Gå til innhold

Kan barna være alene på lørdag kveld?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vil bare høre hva dere synes om å la to barn på 9 og 12 år(de er snart 10 og 13.) være alene en lørdags kveld? Føler nok at det er litt tidlig, men må innrømme at jeg har tenkt tanken ihvertfall....Planen var ikke å kjøre bil selv for å si det sånn, men det er ikke mange km unna.kommer nok til å ta det mer med ro når jeg vet at de er alene. 13-åringen er moden for alderen og ville klare det ansvaret bra, men de legger seg samtidig på lørdager så det ville nok bli litt sent før de kom seg i seng..Synes det er vanskelig å liksom skulle hoppe ut i det, men en gang må man jo gjøre det og. Har på følelsen at det ikke skjer med det første, men det kan allikevel være interesant å høre hva dere andre mener om det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo veldig an på barnas modenhet. Noen ville taklet det greit, andre ikke i det hele tatt.

Du bør tenke ganske grundig over hva som kan skje, og hvordan de vil takle det. (Brann, mørkeredsel, noen ukjente som ringer på døren, noen skader seg ol.)

Uansett ville jeg ikke reist ifra dem om de ikke hadde hatt en nabo el. de kunne kontakte hvis noe skulle skje.

Jeg ville ikke begynnt med en lørdagskveld, og ikke etter leggetid om de ikke var vant til det fra før.

Skrevet
Det kommer jo veldig an på barnas modenhet. Noen ville taklet det greit, andre ikke i det hele tatt.

Du bør tenke ganske grundig over hva som kan skje, og hvordan de vil takle det. (Brann, mørkeredsel, noen ukjente som ringer på døren, noen skader seg ol.)

Uansett ville jeg ikke reist ifra dem om de ikke hadde hatt en nabo el. de kunne kontakte hvis noe skulle skje.

Jeg ville ikke begynnt med en lørdagskveld, og ikke etter leggetid om de ikke var vant til det fra før.

Det høres veldig greit ut at de bør ha noen de kan kontakte hvis det skulle skje noe eller hvis de lurer på noe. De har aldri vært alene etter leggetid før så det spørs vel om vi får begynne med å ta en tur på kino en kveld midt i uka kanskje. Hadde egentlig vondt i magen halvveis ut i et første innlegget mitt, så jeg tror vi drøyer det litt.Visste det kanskje før jeg postet det, men det er så greit å høre andres mening om det allikevel.. Takk! :)

Skrevet

Hei!

I jula var mine på 12,10 og 6 år alene hjemme. Avtalen var at eldste ungen skulle sitte barnevakt for de to yngste. Han var sjefen. For dette skulle han få 50 kr. De to andre hadde til oppgave å høre på eldstemann. Dersom de var greie og fikk det til fikk også de 50 kr.

Vi dro kl 20.00 og var hjemme 03.00. Det gikk kjempefint. Tok en telefon hjem i 22-23 tia for å høre om eldstemann hadde fått de andre to i seng, og alt hadde gått etter planen. Festen vi var på var omlag 1 km unna, så det var ingen problem med å komme seg hjem dersom behovet skulle være der. De fikk kveldsmat før vi dro.

Skrevet

Jeg ville nok startet forsiktig ja. Som å gå på kafé eller noe i starten sånn at jeg kom meg raskt hjem om det skulle være noe, og så utvidet sakte ettersom barna fant seg til rette med situasjonen.

Første gang du skal være ute etter leggetid bør du også være alkoholfri, sånn at barna har tryggheten i at du er hjemme kjemperaskt om de skulle føle behov for det.

Dere bør også ha øvd på hva barna skal gjøre om fremmede ringer på eller om det brenner. Å snakke om det er ofte ikke nok, så jeg ville lagt noen små rollespill av det.

Vi trente litt med vår 10 år gamle gutt på å være bittelitt alene hjemme i starten. Han var mørkeredd og hadde virkelig problemer med å være alene. Vi måtte rett og slett starte med små spaserturer, i starten bare rett ut på veien eller en runde rundt huset, sånn at han visste vi var i nærheten, og så utvidet vi det gradvis til å kunne gå noen få minutter bort fra huset. Etter en lang og iherdig innsats så kan han nå være alene i noen timer på kvelden uten å være redd. Men så var jo han et spesielt tilfelle da, for de fleste barn er neppe så engstelige som han.

Skrevet
Hei!

I jula var mine på 12,10 og 6 år alene hjemme. Avtalen var at eldste ungen skulle sitte barnevakt for de to yngste. Han var sjefen. For dette skulle han få 50 kr. De to andre hadde til oppgave å høre på eldstemann. Dersom de var greie og fikk det til fikk også de 50 kr.

