Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2010 #1 Skrevet 28. januar 2010 Jeg tror kanskje det....jøye meg. http://www.youtube.com/watch?v=rif8qI57Yxo...player_embedded
Gjest trompeten Skrevet 28. januar 2010 #2 Skrevet 28. januar 2010 Jeg tror kanskje det....jøye meg. http://www.youtube.com/watch?v=rif8qI57Yxo...player_embedded Dette kan man vel si var noe sært. Regner med at dette stykket ble spilt mest for gøy. Men når det er sagt, så spilles det også korpsmusikk som slett ikke er verst å høre på. Alle korps består ikke nødvendigvis bare av halvstore og kvisete unger som spiller surt. Det finnes mange korps som låter bra også, og som gjør det godt i konkurranser osv. Det som er flott med korps, er at folk i alle aldre kan være med, ingen trenger å gi seg utelukkende pga alder. Det er heller ikke noe kroppsfokus i korps, slik det er mye av innen idretten. Og ingen trenger å sitte på reservebenken hvis de ikke er flinke nok. Dessuten er det vanligvis et hyggelig miljø i korpsene. Det er selvsagt varierende kvalitet på korpsene rundt omkring, men et sted må man jo begynne. Det tar faktisk mange år å lære seg å spille noenlunde rent og pent på et blåseinstrument. Det er faktisk ikke så enkelt som noen tror. Og da sier det seg selv at skolekorps som består av mange barn, ikke alltid låter så bra. Korpsmusikk er i allefall "ekte" musikk, som ikke er fikset og trikset på, slik som mye av dagens pop-musikk blir. Jeg synes det er synd at korpsmusikk blir latterligjort og sett på som noe bare spesiellt interesserte liker. Det er da vanligvis helt alminnelige mennesker som spiller i korps. Men dessverre er nok mange redde for å innrømme at de liker det, fordi det i dagens samfunn ikke er "kult" nok. Jeg tror også at det ligger litt misunnelse bak noe av denne hetsen. Tror mange sikkert hadde ønsket at de kunne traktere et instrument selv. Og så er det litt merkelig at folk synes det er fint med korpsmusikk på 17. mai, mens de hater det resten av året.
påtuppa Skrevet 28. januar 2010 #3 Skrevet 28. januar 2010 Vakkert Men for øvrig er jeg enig i innlegget over.
Troilltøva Skrevet 28. januar 2010 #4 Skrevet 28. januar 2010 jeg måtte le da jeg hørte sangen, det må jo ha vært bare på gøy de spillte den men for å diskutere litt også, så er jeg enig med svar nr 1 her. har selv vært med i skolekorps i 8 år ca, og vært med på turer land og strand, og i konkurranser hvor vi gjorde det bra. og et godt miljø hvor vi alltid hadde det kjempemorsomt på turene, og musikken vi spillte var musikk som stort sett alle likte og da mye kjent-musikk (fra film og diverse kjente artister) som også gjorde det mye artigere. 17. mai var bare en liten bit av det hele. så ja jeg er vell en korpsnerd
Gjest Korpsnerden Skrevet 28. januar 2010 #5 Skrevet 28. januar 2010 Dette kan man vel si var noe sært. Regner med at dette stykket ble spilt mest for gøy. Men når det er sagt, så spilles det også korpsmusikk som slett ikke er verst å høre på. Alle korps består ikke nødvendigvis bare av halvstore og kvisete unger som spiller surt. Det finnes mange korps som låter bra også, og som gjør det godt i konkurranser osv. Det som er flott med korps, er at folk i alle aldre kan være med, ingen trenger å gi seg utelukkende pga alder. Det er heller ikke noe kroppsfokus i korps, slik det er mye av innen idretten. Og ingen trenger å sitte på reservebenken hvis de ikke er flinke nok. Dessuten er det vanligvis et hyggelig miljø i korpsene. Det er selvsagt varierende kvalitet på korpsene rundt omkring, men et sted må man jo begynne. Det tar faktisk mange år å lære seg å spille noenlunde rent og pent på et blåseinstrument. Det er faktisk ikke så enkelt som noen tror. Og da sier det seg selv at skolekorps som består av mange barn, ikke alltid låter så bra. Korpsmusikk er i allefall "ekte" musikk, som ikke er fikset og trikset på, slik som mye av dagens pop-musikk blir. Jeg synes det er synd at korpsmusikk blir latterligjort og sett på som noe bare spesiellt interesserte liker. Det er da vanligvis helt alminnelige mennesker som spiller i korps. Men dessverre er nok mange redde for å innrømme at de liker det, fordi det i dagens samfunn ikke er "kult" nok. Jeg tror også at det ligger litt misunnelse bak noe av denne hetsen. Tror mange sikkert hadde ønsket at de kunne traktere et instrument selv. Og så er det litt merkelig at folk synes det er fint med korpsmusikk på 17. mai, mens de hater det resten av året. Enig i dette, kan underskrive på hvert eneste ord. Jeg en skikkelig korpsnerd... jeg startet i korps i 1978, og har ikke sluttet ennå, og jeg vet at det er mye god korpsmusikk rundt omkring, selv om dette eksempelet ikke akkurat underbygger den påstanden. :gjeiper: Men jeg må også si at jeg vet at korpset som spiller her er mye bedre enn dette, og jeg tror dette er bare på tøys, spesielt på grunn av råblåsingen, og at ingen dirigent slo av. (vi hadde noen slike episoder da jeg spilte i skolekorpset også)
Rosalie Skrevet 28. januar 2010 #6 Skrevet 28. januar 2010 Dette kan man vel si var noe sært. Regner med at dette stykket ble spilt mest for gøy. Men når det er sagt, så spilles det også korpsmusikk som slett ikke er verst å høre på. Alle korps består ikke nødvendigvis bare av halvstore og kvisete unger som spiller surt. Det finnes mange korps som låter bra også, og som gjør det godt i konkurranser osv. Det som er flott med korps, er at folk i alle aldre kan være med, ingen trenger å gi seg utelukkende pga alder. Det er heller ikke noe kroppsfokus i korps, slik det er mye av innen idretten. Og ingen trenger å sitte på reservebenken hvis de ikke er flinke nok. Dessuten er det vanligvis et hyggelig miljø i korpsene. Det er selvsagt varierende kvalitet på korpsene rundt omkring, men et sted må man jo begynne. Det tar faktisk mange år å lære seg å spille noenlunde rent og pent på et blåseinstrument. Det er faktisk ikke så enkelt som noen tror. Og da sier det seg selv at skolekorps som består av mange barn, ikke alltid låter så bra. Korpsmusikk er i allefall "ekte" musikk, som ikke er fikset og trikset på, slik som mye av dagens pop-musikk blir. Jeg synes det er synd at korpsmusikk blir latterligjort og sett på som noe bare spesiellt interesserte liker. Det er da vanligvis helt alminnelige mennesker som spiller i korps. Men dessverre er nok mange redde for å innrømme at de liker det, fordi det i dagens samfunn ikke er "kult" nok. Jeg tror også at det ligger litt misunnelse bak noe av denne hetsen. Tror mange sikkert hadde ønsket at de kunne traktere et instrument selv. Og så er det litt merkelig at folk synes det er fint med korpsmusikk på 17. mai, mens de hater det resten av året. jeg er veldig enig i dette innlegget. Men så er jo jeg en av disse særingene som spiller i voksenkorps, også, da. Jeg syns det er fascinerende når folk jeg snakker med blir oppriktig forundret når de hører at vi øver og spiller hele året, og ikke bare på 17. mai. Youtube-snutten hørets forresten ut som en ren råblåsingsøkt for å få det mest mulig jævlig.
Gjest gammel korpsmann Skrevet 28. januar 2010 #7 Skrevet 28. januar 2010 Det er bare en myte at korps er for spesielt interesserte. Det er hverken feite, mislykka ungdom eller kvisete nerdegutter som spiller i korps, men folk i alle aldre og fra alle "samfunnslag" avhengig av hvilken type korps. Skolekorps har naturlig nok en ganske stor representasjon av barn/ungdom mens ungdomskorps stort sett består av ungdom som tidligere gikk i skolekorps samt både unge og litt eldre voksne. I tillegg har man korps som sikter seg inn mot de mer erfarne, type "Blæselag" som veldig ofte har en besetning på middelaldrende til eldre personer. En del korps profilerer seg mer som band enn et korps, janitsjarband eller brassband. Felles for ovennevnte er at de fleste opplever et inkluderende miljø, øving og posisjon i korpset (type 1, 2, 3. stemme i et gitt instrument) tilpasset den enkeltes nivå, bra sosialt miljø og fine turer. Det er klart det ofte er store individuelle forskjeller når det gjelder ferdighet på instrumentet, men korpsene er ofte flinke på å utnytte dette. Det finnes også proffe/semi-profesjonelle korps og band som ikke er fullt så inkluderende med opptaksprøver, konkurransedeltakelse på elitenivå og en besetning der mange eller flertallet har musikalsk bakgrunn og/eller utdannelse. Fellesnevneren for disse bandene er gjerne at man må prestere på et høyt musikalsk nivå. Konklusjonen må være at Korps er en bra hobby som man lett kan tilpasse i forhold til sine egne ambisjoner, sågar er det enkelte som er musikere på heltid og spiller i flere korps.
Gjest TS Skrevet 28. januar 2010 #8 Skrevet 28. januar 2010 Youtube-snutten hørets forresten ut som en ren råblåsingsøkt for å få det mest mulig jævlig. Ja, jeg er nok rimelig sikker på det jeg også. Mest fordi det er komplett umulig å få noe til å låte så ille uten at man vil det. Det er nesten så det slår 10 tredjeklassinger som spiller blokkfløyte for de som har møtt opp på skoleavslutningen. (Hilsen tildligere korpsmedlem og blokkfløytespiller)
Gjest Korpsfan, Frogner Skrevet 28. januar 2010 #9 Skrevet 28. januar 2010 De har selvsagt tullet....voldsomt med morsomheter de holder på med der fortiden da
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2010 #10 Skrevet 28. januar 2010 Ja, jeg er nok rimelig sikker på det jeg også. Mest fordi det er komplett umulig å få noe til å låte så ille uten at man vil det. Det er nesten så det slår 10 tredjeklassinger som spiller blokkfløyte for de som har møtt opp på skoleavslutningen. (Hilsen tildligere korpsmedlem og blokkfløytespiller) Vi var kanskje et spesielt flott kull: i barneskolen og ungdomsskolen var vår klasse suverene på blokkfløyte, vi spilte flerstemt. Vi var også gode i matematikk. Mange av oss spilte sammen og hadde det hyggelig i korps, og vi var med i NM og resie til ulike land. Veldig utviklende. I dag er hele gjengen sivilingeniører fra NTH, eller siviliøkonomer fra NHH, og noen spiller fortsatt i voksenkorps (janitsjar). Kjempeshow!
Gjest TS Skrevet 28. januar 2010 #11 Skrevet 28. januar 2010 vi spilte flerstemt. Det gjorde vi også *flinke* Hvis vi f.eks. var så mange som ti, så kunne det faktisk hende at vi klarte å spille tistemt!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå