Gå til innhold

Avlastingshjem for barn på 2 år.

Anbefalte innlegg

Gjest Utlogget_nå
Skrevet

Hva syntes du om avlastingshjem for gutt på 2 år annenhver helg?

Har ingen nettverk til å hjelpe ( eller far til banet ) eller avlaste meg utenom barnehage. Kjenner meg meget sliten.

Har du ærfaringer eller meninger rundt dette du vil dele?

Takker for svar!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest---
Skrevet

Om du er sliten,ta kontakt med familiekontor /helsestasjon og be om hjelp!

Synes du er tøff som tør å innrømme at du er sliten.

Tror nok barnet ville satt mer pris på en opplagt og blid mamma enn en kanskje sure og utkjørt mamma.Lykke til

Gjest Gjest_knøttet_*
Skrevet

I noen byer har de noe som heter Home start, du kan jo sjekke om det er det i din by? Det er frivillige som hjelper til med alt fra barnepass, husarbeid og lignende noen timer i uka. Link

Ellers så synes jeg at du bør snakke med helsestasjonen, for de har ofte mange gode tilbud for foreldre. Masse lykke til! :)

Skrevet

Utelukkende positiv!

Er selv eneforsørger, og nå i et års tid har far vært "ute av drift", vet hvor slitsomt det kan være. Heldigvis har jeg foreldre og andre venner som stiller opp. Synes det er kjempeflott om du får litt hjelp og støtte slik at du kan få slappet litt av (kanskje til og med få være litt sosial på voksenpremisser også:-) ).

Skrevet

Har ingen nettverk til å hjelpe ( eller far til banet ) eller avlaste meg utenom barnehage. Kjenner meg meget sliten.

Takker for svar!

Du kan søke etter barnepass til barnet ditt gjennom å henge opp lapp på butikken eller annonse i avisen. Gjør som oss andre med barn og betal en ung jente el. gutt en ettermiddag eller kveld i uken for å passe gutten din. Alle foreldre blir sliten innimellom, men vi leverer ikke fra oss barnet til andre annenhver helg av den grunn!!

Jeg har selv to barn som begynner å bli store, og vi har akkurat registrert oss hos barnevernet som besøkshjem. Jeg hadde aldri tenkt at jeg skulle tatt imot et barn annenhver helg fordi mor er sliten, men heller fordi det er vanskeligstilte mennesker som trenger hjelp. Er du i full jobb og oppegående, leverer du aldri fra deg barnet ditt til fremmede for at du skal få slappe av litt mer. Ta ansvar for barnet ditt selv og få en passepike til ham!

Gjest Gjest_Anita
Skrevet
Du kan søke etter barnepass til barnet ditt gjennom å henge opp lapp på butikken eller annonse i avisen. Gjør som oss andre med barn og betal en ung jente el. gutt en ettermiddag eller kveld i uken for å passe gutten din. Alle foreldre blir sliten innimellom, men vi leverer ikke fra oss barnet til andre annenhver helg av den grunn!!

Jeg har selv to barn som begynner å bli store, og vi har akkurat registrert oss hos barnevernet som besøkshjem. Jeg hadde aldri tenkt at jeg skulle tatt imot et barn annenhver helg fordi mor er sliten, men heller fordi det er vanskeligstilte mennesker som trenger hjelp. Er du i full jobb og oppegående, leverer du aldri fra deg barnet ditt til fremmede for at du skal få slappe av litt mer. Ta ansvar for barnet ditt selv og få en passepike til ham!

Så du mener at å henge opp en lapp på rema er mer ansvarlig enn å ydmyke stoltheten sin å be det offentlige om hjelp? Å at alene foreldre som ber om hjelp er vanskelig- stilte?

Huff håper virkelig Barnevernet vet hva de driver med når de ansetter deg som besøks-hjem, å ikke minst stakkers foreldre som må sammerbeide med deg.

For en holdning!

Hilsen B.V- Saksbehandler!

Gjest Utlogget_nå
Skrevet

Så det du egentlig sier er at jeg er vanskelig- stilt mor?

Jeg er glad det ikke er deg som skal passe gutten min :)

Skrevet
Så det du egentlig sier er at jeg er vanskelig- stilt mor?

Jeg er glad det ikke er deg som skal passe gutten min :)

Nei, det jeg sier er at du må selv ta ansvaret for barnet ditt. Det er det det vil si å være foreldre, og ja, det kan jammen være slitsomt iblant, men gi ikke opp med å levere ham til andre annenhver helg. Det er for mye, heller en ettermiddag eller kveld fri innimellom. Jeg kunne aldri levert mine barn til fremmede for å få fri. Det er det jeg sier!

Gjest utlogget_nå
Skrevet
Nei, det jeg sier er at du må selv ta ansvaret for barnet ditt. Det er det det vil si å være foreldre, og ja, det kan jammen være slitsomt iblant, men gi ikke opp med å levere ham til andre annenhver helg. Det er for mye, heller en ettermiddag eller kveld fri innimellom. Jeg kunne aldri levert mine barn til fremmede for å få fri. Det er det jeg sier!

