Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2010 #1 Skrevet 28. januar 2010 Hvis noen greier å skaffe seg så uforskammet mange penger at de i ung alder kan si opp jobben sin , ansette diverse hjelp i hjemmet og leve et slaraffenliv resten av sine dager , hva syntes dere om det ?
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2010 #2 Skrevet 28. januar 2010 Kommer helt an på hvordan de skaffer pengene, det. Vinner de mange nok millioner i lotto så sier ikke jeg noe på det, men jukser de seg til forsikringspenger og trygd i stor stil så synes jeg de burde skamme seg.
Harlekin Skrevet 28. januar 2010 #3 Skrevet 28. januar 2010 Det synes jeg får være opp til dem selv. De er voksne og bestemmer selv hvordan de vil leve livet sitt. Hvis de har mulighet til det, hvorfor ikke? Det er ikke særlig sunt, selvsagt, men det er likevel deres valg.
waco Skrevet 28. januar 2010 #4 Skrevet 28. januar 2010 Hvis dagdriveriet kan være med på å skape arbeidsplasser for andre, hvorfor ikke? I alle u-land er det sånn at alle som har råd til å forsørge seg selv, og i tillegg har penger på andre, ja da kjøper man seg andre mennesker med en gang og slapper av hele livet med å se på tv og legge kabal.
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2010 #5 Skrevet 28. januar 2010 Hvis noen greier å skaffe seg så uforskammet mange penger at de i ung alder kan si opp jobben sin , ansette diverse hjelp i hjemmet og leve et slaraffenliv resten av sine dager , hva syntes dere om det ? Kommer helt an på hvordan de skaffet disse pengene. Det er snakk om ganske mange millioner om man skal klare å leve på det resten av livet uten å jobbe. Hvis de har oppnådd så stor økonomisk frihet i ung alder ved å være ekstremt dyktig innen et felt, så er det faktisk greit. Det er lov å være dritflink i noe, og noen klarer å tjene ekstremt store summer på det, slik at de ikke behøver å jobbe lenger. Det vil da være et personlig valg om man ønsker å fortsette å jobbe eller ikke, noe som kan innebærer risiko. Står man utenfor arbeidslivet veldig lenge, har man mye mindre mulighet for å hente seg inn igjen hvis pengene av en eller annen grunn skulle ta slutt. Så lenge de selv godtar denne risikoen er det for min del helt greit Om man på den annen side har arvet så mye at man aldri mer trenger å være i jobb, syntes jeg det stiller seg litt annerledes. Det er helt greit at folk arver, men jeg mener at det å jobbe for å klare sine egne utgifter er helt essensiell lærdom. Arver man mye, for så å aldri jobbe vil man aldri oppnå denne innsikten, noe som desverre ofte fører til et altfor urealistisk syn på hvordan livet skal være og lite pågangsmot.
Gjest Cipheria Skrevet 28. januar 2010 #6 Skrevet 28. januar 2010 Kva har det med andre personar enn millionæren å gjere? Kvifor skulle folk bry seg med det?
Gjest Diane Skrevet 28. januar 2010 #7 Skrevet 28. januar 2010 Hvis noen greier å skaffe seg så uforskammet mange penger at de i ung alder kan si opp jobben sin , ansette diverse hjelp i hjemmet og leve et slaraffenliv resten av sine dager , hva syntes dere om det ? Er litt redd for at broren min kan ende opp sånn.:gjeiper: Men fra spøk til alvor, folk må få gjøre det de vil. Jeg kunne ikke brydd meg mindre. Det er ikke et alternativ for meg, det er det viktigste. Klart, jeg tenker mitt. Og jeg hadde ikke sett på en fyr som levde sånn som vanvittig attraktiv, akkurat.
Gjest Diane Skrevet 28. januar 2010 #8 Skrevet 28. januar 2010 Arver man mye, for så å aldri jobbe vil man aldri oppnå denne innsikten, noe som desverre ofte fører til et altfor urealistisk syn på hvordan livet skal være og lite pågangsmot. Finnes det virkelig en generell, stor sammenheng her? Jeg er vokst opp i et område med en del velstående mennesker, og store deler av vennekretsen min har derav velstående foreldre. Alle har jobbet siden de var 16, har deltidsjobber ved siden av studiene etc. Hadde selv en periode da jeg var syk i tenårene, og fikk høre at jeg hadde to valg. Fullføre videregående eller jobbe. Mitt inntrykk er at veldig ambisiøse foreldre pusher barna sine i ung alder. Både når det gjelder skole, relevante deltidsjobber etc. Mulig at min vennegjeng er outstanding "oppegående", men jeg tror mange har lett for å sette alle som arver en del penger i en og samme bås.