Vi dro kl 20.00 og var hjemme 03.00. Det gikk kjempefint. Tok en telefon hjem i 22-23 tia for å høre om eldstemann hadde fått de andre to i seng, og alt hadde gått etter planen. Festen vi var på var omlag 1 km unna, så det var ingen problem med å komme seg hjem dersom behovet skulle være der. De fikk kveldsmat før vi dro.

Meg over. Vil bare føye til at de er mørkredde om de er alene. Ellers krangler de ofte, så vi var litt spente på hvordan dette ville gå. Men det gikk strålende.

Vi hadde også mobil med og de fikk telefonnummer til dem vi var hos. Ellers har de besteforeldre som bor omlag 1 km unna. De har også telefonnummer til dem.

Hadde instrukser om at det ikke var lov med levende lys eller fyre i ovnen. Heller ikke lov å lage seg noe varmmat. Jeg er veldig redd for brann når vi/de sover. Vi låste ytterdøra da vi dro.

Minsten fikk overnatte på reisesenga på mellomste sitt rom. Storebror hadde tatt skikkelig ansvar og på egen hånd funnet fram babycallen (som ikke har vært i bruk på 5 år) som han hadde plassert på rommet til småsøsknene. Han tok oppgaven veldig seriøst. Han hadde forresten ikke lagt seg da vi kom hjem, men lå og så på TV. Skikkelig B-dyr.

Skrevet

Takk for svar! Vi har nå bestemt oss får å prøve dette. Hadde egentlig bestemt meg for det motsatte, men etter mye tenking og prating oss foreldre imellom har vi bestemt at vi skal prøve.. Eldste gutt blir jo tretten hvert øyeblikk og han er veldig moden for alderen. Han insisterer på at dette ikke er noe problem . Yngste synes også at der greit så lenge eldste er hjemme. Vi lager jo mat før vi drar og vil ha en samtale med dem om hvordan de skal forholde seg til visse ting. Har også avtalt med noen andre i familien at de kan ringe dem også hvis det skulle være noe. Forstår bekymringen til noen over her ettersom ihvertfall en hadde et barn som var veldig skeptisk av natur.Men, det har aldri vært et problem her så vi har nok helt forskjellige unger. Mne, sånn er det vi har alle ulike behov og meninger om ting. Tror de kommer til å vokse litt på det. Må spørre meg sjøl hva jeg gjorde på samme alder.. Hadde nok ikke barnevakt nei..Vi bor litt utenfor byen også i et stille rolig strøk så jeg er ikke engstelig for at det kan skje noe. Det kan jo alltid skje noe, men kan ikke tenke på det hele tiden heller. :)

Skrevet
Takk for svar! Vi har nå bestemt oss får å prøve dette. Hadde egentlig bestemt meg for det motsatte, men etter mye tenking og prating oss foreldre imellom har vi bestemt at vi skal prøve.. Eldste gutt blir jo tretten hvert øyeblikk og han er veldig moden for alderen. Han insisterer på at dette ikke er noe problem . Yngste synes også at der greit så lenge eldste er hjemme. Vi lager jo mat før vi drar og vil ha en samtale med dem om hvordan de skal forholde seg til visse ting. Har også avtalt med noen andre i familien at de kan ringe dem også hvis det skulle være noe. Forstår bekymringen til noen over her ettersom ihvertfall en hadde et barn som var veldig skeptisk av natur.Men, det har aldri vært et problem her så vi har nok helt forskjellige unger. Mne, sånn er det vi har alle ulike behov og meninger om ting. Tror de kommer til å vokse litt på det. Må spørre meg sjøl hva jeg gjorde på samme alder.. Hadde nok ikke barnevakt nei..Vi bor litt utenfor byen også i et stille rolig strøk så jeg er ikke engstelig for at det kan skje noe. Det kan jo alltid skje noe, men kan ikke tenke på det hele tiden heller. :)

Det var jeg som svarte over..glemte bare å logge meg inn.. :sjenert:

Skrevet

Går sikkert kjempefint dette, Morgensol. Når man gir unger ansvar går det som regel bra. :)

Skrevet

Lykke til, dette går nok helt fint! Unger i den alderen liker å kose seg, kjøp en ny film og noe godt å spise til dem, slik at dette blir en liten "event" for dem.

Skrevet

Det går helt sikkert bra :) Fra jeg var 12 år satt jeg ofte barnevakt hele natta, foreldrene kom som regel ranglene hjem på morgenkvisten. Dette begynner å bli mange år siden, men jeg tror nok at de fleste unger i den alderen klarer seg helt greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...