Gå til innhold

Hvordan omtaler dere andre mennesker

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvordan omtaler dere andre mennesker når deres egne barn er tilstede ?

Det kan være snakk om en nabo eller en i slekta.

Det kan være en lærer eller en ansatt i butikken.

Eller det kan være en A, B, C, D, ... kjendis.

Det kan også "bare" være ex'en.

I denne tråden er det snakk om en fotball trener. Kansje et dårlig eksempel i et forum som KG, men jeg antar de fleste forstår hva jeg mener og kan overføre eksempelet til f.eks en person du ikke er enig med.

Bør vi være mer forsiktig i omtale av andre personer.

Jeg så i linken ovenfor at det var snakk om barn som ikke ønsket å gå på skolen pga mobbing.

Med bakgrunn i egen erfaring husker jeg hvordan barna kom til meg og sa at "mamma sier så mye rart om deg pappa". Nå endte det med at barna forlangte å flytte til meg, men i saken som omhandler Nordlie kan ikke sønnen velge å flytte for å slippe kritikken. Hva med disse barna.

Jeg forstår at en kan være frustrert noen ganger. Jeg tror ingen av oss noen gang har vært helt uskyldig mht negativ omtale av andre voksne når barna har hørt på. Men jeg tror alle, inkludert meg selv, kan bli flinkere til å begrense negativ omtale av andre mens små barn hører på. Og hva som inkluderes i en slik negativ holdning vil være avhengig av bl.a. barnas alder.

Endret av Far til 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi prøver å snakke pent/nøytralt om andre mennesker. Er det noe vi føler behov for å kritisere så fokuserer vi på handlingen, ikke på mennesket bak. I vår familie er denne problemstillingen veldig aktuell, så vi har god trening i å passe på hva vi sier om andre.

Særlig er det viktig å aldri snakke stygt om noen som barna er glad i, som foreldre/steforeldre/tanter/onkler/besteforeldre osv. I tilfeller der det er naturlig å snakke om noe dumt en av disse har gjort passer vi på å få sagt noe om at alle mennesker (inkludert deg og meg) gjør noen dårlige valg iblant, det betyr ikke at vi er dårlige mennesker. Vi kan lære av feil som vi selv og andre gjør, og vi kan fortsatt både like og være glad i noen selv om de har gjort noe som ikke var så bra.

Når det gjelder fjerne personer, som kjendiser eller andre vi bare hører/leser om, så snakker vi om at vi kjenner dem ikke så derfor vet vi heller ikke noe om dem som personer. Det er greit å si at det var kjempedumt av Toska å rane banken, men vi kan ikke si at han er en kjempedum person av den grunn. For meg handler det om respekt for medmennesker, og det å lære barn at en dum handling er ikke ensbetydende med å være dum som person.

Skrevet

Det du sier, er selvfølgelig riktig - vi bør alle være varsomme med omtalen av andre, både barn og voksne, og især når barna hører det. Men du slår vel egentlig inn åpne dører? At barn skal skånes for en del utbrudd, er jo en integrert del av språket, kfr. uttrykket "små gryter har også ører".

Skrevet

Vi er prater ikke stygt om andre når barn hører på og hvis barnet prater stygt om noen, feks noen i barnehagen eller noen vi kjenner, så korrigerer vi ham.

Jeg synes veldig synd på Tom Nordlie og familie. Helt utrolig hvordan voksne mennesker kan oppføre seg mot navngitte personer når de skjuler seg bak et Nick på nettet.

Skrevet

Jeg prater generelt sett ikke stygt om noen, og slett ikke når det er barn til stede. Det må da gå an å tenke seg litt om før man åpner munnen.

Skrevet

Hvis vi snakker om noe barna ikke burde høre snakker vi engelsk.

Vi snakker aldri om andres problemer, snakker aldri stygt om noen, eller sladrer aldri om andre mennesker foran barna.

Skrevet

Prøver å la vær å snakke stygt om andre medan ungar høyrer på ja. Men ganske skjelden eg har så veldig mykje stygt å seie om folk :)

Gjest brutal_mann
Skrevet

eg omtaler alle mennesker likt, uansett hvem som hører på.

Skrevet

Jeg ser ingen grunn til å baksnakke andre med eller uten barn tilstede.

For det er jo det det er, til syvende og sist.

Om jeg har noe å rydde opp i med en annen velger jeg å ta det når det ikke er barn tilstede.

For jeg har snakket engelsk, i det jeg trodde var et rolig tonefall foran poden når han var liten. Han kikket på meg og lurte på hva jeg var så sur for...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...