Gjest STX. Skrevet 28. januar 2010 #9 Skrevet 28. januar 2010 Viss ikkje folk er og var late, så vil ikkje utviklinga gå framover. Då hadde iallefall ikkje bil, traktor, CNC maskiner og mange andre ting vore oppfunne.
Gjest Gjest_P_* Skrevet 28. januar 2010 #10 Skrevet 28. januar 2010 Jeg syns faktisk ikke det er greit. Hvis noen har så mye penger at de ikke trenger å jobb, fins det massevis av gode formål som trenger arbeidskraft. Alt fra det lokale idrettslaget til røde kors. Den som ikke har jobb, og samtidig betaler noen for å gjøre livet enkelt og friksjonsfritt, burde gjøre en innsats gjennom ubetalt arbeid.
Chiyo Skrevet 28. januar 2010 #11 Skrevet 28. januar 2010 Jeg tror de fleste ville latet seg litt om de kunne. Om jeg hadde en latterlig stor sum med penger hadde jeg bare reist og levd livet. Hadde ikke giddet å jobbe om jeg ikke trengte det.
investor Skrevet 28. januar 2010 #12 Skrevet 28. januar 2010 Hvis noen greier å skaffe seg så uforskammet mange penger at de i ung alder kan si opp jobben sin , ansette diverse hjelp i hjemmet og leve et slaraffenliv resten av sine dager , hva syntes dere om det ? Så lenge pengene blir skaffet på lovlig, vis er det helt greit
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2010 #13 Skrevet 29. januar 2010 Så dere syntes det er helt greit hvis naboen ikke jobber , men har ansatt hushjelp og reiser til syden 3 ganger i året ?
Gjest XXena Skrevet 29. januar 2010 #14 Skrevet 29. januar 2010 Fatter ikke at dere gidder å bry dere. Så lenge pengene er tjent på ærlig vis, er det vel opp til hver enkelt hvordan man ønsker å leve. Må også si meg enig med Diane, jeg har inntrykk av at mange med velstående foreldre, også har ambisiøse foreldre. Jeg har aldri fått gått en sommer uten sommerjobb, for eksempel. Og jeg har tatt opp studielån som alle andre, selv om foreldrene mine glatt kunne betalt alt. Det handler om å ta ansvar og klare seg selv. Flere av mine venninner får alt i hendene, men jeg irriterer meg da ikke av den grunn. Jeg tenker vel heller at jeg er glad for at jeg har vokst opp med de verdiene jeg har.
Harlekin Skrevet 29. januar 2010 #15 Skrevet 29. januar 2010 Så dere syntes det er helt greit hvis naboen ikke jobber , men har ansatt hushjelp og reiser til syden 3 ganger i året ? Ja!
The Kitten Skrevet 29. januar 2010 #16 Skrevet 29. januar 2010 Så lenge folk tjener pengene sine på ærlig vis kunne jeg ikke brydd meg mindre.
Rosalie Skrevet 29. januar 2010 #17 Skrevet 29. januar 2010 Hadde jeg fått tilgang på den svimlende sum penger det her er snakk om, hadde jeg sluttet i jobben min. Definitivt. Jeg hadde tatt mer utdanning bare for moro skyld, jobbet frivillig så mye det passet meg, hatt hushjelp for husarbeid er det mest traurige jeg vet om og etterhvert flyttet til mer sydlige strøk.
Larsern Skrevet 29. januar 2010 #18 Skrevet 29. januar 2010 Så lenge disse pengene er tjent på ærlig vis så spiller det ingen rolle. Skal vi bestemme hvordan andre skal bruke pengene og tiden sin nå? Selv er jeg av den overbevisning at latskap kun fører elendighet med seg, lykken finnes gjennom mestring og utvikling.
Snasen Skrevet 29. januar 2010 #19 Skrevet 29. januar 2010 Jeg var en gang uten jobb, etter eget ønske i flere måneder. GUD SÅ KJEDELIG. Jeg er full av penger, og kunne lett sluttet å jobbe, men alle rundt meg de jobber, de gjør noe fra 8-16, så nei... Å være asosial vil jeg ikke være. Jeg hadde meldt meg inn i noe frivillig, for å få tiden til å gå. Det finnes grenser for ting man kan shoppe og, har jeg erfart.
Gjest not me Skrevet 29. januar 2010 #20 Skrevet 29. januar 2010 Så dere syntes det er helt greit hvis naboen ikke jobber , men har ansatt hushjelp og reiser til syden 3 ganger i året ? Ja, hvis de har så mye penger at de har råd til det så hvorfor ikke... Er det ikke det mange av oss drømmer om da, å slippe husarbeide og reise litt mer. Noen har mer penger enn andre av forskjellige årsaker, orker ikke å henge meg opp i det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå