2003 Uffda, Atacand, jeg svarte deg, gjorde jeg ikke? Hårsår? :blunke: Ha en fin kveld! Nå skal jeg på Trekanten. Hva er trekanten?
Ignite Skrevet 5. september 2003 #15 Skrevet 5. september 2003 En kino. I Asker, tror jeg (eller kanskje Sandvika).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå