Gå til innhold

Beinhinnebetennelse

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Nina_*
Skrevet

Noen som har erfaring?

Bør jeg holde meg mest mylig i ro nå i x antall uker?

Går det bort? Eller skal jeg slite med dette i årevis nå?

Finnes det noe behandling, eller noe lurt jeg kan gjøre selv?

Alle tips mottas med takk! :-)

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Jeg gikk til naprapat en gang i uken da jeg hadde dette. Hun masserte og gnadde slik at det gradiv ble borte. Fikk beskjed om å ta det litt med ro frem til betennelsen ble borte.

Gjest Gjest_Nina_*
Skrevet

Hei, takk for svar! Ble du god etterhvert da? Helt god?

Skrevet

Uff, jeg hadde det leeenge. I begge leggene. Kunne ikke gå trapper til slutt.

Gikk til fysio, men synes egentlig ikke det hjalp noe særlig. Hvilte til den verste smerten var borte, og da jeg kunne trene igjen passet jeg på å trene fremsiden av leggen forsiktig og være flink til å tøye ut.

Har ikke hatt det siden, men så trener jeg heller ikke så mye på asfalt lenger.

Gjest Gjest_Nina_*
Skrevet

Jeg er litt forvirret nå etter å ha lest om beinhinnebetennelse. Det skal være så viktig å gjøre det riktig når en nettopp har fått det. Trening med å plukke opp blyant med tærne, forsiktig opp og ned på tå, strekke ut, gå rolige turer og svømme.

Det jeg er forvirret om er om jeg skal ta kaldt omslag eller varmt omslag på. Jeg har en slik gelepute som kan brukes både varm og kald.

Jeg vet at fysioterapeuter sier at de fryser betent område ned hvis det blir tatt tidlig nok, men på andre siden så er vel hensikten ved betennelse å øke blodomløpet, og da må man vel ha varme.

Så her sitter jeg med geleputa, men vet ikke om jeg skal ta den i fryseren eller mikroen!

Noen som vet?

Andre tips mottas også med takk!

Skrevet

:fnise: unnskyld.. men "hodet i frysa og beina i varmt vann" fikk akkurat en helt ny betydning!

(Ring og spør en lege eller noe...) :sjenert:

Skrevet

Jeg fikk det da jeg var aktiv orienteringsløper (men trente på asfalt på vinteren). Oppskriften den gangen var:

* Kun rolig trening på mykt underlag, litt kortere økter (jeg trengte altså ikke å sitte i ro)

* Spesielle gelinnlegg i joggeskoene

* En spesiell måte å tape leggene med sportstape (oppskrift fra fysio)

* Tøyeøvelser

Jeg måtte "tvinge" meg til å trene roligere, for jeg kjente ikke så mye under selve treningen, mest etterpå.

Ingen råd om kulde/varme. Men kulde generelt skal vel bare brukes rett etter at en akutt skade har oppstått, for å hindre at det strømmer til masse blod som deretter koagulerer?

Skrevet
Jeg fikk det da jeg var aktiv orienteringsløper (men trente på asfalt på vinteren). Oppskriften den gangen var:

* Kun rolig trening på mykt underlag, litt kortere økter (jeg trengte altså ikke å sitte i ro)

* Spesielle gelinnlegg i joggeskoene

* En spesiell måte å tape leggene med sportstape (oppskrift fra fysio)

* Tøyeøvelser

Jeg måtte "tvinge" meg til å trene roligere, for jeg kjente ikke så mye under selve treningen, mest etterpå.

Ingen råd om kulde/varme. Men kulde generelt skal vel bare brukes rett etter at en akutt skade har oppstått, for å hindre at det strømmer til masse blod som deretter koagulerer?

Ja, det hadde jeg glemt! Jeg også måtte teipe leggene på en rar måte, og kjøpe (grisedyre!) spesialsåler.

Skrevet

Jeg hadde en begynnende betennelse en gang. Tok det vledig med ro, og smørte i tillegg på betennelsedempende krem,

Skrevet

Masserte mye selv på kvelden, kjøpte nye sko på løplabbet, tok det litt mer med ro og unngikk asfalt. Ble vekke. Men faen så vondt det var da det pågikk! Og forsiden av leggene føltes som potetmel.

Håper at jeg aldri får det igjen!

Skrevet

Jeg har slitt med dette i snart 3 år nå, og klarer ikke å bli kvitt det. Når jeg tror det blir borte, sniker det seg alltid tilbake. Jeg har kjøpt innlegg i skoene mine, teipet leggene på den spesielle måten, og generelt tatt det med ro + Voltaren kurer og betennelsedempende salver.

