Gå til innhold

Langpannekake fra toro, Sjokoladekake

Gjest Gjest_Miranda_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Miranda_*

Må bare forhøre meg litt, altså detter virker litt dumt, men; i går lagde jeg to av disse, en i langpanne og en i rund form. Det burde vel ikke ha noe å si hva slags form man steker denne ferdigmixen i?? Føler meg litt dum å ikke få til en slik kake. Den som ble laget i langpanne ble helt fin, men den som jeg lagde i den runde formen ble helt rå inni og stekt kun rundt, alt i midten var flytende :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må bare forhøre meg litt, altså detter virker litt dumt, men; i går lagde jeg to av disse, en i langpanne og en i rund form. Det burde vel ikke ha noe å si hva slags form man steker denne ferdigmixen i?? Føler meg litt dum å ikke få til en slik kake. Den som ble laget i langpanne ble helt fin, men den som jeg lagde i den runde formen ble helt rå inni og stekt kun rundt, alt i midten var flytende :frustrert:

Hvis den i rund form var tykkere fordi arealet i formen er mindre bør den vel også stekes lenger, enn i langpanne hvor deigen ligger i tynnere lag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Syrin_Ulven

Når det står langpanne så meiner de virkelig langpanne, ikkje rund form. Pga at i langpannen blir den flatere, i rund form blir den jo ca dobbelt så tjukk (ergo forandrer steketid seg). Har gjort samme tabben sjøl, pga at eg ikkje hadde langpanne, kasta kaken for det gikk ikkje bra.

Endret av Syrin_Ulven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Miranda_*

hm, ja du sier noe der, men da hadde jo alt rundt blitt brent. Alt som var rundt ble ordentlig stekt, og smakte kjempegodt, men det rant ut fra midten, huff ungene ble så skuffet, og jeg følte meg heelt elendig på kjøkkenet som ikke klarer å få til det letteste i verden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for nedverdige deg, men det heter langpannekake og da skal den stekes i langpanne.

Du får alt for mye deig i en rund form av en sånn pose, derfor blir den ikke stekt.

Hadde nok gått å dele den i to runde former og stekt to små da, (men det er jeg ikke sikker på.)

Har aldri prøvd posekaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Miranda_*

Ja jeg tenkte på det, at det var derfor den het langpannekake, men jeg hadde ikke to sånne former, jaja..da vet jeg iallefall det til neste gang, aldri rund form mere hehe :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jeg tenkte på det, at det var derfor den het langpannekake, men jeg hadde ikke to sånne former, jaja..da vet jeg iallefall det til neste gang, aldri rund form mere hehe :fnise:

Da må du i så fall bruke mindre av deigen i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_P_*

Det kan vel enkelt løses med å steke i to omganger i langpanna? Hvis du legger bakepapir i så er det bare å løfte hele kaka på papiret, så er langpanna klar til neste porsjon straks den har avkjølt litt.

I rund form må du sette ned temperaturen litt, feks fra 200 til 175, og steke lenger. Prøv med en strikkepinne ell om kaka er stekt. Kaka er ferdig når det ikke henger deig på pinnen når du har stukket helt til bunns midt i kaka.

Eller du kan steke i flere brødformer. Fyll dem ikke mer enn halvfulle, bruk samme temperatur som til langpanne, stikk for å sjekke om de er ferdige. Bakepapir i en remse tvers over er lurt, ellers kan det være vanskelig å få kaka hel ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_P_*

-Og en porsjon til langpanne kan som regel stekes helt fint i to runde former ca 24 cm Ø. Det er uansett lurt å sjekke med strikkepinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget den kaken i runndform, men på lavere temp enn det som står, og MYE lenger steketid. Ble veldig bra. Tykk kake ja, men delte den i to og hadde fyll inni... :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...