Vell jeg hadde da ikke gått til barnevernet å bedt om hjelp hadde det ikke vært siste løsning. Så det er ikke det samme å få en barnevakt fra en lapp på en butikk som en fra et avlastningshjem. det går faktisk ut på det samme, med unntak av at familie hjemmet blir kjekket opp å ned i mente av bufetat. Å rådfører du meg nå ut i fra erfaringer som alenemor eller som en som antar. For jeg er veldig kjent med at folk liker å mene noe OM NOE de egentlig ikke vet så mye om! Det er faktisk ansvarsfraskrivelse å ikke be om hjelp når du trenger det. Å ikke det motsatte som du påstår. En sliten mor er forresten aldrig en god mor. Jeg ville helelr forresten aldrig levert fra meg sønnen min uten å bli kjent med avlastningsfamilien, laget klare rettningslinjer og et tett sammerbeid. Det fungerer ikke slik at man bare gir fra seg barnet sitt ut av det blå.

Skrevet
Vell jeg hadde da ikke gått til barnevernet å bedt om hjelp hadde det ikke vært siste løsning. Så det er ikke det samme å få en barnevakt fra en lapp på en butikk som en fra et avlastningshjem. det går faktisk ut på det samme, med unntak av at familie hjemmet blir kjekket opp å ned i mente av bufetat. Å rådfører du meg nå ut i fra erfaringer som alenemor eller som en som antar. For jeg er veldig kjent med at folk liker å mene noe OM NOE de egentlig ikke vet så mye om! Det er faktisk ansvarsfraskrivelse å ikke be om hjelp når du trenger det. Å ikke det motsatte som du påstår. En sliten mor er forresten aldrig en god mor. Jeg ville helelr forresten aldrig levert fra meg sønnen min uten å bli kjent med avlastningsfamilien, laget klare rettningslinjer og et tett sammerbeid. Det fungerer ikke slik at man bare gir fra seg barnet sitt ut av det blå.

Høres ut som du har tatt et valg, da ønsker jeg deg og barnet ditt lykke til :klemmer:

Skrevet

Takker for svar!

De fleste aleneforeldre har jo avlastning (minst) annenhver helg, og likevel er det tøft å være alene om alt! Jeg forstår godt at du ønsker avlastning, og synes du kan søke om det, men kanskje vil du faktisk synes at annenhver helg er litt for ofte ... ;) Dessuten kan det være vanskelig å få det innvilget.

Dessverre er det få tilgjengelige besøkshjem i mange kommuner, så dersom du selv vet om noen som kanskje kan ta på seg jobben, kan det være lurt å ta en prat med dem. "Papirarbeidet" kan likevel gå gjennom barnevernet, men de mangler rett og slett ofte familier til å gjøre dette.

Dersom det tar tid å få dette igjennom, må du iallfall sørge for å skaffe deg barnevakt innimellom, du kan jo begynne med en kveld i uka (etter leggetid?) der du kan gå på kafe, kino, trene, bort på besøk e.l. Det å komme seg hjemmefra kan virke slitsomt, men når en først har gjort det, er det en vitamininnsprøyting!

Lykke til!

Skrevet

Enig, det er slitsomt å ha barn.

Skrevet

Og hva trodde du at du sa ja til da du sa ja til å være besøkshjem? At du kan velge bort de du mener burde ta vare på barna sine selv? Det er nemlig IKKE din jobb å vurdere hvem som kan få avlastning eller hvorfor de får det. Heldigvis! Du viser tydelig mangel på empati ut fra det lille innlegget ditt. Regner med barnevernet raskt finner ut at du og din familie ikke er egnet som besøkshjem likevel...

Huff håper virkelig Barnevernet vet hva de driver med når de ansetter deg som besøks-hjem, å ikke minst stakkers foreldre som må sammerbeide med deg.

For en holdning!

Hilsen B.V- Saksbehandler!

Godt skrevet! Jeg tror nok uansett at barnevernet kjapt finner ut hvilken holdning dette besøkshjemmet har til alenemødre. Og da er familien ikke verdt å satse på.

Skrevet (endret)
Og hva trodde du at du sa ja til da du sa ja til å være besøkshjem? At du kan velge bort de du mener burde ta vare på barna sine selv? Det er nemlig IKKE din jobb å vurdere hvem som kan få avlastning eller hvorfor de får det. Heldigvis! Du viser tydelig mangel på empati ut fra det lille innlegget ditt. Regner med barnevernet raskt finner ut at du og din familie ikke er egnet som besøkshjem likevel...

:klappe:

Endret av Sølvdugg
Skrevet

Jeg vil tro at dere er to om barna? Jeg kan fortelle deg at det ikke kan sammenlignes med å være eneforsørger på heltid!