Har vel nesten blitt kronisk tenker jeg? :(

Skrevet

Takk for svar alle sammen :-)

Nå har jeg bestilt time hos naprapat og skal ha på tape. Håper det vil hjelpe.

Nå har jeg tatt det mye medro, men var ute å kjørte bil i dag, og det var ikke godt for foten. Jeg kan ikke ha det slik!

Erdet andre som har erfaringer, og aller viktigst, blir dere helt gode igjen?

Skrevet

Etter år med kronisk beinhinnebetennelse opererte jeg begge leggene i fjor.

-Men på ett tidlig stadium hjelper nok betennelsesdempende krem eller en tabelettkur.

Jeg sprøytet også kortison noen ganger, noe som hadde god virkning.

Men jeg råder deg til å ta dette med en spesialist, slik at du får hjelp før det blir kronisk.

-Lykke til :-)

Skrevet
Etter år med kronisk beinhinnebetennelse opererte jeg begge leggene i fjor.

-Men på ett tidlig stadium hjelper nok betennelsesdempende krem eller en tabelettkur.

Jeg sprøytet også kortison noen ganger, noe som hadde god virkning.

Men jeg råder deg til å ta dette med en spesialist, slik at du får hjelp før det blir kronisk.

-Lykke til :-)

Hvem er spesialist på beinhinnebetennelse?

Skrevet

Oppsøk en lege som har erfaring med idrettskader, f.eks rosenborgklinkken

Skrevet

Heisann!

Slet med bhb lenge selv, i over 2 år tenker jeg.. Tok enormt lang tid før jeg ble helt kvitt det, og ble vel strengt tatt ikke kvitt det før jeg røk et leddbånd i ankelen som gjorde at jeg ikke kunne trene ordentlig på nesten et halvt år. Nå har jeg sluttet med å løpe på asfalt, pluss at jeg har kuttet ut håndballen. Er frisk som en fisk nå hvertfall, holder meg til tredemøllen og naturlig underlag i skog og mark!

Men, en ting som hvertfall dempet smertene for meg var soneterapi(?), en slags akkupunktur hvor en bruker kuler istedenfor nåler for å behandle plager. i tillegg kjørte jeg på med peppermynteolje før trening/kamp for å dempe smertene. Ingen betennelsesdempende legemidler hjalp for meg hvertfall.

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Jeg har hatt beinhinneb etennelse i snart to år nå og har prøvd

så og si alt. Akupunktur, trykkbølgebehandling, betennelsesdempende

midler osv. osv. Og ingenting har hjulpet, i hvertfall ikke på sikt.

Rett etter trening kan det hjelpe å ise ned for å få vekk hevelsen

som gjerne kommer etter belastning, men når den er borte kan varme

omslag virke lindrende siden det får igang blodsirkulasjonen.

Ro er ett must, men mange opplever at smertene kommer tilbake

når man begynner å trene igjen. Been there done that :-/

Nå har jeg begynt å gå til en manuellterapaut som har sett på

andre deler av kroppen og funnet ut at en skjevhet i hofta og

en liten feilstilling i foten sannsynligvis er grunnen til at jeg

feilbelaster leggen og at betennelsen kommer tilbake hele tiden.

Og endelig ser det ut som at jeg er på bedringens vei.

Mitt råd er å først skaffe seg skikkelige og riktige sko.

Gå på løplabbet el. hvor de undersøker føttene og løpsmønsteret ditt og finner sko som passer. Kommer betennelsen tilbake er

hver gang du øker treningsmengden er det store muligheter for at

"feilen" sitter ett annet sted enn i leggen og det er derfor

viktig at den som behandler deg ser på deg som en helhet og

ikke bare behandler leggen. Leggen vil sannsynligvis bli bedre

men en gang man får behandlet den egentlige grunnen.

Lykke til!

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet
Hei, takk for svar! Ble du god etterhvert da? Helt god?

Jeg ble helt bra igjen, etter å ha gått til naprapat 3 ganger :)

Gjest Gjest_Lill_*
Skrevet

Viktig med blodsirkulasjon for å fjerne betennelsen, dette kan skje ved:

- ising etter trening

- leggvarmere

- trening (mykt underlag, sykling ol.)

- massasje

kan være lurt med styrke i leggene - slik som tåhev (50 på hver f eks)

- Ikke stopp helt å tren, da vil jo betennelse bare komme tilbake når du begynner å belaste igjen. - tren med måte - det bør ikke bli værre heller;)

Skrevet

Jeg fikk fjernet senebetennelsen med laser i Amerika, du burde forhøre deg om det tilbudet finnes i Norge. Enkelt og nesten smertefritt!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...