Gå til innhold

Ski togstasjon

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg er ny på togfronten, men pga arbeidsstedet mitt har flyttet så må jeg ta toget. har vel tatt toget en eller to ganger tidligere i mitt liv (jepp jeg er skikkelig grønn)

Da lurer jeg på, er det noen som er kjent med toget generelt og med togstasjonen på ski?

Her er mine spm: (de er sikkert tåpelige, men jeg trenger det inn med teskje)

Er det slik at toget ALLTID går på samme spor? På ski er det tre spor, men de gangene jeg nå har tatt toget har jeg flydd som en strikkball mellom sporene. Noen ganger har det gått fra spor 1, så spor 3 osv...Er det ikke fast rutine på dette?

Også en ting til, jeg skal inn til oslo sentrum og tar derfor ski skøyen toget. Ser at flere tog går til oslo s, men jeg skal av før denne stasjonen, dumme meg satte meg på dette toget og det stoppet kun på oslo s!!!!! Så gjorde jeg en ny blemme, tok skøyen lokaltog og trodde jeg gjordet det riktige. Det stoppet kun på holmlia, oslo s og skøyen!!!! Atter igjen var jeg på sightseing. Tenkte at lokaltog stoppet på alle stasjoner men tok skammelig feil der gitt...

Er det null system på dette? Eller er det et system som dere kan forklare en grønn antitogliker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lokaltoget mellom Ski og Skøyen går fast fra spor 3 (jeg mener det er spor 3, det er i hvert fall det som er lengst unna kjøpesenteret). Der står det gjerne fra det ankommer Ski til det skal kjøre tilbake. Tror ikke jeg har sett andre tog kjøre på det sporet med mindre det har skjedd noe helt spesielt.

I rushtiden går det ekstra lokaltog som stopper på ca. halvparten av stasjonene, altså de større stasjonene. Mener dette ikke stopper mellom Holmlia og Oslo S, så det er mulig det var dette toget du tok.

Det skal opplyses dersom det er et lokaltog som ikke stopper på alle stasjoner. Ellers ville jeg bare ha spurt en konduktør for sikkerhets skyld :)

Skrevet

Stemmer at lokaltok Ski - Skøyen (dvs. det som stopper på alle stasjoner) stort sett går fra spor 3. Stort sett har det alltid kommet som lokaltog _fra_ Skøyen, og bare snudd og kjørt samme ruta tilbake.

Nå er det en stund siden jeg bodde i ski området, men da jeg var der sist før jul var det hvertfall samme opplegg.

Om definisjonen på lokaltog er at det stopper ved alle stasjoner er jeg litt usikker på faktisk. Men det står nettopp "Stopper ved alle stasjoner" på skjermen ved sporet, så sjekk det før du går ombord. I tillegg kjørte de gamle togsettene ruta når det var stopp på alle stasjoner, fordi startprosedyren faktisk er kortere på de gamle togene, noe som passer bedre når det er mange stopp imellom. Kan dog være endring her.

I tillegg har du som du nevner togene som kun stopper på Holmlia eller Kolbotn før Oslo S. Dette er også lokalruter, men der står det gjerne på skjermen at det nettopp stopper på disse stasjonene. Man har også ekstra rushtidstog som bla. stopper på Vevelstad (kjører forbi langhus), Greverud og noen andre innover, men som likevel har flere stopp enn Holmlia-Oslo S toget. Dette går bare om morgenen og om ettermiddagen.

Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet

Det går flere tog innom ski til Oslo. Og det er et system!

1) Lokaltog som går kun mellom Ski og Oslo S: Dette stopper på alle stasjoner. Dette toget går 26 over hel og 56 over hel, fra spor 3.

2) Lokaltog fra Moss til Spikkestad. Dette stopper på Kolbotn før Oslo S. Dette toget går 41 over hel, fra spor 1.

3) Lokalttog fra Mysen til Skøyen. Dette stopper på Holmlia før Oslo S. Dette toget går som regel 11 over hver hele time fra spor 1.

4) Regiontog fra Halden til Oslo S. Dette stopper ikke før Oslo S. Dette toget går 23 over hel.

Foruten disse faste rutene går det ofte ekstratog i rushtiden - iallefall på morgenen så vidt meg bekjent. Men da er det som regel alltid oppgitt på skjermene hvis det stopper på noen andre stasjoner enn de vanligvis gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...