Jeg hpoer dere ikke blir godkjent. Et så fordømmende menneske som deg er ikke egnet til å ta vare på barn! Hvorfor har du egentlig meldt deg som besøkshjem i utgangspunktet? Skal du hovere og være prektig, eller har du et ønske om å hjelpe? Jeg vet hvilke alternativ jeg faller ned på når jeg tenker etter.

Du kunne aldri levert dine barn til fremmede, men du har meldt deg som besøkshjem OG ER EN FREMMED SOM SKAL TA VARE PÅ ANDRES BARN?

Lenge leve dobbeltmoralen!

Til TS, hvis du henger med, vil jeg si: Stå på og be om hjelp mens du enda har overskudd til å gjøre det! Det du vurderer å gjøre vitner ene og alene om at du tar ansvar og har omsorg for barnet ditt ved å søke å ivareta også egne behov.

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet

Det er mange enslige med barn som trenger avlastning der ikke familie kan stille opp pga f.eks syksom. Dessverre skorter det mange ganger på besøkshjemmets tålmodighet og innsikt hvis de skal ta vare på et barn med problemer. Ett barn på seks år måtte bytte besøkshjem fire ganger på ett år, og da lurer jeg på hva som kreves av et besøkshjem? Dette skjedde i Danmark, men skjer det i Norge?

Det er bare en historie og ment til gjest som svarte ts. Hva venter de som melder seg som besøkshjem? Barnets mor må ikke være sliten, men hvordan reagerer de om de får et barn som er utagerende eller har andre problemer?

Skrevet
Det er mange enslige med barn som trenger avlastning der ikke familie kan stille opp pga f.eks syksom. Dessverre skorter det mange ganger på besøkshjemmets tålmodighet og innsikt hvis de skal ta vare på et barn med problemer. Ett barn på seks år måtte bytte besøkshjem fire ganger på ett år, og da lurer jeg på hva som kreves av et besøkshjem? Dette skjedde i Danmark, men skjer det i Norge?

Det er bare en historie og ment til gjest som svarte ts. Hva venter de som melder seg som besøkshjem? Barnets mor må ikke være sliten, men hvordan reagerer de om de får et barn som er utagerende eller har andre problemer?

veldig mangen barn som er i besøkshjem har jo det. Ikke alle men mangen. Så det burde jo være et krav om at slike ting burde b.hjemmet takle...

Skrevet

Uten å sammenligne min situasjon med TS, men vi har akkurat søkt om støttekontakt til sønnen vår. Vi er sammen om ansvaret, likevel ser vi at vi ikke klarer å følge opp sønnen vår med aktiviteter o.l. for vi er også slitne etter år med oppfølging. Tror både han og vi trenger dette, og det føles absolutt ikke som et nederlag, og det skal det heller ikke være. Synes både vi og TS er vårt ansvar bevisst og ønsker det beste for barnet vårt.

TS stå på, barna trenger uthvilte foreldre.

Skrevet

Det kan være vanskelig å få innvilget besøkshjem når grunnen er at man "bare" trenger en pustepause, da det i de fleste kommuner er mangel på besøkshjem. Ei jeg kjenner fikk avslag for noen år siden, og valgte så å avertere etter ekstrabesteforeldre for sønnene sine, og fikk svar fra flere eldre par. Selv om hun nå er gift på nytt, og egentlig ikke trenger avlastningen på samme måte som tidligere, så er guttene fortsatt mye sammen med ekstrabesteforeldrene sine.

Skrevet

Nå har jeg ikke egen erfaring med dette, men har en nær slektning som er aleneforelder (den andre er død) for et lite barn. Det har selvsagt i den forbindelse blitt diskutert løsninger med barnepass/avlasting - den noe arrogante gjesten over kan mene hva h*n vil, men det er nok ofte ganske mye mer slitsomt å være _helt_ alene med omsorgen enn å ha noen til å avlaste innimellom. Ofte skal man jo også jobbe full stilling, for å få det til å gå rundt, og man har kanskje en mer marginal økonomi slik at det ikke er bare bare å betale for barnepass.

I "vårt" tilfelle har det så langt løst seg ved at endel i nær familie er supre til å stille opp (og avdødes familie ønsker jo også å følge opp barnet ekstra), men det var i hvert fall et vennepar som foreslo å være avlastningshjem en dag i uka. Så dersom man har mulighet for det går det jo an å bruke noen man kjenner fra før (ser at det ikke er en mulighet for trådstarter, kanskje?), og samtidig søke om å få dekket det etter offentlige satser. Da bruker man ikke av de som er aktuelle som besøkshjem for andre, men får likevel litt greiere rammer om avlastningen. Nå vet jeg jo ikke hvordan en slik sak blir vurdert, men jeg vil tro det skal være gode muligheter for det dersom man beskriver situasjonen slik som trådstarter. Det er heller ikke slik at man som forelder må være ressursvak, rusmisbruker osv for å få innvilget avlastning, støttekontakt osv, herlighet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...