Gå til innhold

Hjelp med å finne "meg sjæl"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel, tittelen beskriver det meste. Jeg er lei mesteparten av klærne mine. Jeg syns selv jeg er kjedelig i stilen. Så what to do? Søke råd på KG, vel!

Om kroppsform: Jeg er litt over 160 cm høy, og har noen kilo for mye på kroppen. Jeg har ganske store overarmer (altså, det er ikke muskler), relativt smal midje, litt mage, litt stor rumpe med matchende lår og store legger (vanskelig å finne støvletter f.eks.). I overdeler bruker jeg stort sett L/42-44 og underdeler XL/44/33-34. Jeg tror de kaller det "pæreform"?

Jeg bruker mye sort, lilla, rosa-lilla, brunt, sennepsgult, mørk grønt, burgunder, mørk turkis, grått. Dette er farger som tiltrekker meg og som jeg føler kler meg.

En periode gikk jeg i skjørt hele tiden, fordi jeg følte at det skjulte kroppen min. Antakelig var det stikk motsatt. Nå føler jeg at bukser er tingen igjen, men de er vanskelige å finne.

Det som hadde vært toppen hadde igrunn vært å finne noen få plagg som jeg elsker, men som kan kombineres i nesten det uendelige. Problemet er å finne disse fantastiske plaggene som passer meg.

Jeg er student, studerer for tiden i utlandet og har tilgang på en del butikker som ikke er i Norge.

Litt inspirasjon og noen tips hadde vært kjempefint! Noen som kan hjelpe meg med det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vel, tittelen beskriver det meste. Jeg er lei mesteparten av klærne mine. Jeg syns selv jeg er kjedelig i stilen. Så what to do? Søke råd på KG, vel!

Om kroppsform: Jeg er litt over 160 cm høy, og har noen kilo for mye på kroppen. Jeg har ganske store overarmer (altså, det er ikke muskler), relativt smal midje, litt mage, litt stor rumpe med matchende lår og store legger (vanskelig å finne støvletter f.eks.). I overdeler bruker jeg stort sett L/42-44 og underdeler XL/44/33-34. Jeg tror de kaller det "pæreform"?

Jeg bruker mye sort, lilla, rosa-lilla, brunt, sennepsgult, mørk grønt, burgunder, mørk turkis, grått. Dette er farger som tiltrekker meg og som jeg føler kler meg.

En periode gikk jeg i skjørt hele tiden, fordi jeg følte at det skjulte kroppen min. Antakelig var det stikk motsatt. Nå føler jeg at bukser er tingen igjen, men de er vanskelige å finne.

Det som hadde vært toppen hadde igrunn vært å finne noen få plagg som jeg elsker, men som kan kombineres i nesten det uendelige. Problemet er å finne disse fantastiske plaggene som passer meg.

Jeg er student, studerer for tiden i utlandet og har tilgang på en del butikker som ikke er i Norge.

Litt inspirasjon og noen tips hadde vært kjempefint! Noen som kan hjelpe meg med det?

Den beste gratis måten å få inspirasjon på er å lese moteblogger, som streetstyle-blogger, og artikler på gode nettsider. Mine favoritter:

StockholmStreetStyle

Linn Gustafsson

Style.com

Elleuk.com

The Sartorialist

Facehunter

Costume

Jeg får også mye inspirasjon fra forumet The Fashionspot, og anbefaler at du tar deg råd til et par gode motemagasiner, som britiske Vouge og Elle, og norske Costume.

Skrevet

Har et tips til: Fikk en del bøker om mote og stil i posten i dag, og tror Who What Wear vil være perfekt for deg. Bøkene til Nina Garcia(fashion director for Marie Claire US, Project Runway-dommer, generelt en stilguru) skal også være veldig bra for dem som trenger hjelp til å finne sin personlige stil.

Skrevet

Hei,

du er ikke pæreformet om du ikke har a) lang midje/korte bein, b) relativt små pupper (ikke en naturlig F-cup, med andre ord) og c) tunge/kraftige bein og legger. Pæreformkvinner er som regel mer eller mindre slanke på overkroppen, men har til gjengjeld en tyngre underkropp (der fettet legger seg når du legger på deg).

Om du har pærefasong bør du gå for skjørt som skrår ut fra hoftene, vide (ikke baggy) bukser i et stoff som ikke klistrer seg til lårene dine, empireliv på topper og kjoler, en lang kåpe som dekker rumpa og lårene og topper med markerte skuldre (eks. skulderputer, frynser, puffermer, rysjer, perler etc) eller høy hals. Unngå korte skjørt, smale bukser, topper med lavt/senket liv og alskens plagg som slutter der du er bredest - på hoftene.

Av inspirasjon lønner det seg å kikke på andre mennesker, måtte det være på TV, på gata eller på internett. Finn ut hva du liker og ikke, så kan du prøve å skape en nogelunde lik stil til DIN kropp. Få inspirasjon og finn ut hva som passer deg og livet ditt (det er ikke noe vits i å kun ville ha det dyreste når du er student, eller gå supersexy kledd om du jobber med kundebehandling, etc)

Om du vil, kan du titte innom bloggen min (http://manet.blogg.no/) for mer tips, eventuelt sende meg en mail med bilder om du vil at jeg skal gi deg flere grundige tips til deg og din kroppsform og hvilke farger o.l som kler deg. :)

Skrevet

Det å lese moteblader og blogger er absolutt en god start, velg ut enkelte plagg du liker og forny stilen litt etter litt. Drastiske forandringer blir som oftest ukomfortable! For å finne klær som passer er det en fordel å gå ned i vekt.

Skrevet (endret)

Takk for tips. Boken "What to wear" skal jeg sjekke om jeg finner i en bokhandel her borte, førsteinntrykket så hvertfall bra ut! Kanskje jeg lærer "å lese" motemagasiner også, nå syns jeg egentlig disse sidene med hauger av bilder og antrekk er mer forvirrende enn hjelpsomme.

Ang. å gå ned i vekt er jeg helt enig, det er enklere å finne klær og det er generelt enklere å leve. Og det er et konstant pågående prosjekt :fnise: Men i mellomtiden er jeg jo fortsatt meg, og jeg kan ikke vente med å kjøpe klær til jeg har nådd et mål og i mellomtiden føle meg som en dass :)

Skal sjekke ut bloggen din nærmere, phronima, kanskje jeg tar kontakt med deg en dag. Ut i fra bloggen din vil jeg påstå at kroppsformen min er nærmere timeglass.

Endret av Paren

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...